Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 3319 ggr
Jojomaja
2013-07-30 05:20

High Fat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ofta när jag läser kommentarer, trådar och inlägg där man berättar om sin kost samt även ute i verkliga livet möter folk som försöker äta LCHF så reagerar jag över att många verkar äta ganska liten andel fett. I alla fall i jämförelse med mig. Jag tycker mig se ett samband mellan detta och klagomål över att man inte går ned i vikt. 

Jag tror många är fettskrämda i smyg och vissa säger sig också äcklas av fett.  Även jag gjorde det i början men insåg att det inte var en (för mig i alla fall) fysisk reaktion på fettet, utan snarare en inbyggd mental reflex som nu är helt borta. Tanken på fettet kväljde mig men jag har idag inga sådana tendenser. 

Jag blir nästan förfärad när jag ser en kollega som säger sig äta LCHF försiktigt skvätta över tre små droppar olja på sina tomater med tunna skivor light-mozzarella och hon skär dessutom bort fettranden på prosciutton. Hon har fått något som ser ut som en liten "provflaska" från Zeta med olivolja räcka i ett halvår. Själv äter jag sällan tomater, men olivolja brukar gå åt drygt 1 liter på två-tre veckor bara till mina luncher på jobbet. 

Jag har nu gått ned 35 kg med LCHF sedan mars 2012 och när jag känner att vikten verkar bråka med mig så ökar jag på fettinnehållet och då vänder vågen nedåt igen. 

Här följer exempel på hur mitt fettintag kan se ut: 

  • Mitt bulletkaffe innehåller runt 50 gram smör OCH 40 gram kokosfett till 2,5 dl kaffe. 
  • Innan dagens första mål äter jag ofta en "förrätt" bestående av två knivskurna (från kortsidan) skivor lagrad 31% ost på 0,5 cm vardera och mellan dem en 0,6-0,7 cm skiva osaltat smör (också skuret från kortänden). Jag har inte vägt detta men fett är det!
  • När jag äter en sallad häller jag över vinäger samt minst 4-5 matskedar extra virgin olivolja på min portion. Ibland tar jag ovanpå detta också en klick hemgjord majonnäs. När jag ätit upp salladen slevar jag i mig "dressingen" som blir kvar med sked. 
  • Turkisk/grekisk eller rysk yoghurt tycker jag är för mager så den "späs ut" med vispgrädde om jag äter den med några hallon eller blåbär nedrörda. 
  • Jag äter ALLTID skinnet på kycklingen och fettranden på köttet eller fläsket. 
  • Man kan äta olivolja på vaniljglass! Det är jättegott. Se Jamie Olivers italienska recept. http://dessert.food.com/recipe/gelato-con-olio-e-sale-ice-cream-with-olive-oil-sea-salt-220909 Jag köper Alvestaglass som många skyr på grund av dess E-nummer men jag är inte så knusslig. Annars kan man ju göra gräddglass själv.  
  • När jag köper köttfärs letar jag efter den som har högst fetthalt, gärna 25%, som dessutom oftast är billigare. Jag väljer gladeligen fläskfärs att dryga ut med när jag lagar mat eftersom fetthalten är högre. 
  • I färssmet till t.ex. pannbiff har jag gärna ordentligt med riven parmesanost som får ersätta ströbröd, och så förstås vispgrädde. 

Det var bara några exempel men det finns fler. Hur gör ni? Är in försiktiga med fett, äter ni "lagom" eller lassar ni på som jag? Tycker ni fett är äckligt?

Annons:
MimLan
2013-07-30 05:54
#1

Jag tror det är svårt för många kvinnor att äta fett då vi är så itutade att det är FYYYYYY!!!!! och ÄÄÄÄÄÄÄÄÄCKLIGT! De tror genuint att de äter mycket även om det handlar om tre droppar olivolja. Jag trodde också att jag åt tillräckligt med fett innan, för jag hade ju lite olivolja i botten när jag gjord emin ratatouille till den fettsnåla kycklingfilén.

För mig blev det en komma ut ur garderoben-upplevelse att jag SKULLE äta fettranden, den förbjudna, som jag skämts över att jag ätit om jag gjorde det. 

Nu äter jag glatt fett och mår bäst då. Har inga problem med att lassa på rejäla klickar på en brödbit eller på maten när jag är ute om det är fettsnålt.

Jag börjar vanligtvis dagen med 100 gram fett i kaffet och idag skall jag ta med mig coppa till jobbet som är fett överallt. =)

SpurtAnne
2013-07-30 07:45
#2

Håller helt med TS!!

Äter inte turkisk yougurt, för lite fett. 

Det är som du säger också att det hänger ihop med hur mycket/lite man går ner. De som jag vet som äter för lite fett är fortfarande överviktiga medan de som inte är rädda för fett går ner i vikt.
Jag har i o f s inget att går ner men jag ligger stadigt på 57 kilo och är övertygad om att om jag drar ner på fettet så kommer jag öka på annat(protein och kolhydrater) som gör att jag går upp i vikt.

Kul att du tog upp det här!

Jag tror även att det är de som inte äter tillräckligt med fett är de som till slut börjar räkna kalorier för att de inte går ner i vikt. Så där, nu stack jag ut hakan ordentligt…

🙂

Siggebus
2013-07-30 07:48
#3

Jag har gått i mål - har gått ner ca 45 kg och ….nej.
Jag har inte varit - och ÄR inte fettskrämd. 🙂

Jag steker rikligt i smör, klickar gärna över lite extra smörklickar över maten - faktiskt tycker jag smöret i sig är så gott att jag många gånger väljer det som "sås" än andra såser.

Dricker kaffe 2-3 ggr om dagen med ca 20 gr smör + 20 gr vispgrädde per kopp.

Äter jag någon sallad till lunch (inkl tonfisk, kött etc) så är det direkt fullfet majjo i den.

Pussgurkan
2013-07-30 09:22
#4

Hum intressant teori. Det skulle innebära att jag ska öka fettet

sjukgymnastmaria
2013-07-30 09:22
#5

Jag tror många är det. Jag själv tror jag har varit det lite omedvetet fast jag inte har trott det. Nu har jag ökat upp fettet rejält för att se vad som händer, och än så länge har det gått åt rätt håll, men ju omöjligt att se på en vecka eg. Iaf när man inte har så många kilon att tappa. Men det är skönt att bli mätt, så som man blir på smör jämfört med mindre feta saker.

Lilltilda
2013-07-30 09:52
#6

Jag är också i mål (-43 kg med LCHF) och har hela tiden ätit enligt energifördelningen 75-80E% från fett, 0-5E% från kolhydrater och resten från protein. Har räknat en del kalorier med ibland men enbart i syfte att se till att inte få i mig för lite totalt. Vilket jag gjorde ett tag och därför hamnade på en platå. Jag hade garanterat kunnat öka kalorimängden med hjälp av mer fett men valde att öka på totalintaget av allt för att garanterat få i mig mer näring än den som finns i fettkällorna. Mer än 80 energiprocent från fett tvivlar jag på är bra. Känns som risk att missa viktig näring pga mättnad från fett.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
perjoh
2013-07-30 10:20
#7

Det är för många som kaloribantar med LCHF, då är det fettet som dras ner i första hand. Samtidigt så tränar de och då har de läst att man måste äta mycket protein. Då ser väl en dag ut så här med 1600 kcal: Protein 150 g (38E%) Kolhydrat 20g (5E%) Fett 100 g (57E%) Och om de får i sig mer kolhydrater sker det på bekostnad av ännu mindre fett, och när inget händer med vikten drar de ner ännu mer på kalorierna med följd att det blir ännu mindre fett. Slutligen skyller de på att LCHF inte fungerar.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

crikarlshamn
2013-07-30 10:34
#8

Vem är fettskrämd här inne?  👍

LCHF är HF (high fat) och även vi som inkluderar Paleo i vàr kost hàllning ligget pà minst 70E% fett.

[Petronella Pip]
2013-07-30 11:26
#9

# 8 Många verkar det, jag har också reagerat på alltförmånga inlägg som drar åt det hållet! Man ser det jätteofta härinne tycker jag!

lizzzie86
2013-07-30 11:31
#10

I början här, alltså för 6 år sen typ, så tävlades det om vem som konsumerade mest grädde och smör.Nu har det blivit mer nyanserat som tur är.😇

Siggebus
2013-07-30 12:06
#11

#10
Där håller jag nästan med dig :)
Jag brakade på med alldeles för mycket i början men det sa magen igång direkt på.
Jag kunde steka sidfläsk som det är mycket fett i naturligt ändå , göra en omelett på det med vispgrädde i och steka det i rikligt med fett och DESSUTOM lägga extra klickar ovanpå 😛
jag lärde mig tillslut vad som var lagom och att det beror mycket på vad maten i övrigt består av hur mycket man behöver lägga till.

SpurtAnne
2013-07-30 13:08
#12

#9 Petronella Pip

Det tycker jag med. Det är jättemycket snack om alla möjliga appar och grejer för att hålla reda på hur många kalorier man äter. Eller jag kanske har missuppfattat det? Jag har aldrig testat någon av apparna så jag vet ju egentligen inte men det är det som föreslås så fort någon inte går ner i vikt av lchf.

Lilltilda
2013-07-30 13:25
#13

#12 apparna och matregisteringsverktygen är väl främst för att hålla koll på fördelningen av kolhydrater, fett och protein? I andra hand för att hålla koll på kalorier. I mitt fall handlar det främst om att se till att jag äter tillräckligt i förhållande till hur jag lever och rör på mig då jag med lchf har en tendens att äta för lite. Jag väljer därför att ibland att både registera den mat jag äter och den motion jag gör och jag har uppfattat att väldigt många gör som jag.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
SpurtAnne
2013-07-30 13:44
#14

Aha, ok…

Seglarina
2013-07-30 13:44
#15

Jag har inga åsikter om hur andra gör, men själv kan jag inte påstå att jag varit fettskrämd. Älskade ,en gång i tiden, vetebjöd, med rejält med olivolja, parmasinka, mosarellla och tomat. Har aldrig klarat att ha tillräckligt lite fett i pannan. Så Lchf borde passa mig. Jag tar en rejäl smörklick eller ca 2 msk majonäs till mina 2 ägg. Men inte krymper jag för det. Just nu äter jag enligt 16/8 metoden och för första gången ser jag att det rör sig neråt.

Det florerar så mänga åsikter här. Ofta stöter jag på uttrycket (även här) att man "inte kan gå ner i vikt om intaget är större än uttaget" då kan man inte häva i sig fett.

Mitt problem är ( bland annat ☺️ ) att jag helt enkelt inte klarar att väga och skriva upp vad jag äter och jag trodde i början att detta var en metod där det inte behövdes, därför tilltalade den mig så mycket. Nu hörs det oftare och oftare att man ska ha fullständig kontroll av intaget.

Sen är det där med mejerier, utan mejerier (smör undantaget) så är det inte så självklart att få i sig allt fett längre.

MaxMin
2013-07-30 14:11
#16

Jag öser nog på ganska bra med fett också. Jag har inte kommit in i ätandet sen jag kom hem från sjukhuset, det är nog ca 3 veckor sen nu. Varav 2 av dessa har varit LCHF. Jag får i mig 2 mål riktig mat. Jag smyger i så mycket fett som möjligt för att få i mig tillräckligt med kalorier så att min kropp inte börjar svälta. Maten blir mer kompakt då och det känns inte lika jobbigt att äta som när man ser stora portioner framför sig. Jag mäter med ögat hur stor portion jag ska ha, vet ungefär vad jag behöver för att bli mätt. Inget mätande och vägande här, och det skulle inte fall in mig att börja med. Det viktigaste är att man mår bra. Jag tror faktiskt också att jag har gått ner lite, magen ser lite mindre nu. Samma här, tänker inte väga mig i dagsläget.

Idag blev det nog dock lite för mycket fett. Jag kokade två laxfiléer med blomkål som skulle bli två portioner. Fick i en skvätt grädde, men när jag skulle ta en ny förpackning så var den dålig, så jag hittade en förpackning kokosgrädde som jag hällde i istället. Tyckte inte att det blev tillräckligt med sås så en 3 dl cream fratche åkte i också. Snacka om att jag är mätt och dåsig nu, men det ser jag i och för sig i detta fall som bra.

Jag är aldrig hungrig, jag får tvinga i mig mat, kanske jag får tillräckligt med mat i mig i och med att jag öser på med fettet? Vad tror ni?

Jag tar varje ta en promenad på 40-60 min. Går om jag ska på något ärende. Ska slussa in mer träning sen, men i dagsläget måste jag ta det lugnt.

Suzanne56
2013-07-30 14:29
#17

Håller med TS. Jag har en arbetskamrat som gått ned 14 kg med det hon kallar LCHF. Själv tycker jag mer det ser ut som en variant av GI. Massor med nötter o mörk choklad o så undrar hon varför hon inte går ner längre. Hon tränar också flitigt o jag tycker hon är jättefin i kroppen. Jag föreslog henne att hon kanske skulle skippa sina nötter ett tag och istället ta en extra smörklick eller två till måltiderna så att hon slapp mellanmål, men se smör det åt hon inte det var äckligt! Hon svimmade nästan när jag berättade hur jag äter :-)

Upp till toppen
Annons: