Annons:
Etikettövrigt
Läst 1290 ggr
MolnBlomman
2013-07-20 14:30

Restaurangbesök (ger upp)

Hur gör ni för att få LCHF utan att bli bemötta som idioter? Jag funderar på att sluta gå ut och äta. Iaf på lunchrestauranger. :-(

När jag är ute på vanliga lunch-ställen och ber om att få slippa riset/potatisen/pastan och sedan undrar vad såsen är redd med eller vad paneringen består av….. så bemöts jag ofta av irritation. 

Den som tar emot beställningen har ofta ingen koll alls på innehållet i maten som säljs och förstår inte heller skillnaden mellan protein, fett och kolhydrater.

När jag lyckas få en kolhydrat-fri talrik så får jag extremt lite mat i jämförelse med mina kollegor pga att dem tagit bort potatisen/riset/pastan och inte alls ökat mängden på resten av maten. Brukar ofta gå ifrån stället hungrig och besviken pga. att jag får betala lika mycket som de andra för mycket mindre mat. 

Om det är buffé så måste jag fråga hela tiden vad det är i maten och det slutar alltid med att jag knappt kan äta något pga. mjöl eller socker i såsen, panering på köttet, eller något annat.

Blir så trött. Vill kunna följa med kollegorna ut på fredags-lunchen. Det är viktigt för social-livet på jobbet. 

Tyvärr kan jag inte välja vart jag ska gå och äta heller eftersom vi åker i grupp och stället bestäms av en organisatör.

Annons:
MolnBlomman
2013-07-20 14:38
#1

Här är ett exempel:

På lunch-menyn finns:

  • - Panerad fisk med potatismos och vitsås

  • - Fläskkött och kokt potatis med rödvinsås

  • - Kycklingsallad (utan någon specifikation om innehållet.)

Lång kö fram till kassan där man beställer och betalar. Alla säger fisk, fläsk eller kyckling och betalar så kön rör sig snabbt. När det blir min tur så frågar jag först om det är pasta, sås eller krutonger i salladen. Kassören tittar undrande på mig och frågar vad jag är allergisk mot. Jag svarar att jag inte är allergisk men att jag inte äter kolhydrater.

- Det är kyckling i salladen, svarar kassören.

- Ja kyckling kan jag äta. Det är ju protein. Kolhydrater finns i pasta, potatis, bröd, ris osv. Svarar jag så pedagogiskt som jag kan.

- Jaha? Ja det är pasta i salladen, säger kassören stressat och ointresserat.

Då tänker jag att det förmodligen inte är mycket till övrigt innehåll eftersom dem valt pasta som utfyllnad och att näringsinnehållet förmodligen blir väldigt lågt om jag beställer en sallad utan pasta. Så jag frågar om jag kan få köttet utan potatis eftersom fisken är panerad.

- Javisst. 79 kr säger kassören.

- Får jag mer av köttet då eftersom jag inte tar någon potatis? Frågar jag.

- Jadå, svarar kassören snabbt när hen tar betalt.

När maten kommer får jag en tallrik med två små köttstycken i mitten med lite sås under. Allting smakar sött. När jag ber servitören om att få mer mat så får jag kalla handen. Servitören pekar bara på den minimala salladsbaren som består av isbergssallad, tomater, lite kidneybönor och vitt bröd med smör.

Det hela slutar med att jag går därifrån hungrig och besviken. Som tur var hade jag två kokta ägg med mig till jobbet som jag klarade mig hjälpligt på tills dagen var slut.

MolnBlomman
2013-07-20 14:38
#2

Jag blir så ledsen av att bli behandlad som jobbig och störande. Jag är ju en kund! Jag funderar på att börja säga att jag är glutenallergiker och diabetiker istället. Då kanske jag tas på allvar.

Mooniq
2013-07-20 14:42
#3

När jag går på restaurang så brukar jag be om kokta/wokade grönsaker istället för ris/pasta/potatis. Aldrig något problem. Tar lite extra från salladsbordet/buffén. 

Ber ibland om kryddsmör och får det, annars tar jag beasås/hollandaisesås, visserligen slagen på mindre bra olja men det är så liten mängd att jag inte bryr mig om det. Väljer alltid bort panerat.

Är det buffé så äter jag det som är rent - alltså skivat kött, fisk, grönsaker - och låter blir eller smakar lite av blandade livsmedel. Funkar bra för mig.

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lumina - 留美奈
2013-07-20 16:15
#4

"Jag är alltid glutenallergiker när jag går ut och äter, samt att min mage är lite överkänslig vad gäller stärkelse. Diabetes har jag naturligtvis också." 😉

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

kaisakavat
2013-07-20 16:15
#5

Har nog ungefär samma upplevelse som Mooniq - dvs det brukar gå bra. 

Men det varierar mycket. På vissa ställen - t ex ett visst café här i stan -  - vänder man och går ut. Medan på andra är det rena lyxen, man blir väl omhändertagen och mött med intresse.

Lunchserveringar 'måste' vara rationella och maten billig då prispressen är stor. Avspeglas tror jag både i matens innehåll och i personalens servicevilja. Tror också det är en fråga om typ av restaurang. 

Restaurangjobb.. Där får man räkna med fysiskt påfrestande arbetspass på många timmar, samtidigt som man ska prestera hygieniskt, kreativt och med stor omsorgsfullhet/precision. Och vara trevlig. Inte lätt när det ju dessutom ska gå på nollkommasju sekunder allting. Menar det inte som ursäkter, men kanske lite av en förklaring.. 

Sen tänker jag; kanske man måste ha en liiiiiiten dos kompromissvilja också, när man låter sig matas av annan kock än sig själv. Om maten är hyfsad (undviker de värsta ställena/menyfällorna) så tänker jag att inte 'dör man' av ett par gram socker i en sås liksom.. och potatisen kan man ju bara lämna.

MimLan
2013-07-20 16:16
#6

Det är inte alltid enkelt.

Men.. att ställa krav på personal som inte har kunskap och som inte är betalda för att ha kunskap, och för mat som du inte riktigt vill betala för, är att arbeta onödigt i motvind. Och inte särskilt rättvist mot dem.

Att stå med lång kö och ställa frågor de inte kan svara på hjälper ingen inblandad.

Vad du kan göra är att ta kontakt med restaurangens ägare, inte i kön utan på annat sätt, och be att de skriver ut tillräcklig information i menyn. Du kan föreslå saker som gör att rätterna passar flera och lättare. 

Du kan leta upp restauranger som är enklare att äta på och ta med dina kollegor dit. Du kan sätta igång ett matlag eller fixa mat till er en gång i veckan med goda rätter som gör att det blir trevligare att välja en sådan lunch tillsammans istället för halvdassig bricklunch.

Annons:
Sindri
2013-07-20 16:23
#7

Jag har aldrig haft problem på någon restaurang.
Men jag tycker inte att du kan förvänta dig mera kött på tallriken. Det du väljer bort är ju det som är billigt - utfyllnaden. Däremot borde du få mer grönsaker. De såser som serveras på den typen av restaurang du beskriver skulle jag inte äta.

Be istället att få en klick smör, eller ha helt enkelt med dig en bit, kanske kryddat,  i ett paket. Du behöver inte ha det i kylskåp tills du äter det.

goliath
2013-07-20 16:24
#8

ja, ni e jobbiga ;) ;)

I en lchf restaurant kan man fråga vad såsen är redd med etc, men på en vanlig restaurant så byter man potäterna mot extra grönsaker och antar att såsen är redd på vetemjöl och snålar med den..

MimLan
2013-07-20 16:33
#9

Oh yes. #8 har en extremt stark poäng i att man får förutsätta att det är mjölredning, "mörad" kyckling och utfyllnad i färsen etc. Något annat blir snudd på tokigt på en vanlig lunchrestaurang.

Fast visst finns det guldkorn. Jag får betala en hundring både för att äta på en lunchrestaurang nära jobbet (men som iaf har lite piff som lite olika sallader/grönisar och flera sorters bröd och färskost till), och lika mycket på Gro som är high end och levererar njutning både för öga och gom.

Upp till toppen
Annons: