Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Sluta röka och sluta med socker-I vilken ordning?

2013-07-22 21:16 #0 av: Ftjarnlund

(Ber om ursäkt om inlägget är osammanhängande, min kohydratssugna hjärna är inte på topp)

Är lchfare sen bara två dagar tillbaka och abstinensen gör mig galen. Har skyhög ångest, känner mig deppig, skakig, frusen och som att hela livsglädjen försvunnit.  

Har under många många år velat ta tag i mitt sockerberoende och dövat ångest och sorg med socker och kolhydrater i alla former. Nu har jag även dragit på mig en kronisk svampinfektion i underlivet sen ett år tillbaka och då förstått att socker och cigaretter (som är ett av mina övriga beroenden) är två saker som man i princip måste sluta med för att bli frisk.

Jag vill inget annat än att bli frisk men jag är rädd för att den här abstinensen aldrig ska försvinna. Är det vanligt att känna att man helt tappar lusten att leva bara för att kolhyraterna försvinner? När blir det uthärdligt?

Jag är också rädd för att mitt cigarrettrökande kommer förstöra för mig i längden eftersom att cigaretterna både innehåller upp till 10% socker och dämpar sötsuget ganska rejält och ger ökat blodsocker och att jag därför kommer vara fast i suget tills jag slutat med dessa också. Jag märker att mitt röksug har ökat nu när jag slutar med kolhydraterna och jag är rädd att jag kommer få ett ännu mer outhärdligt kolhydratssug om jag slutar röka.

Vad har ni andra sockerberoende och rökare/före detta rökare för erfarenhet? Jag klarar inte av att sluta med båda samtidigt känner jag spontant då min mentala hälsa är instabil i grunden. Kan man fortsätta röka utan att riskera att underhålla ett sockerberoende eller kommer rökningen ha som följd att man aldrig blir helt abstinens och sug-fri? Vad ska jag prioritera och vad ska komma först, socker eller rökning?

Alla erfarenheter av sockerberoende i samband med rökning och/eller svamp/candida uppskattas varmt. Behöver stöd och en liten puff i rätt riktning.

Anmäl
2013-07-22 21:25 #1 av: stepside88

Är det socker i cigaretter??

Hade jag inte en aning om....

Men börja med sockersuget tycker jag.

//Tommy

Anmäl
2013-07-22 21:28 #2 av: savonit

det är inte så svårt att sluta.
släng cigaretterna och kör hård LCHF
suget sitter kvar några dagar men varje dag är ett mindre beroende.
Abstinensen blir dubbelt så lång om du skall sluta med ciggen sen.

Anmäl
2013-07-22 21:30 #3 av: Ary

Jag slutade röka och började med lchf 4 mån senare efter att ha gått upp 12 kg sedan jag slutat röka. Jag önskade att jag hade börjat med lchf först och aldrig gått upp. Dessutom verkade lchf minska på det röksug som fortfarande dök upp då och då.

Om du mår dåligt av "kolhydratsavtändningen" varför inte öka på kolhydraterna framför allt i grönt och bär. Inte mycket, bara upp till en nivå som gör att du mår bättre och sedan kan du trappa ner gradvis. Annars kanske du gör som jag, jag slutade efter 3v första gången för att jag mådde pyton... Vet inte hur du håller reda på kolisar etc men kan rekommendera att registrera på tex dumbbell.se ett tag till att börja med iaf.

Boken "Äntligen ickerökare" av Allen Carr var en stor hjälp när jag slutade röka förresten.

Lycka till. :)

Anmäl
2013-07-22 21:37 #4 av: ncstalin

Sockersug är olika för olika individer, många upplever ett mindre sug efter några dagar m LCHF. Jag avaktar här och kollar hur du fortsätter att må....tänk dig vad som är det värsta m att ha det så här gentemot mot hur det har varit. Vad är det värsta som händer om du avstår cigaretterna?

Anmäl
2013-07-23 16:07 #5 av: Ftjarnlund

Inne på dag tre nu och mår lite, lite bättre. Ända kolhydratskällorna de senaste dagarna har varit broccoli och blomkål, samt gurka. Funderar på om jag vågar mig på att lägga till lite mer kolhydrater i form av tomater eller mjölkprodukter eller om det kanske triggar sockersuget? Bäst att börja strikt eller bäst att börja lugnt?

Angående rökningen handlar det mest nu om att jag upplever en så enorm sorg att som sockerberoende att vara utan det jag älskar mest och därför är rädd att jag utan "stödet" från cigaretterna kommer tappa all motivation att fortsätta en dag till. Jag känner mig verkligen totalt olycklig som det är. SKA abstinensen vara såhär stark och kommer den verkligen någonsin gå över? Vill bara ge upp och dricka trocadero och äta choklad till ångesten släpper. Måste hitta mod att fortsätta.

Tack för alla fina svar! :)

Anmäl
2013-07-23 16:22 #6 av: Ary

Många triggar inte igång på naturliga kolhydratskällor som tomat, avokado etc. Ej heller rotfrukter som morot och rödbeta. Vad gäller mjölkprodukter är personligt, det får du testa fram. Jag som äter lågkolhydratskost numera (under 50-80 kh) tar ibland en halv apelsin utan att det triggar uten ibland är det tvärtom att det tar bort suget. Ibland krävs det så lite...

Jag hade avvaktat lite vad gäller rökstopp. Bättre att vänja sig vid kosten, fokusera på den?

Anmäl
2013-07-23 16:42 #7 av: OlgaMaria

Heja heja heja! Åh vilken tjänst du gör för dig själv och din framtid just nu! Dessa dagar är blod, svett och tårar, men du kommer alltid kunna tacka dig själv för att du tog det här steget! För varje stund du härdar ut kommer det bli lättare! Försök hitta nya saker att njuta av. Håll dig själv sysselsatt. Hitta en ny hobby. Läs böcker. Gå promenader. Säg snälla och uppmuntrande saker till dig själv hela tiden. Klappa dig själv på axeln och säg att du är bra och duktig! Ge dig själv en kram! :) Berätta för dig själv att du kommer bli lycklig igen! Gör en liten lapp där du kan ge dig själv en guldstjärna för varje dag du klarar detta. Hitta på belöningar till dig själv.

Kram från mig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-07-23 21:09 #8 av: Ftjarnlund

Tack så hemskt för alla tips och värmande ord. :) ska nog vänta lite med rökningen tills kosten har blivit en vana, så länge jag märker att suget minskar med tiden så kommer nog motivationen få sig ett välbehövligt uppsving! :) Än så länge är det envishet och mitt slutmål-att bli svampfri och få ro i sinnet som håller mig igång.

Har dock en liten fråga som jag skulle behöva lite råd i: Hur får man familj och vänner att förstå att lchf-kosten är bra för sinne och kropp och inte farlig och hur får man dem att inse att sockerberoende faktiskt existerar? Just nu får jag mest höra att jag är omständig om jag väljer att äta såhär och att kroppen behöver kolhydrater vilket gör den här abstinensen ännu jobbigare och funderingarna på att ge upp för suget ännu högre.

TACK än en gång! :)

Anmäl
2013-07-24 10:30 #9 av: OlgaMaria

Det låter klokt! Man vill inte köra på för hårt så man snubblar. :)

Du kan väl säga att du har candida och måste göra en förändring för att bli av med den. Socker och kolhydrater göder ju candida. Varför ska du stoppa i dig saker som gör dig sjukare? Om du säger att socker gör dig sjuk och att du måste låta bli det så tror jag nog att många kan förstå.

Att kroppen inte behöver kolhydrater är nog svårt att förstå för många och det kan kanske bli en jobbig diskussion. Men kroppen behöver inte kolhydrater och vi är många som ätit LCHF under många många år nu, och mår jättefint och har fått hälsovinster.

Sen ska du nog akta dig för att försöka pressa på din kost på andra. Vill de prata och är nyfikna - så prata på. Men de behöver inte förstå nu om de inte vill. Ni kan prata om annat. Om du ska äta hos andra, erbjud dig att ta med egen mat.

Här har du en lista på symptom på Candida, för att peppa dig att fortsätta äta anti-candida. :)

• Dålig matsmältning
  • Diarré/förstoppning
  • Gaser i magen
  • Försämrat immunförsvar
  • Flytningar
  • Svampinfektioner i underlivet
  • Sveda när man kissar
  • Urinvägsinfektioner
  • Menstruationsrubbningar
  • Klåda i anus
  • Allergier
  • Psoriasis
  • Blåsor i munnen
  • Rinnande ögon
  • Illaluktande andedräkt
  • Problem med blodsockret (se insulin)
  • Trötthet
  • Humörsvängningar
  • Depressioner
  • Huvudvärk
  • Hud- och hårproblem
  • Försämrat minne
  • Koncentrationssvårigheter
  • Dålig blodcirkulation
  • Återkommande förkylningar
  • Muskelsmärtor (även muskelsjukdomen fibromyalgi)
  • Ofullständigt nedbrytning av proteiner
  • M.f.

http://www.halsosidorna.se/ParasitsjukdomarochCandida.htm

;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-07-27 11:27 #10 av: Ftjarnlund

Tack så hemskt mycket! :) Ska försöka att förklara som du säger, att jag framförallt gör det för att bli frisk, så kanske folk har lite lättare för att acceptera mitt val.

Anmäl
2013-07-27 12:07 #11 av: MaxMin

Jag tycker att du gör rätt som väntar med att sluta röka. Jag ogillar att kalla det ett rökstopp för det känns lite som att man har en ursäkt om man faller dit igen. När man slutar att sluta röka så måste man ha inställningen att aldrig mer röka, för det är så lätt att falla tillbaka om man bara snuttar på en cigarett. När min bror slutade snusa och hade det jättetufft så sa jag till honom att han skulle säga till sig själv: "jag är ingen snusare". Han sa att detta hjälpte jättemycket.

Det är ofta tufft att få in nya vanor, de andra sitter där som sten. Jag tycker du ska vara snäll mot dig själv och ta en sak i taget. När du känner att du har fått in LCHF, och det kan ju ta ett tag. Kanske så mycket som 3 månader, så gå på rökningen.

Ska man gå i krig med två saker samtidigt, så minskar chansen att lyckas med något av dem. Tänka bara på att som försökt föra två frontskrig genom historien, det har inte gått så bra för dem. Det är bättre att mobilisera all sin styrka på en front.  

Jag är lite i ditt läge. Jag är i krig med min insomningstablett och vinner allt fler nätter. Samtidigt försöker jag äta LCHF och komma upp i normala mängder mat, och sluta med mina babyportioner.

När jag har lyckats med detta så är det, de här ohälsosamma och dyra giftpinnarna som ska ut ur mitt liv. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.