Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7607 ggr
[tililili]
2013-08-02 23:16

kokosolja jämfört med kokosflingor ?

Kokosfett ska ju vara så nyttigt. Är det samma nyttiga fett i kokosflingor som i kokosoljan?

Av någon konstig anledning så får jag våldsamma allergireaktioner av kokosolja, medan både kokosflingor och kokosmjöl går bra.

Någon som har någon teori om detta?

Vad i kokosoljan är det som är så nyttigt? Och kan man få det någon annanstans ifrån?

Annons:
Zepp
2013-08-02 23:19
#1

Skumt för det är samma olja i flingorna.

Det är Laurinsyra, Kaprylsyra och MCT som är det nyttiga!

Ja man får det i human modersmjölk.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tililili]
2013-08-03 07:38
#2

jag har funderat på om oljan är mer "koncentrerade allergener" på något vis. Att jag genom mjöl eller flingor behöver äta så mycket större mängder för att få samma reaktion att jag aldrig upplevt något problem. 

Fast jag åt max ett par teskedar.

Modersmjölk kändes inte riktigt som ett alternativ ;)

Men fettet i kokosflingorna och i mjölet har de här bra egenskaperna också då? 
Har nyligen fattat att det är så stora mängder omega 6 i de flesta oljor och börjat läsa på lite och då började jag fundera på detta med :P

savonit
2013-08-03 08:51
#3

Vad är det för olja vi pratar om mera exakt.
Och hur ter sig dina allergiska reaktioner?

[tililili]
2013-08-03 08:59
#4

Det var ett litet tag sen jag provade och burken åkte ut ur huset så det bara visslade om det ;) 
Men det var någonform av ekologisk kokosolja köpt på ICA och det började kännas obehagligt i svalj och mun för att sedan göra ont i magen, trycka över bröstet. 

Då jag haft allergier mot diverse mat och nötter sen jag var liten hade jag allergimedicin hemma som jag tog. Blev lite yr och kände mig jätte konstig men minns inte riktigt om det kliade i munnen och halsen (det vanliga symptomet) Trycket över bröstet är dock ett välkänt allergitecken för mig.

När jag konstaterat att jag inte tätnade i halsen (inte skulle bli farligt) gick jag och la mig och sov. Vaknade dagen efter med något som egentligen mer kändes som en förkylning. En riktig dunderförkylning med feber och sängläge…förkylning eller vad det nu var…men är övertygad om att det var kokosoljan som utlöste det då obehaget kom precis i samband med att jag åt denna.

savonit
2013-08-03 09:19
#5

Jag får dessa symtom ont i magen tryck över bröstet av överdos av kokosfett.

hemul
2013-08-03 10:14
#6

Hur mycket åt du då? Iofs innehåller kokosflingor ~60% fett, men p.g.a. att de är så fiberrika och träiga är det svårt att tugga i sig särskilt mycket, tycker jag. Det är ju proteiner som utlöser allergier, så du borde i så fall snarare få reaktioner på flingorna.

Ett alternativ är väl också att det var nåt fel på burken du köpte, kanske innahöll något som inte borde ha varit där?

Annons:
Zepp
2013-08-03 10:15
#7

Näe det är inte Omega-6 utan som sagt de mättade fetterna Laurinsyra och Kaprylsyra främst.

Och cocosnöt är en stenfrukt, så den som är allergisk mot stenfrukter skulle kunna tänkas reagera.

Och det brukar som regel var proteiner som är själva allergenet, så det verkar konstigt att du reagerade på oljan men inte på flingor?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tililili]
2013-08-03 21:16
#8

Jag var allergisk mot alla nötter, jordnötter, mandel, kokos, stenfrukter, äpplen pärson och diverse andra grönsaker och frukter när jag var yngre. Men har blivit mycket bättre efter allergivaccin mot björk och gräs i tonåren. Vissa nötter räcker fortfarande spårmängder för att jag ska må dåligt. Men mandel verkar gå bra, och jag kan strö kokos på yoghurten på morgonen. Men har väl inte riktigt ätit några mängder. Kokosolja tog jag kanske ett par teskedar. Men normalt är det ju proteiner som allergent, så det hela är märkligt.

Internettan
2013-08-03 22:16
#9

Det är vanligt att folk får konstiga reaktioner av kokosfett. 

Illamående plus en slags tryckkänsla över bröst/mellangärde kan jag få, särskilt om jag äter det på kvällen. Mycket obehagligt eftersom det känns så konstigt och inte bara handlar om illamående. Själv får jag också "riv" i halsen (som om jag ska bli förkyld) ett bra tag efter jag ätit det och om jag äter mycket får jag lätt halsbränna.

Om jag äter en måltid med ganska mycket kokosfett och lite kolhydrater blir jag kraftigt illamående när jag börjar bli hungrig nästa gång. 

Har faktiskt funderat över om jag kanske inte tål det. Äter det dock fortfarande rätt ofta, dels för att jag gillar kokossmak och dels för att det ju ska vara så nyttigt.

"Every point of view is a view from a point."

Lumina - 留美奈
2013-08-04 09:17
#10

#9 Min första tanke var att det kanske handlar om en process där kroppen behöver vänja sig, men det dog ju ganska fort med ditt inlägg. 😊

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Internettan
2013-08-04 11:04
#11

#10:

😕 Ja, för min del verkar jag snarare fått tydligare problem nu än jag fick i början.

Men för vissa tror jag att det hjälper att vänja sig. Det beror nog på vilka problem man har och orsaken till dem.

"Every point of view is a view from a point."

Kajak11
2013-08-04 13:39
#12

Jag mår inte så bra i magen heller på kokosfettet men om jag steker i kokosfettet är det annorlunda. Min fettkaffe består då av kaffet och smör och kaffe. Men om man har en liten hslv tesked kokosfett ibland går det kanske bättre? Kokosmjölk kan jag också ha det svårt med. Så bara i lagom mängd. Tror det beror på hur man mår med fettmängd. Jag får smör var dag.

Zepp
2013-08-04 13:45
#13

Jag tror mycket handlar om fettmängd och upptagningsförmåga!

Cocosfett är fruktansvärt lätt att ta upp.. och energinivåerna i blodet stiger skitsnabbt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Lumina - 留美奈
2013-08-04 16:00
#14

#13 Så när jag äter kokosfett blir kroppen "mer mätt", än om jag äter smör? Mer mätt är kanske ingen superbeskrivning på vad jag frågar om, men det är det bästa jag kan komma på.

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Zepp
2013-08-04 16:11
#15

MCT som kokosfett främst består utav har lite andra metabola vägar är längre fettsyror vilka transporteras in i kroppen via kylomicroner.. som i sin tur faktist triggar till fettlagring via ASP.

Medans MCT knappt lagras alls utan blir cirkulerande i blodet och stora delar omvandlas i levern till ketonkroppar.

När sådant inträffar brukar det skickas signaler från hjärnan till magmunnen om att sänka tillförseln till tunntarmen i princip.. och även till andra centra så du skall sluta proppa i dig mer fett.. man blir lätt illamående.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
2013-08-04 17:02
#16

Första gången fick man ta det lite easy och öka pö om pö. Numera har jag det i kaffet till frukost.skulle jag råka ta för mycket så mår jag pyton, kallsvettas och mår illa. Däremot så håller det magen i form äntligen, helt perfekt. Om en måltid inte skulle vara tillräckligt energirik tar jag en sked rakt av efter maten. Just nu provar jag biofoods utan smak. Sådär, ingen hit för min del.

Lumina - 留美奈
2013-08-04 17:09
#17

#15 Tusen tack för beskrivningen av vad som händer i kroppen. 👍

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Veda
2013-08-19 13:14
#18

#Ont i magen och tryck över bröstet sedan man ätit fett kan även vara gallbesvär. Men inte besvär i munnen så du har säkert rätt, speciellt som du känner igen symtomen sedan tidigare.

OlgaMaria
2013-08-19 19:12
#19

Kallpressade och ekologiska kokosoljor borde kunna innehålla spår av protein, och jag tror att fettet gör proteinet mer lättillgängligt i mun och hals, jämfört med kokosflingor som kanske behöver spjälkas ner mer för att proteinet ska utlösa en reaktion. 

Men kokosnöt är väl ändå inte en stenfrukt Zepp? :) Den hör till arten palm och själva frukten är ett frö.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2013-08-19 21:02
#20

Jo det är stenfrukter.. men det betyder bara att det bildas bara ett frö i ett hårt skall!

Hallon är oxå stenfrukter rent botaniskt, hallonet är en klase bör som sitter ihop!

Såå.. man skall nog skilja på botanik och biokemi, där kan det vara viktigare att skilja på olika arter.. iallafall vad gäller allergi!

Tex, nötallergiker som inte tål jordnötter.. fasten det inte är en nöt utan en ärtväxt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
OlgaMaria
2013-08-19 21:20
#21

Jahaja, du har rätt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Big-Ben]
2013-08-20 10:36
#22

Jordnötens närmaste släkting är Sojabönan och därmed en baljväxt. Eller är ärtväxt ett annat ord för baljväxt? … huum

OlgaMaria
2013-08-20 10:37
#23

Ärtväxt och baljväxt är samma sak, ja. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: