Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 7784 ggr
[majatengdelius]
2013-07-30 09:13

Ostchips

Vill bara tipsa om något som jag tycker är väldans gott. Många av er har säkert redan smakat/hört om det. Men vill vara säker på att ingen går miste om det! :D

Plocka fram en plåt och lägg på bakplåtspapper. Ta fram ost (brukar använda färdigriven ost från affren, min favorit är Gouda!) och lägg i små högar på bakplåtspapperet. När alla högar är upplagda så kan man fixa till dem lite, så att det inte är fullt med ostsmulor runt om, då smälter inte allt ihop lika bra.

Strö på lite oregano, peppar och salt (brukar använda mig av vitlökssalt) och skjuts in i ugnen.

Du kan göra dem antingen lite segare eller knapriga, det beror lite på hur länge du låter dem stå inne.

Riktigt gott, och perfekt att ta ett par stycken som 'mellanmål' eller 'frukostfika' på jobbet :D

Annons:
Lchfman
2013-07-30 09:32
#1

Låter gott. Har funderat på att ha dessa som typ nachochips när man gör taco.

kaffemoster
2013-07-30 09:41
#2

Tack för tipset. Har ju läst många gånger om ostchips, men aldrig kommit mig för att prova. Ska nog göra det nu, det låter gott! Vilken temperatur gräddar du i och ungefär hur länge?

[majatengdelius]
2013-07-30 09:51
#3

I ungefär 175 grader, annars går det för fort och jag hinner inte med, haha!

Ja, det borde ju faktiskt fungera med tacokrydda också… Hm. Det ska jag nog ta och prova till helgen, som lite fredagslyx! :D

Jojomaja
2013-07-30 09:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det är jättegott med ostsnacks men jag vill höja ett varningens pekfinger för många sorters färdigriven ost i butik. Den prepareras med potatisstärkelse för att förebygga att osten klumpar ihop sig i påsen. Det höjer kolhydratsvärdet rejält. T.ex. Wernerssons Pizzamix Gouda har 14 gram kolhydrater per 100 gram. Se bild. 

Det är nog bättre att köpa en bra ost och riva själv.

Zureel
2013-07-30 10:04
#5

Brukar fungera bra med hyvlade ostskivor också använder det jag har hemma helt enkelt, jag kollar alltid kolhydrat innehållet på osten jag köper försöker hitta 0 men om jag är ute efter en viss typ av ost som inte finns med noll brukar jag acceptera upp mot 3,5 kh per 100 gr.


[majatengdelius]
2013-07-30 10:15
#6

Oj. Hade inte en aning om att de använde potatisstärkelse :O

Tack för tipset! Kanske ska ta och köpa mig en hel ost istället och göra som du säger; hyvla eller riva själv :)

Annons:
crikarlshamn
2013-07-30 11:09
#7

Rekommenderar "parmesan kakor", orginalet kom säkerligen fràn Italien…

Biscuits au parmesan

Parmesan kakor    

Pour 16 galettes : 40 g de parmesan râpé frais, poivre

Till 16 kakor: 40g nyriven parmesan, peppar 

- Préchauffez le four th. (200°)

- Ugn 200°

- Mélangez le parmesan et le poivre. Sur une plaque à four recouverte d'une feuille de cuisson, répartir 16 petits tas. 

- Blanda den rivna parmesanen med pepparn, klicka ut 16 smà högar pà ett silikon blad eller bakplàspapper.

- Mettre au four pendant 8 mn et laissez refroidir avant de déguster.

- Grädda i 8min och làt svalna

/page2)

perjoh
2013-07-30 11:22
#8

Jag brukar emellanåt köpa färdigriven ost för att det är bekvämt. Det blir Arla Köket texmex, men bara 200 g påsen för 500 g påsen behöver tydligen mer klumpförebyggande medel och kolhydratshalten skiljer sig, 0.1 g mot 2.5

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

[Petronella Pip]
2013-07-30 11:33
#9

De kan ändra sig också och komma på att det krävs mindre potatismjöl! Tidigare hade västerbottenosten gôrmôe kolisar men nu har den 2,5 om jag inte missminner mig! (vilket iofs är mycket nog)

Amrit
2013-10-18 12:12
#10

Brukar köpa en stor förpackning med färdigskivad Gouda, dela varje bit i fyra och strö över olika kryddor. Blir perfekta chips och är utan onödigt potatismjöl eller klumpförebyggande. C:a 5min på 200grader.

Halvdansken
2013-10-18 13:40
#11

Ska prova. De enda chipsaktiga jag gillar är ostbågar, och det saknar jag enormt. Så då kan detta kanske bli en bra ersättare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Minorca
2013-10-18 17:10
#12

Jag brukar också göra "ostchips" i micron. Jag tar 6-9 ostskivor av cheddarost(favorit osten) som jag lägger i 2-3 lager på smörpapper som jag lagt på en glastallrik och har högsta effekt i ca 2 min. När den har kallnat så kan man bryta i mindre bitar.

Upp till toppen
Annons: