Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF dåligt i längden?

2013-07-31 20:12 #0 av: PoizonBite

En arbetskamrat till mig sa häromdagen att han åt LCHF då och då för att hålla vikten i schack, men att han inte skulle vilja byta till kosten till 100% eftersom han har hört att man genom LCHF senare i livet kan få problem med sina kärl, att kärlen skulle täppas igen genom kosten. Stämmer detta?

Anmäl
2013-07-31 20:23 #1 av: Zepp

Näe.. det är lösa rykten som gjorts till någon sanning som alla bara accepterat rätt av!

Det kallas för lipidhypotesen.. och den ser ut så här, Fett>kolesterol>Ateroskleros!

Det är bara det lilla abret att fett inte leder till mer kolesterol, utan det är oftast snabba kolhydrater som gjör detta!

"Sammanfattat

Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.

Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.

Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

Utan det ser som regel ofta helt annorlunda ut på hjärtakuten!

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. "

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-01 11:20 #2 av: goliath

TS,

Det finns inga bra långvariga studier på lchf kost, så vetenskapligt finns ingen evidens varken för eller mot lchf kost i längden.

Men logiskt och teoretiskt sätt tycker inte jag det finns några hållpunkter för att lchf skulle vara värre än normalkost i längden då denna typ kost är mer lik den kost vi ätit de senaste par miljoner åren än normalkost.

Anmäl
2013-08-01 18:19 #3 av: PoizonBite

Jag håller verkligen med! I och med att saker som magbesvär, diabetes osv blir bättre av lchf-kosten så känns det som om kroppen överhuvudtaget mår bättre av den. 

Anmäl
2013-08-01 20:02 #4 av: goliath

Japp, så är det nog för väldigt många normalkostare som går över till LCHF skulle jag tro..

Anmäl
2013-08-01 20:53 #5 av: jessirene

Vad händer i längden? För mej är det nästan en icke fråga. För jag vill må bra under tiden. Nu! Jag mår bra och därför går jag "all-in". Eftersom jag mår bra och min hälsa förbättrats så tar jag det som intäkt för att det är långvarigt bra. Och det finns ett logiskt resonemang i hela konceptet som är rimligt. Så resonerar jag.

Anmäl
2013-08-02 07:14 #6 av: julia61

Uhm, vad betyder "patologisk sockeromsättning".

Anmäl
2013-08-02 10:31 #7 av: Zepp

Sjuklig sockeromsättning!

Patologi = läran om sjukdoms uppkomst och orsaker.. ungefär!

Anmäl
2013-08-02 12:11 #8 av: hidden_ninja

Blev medlem endast för att skriva i denna tråden :)

Zepp: Har du fler artiklar/studier om kolhydratens negativa påverkan, för det verkar finnas betydligt mer om det än om fettets påverkan av kroppen... och du verkar veta din grejer ;-)

Anmäl
2013-08-02 12:41 #9 av: Zepp

Här får du att läsa ett tag! Skrattar

En lite grundkurs i några av de enklare mekanismerna, behandlande Hyperinsulinemi, insulinresistens och metabolt syndrom!

"Hyperinsulinemic diseases of civilization:

more than just Syndrome X" 

"Abstract

Compensatory hyperinsulinemia stemming from peripheral insulin resistance is a well-recognized metabolic disturbance that is at the root cause of diseases and maladies of Syndrome X (hypertension, type 2 diabetes, dyslipidemia, coronary artery disease, obesity, abnormal glucose tolerance). Abnormalities of fibrinolysis and hyperuricemia also appear to be members of the cluster of illnesses comprising Syndrome X. Insulin is a well-established growth-promoting hormone, and recent evidence indicates that hyperinsulinemia causes a shift in a number of endocrine pathways that may favor unregulated tissue growth leading to additional illnesses. Specifically, hyperinsulinemia elevates serum concentrations of free insulin-like growth factor-1 (IGF-1) and androgens, while simultaneously reducing insulin-like growth factor-binding protein 3 (IGFBP-3) and sex hormone-binding globulin (SHBG). Since IGFBP-3 is a ligand for the nuclear retinoid X receptor a, insulin-mediated reductions in IGFBP-3 may also influence transcription of anti-proliferative genes normally activated by the body’s endogenous retinoids. These endocrine shifts alter cellular proliferation and growth in a variety of tissues, the clinical course of which may promote acne, early menarche, certain epithelial cell carcinomas, increased stature, myopia, cutaneous papillomas (skin tags), acanthosis nigricans, polycystic ovary syndrome (PCOS) and male vertex balding. Consequently, these illnesses and conditions may, in part, have hyperinsulinemia at their root cause and therefore should be classified among the diseases of Syndrome X."

http://www.direct-ms...insulinemia.pdf

Insulin Resistance and Hyperinsulinemia Is hyperinsulinemia the cart or the horse? 

"Insulin resistance, recently recognized as a strong predictor of disease in adults, has become the leading element of the metabolic syndrome and renewed as a focus of research. The condition exists when insulin levels are higher than expected relative to the level of glucose. Thus, insulin resistance is by definition tethered to hyperinsulinemia. The rising prevalence of medical conditions where insulin resistance is common has energized research into the causes. Many causes and consequences have been identified, but the direct contributions of insulin itself in causing or sustaining insulin resistance have received little sustained attention. We examine situations where insulin itself appears to be a proximate and important quantitative contributor to insulin resistance. 1) Mice transfected with extra copies of the insulin gene produce basal and stimulated insulin levels that are two to four times elevated. The mice are of normal weight but show insulin resistance, hyperglycemia, and hypertriglyceridemia. 2) Somogyi described patients with unusually high doses of insulin and hyperglycemia. Episodes of hypoglycemia with release of glucose-raising hormones, postulated as the culprits in early studies, have largely been excluded by studies including continuous glucose monitoring. 3) Rats and humans treated with escalating doses of insulin show both hyperinsulinemia and insulin resistance. 4) The pulsatile administration of insulin (rather than continuous) results in reduced requirements for insulin. 5) Many patients with insulinoma who have elevated basal levels of insulin have reduced (but not absent) responsiveness to administered insulin. In summary, hyperinsulinemia is often both a result and a driver of insulin resistance."

http://care.diabetes...ent_2/S262.full

Hyperinsulinemia Drives Diet-Induced Obesity Independently of Brain Insulin Production

Hyperinsulinemia is associated with obesity and pancreatic islet hyperplasia, but whether insulin causes these phenomena or is a compensatory response has remained unsettled for decades. We examined the role of insulin hypersecretion in diet-induced obesity by varying the pancreas-specific Ins1 gene dosage in mice lacking Ins2 gene expression in the pancreas, thymus, and brain. Age-dependent increases in fasting insulin and β cell mass were absent in Ins1+/−:Ins2−/− mice fed a high-fat diet when compared to Ins1+/+:Ins2−/− littermate controls. Remarkably, Ins1+/−:Ins2−/− mice were completely protected from diet-induced obesity. Genetic prevention of chronic hyperinsulinemia in this model reprogrammed white adipose tissue to express uncoupling protein 1 and increase energy expenditure. Normalization of adipocyte size and activation of energy expenditure genes in white adipose tissue was associated with reduced inflammation, reduced fatty acid spillover, and reduced hepatic steatosis. Thus, we provide genetic evidence that pathological circulating hyperinsulinemia drives diet-induced obesity and its complications."

http://www.cell.com/...ract/S1550-4131(12)00453-6

Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

"In this conceptual model, insulin resistance is caused

by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf

Anmäl
2013-08-04 13:20 #10 av: julia61

önskar översättning jag Ler

Anmäl
2013-08-04 13:26 #11 av: crikarlshamn

Stort tack Zepp! Glad

Anmäl
2013-08-04 13:39 #12 av: Zepp

Vill man sätta sig in i komplicerade samanhang får man läsa engelsk text, då det är på det språk som de flesta studier skrivs på!

Men du kan få en snabb samanfattning av mig, väldigt förenklad!

När vi talar om insulinets skadeverkningar så handlar det främst om sk Hyperinsulinemi, dvs kroniskt förhöjda insulinnivåer som inte motsvaras av blodsockernivåerna!

Dvs inte om normal insulin sekretion hos friska vid intag av en kolhydratrik måltid!

En annan sak är att man som frisk lättare kan hålla ner kalorierna om man slipper blodsockrets bergodalbana och därmed samma vad gäller insulin.

Hyperinsulinemi är altså kroppens normala anpassning till ett sjukligt tillstånd.. där cellerna försvarar sig mot en hög glykemisk belastning genom att nedreglera GLUT4 dvs bli mindre känsliga mot insulin, samtidigt som fettlagrande ensymer uppregleras/stimuleras för att glukos skall brännas av som ett sätt att minska glukosnivåerna till icke toxiska nivåer!

Anmäl
2013-08-07 15:46 #13 av: julia61

Tack Zepp, jag är tyvärr inte så bra på engelska som dig. SkämtarMen jag försöker så gott jag kan.

Nåväl, jag har inte klarat av lchf på sistonde men äter ganska bra och jag känner inte sådana berg och dal bane känsla i blodsocker nivåerna längre.

Kanske har jag genom mina tre år som hel lchf; ara botat något i min kropp.

Anmäl
2013-08-07 16:10 #14 av: Zepp

Du har förmodligen ökat din kapacitet att använda fett som bränsle i kroppen?

På så sätt slipper du iallafall de lägsta blodsockernivåerna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.