Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9090 ggr
catwalking
8/1/13, 12:17 PM

Fettkaffe

Hej,

Är ganska ny här. Började för ca 4 veckor sedan och har gått ner nästan 3 kg. Har läst era inlägg med stort intresse, speciellt om fettkaffe och periodisk fasta. Jag undrar, om jag dricker fettkaffe på morgonen räknas det som frukost? Eller ska man vara helt fastande för att det ska vara periodisk fasta.

Annons:
Lilltilda
8/1/13, 12:27 PM
#1

Fett är energi och därför en måltid som bryter fasta. Men varför ens överväga fasta? Det är väl mer en metod att ta till om vikten parkerat under väldigt lång tid

~God loves you, and I´m trying! ~

catwalking
8/1/13, 12:31 PM
#2

Tack för svar. Har fått för mig att periodisk fasta skulle vara bra. Men som du säger det kanske inte alls behövs.

[Petronella Pip]
8/1/13, 12:35 PM
#3

Såvida vi inte talar om 5:2 då kan ju fettkaffe vara en av de mindre måltiderna, men då får det inte vara alltför fett om det ska rymmas så mycket mer den dagen! 30 gram blir ungefär 230 kcal. Och det är ca 500 man ska äta på en dag.

Ary
8/1/13, 12:49 PM
#4

Fettkaffet kan ju eventuellt ha sin nytta ändå eftersom det innehåller enbart fett och inget protein. Öka fettförbränningen utan att kroppen får en riktig måltid. Om det funkar vet jag inte men som en slags frukost räknar jag det.

Zepp
8/1/13, 1:00 PM
#5

Strunta i alla trix o specialvarianter i början!

Det tar som regel minst ett år att hitta sina nya vanor och rutiner.. och ibland kan man blir förvånad över hur det ändrade ätmönstret blir!

Fasta och sådant har visat sig kunna ha vissa medecinska effekter.. därmed inte sagt att du har någon som helst nytta av dessa.

Sen så, en del finner sig äta så sällan på LCHF att det nästan kan betecknas som periodisk fasta, det kan man strunta i.. dvs själva epitetet och bara äta på så sätt som man mår bra utav!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

smurfis
8/8/13, 6:50 PM
#6

Jag tror inte heller att du ska experimentera allt för mycket i början. Kör vanlig LCHF först för att se hur din kropp fungerar och vad som funkar för dig.

Om du märker att du får sämre resultat kanske 5:2 är bra att ta till, men det är ju tuffare och svårare eftersom du måste hålla dig under 500 kcal två dagar i veckan.

Annons:
Jojomaja
8/8/13, 7:04 PM
#7

Jag skulle vilja säga följande: 

Om du ska följa någon form av "fasta" så räknas fettkaffe som ett ganska stort energiintag och motsvarar ofta en rejäl frukost. Mitt råd är att strunta i kaloritabeller och dietplaner och i stället äta enligt LCHF:s kostråd och följa dem strikt initialt tills du är bekväm med kosten och kanske inte kombinera med andra fastor och metoder. Låt kroppen vänja sig och normaliseras. 

Ät bara när du är hungrig och sluta när du är mätt. För mig ledde det och LCHF mig automatiskt in i 16:8 om man ska gå efter alla de där fancy dietnamnen. Jag åt 16:8 innan det fanns ute i bloggarna som en trend. Troligen för att jag äter en ordentlig middag och därefter inte är hungrig förrän till lunch. Jag tror säkert 5:2 är ännu en (kanske tyvärr kortfristigt) effektiv BANTNING men jag ser inte något som helst samband mellan den metoden och LCHF, oavsett vad vissa kända bloggare säger. Du når säkert en temporär viktnedgång med metoden men jag personligen tror inte att det är en hållbar metod. Huruvisa det är något som funkar på sikt får framtiden utvisa. 

Tanken är väl att normalisera sitt kostintag och jag ser inte svält och fasta, även om det bara är vissa dagar, som en del av en normal kost utan fortfarande som en lite av en ätstörning om man ska följa kroppens önskemål. 

Självklart går du ned i vikt med 5:2 om du drar ned så mycket på ditt energiintag som att ta bort största delen av två dagars mat, och kanske har man lättare att göra detta med LCHF men jag tycker inte det känns "normalt" att äta så. Den stora vinsten för mig med LCHF är att jag övergått till en livsstil som är hållbar. Jag måste inte späka mig för att fortsätta leva på detta sätt.

Nej … För mig är, oavsett vad Kostdoktorn och andra tycker, 5:2 en BANTNING och inte någon livsstilsförändring. Ärligt talat … Ska man leva så hela livet?  Bara tanken att räkna kalorier och dessutom begränsa sig till 500 kcal per dag? … Jag tror inte jag skulle klara det. Jag kan dock förstå att väldigt många ser det som en fungerande bantning.

crikarlshamn
8/8/13, 7:22 PM
#8

Jojomaja,

Vi är alla olika, Mosely blev sà glad över sina förbättrade värden att han fortsatte livsstilsförändring/dieten och han provade pà flera olika sätt under TV serien han gjorde.

Jag fortsätter denna livsstilsförändring för mina allergier och min inflammation förbättras.

Att att jag nu màr bättre även fysiskt har jag test resultat som visar, t.o.m bättre tyroid värden.

Det vàra förfäder gjorde naturligt pà grund av svàrigheten i att hitta föda fàr vi i dag lägga energi och tid pà att göra för vi har för stor tillgàng till mat.

Det kanske verkar helt förkassligt för dig och du tror att du inte klarar det även om du inte försökt… respektera àtminstonde att andra människor màr bra av det.

Jojomaja
8/8/13, 7:30 PM
#9

#8 

Jag har inte skrivit att det är förkastligt med 5:2. Jag har bara sagt att jag ser 5:2 mer som en kortfristig bantning än en livsstilsförändring som är hållbar på sikt. Vem som äter LCHF är egentligen villig att leva på minimiantal kalorier två dagar i veckan för resten av sitt liv? De flesta räknar ju inte ens kalorier. 

Är inte tanken med LCHF att äta naturligt? Jag respekterar om du gillar 5:2 och haft framgång med metoden, men för dig är det kanske ett försök att hitta en bot på sjukdomstillstånd, inte en normal livsstil som man ska rekommendera dem som inte besväras av samma sak? Alla är ju faktiskt inte sjuka utan vissa behöver bara få ordning på sin metabolism.  Jag önskar dig dock all lycka om du hittat något som fungerar för dig.

crikarlshamn
8/8/13, 8:47 PM
#10

Jojomaja, Hrm… Läste du ens mitt inlägg? Jag måste skriva väldigt otydligt om jag utgår från.ditt svar. För övrigt går LCHF metoden och 5:2 bra ihop.

Jojomaja
8/8/13, 9:18 PM
#11

#10 

Det är sånt här som skapar helt onödiga debatter. Hårklyverier och ståndpunkter där vi kanske borde stå enade.  Du går igång och så går jag igång. Ärligt talat så var inte mitt svar i den här tråden innan du började kommentera överhuvudtaget riktat till dig som person och verkligen inte till den grupp du känner att du kanske representerar här. 

Jag försökte skriva ett svar till TS och har ingen aning om vad du har för specifika problem. Så låt mig bara få säga att jag verkligen accepterar och respekterar det du skrivit, och att mina ord på inget sätt var avsedda att kränka någon som hoppat på 5:2-trenden. Jag har bara påvisat sambandet mellan ännu en bantningstrend och vad man nu haussar upp i media.

Jag hoppas att något annat av det jag skrivit varit av värde för dem som är intresserade av LCHF.

crikarlshamn
8/8/13, 9:30 PM
#12

Jojomaja,

Inga problem 👋  trevlig kväll!

Kajak11
8/8/13, 10:54 PM
#13

#8 spännande att du mår bättre på 5-2 diet. Det skrivs mycket, har inte läst Mosleys bok men det kunne bli nästa bokköp på nettet. Ville nu hälst kombinera med LCHF men tyckar att 500 kcal blir lite för mig. Det verkar som att 5-2 fasten blir koblat med mer "mager mat" när man ser i olika tips typ "Må Bra" nu.(?)

16-8 metoden kanske funkar bättre för dom som blir hungriga på 5-2, men vet inte om fettkaffet på något sätt har en verkning a la faste. Det verkar ibland så på mig. Hoppas att jag holder mig inom ämnet för tråden.

Annons:
crikarlshamn
8/8/13, 11:05 PM
#14

Jag äter riktigt fet mat under 2 dagarna. 

I dag blev det tex 2x MBC med kakaosmör, avokado, ägg och en sallad med fetaost.

Var lite hungrig vid 4 tiden och drack dà 2dl tomatjuice och àt en stor bit selleri.  🐖

nyborjare08
8/8/13, 11:20 PM
#15

Jag håller med om att det är bra att ägna tid åt att komma in i lchf-tänket först, innan du testar fasta eller halvfasta. Ge det åtminstone ett par månader. Jag har precis beställt Michael Mosleys bok om 5:2 som just har kommit ut på svenska :-) Det ska bli mycket intressant att läsa den! Jag kör enligt hans "varannan-dag-halvfasta", dvs 3 lågkaloridagar i veckan. Det funkar bra för mig. Jag tycker att jag lättare känner skillnad på hunger och sug. Och det är skönt att slippa planera mat :-) 5:2 och 4:3 hör ju inte automatiskt ihop med lchf men jag tror att det är lättare att klara perioderna utan mat om man är i fettdrift.

 

 

Upp till toppen
Annons: