Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3603 ggr
Heidi
7/29/13, 12:48 AM

Någon som provat?

Har ingen aning om detta funkar så tänkte fråga om någon provat.

Äggmjölk, kan man dricka den kall? I så fall borde man väl kunna göra en nyttigare smoothie genom att mixa med lite bär. Tanken bara slog mig och ska väl antagligen prova om det blir gott.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
savonit
7/29/13, 7:29 AM
#1

Har hört att det går och blir gott men aldrig testat själv.

kaisakavat
7/29/13, 7:52 AM
#2

Jag provade dricka ren äggmjölk kall. Och avstår gärna i fortsättningen..  Nåt med kall och den konsistensen.. 😛 ..men i smoothie har jag inte provat. Kanske går det bättre.

SpurtAnne
7/29/13, 9:34 AM
#3

Jag har aldrig provat äggmjölk men efter träning gör jag så här:

2 ägg
en halv dl vispgrädde
en halv tsk kakao
lite stevia ibland
Kör i mixern 30 sek, drick!

I den kan man ju blanda i bär eller vad man nu vill ha istället för kakao.

Seglarina
7/29/13, 11:24 AM
#4

Hur är det med rå äggvita? Har för mig att jag läst/hört att det inte ska vara nyttigt. Jag gjorde äggmjölk ett tag för att ha i kaffe, men då jag hörde detta slutade jag för det blev så krångligt tyckte jag. Fast man kan ju kyla den eftertåt förstås.

kaisakavat
7/29/13, 3:12 PM
#5

#4 'Den berömda Avidin-Biotin-tråden' - en av KIFs absoluta trådstoltheter! Behandlar ämnet. 😃

Alltså.. Råa äggvitor hindrar upptaget av vissa b-vitamin. Inte bra. Alltså ska äggmjölk upp i temp för att inte få skadlig effekt. Jag brukar göra äggmjölken så att jag smälter smöret (50 g) och kokar upp det tillsammans med vattnet/vätskan 1 dl i kastrull på spisen. Ibland har jag förvärmt äggen (3 st) i varmast möjliga kranvatten en stund innan jag tar en skål, knäcker äggen och slänger två av vitorna (har i smaksättning) och slår sen över det kokande smörvattnet medan jag mixar med mixerstav. På så vis kommer jag upp i temp nog mkt.

Mooniq
7/29/13, 3:24 PM
#6

jag lägger sötmandel i vatten på kvällen, ca 30 gram. det mjukar upp dem. morgonen efter så häller jag bort vattnet.

sen blandar jag:

1 - 2 dl bär 

sötmandeln, ev delar med kniv några gånger.

1 äggula 

2 dl kallt vatten (eller mjölk/grädde för den som klarar mejerier). 

Om jag inte blandar i bär så tar jag 2 tsk kakao och 1 tsk sukring.

mixar.och dricker.

(Jag klarar inte längre av äggmjölk, tycker att det får en metallisk smak i kaffet)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: