Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Lakrits, din variant....

2013-08-03 19:49 #0 av: Mozzarellan

Vore trevligt om ni alla som gillar och använder lakritspulver etc kunde del med sig av era recept.
Påminner om hockeysnus ju.....

Anmäl
2013-08-03 19:52 #1 av: modesty007

Brukar röra ner den i Cornish cottage cream (a thick cream made by indirectly heating full-cream cow's milk using steam or a water bath and then leaving it in shallow pans to cool slowly) härligt fet o god.

Anmäl
2013-08-03 21:16 #2 av: odjuren

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1715
MUMMA!!!

Anmäl
2013-08-04 08:31 #3 av: mysis

Hockeysnus...under min barndom i slutet på 60-talet kallade vi det för...håll i er nu...negersnusGenerad! Så det blev verkligen en flashback tillbaka till känslan när vi ungar la det under läppen och det sveeeed!

Men användningen, googla vetja, tydligen ska lakritspulver kunna sätta piff på mycket!

Anmäl
2013-08-04 10:29 #4 av: Suzanne56

Jag gör glass: 3 äggulor, 3 dl grädde, eventuellt lite steviaströ och 1,5 tsk (eller efter behag) med lakritspulver. Vispas ihop och sen i glassmaskinen! Supergott!

Anmäl
2013-08-04 13:43 #5 av: Kajak11

#3. Ser bra ut. Jag är lat. Vispar grädde...lite vaniljpulver och lite lakritspulvar. Sedan i frysen en halvtimme och då är det glass. Men har inte testat på gästar.

Anmäl
2013-08-04 21:05 #6 av: Lilltilda

Jag smaksätter chokladtryffel med lakritspulver (gillar blandningen mörk choklad och lakrits)

1 dl vispgrädde kokas upp
150-200 g 85%ig mild kvalitetschoklad tillsätts och får smälta i vispgrädden.

Lakritspulver i valfri mängd (ca 1 tsk) blandas i smeten som sedan antingen hälls i små formar eller i en större form för att sedan skäras i kuber eller rullas till små bollar.

Min variant på lakritsglass är inte heller så tokig

Lakritsglass (3-4 normalportioner)

5 äggulor (jag hade 5 från stora frukostägg)
5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljpulver
2 tsk kung Markattas lakritspulver (Extrakt från lakritsrot)
2 msk sukrin melis
½ krm steviosa (koncentrerat steviapulver)

Vispa ihop ingredienserna (INTE så att grädden tjocknar, utan bara så att allt blandas ordentligt) och häll i glassmaskin.

Anmäl