Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 1878 ggr
VildaVittra
7/20/13, 8:26 PM

Väljer du ekologiska produkter?

Jag fick höra här i en tråd att jag var naiv som tipsade TS om att fiska själv för att minska sina matkostnader, vilket fick mig att undra om varför denne medlem ansåg mig vara det, för när man fiskar själv så minskar man på miljötrycket som trålad fisk har.

LCHF förespråkar ekologiska produkter, och då undrar jag om ni verkligen köper sådana, speciellt som flera i den tråden tyckte att TS budget på 2000 var jättestor. Ekologisk mat är inte billig, 2000 kan man klara sig på, men det blir snålt.

Så handen på hjärtat och svara ärligt, inte som du skulle vilja att du valde i affären, utan vad du faktiskt kommer hem med i matkassen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lchfman
7/20/13, 8:56 PM
#1

Nej, jag tvivlar på att det spelar roll.
Det är bara ännu en sak/märke som är skapad för att det går att sälja, inte för att hjälpa världen.

Men hade jag kunnat veta att produkten/maten jag köper är schysst odlad eller uppväxt, med liten påverkan på miljö och ge rimligt med betalt till rätt personer och se till så att arbetarna har det bra, så hade jag gjort det jag kunde.

Jag är dock övertygad, som jag sa att det finns ingen goodwill i dessa produkter, enbart ännu en överprisatt sak i vårt konsumtionsamhälle.

Av samma anledningen finner jag det helt meningsslöst att skänka pengar osv osv.

Men motbevisa mig gärna!

Stephanie
7/20/13, 9:07 PM
#2

Jag tror inte hon tyckte att du var naiv pga förslaget att fiska själv, utan för att du verkade tycka att det skulle vara så enkelt för alla att "bara gå och fiska".

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VildaVittra
7/20/13, 9:11 PM
#3

#1 Jag berätta att en ekologisk bonde inte tjänar mer pengar på sina produkter än vad en icke ekologisk gör. Utöver det så får de jobba mer.

Jag är i uppstarten själv med djuruppfödning och jag går varje månad back ekonomiskt, men det här är viktigt för mig. Mina djur som jag gagnar mig av ska ha det bra, de ska få arttypisk föda som är producerad i Sverige och inte transpoterats från ett annat land.

För att kunna hålla djur med sådan föda, måste jag välja raser som inte har ett stort energibehov, som då växer långsamt och då faller valet på lantraser.

Så: Längre tid till slakt+mer arbete (ekologiska köttproducenter ska odla maten själva)+mindre omsättning av djur= ett högre pris

Långsamväxande djur får dessutom inte problem med att stå på sina egna ben. Tittar du på den icke ekologiska kycklingen i affären, kan du se brännskador på benen, det får de när de ligger ner (för att de inte kan stå upp) i sin egen avföring de sista dagarna innan slakt.

Icke ekologiska djur utfodras dessutom med besprutad föda, något som till sist hamnar i din egen mage. Hört om ordet anrikning?😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
7/20/13, 9:12 PM
#4

#2 Jag skrev inte så, utan att jag trodde att de flesta i Sverige bor så pass nära ett vattendrag så de kunde fiska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Petronella Pip]
7/20/13, 9:16 PM
#5

och jag svarade att jag menade att det finns massor med folk som inte bor så till att de kan fiska. Samt att alla inte kan fiska heller. Iallafall inte jag för det nappar ju aldrig. Men du hade lite brått att skapa den här tråden och skriva att jag tyckte du var naiv, av fel orsak…

VildaVittra
7/20/13, 9:19 PM
#6

#5 Alla kan lära sig att fiska.

Ja, det är ju hemskt att jobba för djurens bästa, korkat av mig att skapa en sådan tråd. Eller?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Petronella Pip]
7/20/13, 9:21 PM
#7

Klart om du menade att man ska vara borta en hel dag och resa ett par timmar… men blir det billigare och miljövänligare än att köpa?

[Petronella Pip]
7/20/13, 9:23 PM
#8

Jag skrev inget om att det var fel att skapa tråden utan att du hade så brått att skapa den och skriva om mig, innan jag hann förklara vad jag menade.

Inkanyezi
7/20/13, 9:36 PM
#9

I min affär finns vad jag förutsätter är ekologiskt producerat och gräsbetesuppfött, men ändå väldigt långt transporterat lammkött, och det är inte dyrt. Det normala priset är ungefär nittio kronor för två kilo, men senast jag handlade var det ungefär sjuttio kronor, dvs trettiofem kronor per kilo. Det var det absolut billigaste köttet som fanns i affären.

Men det var inte närproducerat, utan lammen har fått växa upp på en sluttning av Anderna och det frysta köttet har rest runt nästan halva jordklotet för att komma hit. Likaledes det nyzeeländska har rest runt halva klotet, och det brukar också vara tämligen naturligt uppfött, av det ganska enkla skälet att tillgången till bete är god och betet är också billigare än diverse foder. Djuren föds upp på gräs.

Jag har begränsade resurser, och jag skulle gärna köpa närproducerat, om möjligheten fanns att få lagom stora poster på hyggligt bekvämt sätt, helst om jag kunde handla det i min lokala affär. Jag har för länge sedan köpt kött att förvara i frysen, när jag hade en stor frysbox i ett uthus, men nu bor jag i lägehhet med en liten frys som ganska fort blir full. Jag kan inte ta hem en halv ren eller ett helt lamm eller en gris, för jag har inte plats att förvara köttet. Förr har jag faktiskt gjort det, men nu passar mig de här frysta tvåkilospåsarna väldigt bra. Men jag skulle hellre handla lokalt, om det var hyggligt lättillgängligt, inte alltför dyrt och om jag kunde köpa precis så mycket som jag vill ta hem.

Så när jag köper fläsklägg till ärtsoppan blir det ekologiskt och svenskt, för det finns i affären, och det är inte tokdyrt, bara en tia mer per kilo jämfört med fläsklägg som inte är eko. Den smakar otroligt mycket bättre, så jag skulle köpa också om det vore större prisskillnad. Men när köttet kostar från 250 kr kilot för sådant som inte är ekologiskt och betydligt mer när det är ekologiskt, så köper jag varken eller, för min pension förslår inte till det. Då går jag hellre ner till bron och fiskar upp lite strömming.

Men kyckling? Den har jag någon gång i undantagsfall ätit av, när min fru vill ha, men jag skulle aldrig komma på idén att handla kyckling när hon är bortrest. Det finns ju bättre kött. På Kuba äter jag gärna höns, men det är en helt annan sak. En helt annan smak också. De hönsen går och pickar i sig lite av varje runtom på gården, och något köpefoder har aldrig setts till där.

Och jag kan försäkra att grisen på bilden smakade ypperligt och var lokalt uppfödd och slaktad, på gatan utanför vårt hus, praktiskt taget utan transport.

http://migrated.ifokus.se/uploads/df8/df8d60342ab5c5750676625709f2a29b/matadero.jpg

cherra
7/21/13, 7:33 AM
#10

Jag köper ekologiskt när det samtidigt är närproducerat. Jag väljer t.ex. bort importerade ekologiska grönsaker till förmån för närodlade svenska. Framförallt köper jag ekologiskt för att det betyder bättre djurhållning och utesluter bekämpningsmedel. Jag tänker att det som har använts på det som ska bli min mat också kommer att hamna i mig.

KRAV är en certifiering som ställer just krav och följs upp att den följs. Jag har besökt en del KRAV-gårdar och litar på dem.

Lumina - 留美奈
7/21/13, 8:49 AM
#11

Jag skulle gärna välja ekologiskt, särskilt grönsaker, men i längden blir det för dyrt för min magra matkassa.

Sen vill jag bara påpeka att ekologiskt är inte detsamma som djurvänligt alla gånger även om köttet blir nyttigare för oss människor utan "tillsatser".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3572216

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Mooniq
7/21/13, 9:01 AM
#12

jag är själv i hushållet. Före lchf så gick det mycket pengar till onödiga livsmedel. Efter jag startade med lchf så är jag nog ganska petig.

kan jag köpa ekologiskt/kravmärkt så gör jag det.

Åker till gårdsbutik och köper ägg, och vid säsong vissa grönsaker som dom säljer.

Åker till eko-slakteriet I Varekil eller Kustcharken i Askum- de säljer kött som är slaktat i Varekil. Djuren har gått ute, max 2 timmars körtid till slakt och det slaktas ett mindre antal djur på slaktdagen. djuren utsätts självklart för en viss stress men inte alls på samma sätt som storskalig slakt gör.

När jag köper kött så fyller jag frysen och plånboken är ett par tusen fattigare men jag har kött i 5-8 veckor. lite beroende på vad jag köper och vilken årstid det är. Jag är färs-människa så jag gör mycket mat av nöt/bland/fläskfärs. 

Efter lchf så har mitt matkonto krympt. jag sparar ca 1400 kr/mån jämfört med tiden innan lchf då jag åt mycket hamburgare, pizza, godis, läsk, kakor etc….Numera är jag petigare, väljer dyrare kött och krav/ekologiskt först - ändå sparar jag massor av matpengar varje månad!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lurtz
7/21/13, 11:38 AM
#13

Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag nog gjort det, men nu brukar det begränsas till vissa typer av grönsaker och någon gång ibland gräsbetat kött.

Annons:
[Marja-Liisa]
7/21/13, 1:35 PM
#14

Jag bor på landet och köper bara gräsbeteskött från grannbyn, väninnans familj som har bara under 10 djur för att hålla öppet i naturen samt ägg från liten hönsbesättning, de har ca 15 hönor och mesta för husbehov och går ute. Annars tycker jag att ekoprodukterna smakar bättre och är drygare så jag tycker att det är absolut prisvärd att handla dessa. Och helst närproducerat, kokosolja och kaffe är dock undantag.

Siggebus
7/21/13, 1:47 PM
#15

Nej jag köper inte ekologiskt utan väljer det allra billigaste och köper oftast fläskfärs när de säljer billigt vilket jag sedan gör lite olika rätter av.

Likadant om jag köper tonfisk på burk eller liknande så blir det ICAS billigaste. Jag går nästan uteslutande på priset men tittar även på innehållet.

Köper jag frysta grönsaker blir det även där det billigaste typ Ica Basics.

Jag svarade att jag skulle vilja ha råd och det är sant…MEN samtidigt är jag lite misstänksam mot dessa olika märkningar som lovar så mycket - att det ska vara en viss kvalité, ett visst tillvägagångsätt vid tillverkning, uppfödning etc. Jag är övertygad om att en del producenter som man tror är sjyssta i verkligheten gärna vill tjäna en extra hacka på att luras.

Jag blir inte längre förvånad när den ena "skandalen" efter den andra avslöjas.

evion
7/21/13, 6:00 PM
#16

Nej jag köper sällan ekologiskt, men jag försöker alltid köpa svenskt. Absolut bara svenskt kött och mejerier.

hemul
7/21/13, 7:11 PM
#17

VildaVittra, har du räknat på miljötrycket av tusentals personer som tar sig till fiskeplatsen jämfört med att en trålare gör det? Vore intressant om du kunde redovisa de siffror som ligger till grund för ditt påstående. Jag är mycket nyfiken.

VildaVittra
7/21/13, 7:15 PM
#18

#17 Hur miljöfarlig är en cykel/ett par ben?

Dessutom pressar inte den enstaka lilla fiskaren ihjäl en massa fisk som denne inte vill ha, och den fisk som inte ska med hem till middagsborden slängs tillbaka levande, inte död som vid trålning.

Utrotningshotade fiskarter skulle ha en avsevärt bättre chans om folk fiskade själva eller lade några kronor extra på linfångad fisk i frysdisken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
7/21/13, 8:17 PM
#19

Jaha, det gäller bara dem som bor på promenad- eller cykelavstånd från rena vatten? Och bara fiske från land eller roddbåt då antar jag. Jag måste ha missförstått, men konstaterar att det då är möjligt för en ganska liten del av befolkningen.

VildaVittra
7/21/13, 8:23 PM
#20

#19 Sen när är det omöjligt att handla från frysdisken var man än bor? 🤔

Dessutom bor den större delen av befolkningen i närheten av vatten, då de flesta större städer faktiskt växte fram i vattnets närområde då man fraktade med båt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Stephanie
7/21/13, 8:25 PM
#21

#20 Jaha, jag fattade aldrig att du menade att man skulle fiska i frysdisken 😂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Karin20
7/21/13, 8:26 PM
#22

Jo, det vore så underbart att ha gång- eller cykelväg till något ställe där man kunde sitta i lugn och ro och fiska… Så nära! Håller mig nog till kött istället. Då kan man handla gårdsnära och närproducerat och helst ekologiskt. Nyfiken på vad som gäller med skaldjur nu när kräftsäsongen närmar sig. Ekologiska kräftor, finns det? Turkiska, spanska eller kinesiska, eller fina svenska?

//Karin

VildaVittra
7/21/13, 8:37 PM
#23

#21 Nu blandar du nog ihop trådarna. Denna tråd handlar om att köpa ekologiska produkter, linfångat (som finns i frysdisken om du kikar) var en sak jag tog upp i inlägg #18, vilket var det inlägg #19 svarade på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
7/21/13, 8:41 PM
#24

#22 Att hjälpa till och äta upp det svenska beståndet av signalkräftor torde ju vara det smartaste alternativet. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Karin20
7/21/13, 9:43 PM
#25

Linfångat, vad är det?

//Karin

VildaVittra
7/21/13, 9:52 PM
#26

#25 Fiskarna använder inte nät för att fånga fisken, vilket gör att man kan anpassa bete och krok till just den arten man vill få upp. Jag har för mig att ett märke heter Garant och de brukar finnas i de flesta affärer. Står linfångat/krokfångat på paketen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kaisakavat
7/21/13, 10:55 PM
#27

Hur förhåller sig fångstmetoderna 'krokfångat' och 'krokat' till varandra? Är det samma?

Kan inte säga jag har koll på alla sorters krokanden, men en hel del av dessa metoder är riktigt osnälla mot fiskarna.

Annons:
Lumina - 留美奈
7/21/13, 10:56 PM
#28

#27 Ja, det borde vara samma sak.

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

emmastina
7/22/13, 8:19 AM
#29

#26 är inte garant hemköps egna märke? Jag har aldrig hittat några varor av det märket på "min ica" men mamma som alltid handlar på hemköp brukar köpa av garants sortiment. Eller är det bara min ica som inte tagit in detta märket? Jag röstade på att jag skulle vilja ha råd att välja ekologiskt, köper ibland när det är små skillnader i pris men mer sällan än jag skulle vilja.

VildaVittra
7/22/13, 8:22 AM
#30

#29 Nej, definitivt inte, för jag har inte varit på en hemköp sedan jag flyttade från Sthlm för 7 år sedan. 🙂

Du kan be din icahandlare ta in produkten åt dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

perjoh
7/22/13, 9:20 AM
#31

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

emmastina
7/22/13, 12:48 PM
#32

#30 & #31 Tack, va bra då har jag lärt mig nått nytt idag med. =) Dock var det inga aktuella affärer för mig att handla i då jag har gångavstånd till annan kedja men måste ta bilen till dem som för garant.

starhawk
7/22/13, 1:45 PM
#33

En gång i tiden köpte jag ekologiska tomater, men eftersom det alltid möglade en eller två tomater i varje förpackning slutade jag med dom. Har inte funnit att ekologiska produkter varit bättre på något sätt, bara dyrare.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

VildaVittra
7/22/13, 3:49 PM
#34

#33 Fast är det bra med produkter som inte beter sig naturligt och möglar när de blir gamla?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Zepp
7/22/13, 5:34 PM
#35

Jag köper matvaror som jag bedömmer som mer ekologiska i bland utan att de är märkta med något särskildt!

Sen så är det en annan fråga huruvida jag gör rätt bedömning?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
7/23/13, 7:41 AM
#36

#34: Problemet var att dom inte var gamla alls, dom möglade i alla fall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

VildaVittra
7/23/13, 7:56 AM
#37

#36 Var det från en självplock? Om inte så har dom legat ganska länge i sin förpackning innan de når affären.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

starhawk
7/23/13, 8:10 AM
#38

#37: Nä inget självplock, så dom ekologiska är gamla? Blä!😉

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

VildaVittra
7/23/13, 8:47 AM
#39

#38 Alla tomater är gamla när dom når butiken, de icke ekologiska är däremot besprutade med bekämpningsmedel mot mögel. Det kallar jag för Blää! 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

perjoh
7/23/13, 8:51 AM
#40

Ekologiska varor verkar vara dyrare än vanliga varor, inte lite dyrare utan mycket dyrare. Så de säljer väl sämre i butiken så risken är att de hinner bli gamla innan de rensas ut. Jag har för mig att jag sett en lista över ekologiska produkter rangordnade efter hur mycket bättre de är jämfört med icke ekologiska där banan toppade listan. Är det någon som sett en sådan lista?

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

patriknn1
7/23/13, 8:52 AM
#41

Just när det gäller vissa ekologiska frukter och grönsaker så känns det jävligt oekologiskt att dom ligger färdigförpackade med massor av plast.. Troligen en av orsakerna till att de möglar så fort. Köper ekologiskt, framförallt smör, ägg o dylikt, när kassan tillåter, men med 6 barn i familjen så blir det mycket kompromisser.

Annons:
Upp till toppen
Annons: