Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 3134 ggr
[Petronella Pip]
7/13/13, 7:12 PM

Mejerifri nötdip/-röra, fermenterad.

Skrev detta som tips i någons tråd men nu har jag testat och den är verkligen god! Visserligen har jag enbart smakat innan fermentering men enl. min syster som gett mig receptet blir den ännu godare efter det!

200 gram valfria nötter eller fröer. jag tog blandade naturella nötter från Exotic snacks kh 9,9 %)

2 tsk buljongpulver( jag tog René Voltaires ekologiska och vegetariska.)

2 dl kokande vatten

En stor näve hackade färska kryddörter 

(jag använde dill) 

Börja att mixa nötterna så fint det går, tillsätt resten och kör tills det är en jämn smet.

Häll i en skål som ställs övertäckt på varmt ställe (t.ex. ovanpå pannan) i 24 timmar.

Den blir väldigt snäll och nyttig för magen om man låter den fermenteras men går jättebra att äta färsk!

MYCKET godare än vad man kanske kan tro!!! Och det kan varieras i det oändliga! Man kan ta det man gillar att smaksätta med, citron, lök, vitlök…

Annons:
crikarlshamn
7/13/13, 7:42 PM
#1

Intressant, tack!

Röran äts med kött/fisk?

[Petronella Pip]
7/13/13, 7:50 PM
#2

Det vet jag inte riktigt, men kan ju t.ex. fylla endivblad eller selleristjälkar med den, eller dippa olika saker i den. Eller ha som tillbehör till mat säkert. Den har en mild och neutral smak  (ja den smakar ju av de örtkryddor man har i förstås) men kan hottas upp som man vill,

[Petronella Pip]
7/14/13, 1:02 PM
#3

Nu är den snart färdigfermenterad, har tagit ett smakprov lite då  och då, märker ingen direkt skillnad på smaken men inser att detta har stor potential, skitgott helt enkelt!!

[Petronella Pip]
7/14/13, 1:08 PM
#4

Antar att det blir typ tahihi om man gör det med sesamfrö, ska jag nog testa nästa gång, då blir det mindre kh med. Makadamianötter blir ju också lågt i kh, att denna blandning blev såpass hög beror nog på cashewnötterna som är i.

Upp till toppen
Annons: