Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 2078 ggr
Vegge
7/25/13, 3:00 PM

Stevia?

Köpte igår ett litet paket som hette steviosa (svindyrt)någon vet är det ok?

Annons:
hemul
7/25/13, 3:39 PM
#1

Om det är stevia, så ja, det är OK.

Är det vitt pulver? Det är oerhört sött, man brukar prata om 300 ggr sötare än socker. Prova dig fram med pyttemängder, en knivsudd kan vara för mycket i en liten portion.

Se också till att det löser sig ordentlig. Det kan vara smart att lösa en mängd i vätska (vatten eller ännu hellre alkohol så står det sig länge) och sedan söta med det. Om man får ren stevia i munnen är det vedervärdigt även för en steviaälskare som jag. Om man t.ex. har det på bär måste det stå ett bra tag med omrörning då och då för att lösa och sprida sig om du strör på pulver, annars blir det små (osynliga) "klumpar" av koncentrerad stevia  och det smakar inte gott. Tror att detta kan vara orsaken till att en del smakar en gång och förkastar stevia.

Tänk också på att du inte kan göra det lika sött som man kan med socker. Stark steviasötma blir äcklig.

Vegge
7/25/13, 8:51 PM
#2

Tack för ditt svar. Ja det är ett vitt pulver med en pytteliten måttskopa som ska motsvara två msk socker ska inte använda det så mycket eftersom jag är starkt sockerberoende men vissa grejer kräver nog lite sötning det ska ju inte trygga igång på samma sätt som andra söta saker ska pröva någon dag med grädde o hallon

hemul
7/25/13, 11:13 PM
#3

Nej, det sägs så. Jag är inte sockerberoende själv, men utifrån vad jag hört så…

Vill du ha tips om vad jag tycker det passar extrabra till? Choklad (cacao) och väldigt sura saker som citron. Jag föredrar numera stevia i choklad och lemonad. Det är jättebra om man blir sugen på nåt med stark smak, som jag blir ibland. Pressa citron och späd med l vatten, men gör det inte för svagt,  i med stevia och isbitar. Mums på sommarn! Och gör man drycken citronstark så kan man för en gångs skull ha ganska mycket stevia utan att det blir vidrigt.

Vegge
7/26/13, 1:12 PM
#4

Tack så himla mycket för tips o råd

Upp till toppen
Annons: