Annons:
Etiketthälsa
Läst 2303 ggr
MaxMin
8/2/13, 7:32 PM

Långt om viktuppgång och hälsa

Detta är ett väldigt långt inlägg, men det behövs en bakgrund.

Det har väl skrivits på lite olika ställen att jag har varit inlagd på psykiatrisk slutenvård i 2,5 månad. Jag var riktigt sjuk under våren. Under hela denna tid har aptiten varit ett problem, och då har det rört sig frånvaro av aptit. Då jag inte hade några rutiner, så åt jag slarvigt. Det började med att jag la till lite kolhydrater för att se om lite svängningar kunde trigga aptiten, men det gjorde det inte. Det blev väldigt oregelbundet med mat. Något som var lätt att få ner var melon och grädde. Jag levde mycket på detta och annan lättlagad mat. När jag ändå var i orten där jag studerar på passade jag ofta på att springa inom BK och beställa en Whopper, och tyckte att det var skönt att jag fått ner mat och slapp tänka på det resten av den dagen.

Jag hade under denna tid en vikt på ca 81 till 82 kilo.

Sen blev jag som sagt inlagd i slutet av april, och fick hyfsat bra LCHF kost. Kött/fisk/fågel och så 75% bregott att ha till det. Jag åt för det mesta lunch och middag. I perioder när jag var riktigt dåligt, petade jag mest i maten och i andra perioder åt jag båda målen. I en period när jag hade mycket ångest hände det att jag hetsåt mindre mängder lösgodis. Jag hatar ångestdämpade mediciner, jag hade om jag velat bara kunnat gått och bett om dem. Jag föredrar hetsätande. Min ångest förstärkts inte av att jag har gjort det.

Till sist är man hemma. Första vecka var jag fortfarande utslagen och levde nästa enbart på lättätna kolhydrater. Hör och häpna nu - en dags mat, kunde vara en chipspåse. Min magen svullnade verkligen och jag mådde inte bra, så jag bestämde för att det vara slut på det här.

Nu har gått två veckor med LCHF. Fortfarande problem med aptiten, men har gått upp 2-3 kg! Det känns inte så bra. Jag försöker komma på vad som jag gör för fel, för så som jag äter nu åt jag tidigare och tappade sakta och säkert kilon och mådde bra.

Jag lyckas tvinga i mig två lagade mål mat om dagen, och detta är med största ansträngning, jag är aldrig hungrig. Mat smakar inte direkt heller. Det är en kamp varje dag.

För ett tag sedan jag ett storkok på 1600 gram nötfärs och 400 gram bacon och en hel del smör. Blev många portioner på detta, jag lägger upp miniportioner - eftersom jag kan inte trycka ner mig mer.

Jag äter kanske lax 2 gånger i veckan, såväl kokt filé som skivad. Till detta har jag nästan alltid cream frachis och avokado. Det blir nog runt 2 -3 st avokado i veckan.

Förra veckan åt jag en röd paprika, och jag har ofta färsk blomkål till maten.

Häromdagen blev jag faktiskt sugen på något och mixade 125 gram blandning av hallon och blåbär med grädde. Jag blev så glad att magen gjorde sig påmind.

Jag blev torsk på cola zero i våras, men när jag började med LCHF igen så försvann cola zero bara från mitt huvud, tänkte inte ens på att jag inte tänkte på cola zero. Nu är det bara vatten som gäller.

Jag bytte medicin i mitten av april. Från Zyprexa som är en riktigt viktbov, men jag lyckades sluta gå upp i vikt samt gå ner med LCHF. Den jag går på nu sägs vara "snällare" mot vikten, och jag höll ju vikten när jag var inlagd. Jag har också nu börjar gå sen ca 2 veckor tillbaka. Cirka 40-60 min om dagen. Det är tillräckligt för tillfället.

Jag har grädde i kaffet, dricker cirka fyra koppar om dagen. När jag åt LCHF innan så verkade det inte vara ett problem.  

Hur ska jag göra? Jag tänker inte sluta med LCHF, men jag vill ha en modell som fungerar. I detta läge är samtidigt viktigt att jag äter för att må bra. Mat är näring till hjärnan och den har fått utstå mycket. Bör jag lägga vikten åtsidan att jag gått upp och se hur det utvecklar sig?      

Jag har varit i ketos från och till. Märker ju det ganska snabbt på andedräkten.

I skrivandets stund sitter jag och vet att jag borde gå och köpa något att äta, men det tar emot så mycket.

Annons:
goliath
8/2/13, 8:00 PM
#1

Vad ersattes Zyprexan med?

Zepp
8/2/13, 8:07 PM
#2

Du behöver först o främst få till fungerande matrutiner/vanor.. inte så mycket fundera på fördelning och sådant.

Frukost, lunch, middag, borde vara en bra början?

Och för att det skall fungera så måste du planera lite, tex köpa hem de där äggen du tänkt äta till frukost, eller youghurten, likaså med lunchen och middagen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MaxMin
8/2/13, 8:51 PM
#3

Jag har ersatt Zyprexa varierande doser på 5 till 20 mg med Seroquel Depot 400 mg.

Nu har jag äggallergi så de där äggen åker bort. Rysk yoghurt kan jag sträcka mig till.

Zepp
8/2/13, 9:32 PM
#4

Då får du se till att ha Rysk youghurt hemma.. annars så lär det inte fungera!

Och detsamma gäller övriga måltider.. är man ensam behöver man inte lika mycket variation.. tycker jag och det är praktiskt!

Kan köpa storpack av fläskotletter, så äter jag det i två dagar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MaxMin
8/2/13, 10:27 PM
#5

Så, då gick jag och handlade till sist. Köpte hem Rysk Yoghurt och tänkte tillsätta med lite grädde imorgon för att upp mättnaden. 

Dagens kvällsmål blev min LCHF-snabbmat. Skivad lax med creme fraiche och avokado. Köpte även fyra nötbiffar. Nu klarar mig några dagar, men man måste ju komma tillskott och äta också, inte bara tänka, - jag borde äta. Jag kräver inte så mycket variation heller.

MaxMin
8/3/13, 11:30 AM
#6

Jag åt nog 100 gram rysk yoghurt med lite grädde i morse. Till det hade jag faktiskt lite färska blåbär, för de såg så goda ut i butiken igår. Jag har nog "förbrukat" min kolhydrats kvot för dagen. Hahah!

Jag tänkte lite. Kan det vara så att min kropp hellre lagrar än släpper, efter att jag har ätit dåligt i över ett halvår. Den släpper kanske när den känner sig redo?

Annons:
MaxMin
8/3/13, 1:23 PM
#7

Se där ja. Frukosten triggade nog hungern och det blev laxen som blev över från igår, creme fraiche och broccoli. Mätt, kanske lite för mycket. Det är bra. ;)

Zepp
8/3/13, 2:58 PM
#8

Bra det, du vet hunger/aptit kan kännas så olika.. dessutom så tolkar vi signalerna på olika sätt!

Ett sätt att hamna lite rätt är att ha lite fastare matrutiner.

Man brukar bli hungrig vid ungefär samma tider som man brukar äta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MaxMin
8/9/13, 8:48 AM
#9

Jag var hemma hos mina föräldrar ett par dagar. Åt LCHF, bra sådan också. Överåt något, men inga större mängder. Jag hann inte med några promenader där. 

Resultat: Fortsätter att gå upp i vikt. Var uppe i 86 kg!!! Jag tror jag vägde runt 82 kg när jag vägdes in för ECT. Ett par byxor som jag köpte i våras sitter väldigt tajt nu, går knappt att knäppa i midjan. Nu undrar jag verkligen vad jag gör för fel. Vad är det som inte stämmer?

therese.b
8/9/13, 9:41 AM
#10

Jag är långt ifrån någon expert men har hört att mejeriprodukter kan sätta stopp för viktnedgång.

MaxMin
8/11/13, 1:48 PM
#11

Nu har det nog börjat släppa igen. Stod på 83,5 imorse. Jag var förstoppad i 1,5 vecka och fick ta till det tunga artilleriet för att få igång magen. Jag fick ofta problem när jag var inlagd. Fick typ få klyx en gång i veckan. När jag kom hem fungerade det bra tills nu. Jag misstänker att jag har någon medicin som kan göra en trög i magen. Träffar läkare i veckan så jag ska ta upp detta med honom då. Jag ska kanske lägga in lite rotfrukter? Då får väl magen att arbeta mer? Jag har med eller mindre bestämt mig för att träna kickboxning till hösten, och då behövs kanske lite kolhydrater? Jag ska bara motionsträna, för gammal nu för att tävlingssatsa. Jag tänker sluta röka. Det lutar åt att jag påbörjar det imorgon, jag kör utan hjälpmedel. Abstinensen sitter ändå bara i högst 3 veckor. Jag blev väldigt inspirerad av Allan Carrs bok "äntligen icke-rökare".

MaxMin
8/12/13, 8:18 PM
#12

Jaha. Dag ett som rökfri har gått hur bra som helst. Jag nästan väntat och undra när de där rejäla sugen ska komma så att man bara vill springa och köpa ett paket. De kom aldrig. Jag var dessutom med en situation som garanterat hade gjort att jag rökt två cigaretter i rad. Jag var ute och åt i Helsingör och beställde en laxtallrik. Det stod inget om att det skulle vara räkor på den, men så kom servitrisen med en tallrik med räkor på. Jag förklarade att jag var allergisk och fick en ny tallrik. Direkt när jag tog första tuggan så kändes det konstigt i käkarna. Jag trodde att jag inbillade mig och fortsatte äta. När jag nästan är klar så hittar jag en liten räka i tallriken!!!!! Jag fick ta piller och grejor och vänta på om det skulle bli värre. Jag ansåg att vi skulle varken betala för min eller mammas mat. De vägrade ge med sig. Inte lönt att skrika, men ingen mening att föra förnuftsbaserade resongemang heller, de gick bara inte. Vi betalade för mammas del och gick till slut. I en sådan här situation så hade jag definitivt rökat och känt ett väldigt stort behov av det för att "lugna ner mig". Det känslan försvann ganska snabbt, så jag tänkte: - klarar jag detta dag ett, så är jag väl rustad, jag är ju redan icke-rökare. Igår satt jag mig ner och skrev upp en massa saker som jag har klarat utan större problem. T ex att lägga om kosten till LCHF. Jag har aldrig känt att jag försakat något att jag hellre skulle vilja kränga bröd/ris/pasta. Att LCHF skulle vara framtvingat. Jag slutade med sömntabletterna för ca fyra veckor sedan. Hade 4-5 helvetesnätter, men visste om jag bara höll ut så skulle jag vinna. Det har jag gjort, jag är fri från det giftet. Jag tar aldrig benso, fastän jag har på recept och ett paket hemma. De få gånger jag har tagit är den en del en sömnmedels cock-tail. Jag hanterar hellre mina känslor och analyserar varför jag har ångest, och i vissa situationer får man bara stå ut. Finns ingen anledning att döva med piller, då kommer man aldrig till rätta med problemet.

Anders-S
8/13/13, 1:48 AM
#13

Tycker det låter som du är på god väg som har slutat röka och äter lågkolhydratkost.  Vikten är knappast det väsentligaste. Det viktigaste är att du mår bra och ibland får känna strålande glädje!

Om jag var i din situation skulle jag helt avstå från både gluten/spannmål, stärkelse och a1-kasein/mejeriprodukter samt alla E-n/livsmedelstillsatser.  Dessutom skulle jag se till att äta tillräckligt med långkedjigt omega-3 d.v.s. vildfångad fet fisk från friska hav (sill/makrill) samt kött från idisslare.

Även viktigt att vara utomhus, så lättklädd som möjligt utan krämer, minst en timme klockan 12-14 varje dag för att få naturligt D-vitamin och melatonin.  Man börjar alltid sola försiktigt, max fem-tio minuter första dagen och så ökar man det successivt.

Slutligen skulle jag anmäla mig till en danskurs.  Det är precis denna veckan man gör det för höstterminen.  Börja foxxa, dansa lindy och/eller bugg! Dansträning två tillfällen i veckan ger bra tillskott av oxytocin, speciellt några timmar foxx/kramterapi som ger strålande glädje och lugn i hela kroppen i flera dagar efteråt.

Jag skulle vara stenhård på att undvika gluten och stärkelse från spannmål samt a1-kasein.  Jag skulle använda talg, ghee och kokosfett samt möjligen får/getost/getyoghurt. Jag skulle äta generöst med råa grönsaker, t.ex rivna morötter, purjolök, gröna blad och kryddgrönt.

Jag har även ett par andra enkla regler:

1. Mat d'ät jag 'emma.

2. Ät mat, inte industriavfall.

3. Drick tillräckligt med vatten.

4. Helst ekologiska grönsaker och bär.

5. Apelsin+kokos minskar risk för förstoppning.

6. Kolmörkt i sovrummet när man ska sova. Mörk rullgardin, inga lampor, inga påslagna datorer/mobiltelefoner i sovrummet.

D-vitaminkalkylator:

http://nadir.nilu.no/~olaeng/fastrt/VitD-ez_quartMEDandMED_v2.html

http://nadir.nilu.no/~olaeng/fastrt/README_VitD-ez_quartMEDandMED_v2.html

Annons:
MaxMin
8/20/13, 11:21 AM
#14

Det har inte gått så bra de sista dagarna igen. Haft mörka tankar och har därmed inte intresserad av mat. Det är verkligen svårt att få ner sig mat när man mår så här. Folk tjatar om att jag ska ta mig ur sängen, men de ska bara veta hur jag känner. Jag är helt övertygad att jag är övermedicinerad. Har ett sömnbehov på 10-11 timmar. Om jag inte somnar kl 01-02, så är det väl inte så konstigt att jag sover bort halva dagen. Kommit helt ur fas med medicinerna också.

Jag har dock fortsatt att motionera. Varit på gymet två gånger nu. Joggat väldigt lätt under kort tid. Sonderade terrängen på vikter och kom fram till att 50 kg är en lagom träningsvikt att träna i rörelsen i marklyft med igen. Imorgon ska jag testa på kickboxning.

Har plockat fram spikmattan igen. Den är skön att ligga på när det är dags att somna.

Upp till toppen
Annons: