Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1686 ggr
Trule
7/16/13, 7:58 AM

LCHF på forumet för vetenskap och folkbildning

Hej!

Jag fann denna diskussion om för- och motargument till lchf, fördelar och risker på fob; forum för vetenskap och folkbildning.

Diskurserna där håller ofta en hög nivå.

Tråden är hur lång som helst, vilket åtminstone jag inte har tid eller ork att läsa, men de sidor jag hann läsa tyckte jag var givande med frågeställningar som alla på detta forum lär känna igen. Men här med annorlunda svar och vinklar.

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=10&t=17605

(Den ingående diskussionen om stenålderskosten och hur vetenskapligt belagd den är kan man ju hoppa över eftersom den kan kännas tjatig för alla som länge varit inne här. Men sedan kommer en mer givande diskussion om vad olika sorters kolhydrater och ketos gör med kroppen.)

Annons:
Lchfman
7/16/13, 8:28 AM
#1

Intressant, tack!

Zureel
7/16/13, 8:31 AM
#2

Jo ska se hur mycket jag orkar läsa igenom


Lchfman
7/16/13, 8:48 AM
#3

Oj det är massor av guldtrådar. Mycket okunskap med, påståenden utan vetenskaplig backning, vilket är skumt eftersom det är ett sånt forum. Nu har jag att läsa!

piotrr
7/17/13, 6:40 PM
#4

Föreningen bakom forumet företräder visserligen en vetenskaplig inställning, men det finns inget krav på att den som deltar på forumet måste göra det också, eller vara medlem eller något sådant. 

Väldigt många människor dras till VoFs forum av två anledningar: Antingen för att de hittar forumlänkar högt upp i Google-sökningar, eller för att de vill försvara din egen favoritteori (om vad som helst, kan vara kosthållning, kometer, kommunism eller allt annat mellan himmel och jord) eller både ock. 

Så ibland dyker det upp trådar om saker som HELT saknar all vetenskaplig anknytning, från någon som tycker att det verkar vara ett jättebra ställe att påstå en massa konstiga saker - för det syns på google då. :D 

Och ibland dyker det upp jättebra trådar istället.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Trule
7/17/13, 9:18 PM
#5

#piotr: Det låter troligt och är säkerligen sant - tycker dock att tråden om lchf är intressant med många tänkvärda argument - åtminstone att undersöka vidare med.

Upp till toppen
Annons: