Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3520 ggr
GeishaoChick
2013-07-26 12:46

Ska börja igen! Behöver råd :)

Hej! Jag är 20 år, kvinna och är ungefär 160 lång. Jag gick på LCHF förra sommaren och jag rasade i vikt på bara en månad. Men sen föll jag i diket igen och började äta pizza och sånt, allt för att jag åkte bort med min syster och kände att jag hade för mycket krav på att hon skulle köpa det och det till mig. LCHF ÄR ju dyrt!

Gick inte upp allt för mycket i vikt efter det. Hade ingen LCHF efter Augusti 2012.
Jag åkte bort i Februari i år till Australien och stannade där i 2 månader med min pojkvän som är Aussie. Han är ganska lat, är tjock och rör knappt på sig, så hans beteende smittade av sig hos mig. Märkte också att det fanns inte många hälsosamma alternativ såsom frukt och grönt. Jag levde med hans familj så jag kunde inte direkt bestämma och laga mat till mig själv så jag åt det som blev serverat. Sen år jag mycket mat från snabbmats kedjan KFC (Kentucky fried Chicken). Så ja, brist på motion+dålig mat = fet.
Kläder som passade innan Februari var för små när jag kom hem i April. Jag belv extremt besviken. Jag har försökt med LCHF hela tiden, men faller hela tiden i fällan med socker och läsk. Jag har inte vägt mig på ett halvår och vill heller inte se fanskapet. Antingen får jag motivation att gå ner i vikt, eller så kommer jag bli deprimerad..

Jag vet basics och sånt. Jag har bara en dålig vana att falla in i en svacka igen. Jag kommer hålla mig runt på detta forum och få inspiration.
Många av ingredienserna som kokosolja, mandelmjöl etc är ganska dyrt. Grönsaker och så, behöver dom vara färska eller kan jag använda frysta?
Frukt?
Hur är det med frukost.. jag har inte ofta ork att laga ihop en smoothie klockan 7 på morgonen eller steka en massa ägg och bacon (som man blir extremt trött på efter ett tag…)

Jag behöver gå ner i vikt, jag känner mig inte bekväm. Jag får lätt ont i ryggen och benen, tappar fort andan, och känner mig seg och eländig. Så jag undrar om jag ska börja ta tag i detta igen!

Problem som jag känner dock är:
Pengar, tid, hur mycket per portion, motivation, hälsoproblem…

Annons:
Vegge
2013-07-26 13:25
#1

Jobbigt låter det men dyrt?! Har ätit LCHF i snart en månad och det blir nog inte så dyrt.pizza godis o läsk är ju inte gratis precis.

Zureel
2013-07-26 13:34
#2

Självklart går frysta grönsaker bra, själv dricker jag bara te med kokosolja i till frukost om jag bara använder den till det räcker en ekologisk burk 400 gr 52 kr i c:a en månad inte så farligt tycker jag om jag ska använda till mat också blir det nog 2 burkar i månaden inte så farligt det heller sen så använder jag smör och annan olja också. Mandelmjöl och sånt kan vara dyrt i inköp när man ska börja köpte säkert in 7-8 nya olika produkter i samband med att jag gick över till LCHF men sen kostar det inte så mycket när man ska fylla på förrådet pö om pö.


MimLan
2013-07-26 14:22
#3

Du behöver vare sig kokosolja eller mandelmjöl. Det senare är väl snarare till snask etc.

Gå till rätt avdelningar i en affär (chark/deli/grönsak/frys) och plocka något billigt. Laga det och ät grönsaker till som du vill.

Du behöver inte äta frukost om du inte vill det, annars är det neklaste att äta rester från gårdagen eller ha färdigkokta ägg i kylen. Eller ta en burk makrill eller tonfisk och äta med majo/kryddning.

GeishaoChick
2013-07-26 15:30
#4

Angående pengar och att det är dyrt, ja, det är dyrt för mig som bara har 6000 i månaden. Bor hos min far.

Men tack för tipsen iallafall! Hoppas på att få mer.

Zepp
2013-07-26 17:40
#5

Då har du definitivt inte råd med pizza, snask o läsk, bara riktig mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2013-07-26 18:29
#6

Sedan jag la av med pizza + annan "ute"-mat, hel och halvfabrikat, läsk, saft, kakor, godis, chips, massor av bröd med tillhörande pålägg etc så har jag absolut fått mer pengar kvar i plånboken.

Jag lagar all min mat själv, köper på mig det dyra som t ex kött när de säljer billigt även om jag inte behöver just då- fryser in det.

Om jag sköter mig och inte snaskar i mig felaktiga kolhydrater så håller jag mig mätt och belåten på två mål mat om dagen. Obs - äter inte för lite men det räcker med de två gångerna.

Jag har roat mig med att spara alla kvitton hela månaden (har gjort så flera månader på rad) och när det är ny lön på ingång så räknar jag ihop ENDAST det som är mat (inkl kryddor, kaffe etc) och min matbudget ligger på ca 1200 kr i månaden.

Annons:
GeishaoChick
2013-07-27 14:59
#7

Kul att bli påhoppad att jag bara köper pizza snask och läsk :)

GeishaoChick
2013-07-27 15:00
#8
perjoh
2013-07-27 16:03
#9

LCHF-mat behöver inte vara dyrt så länge man håller sig borta från bakning, sötning och en massa onödiga produkter med diverse LCHF-märkningar. Det gäller att äta mat utan en massa dyra extratillbehör. Det jag saknar när folk säger att LCHF är dyrt är exempel på inköps- och matlistor.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Siggebus
2013-07-27 18:05
#10

#7

Jag hoppas du inte uppfattade mitt inlägg som ett påhopp? 🙂
Det var i alla fall inte meningen utan jag ville bara visa att lchf i sig inte behöver vara dyrt eftersom det ju är meningen att man ska strunta i allt det där andra som man förr vräkte i sig och att det totala saldot i plånboken därmed blir större.

lisaflisan
2013-07-27 22:53
#11

Jag äter LCHF, har samma inkomst som dig och bor hemma hos pappa för tillfället. Jag tycker LCHF blir rätt dyrt, men jag antar att det är för att jag tidigare köpte mycket skitmat (som faktiskt är billigare). En stor påse med snabbmakaroner och ketchup som tillbehör är billigare kycklingfilé eller köttfärs.

Jag brukar tänka "förut åt jag godis för MINST 50 spänn om dagen, så det här är inte så dyrt om man jämför".

Håll utkik efter extrapriserna, ät mycket ägg!
Och tänk, att dom extra slantarna resulterar i god hälsa och bästa bonusen - viktnedgång.

Lycka till!!

Bivax
2013-07-28 01:07
#12

Här är mina bästa budgettips: Vitkål. Billigt, nyttigt och gott. Jag brukar ofta göra coleslaw och det gillar många. Alltså lätt att bjuda på. Sedan gillar jag biffar av kött/fläskfärs också, och det är billigt. Samma med lever. Thaigrytor med kyckling, grönsaker och kokosmjölk. Räcker länge. Frukost hoppar jag oftast över på vardagarna eftersom jag är mätt sedan middagen och dessutom morgontrött, men om jag äter sen frukost på helgen blir det stekt ägg och varm chèvre (märke Wernerssons, inte dyrt) som håller mig mätt länge. Håller med dig om att bacon kan bli tröttsamt om man äter det ofta. Jaha, det var mina tips, hoppas du hittar något du gillar och har råd med!

sjukgymnastmaria
2013-07-28 12:28
#13

Mitt tips för att inte åka tillbaka i kolhydratsfällan (ja jag är extremt sockerberoende även om jag lyckats hålla mig undan någon stor övervikt) är att, de gånger jag har fallit dit, eller haft en sämre period, är att vara extremt strikt. Äta kyckling med smör på t ex. Mycket smör. En skiva typ 50g. ev lite grönsaker. Men verkligen ta bort ALLT som triggar. T ex goda såser triggar mig att okynnesäta och inte äta så mkt/lite som jag egentligen behöver.

Så helt enkelt - inte räkna kalorier, inte köpa massa mandelmjöl och baka goda bröd - utan TA BORT maten som någon slags underbar njutning och se det som energi. Samt äta gurkstavar som snacks typ om jag absolut vill ha något.

Detta har hjälpt MIG just att komma in i goda rutiner. Sen hur man vill fortsätta sedan är ju en annan sak, hur strikt man vill vara. Antar att inte detta är rätt grej för alla, men just för att slippa suget efter kolhydrater så kan det vara en grej. Bryta liksom. Lycka till!

Och kom ihåg, det handlar inte om att försöka. Du KAN om du VILL. Du kan, du vill, du ska!

Annons:
Upp till toppen
Annons: