Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Har jag nått min idealvikt?

2013-07-30 15:26 #0 av: [majatengdelius]

Jag har ätit relativt strik LCHF i ungefär 1,5 år. Förra sommaren så bestämde jag mig för att gå ner i vikt ordentligt och sammanlagt gick jag ner 10 kg, från 79 till 69 kg. Under den perioden var jag ute och gick 4-5 dagar i veckan, oftast över en timme åt gången. Jag var dessutom ute och sprang ett par gånger i veckan.

Nu har jag tyvärr blivit lite väl bekväm av mig. Jag gick upp till 74 kg och GUD vet hur mycket jag har fuskat med maten.

Nu har jag lyckats gå ner till 70 kg igen, men här verkar det ta stopp. Om man ska räkna med det 'vanliga' BMI-systemet så är jag lätt överviktig. Men jag ill också tillägga att jag har väldigt kraftiga axlar, rejäla vad- och lårmuskler och ganska kraftiga biceps. Så jag vill inte gå helt enligt efter vad vågen visar heller.

Men än så länge så kä'nner jag mig inte riktigt bekväm. Huvudsakligen så vill jag tappa några kilon till, speciellt vid lår - höfter - rumpa.

Ska nu köra igång med en fakirvecka. Vi får se hur det går... Har också köpt ett Detoxthé som jag började med idag. "Garanterad viktminskning" - haha jo, det brukar låta så ;P

Iaf. Är det någon som känner igen sig i det jag beskriver? HUR i all världen kommer man ifrån detta stillastående? Blir galen. Det har ju gått så bra förut.

Om det är så här mycket min kropp vill väga så måste jag säga att jag blir riktigt förtvivlad...

Jag hoppas att det inte blev för långt och drygt för att läsa. Vore kul att höra era tankar och funderingar! :D

/Maja

Anmäl
2013-07-30 15:35 #1 av: Zepp

Ja, då är du inte speciellt lång!

Men hav tröst, det visar sig att de som ligger i det övre spannet är de som lever längst och är friskast!

Sen så, är man i fertil ålder, kvinna och frisk, så läggs ofta överskott på just de ställena, det vore betydligt värre om det lade sig på magen, hälsomässigt och figurmässigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-07-30 16:25 #2 av: MimLan

Hade du haft bukfetma hade jag förstått problemet. Höfter och lår är kvinnligt. Men du behöver iofs inte gilla det, men det är lite synd.

Och fundera inte ens över BMI, tramsvärde. Bort med vågen. Bort med BMI, titta dig i spegeln, gilla din kropp.

Anmäl
2013-07-30 18:31 #3 av: [Petronella Pip]

Är jag blind? Var ser du längden Zepp? Kan inte se det nånstans?

Anmäl
2013-07-30 18:34 #4 av: Zepp

70 kilo och lätt överviktig enligt BMI!

Räkna ut längden själv!

Anmäl
2013-07-30 19:16 #5 av: lizzzie86

Skiljer ju bara 1 kilo från det du va nöjd med innan?

Anmäl
2013-07-30 19:29 #6 av: [Petronella Pip]

Jaha ja BMI har jag ingen som helst koll på.

Anmäl
2013-07-30 19:33 #7 av: [majatengdelius]

Blev aldrig riktigt nöjd. Kände mest bara 'nu har jag kommit en bra bit på vägen. Nu kan jag ta det lugnt ett tag', och sen fastnade jag tyvärr där.

Anmäl
2013-07-30 19:37 #8 av: Zepp

Jag tippar på BMI 27 och cirka 160 cm?

Anmäl
2013-07-30 19:45 #9 av: [majatengdelius]

Har, om jag räknar 165÷70, ungefär 23, 5 i bmi... hm. Blev mindre nu än på hemsidan jag räknade... jaja. Som sagt, då många hemsidor och appar verkar räkna på olika sätt så är det ju inte speciellt vettigt att gå endast på det och vikten. Vilket jag verkligen inte gör, vill jag förtydliga :)

Anmäl
2013-07-30 19:54 #10 av: Zepp

Lätt övervikt är över BMI 25, under är normalvikt.

Anmäl
2013-07-30 19:59 #11 av: [majatengdelius]

Jag antar att man hellre ska räkna ut det själv än gå enligt olika hemsidors "regler"?

Jaja hur som helst. Jag går inte så mycket på BMI utan efter hur jag trivs med mig själv. Men måste säga att det är ganska intressant att spekulera om :)

Anmäl
2013-07-30 20:03 #12 av: Zepp

Ja altså BMI stämmer rätt bra.. på hela befolkningar!

Inte på individer.. då vi har olika kroppsform och olika gener att bära på.

Anmäl
2013-07-31 12:21 #13 av: SpurtAnne

Jag är nog byggd på ungefär samma sätt. Har, enligt mig själv Glad, en perfekt överkropp. Inget fett alls nästan och fina muskler som framträder mer och mer ju mer jag tränar.

Underdelen av kroppen däremot...inte så bra. Stora lår och stor rumpa. Eller, det klart, det beror ju på vem man jämför med. Men i förhållande till min överkropp så känns det så för mig. Jag är 165 och väger 57 kg, så enorma är de ju inte varesig låren eller rumpan...

Jag har märkt att det enda som biter på min rumpa och mina lår är träning(kombinerat med lchf förstås). Jag springer mellan 3-5 km på löpbandet varje gång innan stryketräning. Även när jag ska träna ben. Tränar max 3 ggr per vecka.

Sakta(har väl tagit ett år ungefär) men säkert har mina "saddlebags" börjat ge med sig och det känns så kul! Både rumpan och låren börjar kännas mycket fastare och jag ser även skillnad i spegeln.

Anmäl
2013-07-31 13:03 #14 av: [majatengdelius]

Vad roligt! Haha ja, det man behöver för att hålla igång motivationen är resultat! :D

Anmäl
2013-07-31 13:23 #15 av: [Majbot]

Träna bort de sista kilona är inget alternativ?

Anmäl
2013-07-31 16:10 #16 av: Inkanyezi

#15 Har du sett någon tappa ett kilo av träning? Plocka i så fall gärna upp det åt mig, för jag tror att jag skulle kunna ha ett par till...

Anmäl
2013-07-31 18:43 #17 av: [Majbot]

"Men än så länge så kä'nner jag mig inte riktigt bekväm. Huvudsakligen så vill jag tappa några kilon till, speciellt vid lår - höfter - rumpa."

Missade du läsa den biten av inlägget eller?

Anmäl
2013-07-31 18:56 #18 av: Zepp

Ett enklare sätt är att ändra ideal.. tänk Kim Kardashian.. inte det fulaste exemplaret av människa som trampar på denna jorden om man säger som så.. och hon är inte direkt pinnsmal!

Anmäl
2013-08-01 07:33 #19 av: SpurtAnne

Absolut Zepp, men det gäller ju att trivas med sig själv, oavsett vad andra tycker.

#17 och TS

Det kanske inte är så att du måste tappa ett par kilo utan du behöver muskler i stället för fett?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.