Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Vad BÖR man äta?! Ta bort grönsaker och ost?

2013-07-30 21:51 #0 av: lisaflisan

Jag blir så jäkla förvirrad!

En del säger, uteslut mejerier för viktnedgång.
Det förstår jag, i och med att det lätt blir mycket kolhydrater. Men jag tänker på osten.. Den goda vanliga hushållsosten. Vissa säger att man bör utesluta den för viktminskning. Struntar ni i den?

Och sen.. grönsaker. Flera säger att man bör vara varsam med grönsaker också, i och med att det blir en del kolhydrater.


SÅ.. Kvar är kött och smör.
LCHF låter ju inte så kul då ju. :(


Får man inte göra goda grytor med grädde (vilket jag ändå blir dålig av), så ska jag strunta i de ostgratinerade grönsakerna också?


Jag blir förvirrad! Hur gör ni, som vill gå ner i vikt? Äter ni gott som grönsaker och ost, och låter viktminskningen ta lite extra tid?

Anmäl
2013-07-30 22:03 #1 av: MimLan

Du har andra problem än vikt att hantera först och främst. Det är BRA att din kropp inte släpper på något så länge du inte ger den den näring och energi den behöver.

Det vet du.

Anmäl
2013-07-30 22:05 #2 av: Zepp

Näe.. det beror på att folk har olika uppfattning om mycket eller lite!

Om man säger som så, äter du ost som måltid annat än i undantagfall så kan det bli en fråga.

Använder du den i matlagningen lär det sällan bli något problem.

Grejen här är nog att vissa sätter igång att äta en massa ost, bär med vispad grädde och sådant i stället för att laga riktig mat, från riktiga råvaror och med variation.

Och så kommer vi till grönsakerna.. lika här, det är en del av en komplett måltid.. inte leva av sallader, det hör främst hemma hos lågkaloridieterna.

Och sen grädden.. lika dant här, används i matlagningen till sås,stuvningar och grytor.. och på söndag är det fest, då kan det funka med grädde och bär, men inte som huvudmåltid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-07-30 22:31 #3 av: Lilltilda


Jag förstår att du blir förvirrad, men jag säger PROVA dig fram och se vad din kropp reagerar på, men frångå aldrig att du ska bli mätt och få näring från riktig mat (precis som Zepp här ovan säger).
Jag gick ner från fetma till normalvikt på ca 1 år och 3-4 månader, alltså 43 kg, och under hela tiden åt jag "viktstoppare". Mejeriprodukter i riklig mängd (grädde, ost, smör, creme fraishe osv) i min matlagning, grönsaker till maten, mörk 85%ig choklad som "kaka till kaffet" då och då (ca 200 g på 3 veckor), bär och grädde som kvällgott 1-2 ggr/vecka, nötter och mandel då och då som "godis" och energikälla osv.
Det intressanta är att TROTS det så gick jag stadigt nedåt i vikt ända till målet, med undantag för en period då det visade sig att jag åt FÖR LITE kalorier och behövde fylla på med mer energi genom att äta mer.
Varför fungerade det ändå?
Min teori är att jag alltid åt mig mätt på riktig mat (proteinkälla, fettkälla + grönsaker), aldrig lät tillbehören och snacksen ersätta en riktig måltid samt höll koll på kolhydrater, fett och protein (75-80 energiprocent från fett, 0-5 från kolhydrater och resten från protein). Valde jag att äta mycket kolhydratsrika grönsaker till en måltid så blev det kanske inga grönsaker till nästa måltid, så att totalen under dagen höll sig kring 20 g kolhydrater. (0-30 om jag kollar bakåt i min matdagbok under de perioder jag registrerat maten)

Anmäl
2013-07-30 22:50 #4 av: sjukgymnastmaria

Jag må vara tråkig men jag älskar min kyckling/lax/köttbit med smör till! Haha, bara en parantes!

Anmäl
2013-07-30 23:30 #5 av: [Majbot]

Hitta vad som funkar för dig! I grund och botten, köp mat som inte är av fabrikat, halv eller hel, tex kött/kyckling/lax/ägg/grönsaker/frukter/sötpotatis(långsamma kolhydrater)/havregryn mm. Nu har jag som mål att bygga muskler så jag äter ju lite annorlunda än vad du borde göra kanske, men jag äter 180 gr protein/dag och ca 100 gr kolhydrater / dag. Ibland mer eller mindre, beror på om jag ska slå nya PR på gymmet osv. Sålänge du utesluter halv och hel fabrikat samt äter en stor andel grönsaker så kommer det gå galant :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.