Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3070 ggr
knoddis
2013-07-24 08:29

Magbesvär

Hejsan!

Jag och min make har nu ätit LCHF i 3-5 månader och vi har mått bra hela tiden.

Min make hade tidigare problem med magen, har haft magkattar till och från länge. han hade ofta (halsbränna, bubblig mage och brännande värk) när han började med lchf så blev magen mycket ättre tills nu.

Nu har han börjat fått ont igen och vi tänkte att det kunnde vara för att vi fuskat, ja det har hänt att vi ätit klyfft potatis någon gång när vi varit hos vänner och grillat. Och för 2 veckor sedan så åt vi pizza, hamburgare och bröd, mm.

Vi bestämde oss för att köra igång igen med LCHF och vi har nu inte ätit några kolhydrater på över 1 vecka, men hans mage är inte alls bra.

Kan det vara för att vi åt kolhydrater förut ?

Har ni några råd att ge då det gäller LCHF och hans mage?

Annons:
Mooniq
2013-07-24 09:17
#1

kör lite anteckningar på vad ni äter och hur ni mår. Då kanske ni ser ett mönster. Några får känningar av mejerier när de hållt på med lchf ett tag, kanske prova låglaktos eller laktosfritt.. 

Hoppas ni hittar problemet och att ni slipper problemen 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Robb
2013-07-24 11:08
#2

Ett råd jag har läst här tidigare är att man utesluter allt utom kokt fisk med smör. Det tål de allra flesta. Sen kan man lägga till saker allt eftersom och se om det är något som magen inte tål. Jag gjorde så när jag hade magproblem, funkade bra. När det var som värst tålde jag i princip bara fisk, smör, yoghurt och banan.

anitalindvall
2013-07-25 08:50
#3

Försök att ta bort smör. Det gjorde jag och magen blev bra. MEN istället för smör så har jag GHEE till allting. 

Det är smör som man tillagar på ett speciellt sätt. Slå på GHEE och ni får förklaring på hur man gör det . Fantastiskt!

🙂

Beate
2013-07-25 11:15
#4

Tror inte potatisen var problemet utan snarare gluten som ni fick i er via pizza och hamburgare. Det tar tid att läka tarmludd och även om han blev bättre i magen tidigare så var det kanske inte helt läkt och så kom ett bakslag när ni gjorde avsteg. Fortsätt med lchf så blir det nog bättre om några veckor. Och ska ni göra nåt avsteg så välj nåt glutenfritt. Stärk de goda bakterierna i magen med syrade grönsaker, surkål, fil/youghurt etc.

Bivax
2013-07-27 00:30
#5

Tror som Beate att det är gluten som har ställt till det. Gluten kan förstöra för magen/tarmarna en lång tid efter att man har ätit det. Smör däremot gör underverk med min förr rätt trassliga mage. :)

Upp till toppen
Annons: