Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1822 ggr
Lchfman
2013-07-13 21:16

Glass i stora lass!

Har vi någon här som gör egen lchf-glass i glassmaskin? Jag köpte mig en glassmaskin idag och provade att göra lite glass. Jag gjorde så här: Grädde 4,5dl ca Äggula 3 st Vaniljpulver, en bra hög Stevia 3/4 dels kaffemått typ (hade ICAs stevia hemma, men har aldrig använt den innan, så jag ville testa, det stod att 1dl socker=1dl stevia) Använde detta recept typ: http://jimpslchf.blogspot.se/2012/03/lchf-glass.html Jag missade att man skulle blanda ägg och det andra för sig, och grädden för sig. (väldigt svårt recept tydligen) Körde ihop allt och vispade tills det blev en trög smet och hystade i det i maskinen. 15-20min gjorde det till mjukglass typ. Men. Det smakade inge vidare faktiskt. Som mäktig kall alldeles för söt grädde. Lite antiklimax. Så vad säger ni kära lchf-vänner? Hur gör ni?

Annons:
[Petronella Pip]
2013-07-13 21:29
#1

Alltså, om du med stevia menar ren stevia så tar man det i knivsuddar, eller kryddmått! 

Eller menade du Steviaströ? För sockeravvanda är det för mycket att ta lika som socker. Tre msk kanske till den satsen. Då borde inte 3/4 kaffemått (som är en msk) bli jättesött så jag vet inte…

Lchfman
2013-07-13 21:33
#2

Japp, ICAs steviaströ är det. Ja ok, för mig var det för mycket ens med det knappa kaffemåttet. Kommer nog köra utan nästa gång.

Zureel
2013-07-13 21:37
#3

Vad för sorts vaniljpulver använde du? det är också sött.


[Petronella Pip]
2013-07-13 21:41
#4

mja pulvret är ju inte så sött precis? Visste inte det fanns fler sorter förresten?!

Lchfman
2013-07-13 21:42
#5

Vaniljpulver i en liten burk från bakavdelningen i affären, inget med socker i. Men rent vanlijpulver kanske också blir lite sött?

Zureel
2013-07-13 21:46
#6

Om man skulle smaka från burken är det nog inte sött men jag upplever grädde smaksatt med vaniljpulver som sötare än grädde utan.


Annons:
Zepp
2013-07-13 21:54
#7

Ja tyvär.. du har ätit LCHF för länge helt enkelt och den sötma som andra anser vara normal är för oss äkligt sött helt enkelt!

Testa en tiondel av vad vanliga sockerjunkies anser vara lagom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2013-07-13 22:13
#8

Jag tar 1 dl grädde till varje äggula o ibland en extra gula.

Men sötning har du alldeles för mycket. Tro inte på påsens utsaga om att 1 dl = 1 dl - det är galet sött även för icke socker-avvanda.

Jag gör utan glassmaskin och det blir jättegott tycker även icke LCHF-are.

Lchfman
2013-07-13 22:20
#9

#7 Haha, vad bra. Det är ju sockret man är glad att slippa, ändå är man osäker på om man klarar sig utan det vid sådana här tillfällen :) Man lär väl sig :) #8 Ja ok, det var ju en bra tumregel. Skall skippa sötning framöver.

patriknn1
2013-07-14 08:06
#10

Till 3 ägg och 3 dl grädde, smaksatt med vanilj, räcker nog 1-1/2 msk av ICAs steviaströ. Kanske äter du den tom naturell. Vill du bjuda så bör du ha lite sötning i. Om du däremot smaksätter med kakao så vill du nog ha ca 2 1/2-3 msk, om du ska bjuda, lägg till en matsked extra.

[Petronella Pip]
2013-07-14 09:45
#11

Mina ungar tycker det blir äckligt om jag tar mindre än tre till en sådan sats, men jag kan klara mig utan så ja, det är mycket individuellt, visste inte att TS var så sockeravvand!

Suzanne56
2013-07-14 09:46
#12

3 äggulor, 3 dl grädde, lite vaniljpulver och 1 1/2 tsk lakritspulver och kanske liite steviaströ om jag kommer ihåg. Vispa alltihopa och så i glassmaskinen. Jättetoppensmarrigt! I midsomras gjorde jag kokosglass efter ett jättekomplicerat recept men tog bort sockret dom tyckte att man skulle ha i (1 1/2 dl). Det blev lika gott utan:-)

largun
2013-07-14 10:07
#13

Har en fråga om det här med Ica:s Stevia strö.Jag kan ha fattat fel men är det inte så att det innehåller 50/50 alltså hälften är vanligt socker och då borde man väl inte använda det.Utan det man kan ha är äkta Stevia ??

Annons:
[Petronella Pip]
2013-07-14 10:25
#14

Det är inte icas steviaströ som har socker i sig, det är dansukkers märkliga blandning. Minns inte vad den heter nu. Steviaströ består av mestadels erytritol och pyttelite stevia.

Steviaströ heter förresten Sötströ numera då de inte får skriva stevia utan steviaglucosider. Fast jag såg nån troligen ny dricka i en tråd här som det stod stevia på så det är tydligen helsnurrigt på fronten!

Lchfman
2013-07-14 11:05
#15

#12 Det lät ju bra, har funderat på att köpa lakritspulver. Älskade lakritsglass förr, gärna med en gnutta chilli i :) Kanske kan man få till denna smak själv. En annan sak som slagit mig är att kanske är det inte glass, eller choklad, eller lakrits tex, man tror man saknar utan sockret, som sen associeras med dom olika smakerna. Det lutar snarare åt detta, vanan och eller beroendet till sockerkicken är större och starkare ön man tror, för det fysiska försvinner fort, men det psykiska sitter i undermedvetet. Säkert för alltid. Sen har jag alltid trott att summan av alla laster är konstant. Dvs slutar jag med socker hittar något annat platsen. I mitt fall har jag börjat slarva med att snusa mer och mer igen. Och jag låter mig göra det eftersom jag är så förbannat nyttig med allt annat. Kommer nog inte börja igen, men tendenserna är något oroväckande tycker jag. Jaja, jag vill skämma bort mig under semestern utan att släppa de större sakerna, då kan man väl unna sig lite snus när man fiskar eller efter en god middag. Men man skall ju inte lura sig själv att beslutet är helt mitt och under full kontroll. Nikotin är en våldsamt beroendeframkallande drog. :)

Lchfman
2013-07-14 11:07
#16

#11 Nej jag vet inte heller hur avvand jag är, men det blev väl sött i alla fall. #14 Där ser man, mest erytritol alltså. Kollade inte så noga. Där ser man.

Lchfman
2013-07-15 21:15
#17

Glassen jag pratade om i första inlägget blev godare efter att varit i frysen ett dygn konstigt nog. :)

Pile
2013-07-16 07:42
#18

Passa dig för snusningen.

När jag drog i gång 2007 med LCHF så hade jag hållit uppe med snus i nästan 6 månader(efter 13 års snusande). men det dröjde inte länge innan jag var tillbaka som snusare(kunde dock hålla upp under graviditeter och amning) men nu är det kört igen. )

Så summan av lasterna är nog konstant. Men än så länge mår jag bättre som snusare än som sockerberoende så, så får det bli.

Lchfman
2013-07-16 08:06
#19

#18 Ja där ser man. Jodå jag skall vara försiktig. Jag har "festsnusat" i flera år, men aldrig börjat. Vill inte snusa när det väl kommer till kritan, gillar inte att känna mig beroende, så jag tror det skall gå bra.

Upp till toppen
Annons: