Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3833 ggr
MolnBlomman
8/1/13, 11:45 AM

Äter jag för mycket kolhydrater?

Hej,

Jag har ätit en väldigt liberal version av lchf i något år nu och jag mår toppen. Jag är piggare, orkar träna mer och är sällan sjuk. Dock är jag orolig att jag gör fel och utsätter mig för hälsorisker.

Jag äter nämligen ganska många gram kolhydrater om dagen. Bara frukosten är 33 g kolhydrater enligt ShapeUp. Jag älskar mina dinkel och frö-bröd till morgonen och har ätit samma frukost i 4 år nu. Vad tror ni om denna kolhydrats-boost till frukost? Gör den min kosthållning farlig för min hälsa i längden? 

Här är min kost under en normal dag:

  • Frukost: En frökuse med smör och skinka + kaffe med mjölk. På söndagar blir det äggröra och bacon oxå.

  • Lunch: Matlåda från middagen dagen innan.

  • Mellanmål innan träningen: Kvarg + hallon och kanske ett ägg.

  • Efter träningen: Proteinpulver. (Innehåller kolhydrater för att stoppa muskelnedbrytningen.)

  • Middag: Köttfärs/kyckling/fisk med sallad/blomkålsmos. Ibland blir det omelett med grönsaker och ost. Ibland prövar jag något nytt ur en lchf-kokbok. 

  • Ibland kvällsmat: 2-4 st finncrisp med philadelphiaost och vanlig ost eller en bit brieost. Eller kvarg igen.

  • Eventuell efterrätt på helgen: Vispad grädde med bär / brieost / rostad majs / något annat från lchf-kokboken. Blir även ett glad rödvin eller en öl ibland.

Jag äter även 1 pizza varje månad för att det är min favoriträtt och dricker en liten cola till. Det är min syndardag. :-) Jag har prövat lchf-varianter på pizza men inte ännu hittat något som kan ersätta vete-varianten.

Vad tror ni? Jag har som mål att öka i muskelmassa och minska i fettmassa men behålla min kroppsvikt. Det har gått bra hittils och mätningarna visar bra siffror. :-)

Annons:
goliath
8/1/13, 12:15 PM
#1

Ät och var glad. Drabbas inte av kolisskräck. En frisk metabolism har inga problem alls att ta hand om den mängd kolisar du äter. Det är absolut ingen hälsorisk! :)

MolnBlomman
8/1/13, 12:26 PM
#2

Okej. Tänkte bara på kombinationen av fett och kolhydrater. Hört så mycket illa om det.

Ary
8/1/13, 12:36 PM
#3

Skulle tro att det blir dåligt om man äter betydligt mer kolisar är du gör. Frukost med start eller andra flingor, lunch och middag med pasta, bulle till fika tex, då skulle man nog behöva hålla nere fettmängden. 😉 Du äter ju betydligt mindre kolhydrater än så.

 Jag äter lowcarb mestadels med (50-80 g kh/dag) 10-20% protein, 10-15, ca 65-70% fett. Jag har fortfarande bättre hälsa som jag hade på lchf.

Zepp
8/1/13, 12:38 PM
#4

Ja, kombinationen socker och fett, som i godis, snabbmat nedsköljd med läsk, osv!

Knappast fläsk och potatis med löksås!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
8/1/13, 1:01 PM
#5

#2

Som zepp säger… Äter nu naturlig kost och inte är sjuk och dessutom tränar så är inte de kolisarna du är äter några problem. 

Du skulle helt säkert kunna fyrdubbla ditt kolisintag och det hade fortfarande inte vart några problem.. Sålänge det är naturlig mat du äter och du håller dig fysisk aktiv.

perjoh
8/1/13, 1:16 PM
#6

Som TS äter borde folk i allmänhet äta innan de blir feta och/eller får diabetes. 👍

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
patriknn1
8/1/13, 1:41 PM
#7

Håller med alla de ovanstående. Men jag skulle inte vilja utsätta mitt tarmsystem för gluten 365 dagar/år..

MolnBlomman
8/1/13, 1:51 PM
#8

Precis. Det är även gluten och laktos som jag är lite fundersam kring mitt intag av. 

#4 Potatis i kombination med en fet sås är inte en hälsosam måltid. Om du i samma måltid kombinerar snabba kolhydrater (som potatis) med fett, så blir det allvarligt. Insulinet skjuter i höjden och rensar blodet från blodsockret och lagrar in all glykos som fett. Potatis innehåller även giftet solanin som är en typ av alkaloid som gör att röda blodkroppar faller sönder.

Zepp
8/1/13, 2:13 PM
#9

#8

Man får inte bli nojig.. extrapolerar man allting så kan man inte ens dricka vatten!

Vatten leder till att blodet späds ut, att man kissar mer varvid olika mineraler sköljs ut osv!

Allt vi äter innehåller någon form av gifter, eller omvandlas i kroppen till giftiga metaboliter, flera av dessa är nödvändiga andra har kroppen system för att hantera.. så länge vi äter mat som vi utvecklats med under vår evolution.

Syre är nog ett av det starkaste giften i kroppen.. men det klarar vi oss heller inte utan!

Och sen.. när blodsockret stiger rensas snarare blodet från fett, för att glukosen skall förbrukas om nivån steg för högt!

Men inte ens det är så enkelt, utan är man frisk och äter normal mat så kommer först kolhydraterna att tas upp i blodet, överskott av blodsocker lagras och om blodsockret steg för högt kommer fettoxidation stängas av samt lipaser aktiveras för ökad fettlagring.

Sen efter ett tag, senast en timme, så kommer blodsockret att vara stabilt, då stiger halten aminosyror i blodet och sen så ökar fettet som tas upp.

Så småningom så tas inget längre upp från tarmen.. då vänds alla processer, och uttaget ur depåerna börjar!

Man får altså skilja mellan normal funktion på livsmedel som kroppen känner igen både i komposition och raffineringsgrad, samt hur det fungerar när man redan har hunnit bli fet och kanske redan förstört sin metabolism och aptitreglering genom felaktig kost och dåliga matvanor/preferenser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MolnBlomman
8/1/13, 2:23 PM
#10

Du har rätt men det stödjer inte ditt argument. Allt är nämligen giftigt i rätt dosering. För mycket vatten är giftigt ja, men inte i normala mängder. Precis som med kolhydrater. 

För snabba kolhydrater ger den reaktion i kroppen som du förklarar och den är inte bra i längden. När blev höga blodsocker-toppar en "normal funktion"? 

Vi har inte konsumerat potatis i vår evolution. Det är en produkt vi människor skapat genom att manipulera växterna. Potatis har inte varit känt i Europa i mer än ca 500 år

Zepp
8/1/13, 2:37 PM
#11

Sant.. men man åt sannolikt andra rötter i Afrika.. Maniok, Kasawa, sötpotatis?

Grejen är trots allt att inte ens socker är ett gift, utan det är när det intas i för stor mängd, som den glykemiska belastningen blir för hög.. det gäller även vanlig potatis!

Är du frisk så stiger inte blodsockret till mer än cirka 7 efter en måltid.. oavsett vad du äter och hur mycket.. det är inom det normala intervallet efter en måltid.

Det är här mängden kommer in, för har du lassat in ansenliga mängder så krävs ansenliga mängder insulin, under lång tid.. det är först då som problemen uppstår.. speciellt om man baserar sitt energiintag på kolhydrater.

För bara några generationer sedan åt man ansenliga mängder både fett och kolhydrater.. utan att de blev varken feta eller särskildt diabetiska.

Utan det hänger snarare ihop med att vi äter allt mera fettsnålt och allt mer raffinerade snabba kolhydrater.. ja vi äter allt mindre mat, utan det som ökar radikalt är sk mellanmålsprodukter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MolnBlomman
8/1/13, 2:47 PM
#12

Håller med dig. Kanske inte ska oroa mig över mina frökusar till frukost och mina 12 pizzor om året.

Zepp
8/1/13, 2:56 PM
#13

Det är förmodligen vad du äter i snitt som spelar mest roll!

Här kan du läsa en rätt bra samanfattning!

"Most of the calories we get from food come from protein, carbohydrates and fat. These are referred to as macronutrients. We also get other important nutrients from food, such as vitamins and minerals. These don’t constitute a significant source of calories, so they’re called micronutrients.

For the last 50 years we’ve been told to follow a diet low in this or that macronutrient. From the 1950s up until the present day the American Heart Association and other similarly misguided and pharmaceutically-financed “consumer organizations” have advocated a low-fat diet. More recently, low-carbohydrate diets are all the rage."

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

Det är alltid bra om man kan se helheten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MimLan
8/1/13, 3:17 PM
#14

Tror inte heller kh-nivån är något att orda om, du har uppenbarligen ingen trasig metabolism i bagaget.

Kanske fundera på hur du kan byta ut dina frökusar mot riktigt surdegsbröd istället, så dividerar du bort det dåliga med brödet iaf?

goliath
8/1/13, 5:55 PM
#15

#7 och 8

Håller med,

Men vill bara påpeka att man kan äta massavis av kolisar utan att behöva få i sig gluten :) Gluten är en annan femma..

Upp till toppen
Annons: