Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 959 ggr
Annamalin
2013-07-20 21:30

Viktuppgång efter lång tid -tips?

Hej!

Jag har ätit lchf i fem år och mått bra, är väldigt nöjd med det. Var inte medicinskt överviktig från början, men gick  ner cirka tio kilo - till min"ungdomsvikt" (närmar mig 60ärs ålder nu). Och det kändes ju bra. Vägde mig några gånger efter ca ett halvår - och såg att det var tio kilo minus.

Började av nyfikenhet, bara, men har senare börjat tänka att jag nog låg i riskzonen för diabetes 2, som finns rikligt i släkten. Tror också det var därför jag hade börjat få mer och mer lätt att gå upp i vikt. Hade inte kollat sockervärden, kollade sedan jag börjat med lchf med en kompis blodsockermätare och då låg det jättebra.

Är ganska "straight" på så vis att jag *aldrig* äter ris, potatis, mjölrätter, glass, godis och så vidare. Känner inget behov. Annars har jag njutit av att inte behöva bry mig om hur mycket jag äter.

Men, har märkt ett tag (kanske nåt år) att jag lagt på mig lite mer runt magen framför allt. Har inte vägt mig då jag är rädd att utveckla "viktnoja". På kläder och måttband har det inte märkts nåt, direkt - men de är ju lite mer subjektiva. Brukar kolla med en gammal kjol, som jag hade som smal, och tycker den funkar precis som tidigare.

Hur som helst, i kväll var jag på besök hos en väninna, vi hade druckit lite vin och när jag var i hennes badrum fick jag för mig att prova vågen, för första gången på säkert fyra år. Och det var cirka fem sex kilo plus från min första "lchf-vikt". Fortfarande ingen medicinsk övervikt, men mer i överkant jämfört med den. Jag vill ju inte att det här ska fortsätta. Känns inte panikartat, men jag vill inte gå upp mer.  Varför gick det så bra första året? Blev faktiskt överraskad över att jag gick ner så mycket, det var inte syftet egentligen, vägde mig först efter sex månader och blev glatt överraskad.

Vill gärna ha tips, och förslag om på vad ökningen kan bero på. Och höra om nån känner igen sig?

Vilken roll kan åldern spela?

Stress - har varit en del känslomässig sådan. Men egentligen var det likadant från början.

Min svaghet - vin (brukar försöka hålla koll på sockerhalten) och nötter. Blir en hel del sånt. Men det är inget nytt, heller!

Kan det vara så att jag måste minska ner på matmängden (kalorier) totalt? 

Kan min insulinkänslighet ha försämrats på grund av åldern och behöver jag ändra kosten för att möta det?

Jättetacksam för tips!

Annons:
MimLan
2013-07-20 21:35
#1

Om vågen säger en sak och kjolen en annan, så är det kjolen som gäller.

Sindri
2013-07-21 00:19
#2

Bra talat MimLan! 😃
Det kan faktiskt vara så att du byggt en del muskler under åren. LCHF gör det lättare för kroppen att bygga muskler, och muskler väger mer än fett.

Jag gick raskt ner 5 "magfläsk-kilon" när jag började för drygt fyra år sedan. I sommar har jag gått upp nästan 3 av dem, och jo, lite, lite mer mage är det nog, men jag skyller på alla bär som mognar i rask takt nu…..

Men några kilo mer muskler är det allt, det säger kjolarna!

Annamalin
2013-07-21 00:37
#3

Tack:-)

Jag kanske ska börja hålla kollen på vikten lite mer, dock… har som sagt undvikit vågen, och det är väl bra på många sätt - men känns ändå som om jag vill veta nu att jag inte går upp mer. TROR egentligen att jag vet att om jag håller igen på just vin, nötter och lite annat sånt så går jag inte upp. Tror egentligen att jag pendlar lite med några kilo då och då, det är så det har känts. Och jag vet, vikten är inte så viktig;-) Men har ändå mått bra av att vara lite lättare, så jag vill inte tillbaka.

cherra
2013-07-21 07:37
#4

Håll koll på kjollinningen istället för vågen! Har du inte haft viktnoja förut så skaffa dig det inte nu när du definitivt inte behöver. Viktnoja tillhör det mest onödiga vi har i våra liv. När kjolen stramar är det dags att se över matintaget.

MimLan
2013-07-21 08:15
#5

Håller med, att börja stressa när det inte finns anledning är inte det bästa angreppssättet i livet. Det är sånt som ger ökad midja!

Det finns så många felkällor här. Att utgå från en våg och en mätomgång som du inte är van vid ger att du inte vet om det är 5-6 kg i jämförelse med förra vågen. Och vet du var på badrumsgolvet vågen är mest pålitlig? Och varför skall en viktsiffra diktera något alls, det är kroppen som är facit.

Och du. 5-6 kg hade odiskutabelt gjort kjolen för liten om det verkligen var reella fettkilon. Jag tycker absolut inte att du skall börja väga dig, du ser hur mycket du började oroa dig och börja fundera på hur du skulle trixa TROTS att kjolen sitter som den skall. Fundera hellre på hur du skall göra för att ta hand om dig än bättre, och att lita på dig själv och hur du mår.

Mooniq
2013-07-21 08:53
#6

Håller med tidigare inlägg men kan även tycka att du kanske är lite på rätt spår där med vinet och nötterna. Bara att dra ner lite på det o se om kjolen sitter lösare.. vin och nötter är ju plusmeny, så att säga och det kan ju bli lite för mycket kalorier in - om nu kroppen sparar på överflödet.

Sen kan jag personligen tycka att är det sommar o semester så kan man få ha en liten period där man kanske dricker lite vin eller äter lite mer nötter/ost än vanligt, oftast så träffas man ju och i vänners goda lag får det väl vara lite extramat..men bra att hålla koll. 😃☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Lilltilda
2013-07-21 14:29
#7

Säger som andra, kläderna avgör. Vågar väger också olika. Vad säger att väninnans våg inte väger fel? Min våg och mina föräldrars våg visar flera kilos skillnad medan det bara skiljer ett par hg mellan min och pojkvännens.

~God loves you, and I´m trying! ~

Upp till toppen
Annons: