Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1717 ggr
gibbon
2013-07-28 22:03

Fett på fett.

Har läst mycket om LCHF den senaste tiden, och alla matrecept och artiklar handlar om att äta mycket fett.

Jag funderar över en sak, om jag nu vill gå ner i vikt snabbt, räcker det inte då med att kroppen tillgodogör sig befintligt fett på kroppen/magen i första hand? Om jag hindrar kroppen från att skaffa sig kolhydrater, äter mest proteiner, utan att fylla på med så mycket nytt fett, borde den väl ta av fettöverskottet först? Eller funkar det inte så? Signalerar kroppen svält till systemet om den får minimalt med kolhydrater OCH fett, eller blir jag bara hungrig av detta? Har försökt så många gånger att bli smal igen, men det har alltid stupat på hungern efter ett tag. Nu äter jag mycket fett, och märker att mättnadskänslan sitter i jättelänge, så jag äter bara när jag är hungrig, inga fasta tider, men viktminskningen går inte lika snabbt som jag skulle önska.

Annons:
raggorgeous
2013-07-28 22:23
#1

Läs här: http://www.kostdoktorn.se/lchf

bra start så förstår du :)

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Zepp
2013-07-29 00:26
#2

Näe, det fungerar inte riktigt så enkelt, om man vill göra det hälsosamt!

För det första kan du inte äta så mycket protein att du kan tillfredställa några större energibehov.. max cirka 30E%.

Sen så har du en period där du skall vänja kroppen vid att använda fett som främsta bränsle, och det kan ta två-tre veckor för att vänja hjärnan vid att ta uppemot 70% från ketonkroppar.

Sen på det kan det ta någon månad att få musklerna att använda främst fett!

Svält funkar såklart.. iallafall om man är hyfsat frisk, men man använder då även muskler och interna organ som bränsle, samt såklart även fett!

Grejen är att kroppen kommer att göra glukos av dina muskler!

Sen så.. det e inte så himla mycket fett.. volym eller viktmässigt, iomed att fett är så energirikt.

Utan det handlar om att fett skall vara en hög andel av ditt energibehov, protein normalt för din vikt o rätt så lite kolhydrater.. dvs du skall givetvis inte äta mer än ditt energibehov.. det ser jag inget gott skäl till.

Och då menar jag inte ditt kaloribehov utifrån någon av de där tabellerna.. utan så att du blir nöjd, mätt, ohungrig och mår bra.. låt sedan kroppen reglera ditt energiintag genom aptiten.. ofta efter ett tag finner många att de bara äter två gånger om dagen.. inget däremellan!

Och så.. protein är inte någon bra energikälla, det är mest en byggsten.

Man brukar säga att ett halvt kilo i veckan är snabbt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: