Annons:
Etiketthälsa
Läst 2303 ggr
MaxMin
8/2/13, 7:32 PM

Långt om viktuppgång och hälsa

Detta är ett väldigt långt inlägg, men det behövs en bakgrund.

Det har väl skrivits på lite olika ställen att jag har varit inlagd på psykiatrisk slutenvård i 2,5 månad. Jag var riktigt sjuk under våren. Under hela denna tid har aptiten varit ett problem, och då har det rört sig frånvaro av aptit. Då jag inte hade några rutiner, så åt jag slarvigt. Det började med att jag la till lite kolhydrater för att se om lite svängningar kunde trigga aptiten, men det gjorde det inte. Det blev väldigt oregelbundet med mat. Något som var lätt att få ner var melon och grädde. Jag levde mycket på detta och annan lättlagad mat. När jag ändå var i orten där jag studerar på passade jag ofta på att springa inom BK och beställa en Whopper, och tyckte att det var skönt att jag fått ner mat och slapp tänka på det resten av den dagen.

Jag hade under denna tid en vikt på ca 81 till 82 kilo.

Sen blev jag som sagt inlagd i slutet av april, och fick hyfsat bra LCHF kost. Kött/fisk/fågel och så 75% bregott att ha till det. Jag åt för det mesta lunch och middag. I perioder när jag var riktigt dåligt, petade jag mest i maten och i andra perioder åt jag båda målen. I en period när jag hade mycket ångest hände det att jag hetsåt mindre mängder lösgodis. Jag hatar ångestdämpade mediciner, jag hade om jag velat bara kunnat gått och bett om dem. Jag föredrar hetsätande. Min ångest förstärkts inte av att jag har gjort det.

Till sist är man hemma. Första vecka var jag fortfarande utslagen och levde nästa enbart på lättätna kolhydrater. Hör och häpna nu - en dags mat, kunde vara en chipspåse. Min magen svullnade verkligen och jag mådde inte bra, så jag bestämde för att det vara slut på det här.