Annons:
Etikettövrigt
Läst 2382 ggr
luddet77
2013-07-30 00:08

kolhydrater och ketos

Hur mycket kolhydrater kan man äta innan man trillar ur ketos?

Annons:
patriknn1
2013-07-30 08:15
#1

Individuellt. Sen är det en fråga om begrepp oxå. Är det att vara i ketos, eller det som nu kallas för Optimal ketos, dvs 1,5-3 mmol? För att vara i optimal ketos så bör minst 75 e% av din kost bestå av fett, och helst mycket kokosfett, eftersom det är det mest ketogena fettet. Runt 1 g protein/kg kroppsvikt + ca 10-15 g kolhydrater/dag kan vara ett lämpligt utgångsläge. Är du mer aktiv så kan du antagligen äta lite mer av både protein och kolhydrater och ändå befinna dig i optimal ketos.

luddet77
2013-07-30 10:33
#2

optimal ketos har jag aldrig mätt. Jag tänkte mest på det man kan mäta i urin eller hellre det man känner. Jag känner hyfsat lätt när jag halkat ur ketos och ska ta mig dit igen. 

Jag behöver inte ligga p någon optimal dos, jag behöver bara kunna hantera att inte falla för frestelser och att befinna mig i någon form av ketos

Jag har ruskigt svårt att komma upp i fett% har jag märkt. Trodde att jag åt rätt mycket fett, men det var ju rätt lite. 

Fixar inte mbc/mbt, men har iallfall någon tesked kokosfett i mitt te, 2-3 gånger per dag

patriknn1
2013-07-30 10:56
#3

Det enklaste sättet att komma upp i fett% är att undvika magert kött och magra mejerier. Hellre kycklingklubbor än kycklingfiléer, hellre lax än torsk, hellre karré än fläskfilé, osv. Som bonus blir det dessutom billigare. Säg att du under en dag äter tex 150 g vardera av ägg, lax, och blandfärs. Då ger det ca 75 g protein och ca 60 g fett. Lägg till 3 måttliga portioner blandade grönsaker och 2 msk vardera av smör, majonäs och kokosfett till maten + 15 g fett i kaffet, så blir dagsintaget ca 75 g protein, 10-15 g kolhydrater, och ca 125 g fett. Avrundat så blir det ca 1500 kcal varav ca 78-79 e% fett. Nu vet jag inget om hur mycket du äter eller vad du brukar äta men det här är bara en illustration över att om du väljer feta köttbitar eller ägg som huvudsaklig proteinkälla och nästsn enbart grönsaker som kolhydratskälla så behövs inga stora mängder tillsatt fett.

Zepp
2013-07-30 12:18
#4

Det är inget magisk med ketos, det betyder mest att man äter väldigt lite kolhydrater, mindre än vad kroppen behöver för att göra glukos!

Och som lök på laxen så varierar glukosbehovet individuellt oxå!

Enklaste sättet att hamna i ketos är att ta dagliga löprundor/promenader så man flåsar och som förbrukar glukos, då hamnar även normalkostare i någon form av ketos.

Det som antagligen är viktigare för de flesta lågaktiva personer är en ökad betaoxidation, dvs en ökad fettoxidation direkt i muskelceller utan att passera levern och ketonproduktionen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

luddet77
2013-07-30 21:48
#5

viljan att stanna i ketos är nog nästan det enda som håller mig ifrån att börja äta lite alltmöjligt. sockerberoende och ätstörning i många år gör att jag lätt faller.

Upp till toppen
Annons: