Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 4481 ggr
Internettan
7/18/13, 8:12 PM

Soja?

Vi har ju alla lärt oss att soja är något ganska avskyvärt att äta. Och det är det förmodligen.

Döm om min förvåning när någon på vegan.ifokus menar att det handlar om myter och att sojan inte alls är dålig. Han hänvisar till en sida som betar av alla negativa "myter" och som dessutom har referenser som stödjer detta.

Jag har naturligtvis inte kollat alla referenser (inte en enda faktiskt..) och kan förmodligen inte avgöra om de är bra eller dåliga heller. Jag förväntar mig inte heller att någon annan ska orka göra det. Det som förbryllar mig är mest det som hela tiden sker: Allt som är sant är precis lika falskt. Vad man än upptäcker om saker och ting så finns det saker som stödjer motsatsen. Det är i och för sig inget nytt, men samtidigt känns det som att det inte finns någon sanning. Man kommer aldrig någon vart i sitt sökande för rätt som det är hamnar man på noll igen. (Gäller inte bara kosten utan även annat.)

Jag stöter hela tiden på folk (på internet) som blir fantastiskt friska på t ex (vegansk) raw food - lika friska som på lchf. Jag kommer aldrig att bli klok på hur den ena kan må bäst på en sorts kost och den andra må bäst genom att äta ungefär precis tvärtom. Trots att vi alla tillhör samma art. Det är inte precis små variationer det handlar om utan megastora.

Är vetenskapen så värdelös att den inte kan komma fram till någon sanning som överhuvudtaget går att lita på?

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
patriknn1
7/18/13, 8:50 PM
#1

Tjae, just när det gäller kost så finns det ju inte "en sanning. Vi tillhör som sagt alla samma art, men det betyder ju inte att vi, alla, har samma förutsättningar att må exakt lika bra, eller dåligt, med exakt samma mat. Däremot så finns det självklart några gemensamma nämnare för hälsosam mat, tex minimalt processade råvaror. Råvaror som växt/levt under förhållanden som ger bra näringsvärden osv. En del mår superbra på en ketogen kost, andra mår bra på jättemycket kolhydrater. Men med en massa socker, vetemjöl, margarin, o annat skräp så mår nog de flesta, förr eller senare, dåligt pga kosten. Just när det gäller soja så är det väl så att i de undersökningar som gjorts på hur mycket soja som traditionellt ätits i tex Kina, så har det visats att det inte alls är så stora mängder, och att en stor del av den soja som trots allt har ätits, har varit fermenterad. En process som gör både mjölk, bönor, nötter, och frön, nyttigare, och mer lättsmält.

Zepp
7/18/13, 9:09 PM
#2

Jaa.. måste öka mitt intag av soja efter den artikeln, jag vill ju oxå ha evigt liv! 🤪

Altså, man lär knappast dö om man äter lite soya, så vi kan nog konstatera att det inte är ett dödligt gift heller!

Speciellt som Asiater har ätit det rätt länge.. men hur mycket äter de egentligen?

"Evidence suggests that < or =10% of the Asian population consumes as much as 25 g of soy protein or 100 mg of isoflavones per day."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16965235

Sen så.. lixom andra råvaror så finns det vissa bra saker med soya, om man kan behandla/tillaga på ett sådant sätt att nackdelarna undviks.

Denna artikeln tycker jag är en av de mer sakliga och rättvisa!

"Soybeans also contain potentially healthful compounds called phytoestrogens (also known as isoflavones), such as genestein, diadzein and others that are weak-acting estrogens. Phytoestrogens occupy estrogen receptors and thereby reduce the effect of one's potentially more potent endogenous (made in the body) estrogens. This may well be the reason for the lower incidence of breast and prostate cancer in Japan. However, seen in context with the whole diet, large doses of these phytoestrogens are not as healthy as smaller doses combined with all the other factors found in the traditional Japanese diet."

http://www.johnleemd.com/store/soy.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
7/19/13, 7:28 PM
#3

#1:

Ja, visst är det säkert så att det hänger på hur mycket man äter och hur man tillreder sojan. Men ändå… Frågan är om studierna bara gjorts på traditionellt ätande asiater eller om de även gjorts på moderna västerländska sojaätare. Särskilt veganer använder ofta soja som både mejeri- och köttersättning. Kan ju bli en hel del tänker jag. Undrar då hur ohälsosamt det verkligen är.

Sen håller jag med om att de stora hälsoproblemen är processad mat och att om man tar bort de värsta källorna blir man ofta frisk(are). Men ändå är det så otroligt att människan är så flexibel att hon kan äta på så olika vis. Det känns som att en ko eller en häst skulle bli rätt dålig av att äta sås med potatis. Eller att ett lejon inte skulle må så bra på sallader. Men människan kan äta i stort sett vilka livsmedel som helst eller vilken makronutrientfördelning som helst och ändå må förträffligt. Visst är det konstigt? Gäller detta för några andra varelser på vår jord, tro? Eller är det just människan?

#2:

Nej, soja är nog inget dödligt gift. Men det har känts så lite grand. Jag har upplevt soja som något riktigt illa och som man överhuvudtaget inte ska befatta sig med om den inte är fermenterad. Men sååå farligt kanske det inte är. :)

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
7/19/13, 8:17 PM
#4

Grejen är väl egentligen att Asiaters soyakonsumtion framförs som ett hälsoskäl för att konsumera stora mängder sk Veggiejunkfood, som Asiater alldrig ätit.. dvs mest ojäst soja!

Och Japaners främsta kalorikälla är/var fisk.. knappast något veganer äter till sin soya!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lumina - 留美奈
7/19/13, 11:05 PM
#5

Varifrån har jag fått att det är hur soja odlas som gör den dålig? Alltså, inte att den skulle vara dålig för oss att äta, utan att det är någon form av miljöbelastning där man förstör annan mark för att odla mer soja.

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Zepp
7/19/13, 11:12 PM
#6

#5

Det har du fått från Brasilien, där skövlas regnskog, (Amasonas) för att odla soya!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Lumina - 留美奈
7/19/13, 11:17 PM
#7

#6 Se där ja. Tack!

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

[Petronella Pip]
7/20/13, 9:21 AM
#8

Men det gör inte att det är nyttigare för det.

här finns lite info på svenska om det är lättare för någon att ta till sig: http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

Där redovissas studier på västerländska barn

Upp till toppen
Annons: