Annons:
Etikettövrigt
Läst 3871 ggr
Jojo55
7/14/13, 11:47 AM

Mat i Västindien?

Min man och jag planerar att resa till Västindien i Mars 2014 för att fira hans 60-årsdag. Nu undrar jag naturligtvis vad ni har att säga om lchf-mat i Västindien!

Annons:
Inkanyezi
7/14/13, 12:00 PM
#1

Jag höll nästan på att travestera Liftarens Guide till Galaxen här: Västindien är en väldigt stor plats.

Så det beror ju helt och hållet på var i Västindien ni har tänkt att vara, och hur ni tänker resa. Jag har inte haft några som helst problem på de få ställen i Västindien jag har besökt, och om man inte äter på buffé hänger det väl mest på språkkunskap om man kan få det man vill. På restaurang är det mestadels inget problem att få sin vilja igenom, bara man kan förklara den. Om man inte kan uttrycka vad man vill är det alltid svårare.

Språken som talas i Västindien är spanska, engelska, holländska, papiamento, kreol, sranantongo och kanske ett dussin dialekter till, mer eller mindre kända. Om man är på en kryssningsbåt gäller nog i regel språket för dess hemmahamn, men annars är engelska oftast lingua franca på hotell och fartyg.

Grundtipset är att äta mycket kött och fisk och hoppa över rotsaker, pasta, ris och bröd.

Jojo55
7/14/13, 12:37 PM
#2

Vi har inte riktigt bestämt oss vart vi ska åka, bara Västindien någonstans, kanske kryssning mellan öarna eller hotell i land. Engelska är inget problem för oss -"Low Carb High Fat", haha! 😂 Några ord på Spanska kan jag också haspla ur mig!

Jojo55
7/14/13, 12:38 PM
#3

"Grundtipset är att äta mycket kött och fisk och hoppa över rotsaker, pasta, ris och bröd." skriver du. Ja det kan jag ju tänka mig, problemet är nog mer att få i sig fett va?

patriknn1
7/14/13, 12:40 PM
#4

Low carb Paleo är nog ett ganska gångbart uttryck i de trakterna, kan jag tänka mig..?

Jojo55
7/14/13, 12:40 PM
#5

"No Carb Mucho Fatto"? Vild gissning!

Jojo55
7/14/13, 12:43 PM
#6

Aaah- "Graso" =Fett! Googlade…

Annons:
Inkanyezi
7/14/13, 12:49 PM
#7

Jag tror inte att annat än mycket välutbildat restaurangfolk kan känna till diverse esoteriska benämningar av våra mer eller mindre underliga matvanor. De är däremot ganska vana vid grättna amerikaner som vill ha sitt ägg utan gula och andra egendomliga val, så om man kan förklara vad man äter och vad man inte äter, så underlättar det mycket.

Sedan behöver man inte helt hoppa över rotsakerna om man inte är ovanligt känslig för kolhydrater och det triggar sötsug. Yam (ñame, jams) är exempelvis praktiskt taget ren stärkelse, men den har lågt glykemiskt index, och i små mängder påverkar den blodsockret väldigt lite. Potatis tål de flesta i liten mängd. Det man mer bör se upp med är vad som ofta betecknas som "det vita giftet", vilket inte bara är socker, utan också vetemjöl.

Fisk kan vara ganska fet, och köttet är ofta fett. Man kan välja fetare styckdelar, som entrecôte, men det är få ställen som har den fettskräck som vi har sett i USA och som har kommit hit pö om pö. Allt i köttväg kan nog antas vara ganska fett. Om man äter mat som har gjorts på lokala matvaror, höns exempelvis, så är köttet ofta mer smakrikt än "majskyckling" eller broiler.

Så välj själv i buffén eller förklara så väl som möjligt vilka matvaror du vill ha.

Sindri
7/14/13, 4:55 PM
#8

Smör finns väl alltid, men kan tacka nej till brödet, men be att få smörpaketen kvar till maten och sedan bre på. Det gjorde jag på vår semester för några veckor sedan - det var inga problem. Det var visserligen inte i Västindien, men jag tror inte det är större problem där. I februari nästa år åker vi på kryssning dit och jag är inte alls orolig för maten.

Jag säger till att jag vill ha maten utan potatis eller ris och får oftast sallad eller grönsaker till. Blir det bara lite ärtor och morötter en vecka så blir man ju inte glad precis, men allt går……

Jojo55
7/14/13, 7:09 PM
#9

Ok, det blir nog bra det här. Nu gäller det bara att spara pengar!

Upp till toppen
Annons: