Annons:
Etikettövrigt
Läst 3401 ggr
adoptera
7/28/13, 3:45 PM

Borstar ni tänderna?

Min kompis som är lchf-frälst säger att det är onödigt att slösa tid på att borsta tänderna för det behövs inte med kolhydratfattig kost.

Borstar du tänderna?

Annons:
Calcifer
7/28/13, 3:48 PM
#1

Jag vill inte att mina tänder ska ramla ut när jag är 30, så ja det gör jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

kaisakavat
7/28/13, 3:57 PM
#2

Eftersom vi äter med trut och tänder som hjälp, så fastnar det ju mat lite här och där.. Vill man inte få bort det, liksom?!? Hm.. 

Jag är förutom tandborstningen en 'tandtrådsnörd'. Strykande åtgång..

[Petronella Pip]
7/28/13, 4:00 PM
#3

Jag skulle absolut inte kunna låta bli tandborstning, som kaisakavat säger, det är ju inte bara karies man vill slippa…

Annakut
7/28/13, 4:01 PM
#4

Ja, för sjutton! Även om jag inte äter en massa socker eller andra kolhydrater, som förstör tänderna i rasande fart. Så vill jag känna mig ren och fräsch i munnen. Jag borstar tänderna ofta, men använder inte fluortandkräm. Ibland inte ens tandkräm, utan bara vatten. Emellanåt borstar jag med bikarbonat, för att hålla mina tänder vita.

Siggebus
7/28/13, 4:34 PM
#5

Ja jag tycker det känns fräscht att borsta rent och att få bort resterna.

JMW
7/28/13, 4:34 PM
#6

Självklart borstar jag tänderna.

Annons:
Fridaaaa
7/28/13, 4:36 PM
#7

Ja morgon & kväll.
Behövs, oavsett kost.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jojo55
7/28/13, 4:55 PM
#8

Jag borstar tänderna men märker att jag har mycket mindre beläggningar och jag får inte tandköttsinflammation lika lätt som förut. Detta är viktigt för mig eftersom jag har dåligt med saliv p.g.a. sjukdom.

Medlem
7/28/13, 6:18 PM
#9

Borstar tänderna med barntandkräm och dessutom använder jag Miswak lite då och då för att det känns fräscht att borsta med Miswak faktiskt.

Annakut
7/28/13, 6:24 PM
#10

Men det finns faktiskt de som inte borstar tänderna, tvättar inte håret, duschar endast i nödfall. Var finns ni i denna tråden?

goliath
7/28/13, 6:25 PM
#11

minst 2 gånger om dagen.. Och använder tandtråd minst 1 gång om dagen.. Och duschar minst en gång om dagen :)

[Petronella Pip]
7/28/13, 6:32 PM
#12

#10 det är sommar och semester inte så många som är inne stup i ett…

Jessicahagstrom94
7/28/13, 9:00 PM
#13

Erkänner att jag inte gör det så ofta som jag egentligen måste då jag har tandställning.

Annons:
[Ebidda98]
7/28/13, 9:03 PM
#14

Om nån påminner…😛 Glömmer lätt på sommaren då det egentligen behövs som mest, godisgris som man är!

MimLan
7/28/13, 9:33 PM
#15

Borstar bara kväll. Oljeskölj kväll och morgon dock.

Tänderna bättre än någonsin och de småhål jag fick när jag hade en drive med att äta frukt varje dag innan jag började med LCHF har minskat nu.

AndersAA
7/29/13, 8:13 AM
#16

Borsta tänderna måste man för att hålla rent och tandköttet i bra kondition. Tandkrämens nyttighet och behov kan man dock diskutera. Viktigt är också att använda tandtråd för att hålla rent från skräp mellan tänderna. Enligt min tandläkare finns det tydligen undersökningar som visar att de som använder tandtråd minskar riskerna för hjärt- kärlproblem. Detta då blodkärlen i tandköttet är så tunna.

Fridaaaa
7/29/13, 9:41 AM
#17

#10 Tycker inte det är särskilt fräscht att skippa att borsta tänderna eller att duscha bara vid typ nödfall eller liknande 😮 För mig är inte det god hygien.
Inget riktat mot någon människa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dufva
7/29/13, 10:29 AM
#18

Borstar morgon och kväll men använder inte tandkräm utan bara vatten

sundsvallstjej
7/29/13, 11:00 AM
#19

Minst morgon och kväll

perjoh
7/29/13, 11:09 AM
#20

Naurligtvis, att man inte skulle behöva borsta tänderna på LCHF har jag inte anammat och tänker inte göra det heller.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
Zureel
7/29/13, 11:12 AM
#21

Visserligen känns mina tänder rena i stort sett hela dagen på lchf men skulle inte skippa att borsta 2 gånger om dagen för det.


MimLan
7/29/13, 11:13 AM
#22

Noterbart är hur självklart det handlar om "morgon och/eller kväll".

VARFÖR morgon och kväll? Om det är efter maten på morgon och kvällen, varför inte efter maten mitt på dagen? Varför morgon om man borstat på kvällen och inte äter på morgonen? Är det vettigt att borsta tänderna efter morgonjuicen (som är rätt vanligt för en normalkostare) när det fräter på tänderna?

#17 Definitionen på god hygien borde innehålla "behov". Det är inte vettigt att duscha ens varje dag, huden är inte skapt för det och många har problem som har grund i överdrivet tvättande och tvålande.

Fridaaaa
7/29/13, 11:14 AM
#23

#22 Jag har inte ens nämnt någonting om duschning varje dag, så vad fick du det ifrån?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MimLan
7/29/13, 11:18 AM
#24

#23 Du nämnde din uppfattning om "god hygien" utan att motivera något reellt.

Fridaaaa
7/29/13, 11:22 AM
#25

#24 Alltså skrev du antagande, inget annat.
Och jag skrev ju det "att skippa att borsta tänderna", det är inte god hygien i mina ögon.
Och skrev utefter #10´s inlägg, med att inte tvätta håret heller och duscha vid nödfall. Det är för mig inte god hygien, och som jag skrev, inte riktat till någon enskild människa, utan eget tycke.
Jag själv tvättar håret 2 gånger/vecka, lagom. Tvättning av kroppen är olika, beror på. Men minst 2 gånger/vecka, speciellt sommartid när man svettas osv.

Men jag har sagt mitt i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sundsvallstjej
7/29/13, 11:23 AM
#26

#22 "Varför morgon om man borstat på kvällen och inte äter på morgonen?"

Jag äter inte på morgonen men borstar ändå tänderna varje morgon därför att jag tycker inte min andedräkt känns fräsch om jag bara stiger upp och går till jobbet direkt.

[Petronella Pip]
7/29/13, 11:48 AM
#27

 I alla fall vad jag hört vid information hos folktandvården när mina barn var små  och till min fostertös när vi var hos tandläkaren första gången och på jobbet när tandsköterskan varit ute och informerat är det morgon och kväll som rekommenderas. Inte lunch också för det sliter onödigt mycket på emaljen att borsta mer än två gånger.

Annons:
Brynhilde
7/29/13, 1:33 PM
#28

Jag kör med oil pulling 1-2 ggr/dag. Tänderna har blivit ljusare och placket har i stort sett försvunnit från att ha funnits i mängder. Utöver det borstar jag tänderna med vatten och använder mellanrumsborstar och tandtråd 1-2 ggr/dag. Jag äter oftast 1-2 ggr/dag, vid sällsynta fall blir det 3 ggr.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

kaisakavat
7/29/13, 3:09 PM
#29

Mon bror var övernitisk och höll på att borsta bort emaljen han.. Fick order av tandläkare att dra ner radikalt på borstandet.

Jag använder inte heller alltid tandkräm, ofta blir det ena borstningen per dag. Andra borstningen har jag testat salt ett par gånger, och ibland bara med vatten. Tandtråden kommer till användning jämt. 

För mig är det 'behovsstyrt'. D v s jag räfsar ur truten på morgonen eftersom jag dels känner mig ofräsch efter en natts sömn och dels för att jag ätit frukost och ska vara bland folk. Måste ju kunna smila vackert utan skam!😃Sen är det vanligt att jag borstar tänderna efter middagen och då inte nödvändigtvis när jag ska sova för det är ju långt senare.

goliath
7/29/13, 4:06 PM
#30

#22

Det är väl praktiskt. Det är 2 gånger per dygn man som regel alltid har tillgång till tandborsten och badrummet -morgon och kväll..

Kvällen blir väl extra fördelaktig eftersom man har en lång period med sömn framför sig utan mat.

CasaRamon
7/30/13, 3:29 PM
#31

Jag borstar med tandkräm 2 ggr/dag trots att jag inte har haft ett enda hål i tänderna på över 40 år. Har tur att det är genetiskt. Min pappa som var 92 år när han gick bort, hade sina egna tänder hela livet. Och min son som är 32 år har ännu inte lagat en enda tand.

[majatengdelius]
7/30/13, 3:48 PM
#32

Men självklart så måste man borsta tänderna ändå. Det är ju faktiskt inte bara kolhydrater som skadar tänderna. Du borde försöka övertala din kompis att börja borsta igen, annars misstänker jag att ett väldigt dyrt tandläkarbesök väntar henne…

/ Maja

Annakut
7/31/13, 12:45 AM
#33

Jag tycker det är önskvärt om alla borstade tänderna, och sköljde munnen på morgonen. Jag har att göra med MÅNGA morgonkunder…..och vissa får mig att slå backut! Jag står och är värdinna för frukostbuffen i ett sommarparadis. Och ni kan inte ana vilka hemska xxx min näsa får utstå.

Miss-S
8/6/13, 6:17 PM
#34

Oljepulling nagra ggr i veckan, sedan borsta med vatten.

Annars tandborsta morgon och kvall nar jag kommer ihag med flourfri och tillsatsfri tandkram, mellanrumstandborste och tandtrad.

Oljepulling har gett lite resultat med lite blekare tander!

Annons:
Henriette55
8/7/13, 8:38 AM
#35

Märklig diskussion… Vad har LCHF med tandborstning att göra? Självklart borstar man tänderna morgon och kväll. Ja just morgon och kväll om man har en dygnsrytm där man sover på natten. Självklart gäller andra tider för nattarbetare. På morgonen eftersom andedräkten efter natten är minst sagt obehaglig att andas in för omgivningen. På kvällen eftersom tänderna ska vara så fria från bakterier och plack som möjligt under natten när man sover och dessutom är torrare i munnen än på dagen.

Sedan anser jag också, lite utanför ämnet då, men som även tagits upp här att duscha varje dag idag tillhör ämnet bra hygien i ett modernt samhälle.

Självklart kan du om du är hemma och inte träffar en själ under dagen både hoppas över tandborstningen på morgonen och duschen. Ska du däremot ge dig ut i samhället och träffa andra är det rent respektlöst att inte göra det.

[Petronella Pip]
8/7/13, 9:11 AM
#36

diskussionen kommer utav att vissa tycker sig inte behöva tandborstning när de äter LCHF. Det får stå för dem… Duscha varje dag anser jag INTE är nödvändigt. (om man inte har ett jobb där man blir mycket smutsig eller svettig) Vi konsumerar på tok för mycket vatten i västerlandet. Om alla på jorden skulle duscha var dag skulle vi inte ha vatten att dricka ens till alla. Jag såg ett test ang. ekologiska fotavtryck och det gick knappt att duscha ens en kvart per vecka om man inte skulle bli miljöbov i kubik!

savonit
8/7/13, 10:00 AM
#37

#36 vatten går ständigt runt i ett kretslopp, och är ju inget som någonsin tar slut.
Vatten förbrukas liksom inte utan det snurrar hela tiden runt.
Jag förstår verkligen inte diskussionen om vatten som miljöbov.
Däremot stillastående vatten buteljerat vatten är ju en sak det står ju för tillfället stilla.

Men vatten kommer och går, men tar aldrig slut.

[Petronella Pip]
8/7/13, 10:48 AM
#38

men det blir nersmutsat, och oanvändbart att dricka, förmodar jag att de menar alla renar inte vattnet som vi kanske gör här, många tvättar bilen hemma vilket förstör grundvattnet etc. Plus energiåtgång att värma vattnet.

Men visst, det är inte främst duschandet som förstör vattnet eller förbrukar det då, http://www.radron.se/artiklar/du-slosar-mer-vatten-an-du-tror/

fast detta är ju en annan diskussion än trådens… sorry!

savonit
8/7/13, 11:14 AM
#39

#38 Jo vi förstör tråden, får kanske starta en ny om vatten.
Men jag har länge funderat på detta med just vatten.
För vatten cirkulerar liksom.
Så det här med att vi använder mycket vatten känns ju lite sådär som argument, vad vi däremot gör med vattnet är ju en annan femma. Så det kanske är mera det vi kanske skall tänka på.

Men samtidigt spelar det ju kanske ingen roll om vi duschar utan tvål och shampoo, om vi sedan häller såpvatten i samma avlopp. Vattnet blir ju lika mycket förstört?

Nej ny tråd kanske.

Blueberry95
8/7/13, 4:57 PM
#40

Jag borstar, fast med flourfri tandkräm. :)

Lisabet
8/7/13, 5:25 PM
#41

Jag borstar tänderna på kvällen, med fluorfri salttandkräm. På morgonen kör jag oil pulling, det gör rent tänderna väl så bra.

Allt tandborstandet genom åren har fått tandköttet att dra sig tillbaka och blotta tandhalsarna, och längre ner fastnar det lättare matrester mellan tänderna, så tandstickor är tyvärr ett måste.

Jag borde kanske helt gå över till oil pulling för att skona tandköttet, men gamla vanor kan vara svåra att helt släppa. Jag har fått mindre plack i alla fall och tandhygienisten är nöjd med mina tänder.

Annons:
kaisakavat
8/7/13, 5:59 PM
#42

Lisabet - Sist jag var hos tandläkare sa han att stickor är dåliga som sjutton om man har blottade tandhalsar. Trycker ner tandköttet än mer. Tråd bättre.. Vet inte vad du fått lära dig då.

Sindri
8/7/13, 6:16 PM
#43

#9 skrivet av Medlem 

Och var hittar du det! Som jag letat! Skulle gärna prova det.

Jag borstar, men utan kemikalier!

Lisabet
8/7/13, 7:16 PM
#44

#42 Har inte fått lära mig nåt om det alls, men har ett mycket stort behov att peta tänderna, ofta, och då är det bara plaststickorna som är bra, eftersom det har jag några i fickan och kan använda när det behövs.

Tandhygienisten sa inte att det var dåligt…?? Tandtråd har jag svårt att använda, för upptill sitter tänderna väldigt tätt.

[Petronella Pip]
8/7/13, 8:48 PM
#45

jag blev tillsagd av en tandhygienist att använda stickor och mitt tandkött drog sig ner och jag blödde också som en gris varenda gång och det blev aldrig bättre, men det värsta var att jag såg ut som ett rovdjur tyckte jag, för tänderna såg så långa ut, så jag talade med min tandläkare och han sa att jag skulle låta bli stickorna av den anledning som kaisakavat nämner!

kaisakavat
8/7/13, 8:57 PM
#46

Jag märker ju det tydligt i min egen trut. Använder jag stickor eller tandpetare ökar problemen med ilande tandhalsar MYCKET, och som Pip skriver - det t o m syns att tandköttet trycks ner. Ont får jag också i tandköttet, tror stickorna riskera 'stabbar ner' viss mängd skit, de är ju trots allt klumpigare/trubbigare än tråd. Tar jag med tråd efter sticka, så visar det sig ibland finnas skit kvar.

De flesta av mina tänder sitter riktigt tätt, särskilt nere framtill. Får lirka som tysan för att få ner tråden, men det går. Gäller köpa de smalaste varianterna av tråd, finns olika. 

Men man gör som man vill. Och jag är ju bara expert på den egna truten, inte på andras.. 🙂

LenaK63
8/7/13, 10:38 PM
#47

Oilpulling med kokosolja morgon och kväll samt borstar morgon och kväll med natron/bikarbonat. Efter det mellantandborstar i olika storlekar efter behov. Petar tänderna efter måltid med tunn mellantandborste som passar alla mellanrum.

Halvdansken
8/7/13, 11:28 PM
#48

Borstar tänderna två gånger per dag, duschar ca varannan, sköljer håret med varmt vatten, men använder inte schampoo, det har jag inte gjort på 4 år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Miss-S
10/2/13, 5:53 PM
#49

Ist for stickor, anvand mellanrumstandborstar. De sliter inte pa tandkottet.

rosevin
10/3/13, 9:17 AM
#50

Skulle någon vilja förklara vad Oilpulling och Miswak är? Tack! :)

Lurtz
10/3/13, 1:13 PM
#52

Egentligen ska det väl inte behövas, stenåldersmänniskorna hade inte precis tillgång till fluortandkräm, men deras tänder var i perfekt skick. Dock är det en del av min kvällsritual så ja, jag borstar tänderna en gång om dagen.

Orakletidelfi
10/3/13, 1:18 PM
#53

Nä de hade miswak http://www.tahara.se/miswak_bl%C3%A5_large

eller nåt annat liknande…

Alenzi
10/3/13, 1:19 PM
#54

#52 På stenåldern blev man strax över 30 år, i genomsnitt. Jag vill gärna behålla mina tänder lite längre än så. 
Hur jag nu hamnade här, jag äter inte ens lchf x)


Lurtz
10/3/13, 3:07 PM
#55

#54

Det är en myt att människorna på stenåldern sällan levde mer än 30 år. -Medellivslängden- var runt 30 år, men det berodde främst på hög spädbarnsdödlighet. De människor som överlevde barndomen dog inte tidigare än vad vi gör idag.

Annons:
Henriette55
10/3/13, 3:22 PM
#56

Så här står det på sidan "Allt om vetenskap"

Under äldre stenåldern räknar man med att den förväntade medellivslängden var ungefär 33 år. För dem som nått femton års ålder var den 54 år.

Tydligen är medellivslängden i dag sett över hela världen 67,2 år och då inräknat spädbarnsdödligheten. Tyvärr står det inte vad medellivslängden är för de som uppnått 15 år.

kaisakavat
10/3/13, 3:43 PM
#57

Medellivslängden påverkades också av den betydligt högre risken att oavsett ålder bli offer för rovdjur, mm..

Men slapp man bara bli lejonmat så..

[Caroline92]
10/3/13, 11:44 PM
#58

#10 Jo men jag får nog nästan påstå att jag är en av dom :> Jag vet att det låter äckligt när man beskriver det, men för mig funkar det bra ändå.

Tänderna borstar jag kanske.. varannan/var tredje dag. När jag känner att det börjar bli belägg på tänderna helt enkelt. Då borsta jag bara med vatten. Har ingen dålig andedräkt annars, däremot om jag borstar med tandkräm så har jag en HEMSKT morgonandedräkt.

Jag avskyr att duscha och bli blöt, så duschar gör jag kanske.. en gång i veckan. Såvida det inte är typ som nu, höst och man inte riktigt fått värmen som man vill. För är det kallt, då duschar jag gärna för att få upp värmen. Eller om det skulle vara så att jag luktar svett, men det händer verkligen inte ofta. Så ja, håret tvättas väl i samband med duschen, alltså typ en gång i veckan. Ibland mer sällan.

:)

sussie
10/4/13, 10:58 AM
#59

Jobbar natt och borstar tänderna morgon och kväll ändå, bra tider!

Biadora
10/4/13, 11:03 AM
#60

Borstar varje kväll och så har jag gjort hela mitt liv. Redan innan LK-kost tiden alltså. Och hade egentligen inte tänkt rösta men eftersom man var tvungen till att göra det för att kunna läsa tråden..

Största skillnaden nu är att jag får mer beröm av tandläkare/hygienist när jag går på min kontroll och att jag har fått höra att jag "bara" behöver använda tandtråd 3 ggr i veckan och inte varje dag (att dom vill att jag ska börja med tandtråd har dom tjatat om i flera år.. försöker börja men usch så tråkigt, så glömmer det oftast).
Eftersom tänderna ser och känns mer rena och jag får mindre salivsten så kan det hända att jag skippar tandborstningen nån gång ibland nu. Alltså kanske tio gånger per år mot mina gamla en gång per år. Skulle nog skippa mer om jag åt strikt LCHF, eller i varje fall byta bort tandkrämen mot något miljövänligare alternativ som en del här verkar ha gjort.

Väldigt intressant artikel det där om vattnet.

Upp till toppen
Annons: