Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 12216 ggr
Stephanie
2013-07-14 10:36

Göra om cheesecake-recept

Blev lite inspirerad av glass-tråden och började tänka på cheesecaken jag brukar göra ibland. Den är så himla god, och sen jag fick en glassmaskin har jag även gjort den som glass - nästan bättre ändå! 😃 Men den är ju inte så himla LCHF med allt det där sockret, så därför undrar jag hur ni skulle ändra det där receptet? Steviaströ istället för socker eller? Vaniljpulver istället för vaniljsocker? Digestivekexen kan jag nog ta däremot.

Kan vara bra att ta med länken också 😛

Cheesecake

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
kaisakavat
2013-07-14 10:50
#1

Mumsigt med cheesecake! 😃

Ett alternativ till digestive och ditt recept, kan vara ett pajdegsrecept på mandelmjöl, sesamfrön och lite husk (med mera) som jag brukar använda. Har även gjort cheesecake på det och jag tyckte det blev bra.

Finns på mandelmjölsguiden - här. Det första som kommer upp när man scrollar ner.

[Petronella Pip]
2013-07-14 10:50
#2

Det stora problemet är ju just digestivekexen, finns inte på en LCHF-karta alls!  Ett enda kex har väl runt tio gram kolisar.

edit ja till TS alltså som tyckte hon kunde "ta" digestivekexen

Stephanie
2013-07-14 10:59
#3

Haha, så ni påpekar det enda jag sa att jag kunde ta 😛 Inga åsikter ang det rena sockret?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Petronella Pip]
2013-07-14 11:03
#4

Jo självklart men det hade du ju själv idéer om att byta ut, så det kändes inte som att det behövdes sägas nåt om det, det är så självklart och det är lätt att byta, det kniviga att hitta ersättning för är ju just kexen.

kaisakavat
2013-07-14 11:12
#5

Eftersom det här är en lowcarbsajt.. och tråden kommer läsas av folk som vill göra lowcarb-cheesecake.. så gav jag ett sånt alternativ.

Men det var slarvigt att inte svara på din fråga. Sorry..

När det gäller socker och sötning, så har jag sedan länge nästan helt slutat använda sockerersättningar. Om jag vill ha en liten sötma, så tar jag en liten dos vanligt socker - nån tsk eller msk beroende på smetens mängd - utslaget på portion blir det inte mkt.

Vaniljpulver eller vaniljsocker blir då ett fritt val. Använder jag vaniljsocker behövs kanske inte ngn övrig sötning.

Minorca
2013-07-14 22:51
#6

Jag brukar göra en mandelbotten på mina cheescake. Smakar inte riktigt lika som med digestive men jag tycker att den är helt ok.

Jag skållar 100g mandlar och tar av skalet, kör det i matberedaren tills det blir mjölaktigt sedan har jag i 50g smör, och kör tills det blir deg. Trycker fast degen i springform och gräddas i 200g ca 5 minuter tills det gyllenbrunt. Om man vill ha den sötare kan man ta i sukrin innan gräddning.

Annons:
L123
2013-12-08 16:02
#7

Ta det sockret du tycker bäst om. Jag har gjort glass på en blandning av Xylitol/björksocker och stevia (flytande) och det funkar jättebra. Så det passar säkert jättebra till frozen cheesecake. Funderar på att testa själv för jag tror att det kommer bli jätte gott!

Lilltilda
2013-12-08 18:39
#8

http://56kilo.se/cheesecake-i-glas/ Jag tar mandelcrunchet från ovanstående istället för digestivekex och lägger som botten. Gör sedan enligt detta recept: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=866

~God loves you, and I´m trying! ~

Sindri
2013-12-08 20:33
#9

Vi har också gjort cheesecake med mandelbotten. Det blev jättegott. 1,5 dl socker ersätts med 0,75 dl sukrin. Vaniljstång eller vaniljpulver som smaksättare.

Marianns LCHF Mat & bak
2013-12-09 08:52
#10

#0 varför uppfinna hjulet två gånger? 😉🤫

Här finns ju nästan exakt vad du söker. Uteslut pepparkakskryddorna bara om du vill ha mer neutral botten.

Frozen Cheesecake med pepparkaksbotten
http://mariannslchf.se/frozen-cheesecake-med-pepparkaksbotten/

L123
2013-12-11 13:02
#11

Jag gjorde cheesecaken igår enligt receptet fast med Xylitol och stevia istället och det blev jätte bra.

Sindri
2014-10-03 08:51
#12

Jaha, och nu kom det en nötallergiker in i bilden! Vad gör jag botten på då?

Vanlig pajdeg med kokosmjöl blir lite trist.

ChoKos
2014-10-04 14:04
Annons:
Sindri
2014-10-05 00:04
#14

Jordnötter till en nötallergiker?

Stephanie
2014-10-05 01:09
#15

#14 Jag tror inte att #13 var ett svar riktat till dig :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Sammet1
2014-10-05 08:03
#16

#14 Ja, eftersom jordnöten inte är en nöt, utan en baljväxt, så är det ganska vanligt att man kan tåla den även om man inte tål nötter. Men sedan finns det förstås korsallergier där man är känslig mot båda.

Och sedan är ju frågan om det är äkta allergi eller bara överkänslighet? När du säger "kom in i bilden" låter det som att du först helt nyligen lärt känna den här personen, och då kanske du bör du kolla lite noggrannare vad hen menar. Jag känner folk som är känsliga mot flera sorters nötter, men som tål just sötmandel. Det är också vanligt att råa nötter ger symtom, men att man klarar rostade, och då fixar man kanske en botten med mandelmjöl som har gräddats?

Ett tips om inte varken nötter eller jordnötter funkar är väl att kolla på något fröknäcke- eller frökexrecept, och göra om det till cheesecakebotten. Kokosflingor kan nog också fungera.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sindri
2014-10-05 12:14
#17

Jag vet att inga nötter eller mandlar kan komma ifråga och jordnötter allra minst.

Har varit inne på kokos och tror jag testar det.

ChoKos
2014-10-07 16:58
#18

#14 svaret var inte riktat till dig utan endast ett tips på en god lchf cheesecake. Dock har jag en vän som ej äter lchf men som är nötallergiker och hon tål iallafall jordnötter och hon älskar den kakan.

Upp till toppen
Annons: