Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 4086 ggr
lidda
7/19/13, 8:18 PM

Mjölkproteinallergi vid LCHF

Hej,

Har en son på 8 månader som har kroppen full av nässelutslag. Efter antal mjukgörande produkter och kortisonsalvor så har jag börjat gå igenom listan med potentiella källor. Har provat att låta bli nötter, ägg, fisk och har nu efter nästen en vecka utan mjölkprotein, sett en klar förbättring. Till saken är att jag ammar rätt mycket fortfarande,  så, jag testar vidare på det ett tag till.

Dock är jag sen flera år tillbaka LCHF:are och mår toppen på det. Försöker nu hitta nya alternativ till mina tidigare "favoriter". Tack och lov verkar han inte reagera på ägg, men många kombinationer går ju bort. Har ni några tips på bra substitut till tex mjölk, grädde, smör, creme fraiche, ost mm, som funkar dagligen, eller bara ibland. (jag är inte superstrikt, men mår inte bra av för mycket kolhydrater). 

Tack på förhand!

Annons:
patriknn1
7/19/13, 8:28 PM
#1

Smör borde inte vara något problem, men om det är det så kan du använda ghee i stället. Kokosmjölk brukar jag ofta använda istället för grädde. Som sås använder jag annars bearnaise, hollandaise, majonäs, aioli, osv. Gör ofta egen bea och hollandaise för att det inte ska bli för mycket majo i kosten. Steker mat i kokosfett, ister och ibland raps- eller olivolja + smör. Ost äter jag nästan aldrig. Crème fraîche, o grädde ytterst lite. Yoghurt, fil o dylikt nästan aldrig. Upplever det inte som något problem.

joly
7/19/13, 8:58 PM
#2

#1 Smör kan man inte äta vid mjölkproteinallergi. Smör = grädde = mjölkprotein.

I'm your destination, I'm the reason why

joly

Zepp
7/19/13, 9:58 PM
#3

Man tar bort proteinet vid smörtillverkning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lisabet
7/19/13, 10:44 PM
#4

Nej, smör innehåller mjölkprotein. Det är ghee som bara innehåller smörfettet.

Är man allergisk måste man undvika alla mjölkprodukter hela tiden för att må bra. Läsa alla innehållsförteckningar och lära sig vad de olika mjölkprodukterna kan kallas.

Jag använder mycket kokosfett, reder med äggulor etc. Det blir en vana.

ashe
7/19/13, 11:53 PM
#5

Mina barn har laktosintolerans. Ett symptom var bl a exem först i arm och benveck, sedan över ryggen, om de fått i sig laktos.

Men också magknip, diarré och till slut kräkningar.

Min son var mest känslig. Om jag drack mjölk eller grädde under den tid jag ammade honom, så fick han genast magknip.

Mjölkprotein är mycket svårare att undvika i maten än laktos och ger ofta större besvär även i små doser, än laktosintolerans.

Vad jag vill uppmuntra dig till är att försöka ta reda på vad som ger problem. proteinet eller laktosen.

Det råd vi fick för många år sedan var att hålla helt fritt från det misstänkta ämnet i ca tre veckor, sedan testa igen och se vad som hände. 

Brutalt, men att felaktigt undvika ett födoämne är inte heller trevligt.

Hoppas din son blir bättre.

Anders-S
7/20/13, 11:57 AM
#6

En del som inte tål komjölk tål getmjölk, getyoghurt och getost.

http://www.dalsspira.se/aterforsaljare.asp

Sök även på "A2 mjölk" eller "A2 milk" samt "Devil in the Milk" eller "Keith Woodford"

Annons:
savonit
7/20/13, 12:16 PM
#7

Kan ju vara laktos med.

joly
7/20/13, 1:44 PM
#8

#3 Nej, smör kan fortfarande innehålla mjölkprotein. Sen beror det väl på hur känslig man är förstås.

I'm your destination, I'm the reason why

joly

lidda
7/21/13, 6:25 PM
#9

Tack för alla svar. Vi kollade upp hans utslag hos läkare, som föreslog att börja med mjölkprotein, då det ofta är den främsta källan. Han mumlade också nåt om att laktos kommer först när barnen blir äldre. Han är mycket bättre i huden, men inte helt bra. Dock kan jag ha fått i mig mjölkprotein utan att veta om det, så här i början. Tänkte testa 3 veckor, och vara konsekvent. Men, det är himla träligt.

OlgaMaria
7/21/13, 7:00 PM
#10

#9 Du vänjer dig! Mjölkproteinallergi är absolut vanligaste matintoleransen hos småbarn och laktosintolerans i princip obefintligt hos så små. Det går jättebra att byta ut mjölkprodukter mot kokosmjölk i nästan alla recept. Lär dig göra egen majonäs och aioli. Stek i kokosolja, ister eller någon annan olja. Äggmjölk kan du ge istället för välling. Smör kan du inte räkna med att kunna använda. Du får vara helt strikt nu i början och senare prova om det går bra med små mängder mjölkprotein.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ashe
7/21/13, 8:34 PM
#11

Jag har tre barn som är laktosintoleranta sedan den dag de föddes.

lidda
7/21/13, 9:12 PM
#12

Vet ni om det finns någon sida med bra info där jag enkelt kan hitta "fällorna", då jag trots att jag trodde att jag hade rätt bra koll, inte hade en aning om att mjölkprotein finns i så mycket. (korv, leverpastej, osv osv)

OlgaMaria
7/21/13, 9:34 PM
#13

#11 Så kanske det är. Säker på att de inte varit/är glutenkänsliga? Glutenkänsliga magar tål ofta inte laktos - förrän man tar bort gluten. Eftersom laktos finns som ett naturligt ämne också i bröstmjölk tål så gott som alla spädbarn det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Lisabet
7/22/13, 4:47 PM
#14

#12 Det som gäller, alltid, är att läsa innehållsförteckningen. Det räcker inte att en viss vara var OK för några dar sen, den kan helt plötsligt ha annat innehåll en annan dag. Tyvärr.

Det enklaste är att mest handla varor utan innehållsförteckning alls, dvs råvaror. Ju längre lista, desto mer misstänksam ska man vara. Är man osäker, gäller regeln - köp inte.

Det blir en vana.

Upp till toppen
Annons: