Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3040 ggr
Trippelmormor
2013-07-16 07:20

Vispad kokogrädde

Vill ha vispad kokogrädde, är det möjligt? Har någon lyckats? Märke i så fall? Tänkte servera den till jordgubbssmulpaj😄!

Annons:
patriknn1
2013-07-16 07:43
#1

Vanliga röda burkarna från Santa Maria. Skopa ur det översta tjocka lagret och ställ kallt ett par timmar. Sen går det utmärkt att vispa.

MimLan
2013-07-16 07:45
#2

Blanda i riven kokos från fast kokoskaka/block i grädde? Ställ burk/tetra kokosmjölk i kylen och skrapa av "det tjocka"?

Kokosmjölk går inte att vispa som grädde. De tjockare varianterna innehåller mindre vatten bara.

Sindri
2013-07-16 08:46
#3

För många år sedan gjorde jag kokosmjölk genom att försiktigt sjuda kokosrasp i mjölk, låta stå över natten och sedan sila av. Men grädden kanske inte går att vispa om man hettar upp den?

Någon annan kanske kan svara på det?

Annars skulle jag köra kokosrasp i matberedare och blanda i vispad grädde. Alternativ, om du får tag på det, är kokosessens, gjord på äkta sätt. (Ex.vis från Essencefabriken i Stockholm)

[förgätmigej]
2013-07-16 08:50
#4

Det går utmärkt att vispa🙂 Ta en halvliters Santa Maria och ställ i frysboxen 1½ timma. Sätt en rostfri bunke och elvisparna i kylskåpet under tiden(allt måste vara riktigt kallt för att det ska lyckas).

Ta sedan kokosmjölken och skumma av det tjocka längst upp i paketet och vispa det i rostfria bunken. Smakar mycket gott🤪. Jag smaksätter med vaniljpulver. Jag testade också med kardemumma, det föll mig inte i smaken.

Nästa försök ska bli att göra glass.

nilu
2013-07-16 09:36
#5

Bara en tanke, har inte en aning om det funkar, men hur blir det om man tar lite gelatin i? Den där danska kvinnliga konditorn som brukar vara på TV ibland har gelatin i mycket, bara för att få en viss konsistens. Har för mig att jag såg ett recept på hur man skulle kunna vispa Oatley´s iMat-grädde och jag tror det gelatin i det. Kanske värt ett försök.

[Petronella Pip]
2013-07-16 09:37
#6

Klart det funkar, om man menar att det stelnar, som pannacotta, men som vispad grädde blir det ju inte. Kanske om man vispar lite i den när det stelnat att det kan blir mer som det.

Annons:
chlj5@icloud.com
2013-07-16 13:32
#7

Tack för flera goda ideer! Ska testa allihop under sommaren! I dag , efter jobbet, blir det vanlig vispad grädde till
http://mariannslchf.se/marianns-smulpaj-rabarber/

när barnbarnen kommer!

Upp till toppen
Annons: