Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm

Stevia?

2013-07-25 15:00 #0 av: Vegge

Köpte igår ett litet paket som hette steviosa (svindyrt)någon vet är det ok?

Anmäl
2013-07-25 15:39 #1 av: hemul

Om det är stevia, så ja, det är OK.

Är det vitt pulver? Det är oerhört sött, man brukar prata om 300 ggr sötare än socker. Prova dig fram med pyttemängder, en knivsudd kan vara för mycket i en liten portion.

Se också till att det löser sig ordentlig. Det kan vara smart att lösa en mängd i vätska (vatten eller ännu hellre alkohol så står det sig länge) och sedan söta med det. Om man får ren stevia i munnen är det vedervärdigt även för en steviaälskare som jag. Om man t.ex. har det på bär måste det stå ett bra tag med omrörning då och då för att lösa och sprida sig om du strör på pulver, annars blir det små (osynliga) "klumpar" av koncentrerad stevia  och det smakar inte gott. Tror att detta kan vara orsaken till att en del smakar en gång och förkastar stevia.

Tänk också på att du inte kan göra det lika sött som man kan med socker. Stark steviasötma blir äcklig.

Anmäl
2013-07-25 20:51 #2 av: Vegge

Tack för ditt svar. Ja det är ett vitt pulver med en pytteliten måttskopa som ska motsvara två msk socker ska inte använda det så mycket eftersom jag är starkt sockerberoende men vissa grejer kräver nog lite sötning det ska ju inte trygga igång på samma sätt som andra söta saker ska pröva någon dag med grädde o hallon

Anmäl
2013-07-25 23:13 #3 av: hemul

Nej, det sägs så. Jag är inte sockerberoende själv, men utifrån vad jag hört så...

Vill du ha tips om vad jag tycker det passar extrabra till? Choklad (cacao) och väldigt sura saker som citron. Jag föredrar numera stevia i choklad och lemonad. Det är jättebra om man blir sugen på nåt med stark smak, som jag blir ibland. Pressa citron och späd med l vatten, men gör det inte för svagt,  i med stevia och isbitar. Mums på sommarn! Och gör man drycken citronstark så kan man för en gångs skull ha ganska mycket stevia utan att det blir vidrigt.

Anmäl
2013-07-26 13:12 #4 av: Vegge

Tack så himla mycket för tips o råd

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.