Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6841 ggr
[majatengdelius]
2013-07-31 13:19

Alkohol med lite kolhydrater?

Om det här har hamnat i helt fel tråd så vore jag tacksam om någon kunde flytta den :)

Jag har funderat litegrann. Nu i ett par veckor framöver så blir det väldigt mycket födelsesagsfirande för mina vänner, och vi planerar dessutom att åka på en liten minisemester till Stockholm (och någonting säger mig att det kommer att bli utgång iaf någon kväll där).

Självklart så behöver man ju inte alkohol för att kunna umgås och ha det roligt. Men ibland vill man ju faktiskt festa till det lite, iaf jag, och då kommer man ju till hindret - just alkoholen.

Jag har alltid haft väldigt svårt för vin. Öl går bra, och jag har provat Bright (tror att det är Carlsberg som gjort den?), och den är faktiskt ganska god. Man får inte samma 'mättnadskänsla' som vid vanlig öl, och inte heller ont i magen. Så den ölen är ju självklart ett alternativ :D

Men nu babblar jag på… Funderingen jag tänkte dela med mig av och fråga om är denna;

Nya Celsiusläsken har ju börjat lanseras på allt fler affärer, och den innehåller ju mindre kolhydrater (vet dock inte hur många).

Ren sprit ska, enligt vad jag har hört, vara mest "LCHF-vänligt".

Alltså, borde inte det innebära att man kan blanda till något gott med en Celsiusläsk, vodka och något annat, t ex bär? Borde inte det bli en väldigt kolhydratsfattig drink? Eller är jag helt ute och cyklar? :O

/ Maja

Annons:
[Majbot]
2013-07-31 13:21
#1

Är det så bra att blanda celsius med sprit? Celsius innehåller en del koffein :p

kaisakavat
2013-07-31 14:51
#2

Varför ta till nån läsk överhuvudtaget. Kolsyrat vatten i vodkan - smaksatt eller inte, enkelt och gott. Piffa med lime. 🙂

[Majbot]
2013-07-31 14:53
#3

celsius är dock inte läsk.. :c

[majatengdelius]
2013-07-31 15:15
#4

Haha ja, men jag tänkte väl mer för de som inte riktigt älskar spritsmaken :)

Har som sagt inte så stor koll på vad Celsiusdryckerna innehåller. Borde kanske kollat upp det… Men för mitt simpla sinne kändes det som en logisk lösning på sommardrinkarna x)

[Majbot]
2013-07-31 15:22
#5

Celsius är ju en energidryck, tanken är att man ska dricka den innan träning för att bli piggare. Varför inte bara dricka den som den är? :)

[majatengdelius]
2013-07-31 15:28
#6

Tänkte faktiskt åka och köpa mig ett par såna imorgon, när vi ska ut och grilla :) Någon smak du kan rekommendera?

Aha. Energidryck alltså… Då känns det som en mindre bra idé att blanda med sprit :/

Annons:
[Majbot]
2013-07-31 15:45
#7

Alla förutom cola. Min pojkvän tycker den är helt okej men jag tycker den har en jäkligt underlig eftersmak haha…

CasaRamon
2013-07-31 15:50
#8

Den är otroligt söt. Jag klarar inte smaken. Köpte 2 burkar med limesmak, men fick blanda ut med kolsyrat vatten. Inte god alls (i min smak) dyr dessutom. 20:- / burk.  Jag blandar vodka med kolsyrat vatten + 1 skiva lime. Gott.

Pussgurkan
2013-08-03 07:08
#9

Cola zero borde väl fungera att blanda med. Eller vanlig saft (light) och kolsyrat vatten. Eller mosa tex hallon + kolsyrat vatten.

stepside88
2013-08-03 08:37
#10

Zero+sprit funkar men man får va lite försiktig.

Tror kroppen (levern) får spel om de blir för mycket :-)

[Petronella Pip]
2013-08-03 11:42
#11

Är det VÄLDIGT med koffein i Celsius? Tänker på Irish coffee, där är det ju whiskey och koffein. Fett också. Har aldrig hört att det skulle vara farligt pga koffeinet och spriten ihop?

Har ju hört det med Red Bull men inte tänkt på att det var just koffeinet, men det kanske är mycket större mängder än i kaffe?

[Majbot]
2013-08-03 12:09
#12

200 mg per burk så det räknas som hög halt…

[Petronella Pip]
2013-08-03 12:24
#13

tja… en normalstor kopp (1,25 dl) kaffe  innehåller  ca 100 mg koffein (http://www.lofbergs.se/sv/om-kaffe/fragor-och-svar/om-kaffe/hur-mycket-koffein-ar-det-i-en-kopp-kaffe/ ) så i en irish coffee (tror det brukar vara rätt starkt kaffe och troligen mer än i en normalkopp) borde det vara ungefär lika mycket koffein som i en drink med celsius och alkohol.

Annons:
hemul
2013-08-03 18:03
#14

Varför just Celsius? Vilken lightläsk som helst med sötningsmedel istället för socker går väl lika bra. Om man vill dricka sånt, vill säga.

[Petronella Pip]
2013-08-03 19:16
#15

Har läst lite nu och det är inte främst koffeinet i Red Bull utan taurin som skulle vara farligt i stora mängder med sprit.

[majatengdelius]
2013-08-05 08:21
#16

Aha… Hade jag inte en aning om. Har alltid hört at det är koffeinet och alkoholen som är farligt att blanda. Men nu har jag lärt mig nåt nytt :D

Upp till toppen
Annons: