Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 5688 ggr
Pussgurkan
7/30/13, 11:21 PM

5:2 eller 16:8??

Funderar på om man jämför 5:2 och 16:8 1) ur viktminsknings synpunkt 2) hälsomässig synpunkt Vad är bäst? För kroppen och för viktnergången?

Annons:
[Majbot]
7/30/13, 11:26 PM
#1

Skulle kortfattat kunna säga att 16:8 Är bättre om du har tänkt dig att träna. 5:2 funkar väl lite mer som 'svält' metod, alltså du behöver inte träna dig till kaloriunderskott som du kan välja att göra med 16:8.

[fass]
7/30/13, 11:31 PM
#2

Nu svarar jag ju inte på din fråga direkt men… Jag kör med 16/8 och det är en otroligt enkel form av fasta tycker jag. Man behöver inte räkna och fundera så mkt eller hålla koll på dagar . Utan bara fasta efter 20.00 och fram till lunch. Det kanske kan ge en bra prognos för viktminskningen just att det är en metod som är lätt att fortsätta med en längre tid , utan att behöva lida av det :).

[fass]
7/30/13, 11:34 PM
#3

Håller med Majbot att det funkar mkt bra med 16/8 och träning.

[Majbot]
7/30/13, 11:34 PM
#4

Bara en fundering, hur kul är det att köra fasta två gånger i veckan för resten av sitt liv? :L Om man inte tränar, då kommer en eventuell övergång till 'vanlig' kost göra att man går upp en del igen eftersom man då kommer att äta mer? Är det inte bara lättare att köra 16:8 och träna allmän motion..? No hating, bara fundering som sagt…

willas
7/31/13, 8:07 AM
#5

Man är ju inte helt utan mat då man kör 5:2. Man äter 25 % av sin vanliga kalorimängd.

Jag började förra veckan, så jga har hunnit med tre fastedagar. När man äter LCHF blir man ju inte så akut hungrig. Jag sparar min mat till kvällen och har inte haft problem med att vara utan att äta hela dagen. 

Det är ju inte så mycket längre tid än vid 16:8!

Orsaken till att jag äter allt på kvällen är att jag tror att jag annars skulle ha svårt att somna.

perjoh
7/31/13, 8:21 AM
#6

Jag kör vanligen någonting mellan 16:8 och 20:4, har alltid gjort det eftersom jag aldrig varit någon frukostätare. Jag provade att kombinera det med 5:2 och gick ned 5 kg på 6-8 veckor. Det jag direkt märkte var att jag uppmätte lite lägre blodsockervärden, normalt 5.5-6.5 men nu blev det dagar då jag låg mellan 4.5-5.0. Nu under sommaren har 5:2 kommit av sig med semestrar och sommarlov, det blir mycket grillande som är väderberoende och då känns det inte lika kul att ha inplanerade lågkaloridagar. Det återstår att se om blodfetter och HbA1c har påverkats till nästa kontroll.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
Henriette55
7/31/13, 10:43 AM
#7

Jag har kört 16:8 sedan mitten på juni och gått ner 3½kg. Det är verkligen riktigt bra för mig som inte gått ner alls på ett bra tag utan istället gått upp i vikt.

Just enkelheten i metoden tycker jag talar för den. Man behöver som sagt var bara i princip hoppa över frukosten. Inget räknande och varje dag likadan och man kan varje dag leva så socialt som man vill. Äta lunch med arbetskamrater eller vänner tex. Det tilltalar mig. Att ha två fastedagar kräver mycket mer planering och det går svårligen att kombinera socialt.

Har ingen vetenskaplig grund alls men det känns som en metod som är mycket snällare för kroppen. Du hamnar aldrig i svältläge. Kroppen anpassar sig bara till nya rutiner.

[Petronella Pip]
7/31/13, 11:42 AM
#8

Såg på tv för ett par veckor sedan att det startats en studie på 5:2, en läkare tror jag det var talade om den varianten och menade att den var säker och att man inte hamnade i svält och det var en karl som skulle testa och hon skulle följa hans test. Han visade tallrikar på vad han skulle äta vanliga dagar och "fastedagarna" det var rejäla tallrikar även på dessa. Men han åt ju inte LCHF men jag tänkte då att det där skulle inte vara någon uppoffring direkt. Få se när det blir en uppföljning.

Upp till toppen
Annons: