Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Näringsbrist och hög andel ketoner

2013-07-19 18:52 #0 av: Alicenemo

Hej alla vänliga människor!

Jag har ätit LCHF-kost i drygt tre veckor nu. Jag har hittills gått ner fem kilo och inte varit allt för strikt med andelen kolhydrater då jag äter mjölkprodukter (till såser) och ovanjordgrönsaker. 

Jag vet dock inte hur hälsosamt det är för mig. Min läkare säger att jag har för låg näringshalt i kroppen och att jag har en hög andel ketoner i blodet. Kan det bero på att jag levt som sockerberoende och ibland skippat maten helt till fördel för endast godis? Har kroppen inte hunnit vänja sig vid att jag ger den mer näring? Visar värdena att jag Hade näringsbrist innan? Jag trodde att LCHF-kost innebar att man gav kroppen mycket näring, har jag missat något? 

Till saken hör att jag har ett diskbråck som gör att jag måste äta tabletter som innehåller både potatisstärlekse och sackaros, samt andra konstigheter som man inte tycker borde behöva finnas i medicin. Det kanske påverkar hur kroppen hanterar den näring den får? Är rädd att gå upp alla kilon igen när jag slutar med tabletterna. 

Sol

Ida

Anmäl
2013-07-19 18:55 #1 av: KaninKajsa

Svält-ketoner är inget bra symptom...

Anmäl
2013-07-19 18:57 #2 av: VildaVittra

Näringsbrist får man inte bara om man äter för få kalorier, utan även om maten inte innehåller de vitaminer samt mineraler kroppen behöver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-07-19 19:09 #3 av: Anders-S

Re: Min läkare säger att jag har för låg näringshalt i kroppen och att jag har en hög andel ketoner i blodet.

Har han mätt det?  Vilka prover och hur?  Har du fått kopia på provresultat?

Anmäl
2013-07-19 19:22 #4 av: MimLan

Har du ketoner i urinen för att du äter för lite eller för att du precis börjat med LCHF och kroppen inte är fininställd på fettförbränningen ännu?

Hur mycket äter du om dagen?

Näringsbrist enligt din läkare skulle jag gissa handlar om ett uttalande rätt ut i luften.  Eller vad har du för värden som skulle tyda på det? I sådant fall hade du rejäla problem innan du lade om kosten för det går inte så snabbt att få näringsbrist.

Anmäl
2013-07-19 19:26 #5 av: MimLan

Dina tabletter kan inte spela någon roll. Du behöver vara extremt känslig om du inte skulle tåla den mängden stärkelse. Och är du så extremt känslig skulle du inte tåla något annat än LCHF-kost..

PS. Det ingår både mejerier och ovanjordsgrönsaker i att äta strikt. Tror du har fått lite tunnelseende över kolhydraterna. Inget ovanligt när man är ny, men det går bra att slappna av lite här. Krav på att äta strikt har egentligen bara de som har en väldigt skadad metabolism.

Anmäl
2013-07-19 19:31 #6 av: Alicenemo

#1 Det borde inte vara svältketoner nu, eftersom jag äter tills jag blir mätt, tre gånger om dagen. 

#2 Vilka vitaminer och mineraler lider man brist på när man äter LCHF då? :)

#3 Jag har ingen kopia på resultaten, men kan säkert få det. Jag gjorde bara ett vanligt blodprov (i armen, kollade sänkan) och ett urinprov. 

#4 Det är det jag försöker ta reda på, om jag äter för lite, eller fel. Nu äter jag ungefär 2-3 ägg per dag, 150-200 g kött/fisk/fågel samt ungefär 2 dl turkisk yoghurt per dag. Och en tomat, lite gurka och grönsallad. Samt en sås på grädde, crème fraiche eller turkisk yoghurt. Jag orkar inte äta mer, provade att äta 300 g kött ett tag, men det blev äckligt. 

Jag hade nog rejäla problem innan jag lade om kosten, då jag mer eller mindre levt på godis i tre år, med några riktiga måltider då och då. Det gick i perioder. Ibland åt jag normalt, ibland nästan bara godis. 

Anmäl
2013-07-19 19:32 #7 av: savonit

Jag tror det har blivit ett missförstånd jag.
När läkare eller sjuksyrror ser att du har ketoner i urinet blir de oroliga och tror att du svälter om du nu inte säger att du äter LCHF.

Menade hade inte att du hade energibrist då?
Att du äter för lite och svälter?

För varför skulle han kolla dina näringsvärden det är väldigt ovanligt.

Anmäl
2013-07-19 19:35 #8 av: kaisakavat

Sa läkaren verkligen "låg näringshalt i kroppen"? Isåfall undrar jag - verkligen - vad sjutton hen menar med det. Och som de andra undrar jag hur det isåfall mäts, för det låter som nonsens. D v s om du inte har en historia av för litet näringsintag sen länge - och läkaren menar att du verkligen har näringsbrist.

Berätta gärna vad och hur mycket/lite du äter, lättare att hjälpa då.

Anmäl
2013-07-19 19:35 #9 av: savonit

Är nästan helt säker på att han inte kollat närings balans på blodet.
Och nästan alla lchfare har ketoner i urinet även efter lång tid på lchf trots att de inte är i närheten av svält.

Det finns de som mäter keton nivåerna i urinet flera månader efter en LCHF start och är helt normalt.

Anmäl
2013-07-19 19:44 #10 av: MimLan

#6 Jag antar att du är liten eller normalviktig? 50-60 kg? Då är det ok nivå.

Jag som väger det dubbla skulle svälta.

Siffror är alltid i elation till ens egna förutsättningar. Och jag tror att läkaren svamlade och förutsatte svält utifrån ketonkropparna i urinen, men det är normalt på lågkolhydratkost.

Anmäl
2013-07-19 19:48 #11 av: savonit

talar nog inte till #7 utan till  #6

Anmäl
2013-07-19 19:55 #12 av: VildaVittra

#6 Det beror helt på vilka vegetabilier och inälvor som du äter. Sätt dig och lägg in precis allt du äter i ett kostredskap som tex dumbbell.se så kommer du se hur du ligger. Dock har vi som individer olika behov och du kan behöva öka något trots att du äter helt "rätt".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-07-19 20:24 #13 av: Zepp

Säg att du äter en ketogen diet.. det vet läkare vad det är.. såvida de inte sov på de lektionerna!

Sen så får du tala om ungefär hur många kalorier du får i dig om dagen.. och ungefär vad du äter i genomsnitt!

Näringsbrist är nog i själva verket ketonerna.. dvs de tyder på svält.. om man äter sk normalkost!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-07-19 20:54 #14 av: Alicenemo

#8 kaisakavat: Ja, han sa "lågt näringsvärde i kroppen", men jag börjar tro att han baserade det på andelen ketoner i blodet. Jag sa att jag äter LCHF men jag tror inte han förstod innebörden.
Jag väger 90 kilo och jag äter ungefär 2-3 ägg per dag, 150-200 g kött/fisk/fågel samt ungefär 2 dl turkisk yoghurt per dag. Och en tomat, lite gurka och grönsallad. Samt en sås på grädde, crème fraiche eller turkisk yoghurt. Jag orkar inte äta mer, provade att äta 300 g kött ett tag, men det blev äckligt.

#10 MimLan: Jag väger nästan det dubbla, 90 kilo. Men jag tror inte min hunger- och mättnadskänsla är fungerande då jag jojobantat mycket.

#12 VildaVittra: Tack! :)

#13 Zepp: Tack, det ska jag göra! :)

Anmäl
2013-07-19 21:00 #15 av: [Petronella Pip]

Då förstår jag om du har lågt näringsinnehåll, det blir ju på tok för lite för en person på 90 kilo! Kan du inte regga en normal dag på t.ex. minmat.net och se vad du hamnar på?

Anmäl
2013-07-19 21:04 #16 av: MimLan

Testa att äta mer kolhydrater, rotfrukter kanske. Och krispiga och syrliga saker som t.ex. gurka/citron/paprika kan hjälpa att stimulera aptiten.

Äter du strikt får du tänka på att du behöver mer protein än om du åt liberalt. Äter du 40-50 gr kh behöver du inte kompensera för det. 

Men oavsett, du äter för lite.

Anmäl
2013-07-19 21:18 #17 av: kaisakavat

Alicenemo - Jag skrev min kommentar medan du skrev din #6. Så det blev lite tjatigt av mig.. sorry. Du hade ju svarat redan när jag postade.Glad

Jag skriver som de andra att du äter för lite. Magen anpassar sig efter den lilla mängden men det betyder inte att det är ok. Och det går förstås att bryta - jag har själv varit där och måste ibland äta ikapp när jag har snålat. Du bör nog sätta igång och utöka ätandet, lite i taget, men snarast. Antingen öka storleken på varje mål litegranna, eller utöka med ett extra mål.

Du ska se det går bra, om du tar det lite i taget. Lycka till. 

Anmäl
2013-07-20 09:50 #18 av: spirit

Alicenemo.

Mängden kött/fisk/ägg behöver inte vara mer än 2 hg/dag.

Energin ska komma från fett så då behöver du äta omkring 2 - 3 hg fett om dagen.

Kolhydrater behöver du inte äta alls men ovanjordsgrönsaker kan vara bra för den visuella upplevelsen men består egentligen bara av dyrt vatten.

Så det är bara att äta riktig mat med god gräddsås 

Stek hackad lök i ½ hg smör i en kastrull, smaksätt som du vill, häll på en halvliter vispgrädde och låt koka ihop under 10-15 minuter. Smaka av med de kryddor du vill ha (glöm för all del inte saltet!), serveras till det kött du vill ha.

Det blir inte stor matvolym och du får i dig alla proteiner, allt fett och alla vitaminer och mineraler du behöver för att må bra. 

Litet efterrätt med Pannacotta på ½ L vispgrädde, ½ dL socker, koka upp, tillsätt gelatin (2 blad), vanilj efter smak och kyl. Njut!

LCHF innebär liten volym och hög energitäthet med normal till låg proteinmängd och mer fett för energin. Artegen mat för människan.

Sedan, alla labvärden ska man inte lita på. Kroppen gör allt för att alla (lab)värden är normala tills systemet helt tappat kontrollen och regleringen. Så labvärden utanför normalvärden tyder på att kroppen tappat kontrollen. Sedan är många labreferensvärden fel på grund av att man mäter en "normalpopulation" som äter på tok för mycket kolhydrater. Mät blodglukos på ett gäng patienter med sockersjuka och ange det som normalvärden så får jag som frisk för låga värden på blodglukos.

Njut av maten!

Anmäl
2013-07-20 09:57 #19 av: Mozzarellan

Parentes bara,
Efter 5 månader med lchf så har jag deeppurple på stickan vid mätning av ketoner.
Kollar nån gång då jag fick en burk stickor av min man.
Finns 10 olika ämnen att se.

Anmäl
2013-07-20 10:00 #20 av: MimLan

Spirits rekommendation är absolut inte generell här i forat eller någon annanstans.

Jag kan bara anse att den är helt vansinnig och ett bra sätt att tvinga in sig i en ond spiral till men för kropp och knopp.

Anmäl
2013-07-20 10:06 #21 av: [Petronella Pip]

spirit nu hänger jag inte med... var det där du skrev ett dagsintag? Du skriver att kolhydrater inte behövs alls men den menyn har ju bortåt 100 gram kh? En halv dl socker är 50 gram och så 30 gram på en liter grädde!? Plus en del i löken.

Dessutom blev det 800 gram fett förutom det i köttet....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.