Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8018 ggr
savonit
8/2/13, 6:02 PM

5:2 periodisk fasta i fasta fasta

Fasta är ju hett på tapeten periodisk fasta har ju länge varit populärt på KIF.
Men nu börjar det bli mera och mera 5:2 fastan som gäller.

Att fasta kan ju ge en massa hälsovinster.

Jag funderar nu på om en fasta i fasta fasta skulle kunna vara en väg att gå.
det vill säga äta med två gånger om dagen typ kl 12 och typ 18 och två dagar i veckan drar man ner till en 600 kcal, alternativt äter ett fullt mål mat utan att räkna kcal.

Annons:
Siggebus
8/2/13, 6:30 PM
#1

😃
Det där gör jag och har gjort ett tag 🙂
Jag äter vid lunch och sedan igen vid 18-19 tiden- detta har jag gjort i minst 2 år.

Sedan kör jag sedan en tid två dagar med halvfasta dvs "5:2"…. DOCK vill jag säga att jag inte ligger så lågt som 500 kcal (vilket rekommenderas för kvinnor) utan snarare runt 900 kcal de två halvfastedagarna.

Detta passar mig alldeles utmärkt - jag mår toppen och håller min målvikt som jag landade på för ett tag sedan.

Själva principen med 5:2 tror jag stenhårt på men sedan kanske man får reglera kcal de två halvfastedagarna beroende på bl a hur högt man ligger de dagar man äter normalt.

I mitt fall vill jag inte gå ner mer utan hålla min vikt - vill man däremot gå ner kanske man får tänka annorlunda.

I mitt fall tyckte jag att jag hamnade alldeles för lågt om jag skulle köra 500 kcal. Jag räknade ut ungefär hur mycket kalorier jag fick i mig på en HEL vecka  om jag  körde 500 kcal de två dagarna och la ihop det med vad jag fick i mig de resterande 5 dagarna.

Sedan delade jag summan med 7 dagar och resultatet blev rätt lågt per dag så därför ökade jag kalorierna mina två halvfastedagar.

Så kör på och testa hur det funkar för dig 👍

savonit
8/2/13, 8:18 PM
#2

Kör nog på något sådant ev.
hm, får fundera kring det.

[Petronella Pip]
8/2/13, 9:06 PM
#3

Det finns nån tråd där de äter så och diskuterar det!

Eller så menade du något annat, förstod inte riktigt vad du menade faktiskt! 😮

savonit
8/2/13, 10:02 PM
#4

NJa jag menar väl att det vanliga är att äta antingen 5:2 eller periodiskfasta.

Men det ena utesluter ju inte det andra så.
Så man kan ju köra båda samtidigt.

Men det kanske finns en tråd om det.
Nu finns det iså fall två

[Petronella Pip]
8/3/13, 11:07 AM
#5

nej jag fattade nog fel, det var nog vanlig 5:2 i den tråden,  tänkte att det kunde finnas mer erfarenheter där.

Emma Li
8/3/13, 11:24 AM
#6

Jag har inte börjat köra det ordentligt, men provade en dag med bara liiiiite, drygt 500 kcal. Jag hade nämligen räknat ut att 6 ägg à ca 63 g blir 500 kcal och lite växel. Åt två kokta ägg vid 12, två ägg vid 16 och två ägg vid 20. Funkade finfint. Jag kände mig kanske inte helt mätt, men inte direkt hungrig heller. En icke-lchf-kompis som kör 5/2 känner en hel del hunger sina två fastedagar i veckan. Enda anledningen till att jag inte kört igen är att jag faktiskt glömt bort. Men jag ska nog testa lite mer systematiskt. :-)

Annons:
Emma Li
8/3/13, 11:29 AM
#7

Förresten, en fråga om periodisk fasta (båda sorterna är väl i och för sig olika sorters periodisk fasta?), dvs den varianten där man bara äter under visst antal timmar under en och samma dag. Behöver man verkligen vara så strikt som att ha ett ätfönster på 6 timmar (18 timmars fasta), som jag såg nån här uppe skriva? Det vanligaste jag har läst är 8 timmar (16 timmars fasta) och på någon blogg läste jag till och med att det räckte med 10 timmar (14 timmars fasta) för kvinnor. 

Jag inser att den som skrev om 6 timmars ätfönster kanske bara gör så för att det passar och känns bra, inte nödvändigtvis för att maximera fasteeffekten. Bara undrar vad ni har för erfarenheter kring olika längd på dygnsfastan.

savonit
8/3/13, 12:55 PM
#8

#7
Beror väl sig på vad man vill uppnå med fastan skulle jag tro.
Ju mindre ät fönstret är desto större period avsätts för att ta av kroppens egna lager.
Själv äter jag mellan 12 och 18 men det har inte så mycket med optimering att göra utan för att jag skall kunna sitta med familjen och äta, barnen skulle få en mycket konstig bild av mat om jag plötsligt skulle utebli från måltiderna eller om jag skulle sitta och inte äta så…

Siggebus
8/3/13, 1:23 PM
#9

Angående ätfönstret så hade jag egentligen ingen tanke om att jag åt något som kallades "periodisk fasta" när jag började med det - planerade inte medvetet. 🙂
Jag var helt enkelt aldrig hungrig på morgnarna trots att jag inte ätit sedan dagen innan runt 18-tiden.

Att jag sedan äter kl 12 beror mest på att det är då jag har lunchrast när jag jobbar - är jag ledig kan jag mycket väl vänta lite till eftersom jag inte är vrålhungrig. På sin höjd kurrar det IBLAND lite bara 🙂

Sedan mat vid 18-tiden igen och då är jag aldrig egentligen direkt hungrig men av praktiska skäl passar det bäst då eftersom jag lite senare oftast måste sticka iväg till stallet etc.

Så kort och gott så handlar det inte heller i mitt fall om optimering utan det bara faller sig bäst så.

Emma Li
8/4/13, 12:37 PM
#10

#8

OK. Jag är inte så påläst. Tidigare har jag i lchf-sammanhang läst att man ska äta när man är hungrig och att ingen riktig mat försvinner. Har man ätit extra mkt en dag så är man inte så hungrig nästa dag osv. Utifrån det du skriver tolkar jag det som att kroppen tar mer av de egna fettlagren när man lämnar stora delar av dygnet "ätfritt". Men hur hänger det ihop med lchf-idén om att äta när man är hungrig och att all näring tas upp? Ursäkta om det är dumma frågor, om någon har bra info-länkar om hur allt detta funkar och hänger ihop så får ni gärna tipsa. Jag får inte ihop det, men har mest läst lite här och där på lite forum och sånt. Förstår inte heller hur 5/2-fasta går ihop med den gamla lchf-idén att man inte ska svälta sig, att det är negativt för viktnedgången att svälta sig och att det är först när kroppen tillförs ordentligt med fett som den vågar släppa på fettlagren. Så jag har gått lite vilse bland alla olika idéer. ;-)

[fass]
8/4/13, 12:59 PM
#11

#10: Nu äter jag ju 16/8 fasta och inte 5:2 men: Jag kan berätta att hungern minskar ganska mycket efter en tid med pf. Så nu mera äter jag verkligen bara när jag är hungrig, två ggr per dag inom mitt ätfönster. Fungerar mycket bra och det är inte alls lika lätt att få i sig onödiga kalorier.

crikarlshamn
8/4/13, 2:28 PM
#12

Emma Li,

De gàr ihop om du äter LCHF mat och vill ha hälsofördelarna som 5:2 och periodisk fasta ger.

Effie
8/4/13, 5:16 PM
#13

Jag har ätit 16:8 i några år (för att jag inte är hungrig till frukost) och började med 5:2 i maj (med ett litet uppehåll nu under semestern). Konstaterade att jag inte klarar att äta 500 kcal under fastedagarna - jag blir hysteriskt hungrig/sugen och har svårt att äta normalt de andra dagarna. Ett mål eller två mindre gjorde ingen skillnad. Att hoppa över ätandet helt (eller möjligen lite grädde i kaffet) fungerar bättre, men jag är fortfarande hungrig mest hela tiden. Om det har några fördelar att äta så här har jag inte konstaterat än. Möjligen påverkar 5:2 vikten, men jag har hållit på för kort tid för att utvärdera.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
savonit
8/4/13, 5:28 PM
#14

#10 Fasta handlar ju egentligen inte så mycket om att kontrollera vikten, det kan i vissa fall dock komma med som bonus.

Angående 5:2 fastan så skulle jag föreslå att du tittar på:
http://vimeo.com/54089463
Då det är genom den dokumentären den skapats.

Angående LCHF och fasta så hänger det ju ihop genom att vi tidigare varit just samlare och jägare, vi har inte haft tillgång till mat på samma vis som nu.
Däremot är det troligt att vi ätit mat likt lchf, och när tillgången varit stor har vi ätit mycket och under perioder knappt alls.
Det är väl lite det man vill återskapa med periodisk fasta och 5:2 fasta.
Samtidigt har det ju visat sig att fasta har gynnsamma effekter på kroppen.

Om man tänker sig att man tränar innan ät fönstret, kan man se det som att träningen är jakten på mat, när man sedan fångat bytet efter träningen så äter man under ätfönstret tills man är trött och somnar.

kombinerar man detta med någon dag utan eller med väldigt lite mat så kan man se dessa dagar som en period där vi antingen inte fick tag på något byte, och får äta det lilla vi lyckats samla på oss alternativt att det var en period vi behövde förflytta oss, och således endast kunde äta det vi fann på vägen.

Så visst passar det in i naturlig kost och LCHF, sedan får man tänka på att ingen är lik den andra och alla behöver olika verktyg för att nå målvikten. men man bör satsa på att börja med en lchf diet då studier pekar på att det i regel är bästa sättet att reglera vikten.

Emma Li
8/5/13, 4:39 AM
#15

Tack för alla intressanta kommentarer. 

Jag har sett dokumentären i SVT. Den var intressant, men det är bara ett populärvetenskapligt program. När LCHF-företrädare brukar tala om hur lite pengar det finns till forskning om LCHF för att det inte finns några pillerpengar att tjäna på det, så undrar jag hur mycket pengar det finns till 5/2-forskning. Har de verkligen under många år följt folk som fastat på olika nivåer, så att man vet att det är just 500-600 kcal som är det ultimata nivån? Har de följt folk så länge så att de har kunnat se att de verkligen levde längre än en kontrollgrupp?

Jag kan mycket väl tänka mig att allt stämmer, men jag kan inte låta bli att vara lite skeptisk när "alla" blivit 5/2-frälsta efter bara en dokumentär, där en journalist intervjuar en/några forskare och experimenterar lite på sig själv. Jag skulle vilja ha lite mer kött på benen. Jag skulle vilja förstå varför det är bättre att äta två måltider kl 12 och kl 20, istället för kl 8 och kl 20. Osv.

crikarlshamn
8/5/13, 8:25 AM
#16

Om du läser engelska är det bara att googla, det du frågar om finns där. Sparade tyvärr inte alla länkar, hade gärna delat med mig annars. Forskning har gjorts sedan 50 talet om jag minns rätt.

savonit
8/5/13, 8:57 AM
#17

#15 Nej vist är det som du säger, att det forskats mycket lite på människor.
Men det har forskats en hel del på möss, och det har visat sig att om vi människor äter liknande så påverkas samma faktorer oss, samma hormoner ändrar mängd.

Att fasta emellan åt är hälsosamt, det finns det ju en hel del skrivet om.

Trollbus
8/5/13, 10:24 AM
#18

För er som läser på engelska och är intresserade av en vetenskaplig förklaring till 5/2 vill jag rekommendera e-boken Eat Stop Eat. Tror att någon skrivit om den tidigare här på forumet. Den går i stort sett ut på samma princip som 5/2 förutom att man inte äter alls under de 24 fastetimmarna. Och att man bör kombinera med styrketräning.

Men författaren hävdar att man kan själv välja hur man vill äta bara man äter förnuftigt. (LCHF är ju förnuftigt… 😉)

Väldigt bra och informativ bok som verkligen förklarar varför man inte bör bryta fastan med små måltider och hur kroppen fungerar.

Bli inte avskräckta av den överdrivna amerikanska tonen i boken och på hemsidan. Det här är verkligen ett guldkorn för den vetgirige! 

När jag köpte e-boken fanns en garanti att man fick pengarna tillbaka om man inte gillade den. Vet dock inte om det är så nu.

Författaren själv har fastat så här sedan många år med väldigt goda resultat. Men han verkar inte vara inne på low carb alls.

Länk till sidan:

javascript:nicTemp();

savonit
8/5/13, 10:50 AM
#19

Sidan såg ju mycket suspekt ut, likt alla tjäna 10 000 kr/dag sidor.
I alla fall boken finns att "Låna" på internets älskade och hatade sidor, om man är lagd åt det hållet.

Funderar starkt på att läsa den boken hatar och älskar engelska och har börjat komma in i språket nu så kanske en engelsk bok kan sätta ytterligare fart.
Tack.

Trollbus
8/5/13, 11:25 AM
#20

#19  Hehe, ja sidan ser verkligen ut som en av dessa lurendrejerisidor som finns så många av på nätet. Anledningen till att jag överhuvudtaget vågade köpa boken var att jag sett 5/2-dokumentären och googlat lite. Jag kom in på en blog av författaren till Eat Stop Eat, Brad Pilon, där han kommenterade dokumentären eftersom den kom fram till ungefär samma slutsatser som han själv gjort. 

Men, han behöver jobba på sin marknadsföring! Om jag inte läst hans blog först hade jag ALDRIG köpt boken från den sidan.

Jag får även nyhetsbrev regelbundet med hans senaste funderingar kring fasta och träning. Han finns även på facebook.

Annons:
savonit
8/5/13, 11:52 AM
#21

Trevligt, skall sätta tänderna i den någon kväll när barnen somnat och jag läst klart biblioteksboken Brödberoende.

Tack för tipset.

Siggebus
8/5/13, 12:16 PM
#22

#15
"Har de verkligen under många år följt folk som fastat på olika nivåer, så att man vet att det är just 500-600 kcal som är det ultimata nivån?"

Håller nog med dig i dina tankar - men jag tänker som så här: Precis som med alla andra nivåer - t ex vilka kolhydratsnivåer, fettnivåer etc man "bör" hålla sig inom så är det likadant här. 🙂

Det finns ingen absolut sanning som stämmer för ALLA. Man får själv prova sig fram - känna efter vad som passar just mig.

Som jag skrev ovan i mitt första inlägg så ligger jag högre än de 500 kcal man "ska" ligga på som kvinna de två halvfastedagarna.

Detta kom jag fram till pga att jag de andra vanliga dagarna ligger lite lägre än vad man normalt rekommenderar för en kvinna och skulle jag då dessutom sänka mig till 500 kcal de två dagarna så blev det lite väl lågt totalt tyckte jag.

Så som vanligt gäller det att anpassa riktlinjerna efter sig själv och inte slaviskt följa det som skrivs  🙂

MimLan
8/5/13, 12:24 PM
#23

Ogillar dessa riktlinjer, det får de flesta att sluta tänka och känna efter.

Finns det någon som på riktigt tror att 500 kcal är en vettig siffra både för en som väger 100 och för någon annan som väger 50?

savonit
8/5/13, 12:44 PM
#24

#23 Nej visst är det så, och det är ju mycket det LCHF handlar om från början, lär känna din kropp lyssna på när du är mätt, nu har inte jag läst 5:2 diet boken, men ingen diet eller så kommer passa alla.
Och därför måste man lära sig att anpassa in sig själv i något som man tror på och jobba utefter det.

perjoh
8/5/13, 12:47 PM
#25

Det är 25% av ordinarie kaloribehov man ska äta enligt 5:2, förenklat har det omvandlats till 500 kcal för kvinnor respektive 600 kcal för män.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

MimLan
8/5/13, 12:50 PM
#26

#25 Ah! Där har vi något användbart att förhålla sig till.

Trule
8/5/13, 8:34 PM
#27

25 procent blir ungefär 500 kcal för min del - och jag står inte ut med denna fasta en dag till.

I tre veckor har jag kört och blir fullkomligt däckad under fastedagarna. Hungrig, sur, arg och en allmän fara för min omgivning.

Om jag lyssnat på min kropp skulle jag lagt av från första stund, men det var någon som sa i någon tidning att kroppen vänjer sig…

Annons:
nyborjare08
8/6/13, 8:19 AM
#28

Om det är för jobbigt så ska man ju inte göra det. Ingen säger väl att man måste🙂

Det finns ju mängder av olika typer av fasta: 20:4, 16:8, the warrior diet, 24h-fasta, etc, om man ändå skulle vilja prova vad som funkar för en själv.

 

 

[fass]
8/6/13, 8:47 AM
#29

#27 : Tips: 16/8 är inte alls så där plågsamt. Ger bra resultat och är lätt att leva med på sikt.

vinteralvan
8/6/13, 10:16 AM
#30

Boken kommer väl på svenska nu under aug? Funderar

savonit
8/6/13, 12:49 PM
#31

Fan vad bra detta går nu.
Har inget sug efter något, och har bestämt att jag inte skall unna mig något förrän på Lördag.
Har helt kommit ifrån att gå till affären och handla skit, även att gå till affären köpa nötter och avokado är helt ur tankarna.
Kanske man kan få koll på matkontot på riktigt nu.

crikarlshamn
8/7/13, 11:13 AM
#32

http://viktcoachen.mabra.com/provresultat-efter-3-manader-med-52/

Gällande provresultat efter 3 mànader med 5:2.

savonit
8/7/13, 11:20 AM
#33

#32 Mycket intressant, men blir alltid mycket iriterad när de använder totalkolesterol som hälso markör.
Det är helt förkastligt och helt värdelöst.

crikarlshamn
8/7/13, 1:00 PM
#34

Titta pà det positiva i stället!

Jippiiee säger jag bara!!! …, IGF1-värdet har ramlat vidare neråt från 174 till 148 och dessutom har blodtrycket sjunkit till en helt normal nivå.

Fick mina värden kollade häromdagen, mycket ingäende sàdarna och … sà otroligt bra, inkl inflammations värdena - jag har fibro, att läkaren sa att min diet kan inte vara bättre!

Mina gurkmeja, kanel och ingefära tillskott har inte gjort illa i alla fall.

Nej, jag gick inte in i att jag äter en blandning av Inflammationsfri diet, Paleo och LCHF… bara IFD 😉

Annons:
savonit
8/7/13, 2:23 PM
#35

Det var det jag menade var mycket intressant.

Hade varit kul att ta prover lite regelbundet men hur man lyckas få till det är frågan.

crikarlshamn
8/7/13, 6:38 PM
#36

Trollbus, tusen tack för Eat stop eat.

Ska köpa eboken.

http://www.eatstopeat.com/

🙂

Trollbus
8/7/13, 6:43 PM
#37

#36 Hoppas du gillar den! Jag tycker verkligen att den är bra. Ser att de fortfarande har kvar att man får pengarna tillbaka om man inte är nöjd med boken!

TomRay
8/7/13, 8:25 PM
#38

#29 Är det stor skillnad på 16/8 och 5/2 vid periodisk fasta? Ger de samma viktnedgång, eller är 16/8 en enklare variant men därför även inte är lika effektiv? Funderar på vilken jag ska välja, men 16/8 känns inte som nån större utmaning när man redan kör LCHF :)

[fass]
8/7/13, 8:37 PM
#39

#38: Det beror nog på hur du lever i övrigt. Jag själv tränar ganska mycket och det gör att det är lätt att hamna i energiunderskott med periodisk fasta. Samtidigt är det bara frukostmålet jag hoppar över och det gör att jag har gott om energi hela dagen. Jag går ner ca 1/2 kg med denna fasta nu. Antar att det kan vara stor skillnad om man är stillasittande.

Jag tänker inte att det behöver vara "en så stor utmaning" utan mer att det är färre timmar av dygnet som jag äter och det sägs ju vara bra.

savonit
8/7/13, 9:34 PM
#40

Sådär då, då har jag nu kört periodisk fasta ca 16/8 i 5 dagar, och första dagen kcal begränsad fasta, har inte varit något större problem förutom att jag kom på mig själv med att smygäta någon liten köttbit när familjens mat var tillagad fy på mig. men i övrigt inga problem.

Jag har lagt upp det så att jag endast äter ett mål på kcal fastedagen.
Och försöker äta lite mindre än normalt den dagen. Det bör då kunna landa på ca 30% av en vanlig dag eller så.

Får se hur det går i fortsättningen.

savonit
8/8/13, 9:06 AM
#41

Det visar sig på vågen med kan jag säga.

Annons:
BoelLouise
8/8/13, 9:20 AM
#42

Grattis!

helvete
1/21/14, 12:03 PM
#43

Hela mitt liv har varit ett hysteriskt tuggande! Ska försöka mig på 5:2 med 6 kokta ägg om dagen och till det vitkålssallad!! Kände en gång en gammal dam, som hade en dag i veckan då hon enbart drack vatten. På den dieten gick hon ner 10 kg en vår. Det är vad jag skulle behöva, men svält går inte.

Trule
1/26/14, 7:51 PM
#44

Jag har gått ner mina kilon så jag är nu mer intresserad av de hälsoeffekter som periodisk fasta kan ge. Eftersom 5:2 inte funkar för mig (som jag skrev ovan) så undrar jag om verkligen 16/8 ger samma häloseffekter? Lika effektivt? Någon som vet?

Upp till toppen
Annons: