Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

nu funderar jag stark på att ge upp

2013-07-12 00:17 #0 av: mariarubio@telia.com

hej där ute.

jag skrev i loggen för två veckor sedan att jag inte lyckas att gå ner i vikt och ändå är jag ganska stenhårt. på detta. nu känns att jag tappat tålamodet, sugen att börja äta allt som jag inte äter nu, smygger

sig sakta inne i min hjärna (fast jag har ej gjort det) det som är mest jobbigt är att jag går upp i vikt, och trivs inte med mig själv. tack och lov har mina ledvärk gett  sig av lite.

och som sagt min man fortsätter gå ner i vikt 11 kg på 3 mån snart, vi äter samma kost med skillnaden att han fuskar :(.

vad ska jag göra.?

KräksFryser

Anmäl
2013-07-12 00:18 #1 av: Stephanie

Testa att fuska du med? Glad

Anmäl
2013-07-12 00:40 #2 av: Sindri

Du berättade inte i din förra tråd heller hur du äter.
Det är viktigt att veta ålder, vikt, längd, mediciner, sjukdomshistoria mm för att kunna ge dig råd.

Om vi vet hur du äter nu kan vi ge förslag på ändringar, alt. andra vägar att prova, eller kanske ge tips om du kan lida av något som gör att du inte går ner i vikt.

Anmäl
2013-07-12 07:16 #3 av: OlgaMaria

Så skönt att du mår lite bättre i lederna!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-07-12 08:13 #4 av: Simonson

Hej på dig :-)

Har du en stor övervikt?

Vad äter du? Hur ofta? Hur mycket?

Har du bantat mycket i dina dagar?

Lägg inte ner, det kanske behövs en liten modifikation av din mathållning bara :-)

Anmäl
2013-07-12 22:49 #5 av: mariarubio@telia.com

hej på er.

tack för allt respons. när jag startade för två och halv månad sen vägde jag 80,9 kg. är ca 156 lång. idag väger jag mellan 78, 79,9 kg.

som jag berättat tidigare så har jag från börjat kört lchf ganska strick. men utan resultat.

jag äter ungefär så här.

frukost: startar med med en kopp kaffe + ca ett matsked (liten) cocos olja, efter 30 minuter äter jag antingen omellet (2ägg) med ost och lite grädde i och steks med smör.eller kokt ägg med lite majonäs och Bregott. när jag jobbar ta jag med mig en avokado med olivolja som jag äter 9:30 (startar min dag då 6:00).

tidigare har jag kört med bacon och grekisk yoguth, men har slutat efter läste nånstan att kanske var för mycket.

Lunch.( nu när jag har semester)

kan innehålla en god sallad (ovan grönt) avokado, dressing (gräddfil(cremefreach ) 1 matsked. oliver och olivolja i salladen.

eller, rester från gårdagensmiddag som kött, kyckling, gryttor stekta i smör /gjord med grädde och sås på sidan.

när jag jobbar, väljer jag sallader och fisk som inte innehåller panering likaså kött. till det lägger jag extra Bregott på.

Middag.

antingen blir det köttgryttor, steckta i smör, med grädde eller cremfrache.

kyckling med skin på, god sallad med olivolja och sås (hemgjord) gjord på fettet som blivit över från stekning tex. lövbiff.

nu när det är sommar äter vi mycket grillkött som vi kryddar själva till det har vi sallad , dressing bl a gjord av olivolja (kallpressad), sås. vi väljer fläskkött.

kvällsugen (sällan)

lite ost.

nu har jag till och med använt grädde och cocos fett i kaffe en gång per dag. kaffe dricker jag två ggr per dag.

allmänt är jag 41 år, kvinna. har varit vikväktare i många år (emellanåt)

och försök mig på lite dieter. innan jag startade den här dieten för två månader sen, hade jag gått ner 13 kg med hjälp av vikväktaren. jag valde bort det eftersom jag ville hjälpa min man att gå ner i vikt.  och här är jag nu. frukterad och vet inte vad jag ska göra. är mycket nedstämd och att se att jag går upp i vikt gör att inte kan tänka på nåt annat än tänka på vad jag gör för fel. mår riktigt dåligt och känner mig verkligen övervikt och inte fint direkt.

jag är medveten av alla orsaker som kan påverka viktnedgången, men just nu hjälper inte mig att veta att så kan det vara.

ska jag fortsätt eller är det dags att avbrytta nu?

kram till er alla.Gråter

Anmäl
2013-07-12 23:01 #6 av: Zepp

Klassiskt viktväkteri brukar innebära att man äter upp sin muskler och interna organ.. det är inte så hälsosamt i långa loppet.

När man börjar äta riktig mat är det inte ovanligt att muskler och organ återställs.

Har dina mått ändrats.. någonstans?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-07-12 23:16 #7 av: mariarubio@telia.com

hej Zepp.

nej tyvärr, jag har till och med gått två storlekar i klädder, hat tappat bort midjan och från att har haft en platt magen (fast lite övervikt) så har jag nu en runt magen. inte kul.

tack

hur går det för dig?

Anmäl
2013-07-12 23:35 #8 av: Katthemsmatten

Jag är så tråkig att jag inte tror på några 'quick fix' dieter. ViktVäktarna arbetar ju så att man på lång sikt har lagt om sättet man äter och därmed kan bibehålla en lägre vikt.

Att din man gått ned massor kan, förutom att män faktiskt ska kunna gå ned 1 kg per vecka medan kvinnor max går ned 0,5 kg utan negativt återfall, bero på att han haft fler kilo övervikt. Att den diet ni valt passar hans metabolism bättre än din. Han fuskar på rätt sätt. Du är för strikt i din diet och din kropp tror att den är utsatt för svält och därför svarar med att inte förbränna fler kalorier än absolut nödvändigt för att hålla vitala organ i gång.

Att ligga under, t ex 1000 kcal per dag för en kvinna är bara kontraproduktivt.

Anmäl
2013-07-12 23:56 #9 av: mariarubio@telia.com

vad ska jag ligga i kcal? hur räknar jag det? är inte så bra på siffror och vill inte gå tillbaka till vväktarens tankesätt, att väga/allt jag äter.

tack.

Anmäl
2013-07-13 00:54 #10 av: Sindri

Nej, men det kan vara bra att göra det några gånger - kanske två dagar när du är ledig. Lägg in i t ex www.dumbbell.se - det är för att du skall se vad du stoppar i dig och lära dig mer om matens näringsämnen.

Jag tror inte att alla behöver exakt samma näringsfördelning - du kommer nog att hitta din, men det kan ta ett tag. Som Zepp skriver så är inte VV:s koncept känt för att bränna fett, så nu tar kroppen igen det den förlorat i muskelmassa - låt det läka ut.

Det finns mycket skrivet här om fördelning av protein, fett och kolhydrater. Läs och läs och läs. Från början känns det rörigt, men snart får du koll.

Vad du gör - drabbas inte av panik och ångest-ät - det är det sämsta du kan göra. Blir du sugen mellan målen - ta en smörklick, eventuellt med lite ost runt.

Anmäl
2013-07-13 08:02 #11 av: OlgaMaria

Du behöver inte vara rädd för bacon. Däremot var det väl bra att du slutade med turkisk yoghurt. Jag tänker, hellre lite bacon än en (hel) avokado. :)

Du skulle behöva mindre grädde och crème fraiche och mer smör/kokosolja/olivolja. Snåla inte med fettet. :)

Men jag hoppas verkligen att du vågar ge det här mer tid. Din hälsa är viktigare än vad du väger, och jag tror att du kommit in i ett riktigt bra spår! Jag tror din kropp måste få vänja sig ett tag vid att den inte kommer utsättas för svält igen. =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-07-13 09:26 #12 av: LUAL

Vad du än gör jämför dig inte med hur det går för din man. Flera faktorer bland annat det här med hormoner verkar göra en skillnad. Oftast har också vi kvinnor en historia med många viktresor.

Min man kör LCHF enbart för hälsan. Han har aldrig haft problem med vikten, med undantag av en liten mage som dök upp på senare tid. I och med att han började med LCHF så blev magen lugn och platt igen.
Medan jag kämpar med att se till att inte gå upp i vikt även med LCHF så får han se till att lägga till kolhydrater för att inte gå ner till undervikt.

En annan tydlig skillnad som finns är också att maken äter långsamt och känner mättnad. Jag är snabbätare och har märkt att min mättnad kanske kommer två timmar efter att jag har ätit.

Jag har själv gått upp allt som jag gick ner för två år sedan med Dukan-dieten (LCHP). Då gick jag ner ca 7 kilo på en månad. Men jag fortsätter ändå med LCHF för jag tror på det i längden. Jag har blivit av med sötsug och börjar smått få ordning på småätandet. Detta är inte en snabb process. Själv har jag haft problem med vikten, eller ska jag egentligen säga mina matvanor, sedan jag var 8 år. 

För min egen del satsar jag numera att hitta ett ätande som innebär att jag äter högst 3 mål om dagen (helst inte kaffe med grädde som mellanmål heller). Jag försöker lära mig att äta enbart när jag är hungrig. Och det är inte lätt för mig (tröst/stress-äter). Jag tror för egen del att om jag får ordning på detta så kommer även min vikt att gå ner igen. 

Du måste ge dig själv tid att fundera vad det är som har gjort att du har fått den vikt du har idag och kan sedan med hjälp av äta enligt LCHF få ordning på det.

Anmäl
2013-07-13 09:47 #13 av: Katthemsmatten

#9 Det är inte en massa vägande när man kör enligt VV. En ungefärligt uppskattning kommer man långt med. VV går ut på att göra smarta val, t ex kokt potatis istället för pommes frites. Mer frukt och grönt än kött/fisk/fågel och att man väljer de mindre kaloririka alternativen. Att gå på möten gör att man lättare behåller motivationen. Man får höra hur andra gör, massor av inspirerande recept att gå hem och testa och peppning. Har man många kilos övervikt kan det vara svårt att vara motiverad ända in i mål. Dessutom får man stöd att bibehålla den nya, låga vikten. Att gå ned i vikt är inte den största svårigheten, det brukar räcka med att man är tillräckligt motiverad för att lyckas. Det är att behålla vikten som är den stora utmaningen.

Att välja lightprodukter är oftast dumt eftersom du då kommer att äta mer eftersom de inte smakar lika mycket som de riktiga produkterna. Då äter du per automatik mindre av de riktiga produkterna.

Man räknar med att en vuxen kvinna med en stillasittande arbete gör av med max 2.000 kcal/dygn. Börjar du ta en promenad på ca 30 minuter per dag så kommer kroppen att svara med att tappa vikt. Tänk på att det helst ska vara en så snabb takt att du har svårt att prata. Inget stilla flanerande och stå stilla med jämna mellanrum m a o.

Anmäl
2013-07-13 11:49 #14 av: Trule

#TS. Jag tror människor är olika och reagerar olika på olika dieter. Att det förmodligen är genetiskt betingat.

En del är känsliga för kolhydrater, andra för fett.

En del rasar i vikt när de börjar motionera, för andra händer ingenting alls.

Jag känner två andra lchf-par där den ena rasat i vikt medan den andra gått ner något kilo i halvåret.

I det ena paret är det kvinnan som rasat i vikt, i det andra är det mannen - så jag tror inte det har så mkt med kön att göra.

Jag vill inte säga att du ska ge upp lchf, men om du inte ser resultat inom överskådlig tid, tänk om och lägg om kosten till något annat som ger resultat.

Muskler och skelett kan ta hand om genom att träna.

Anmäl
2013-07-13 11:56 #15 av: hemul

#9 Det är ju enda sättet att ta reda på hur du ligger och du behöver ju bara göra det ett par dagar. Sätt igång nu så är det gjort!

Alternativet är ju att testa dig igenom alla tips som fått andra att gå ner, oftast genom att utesluta ännu flera saker ur kosten . Jag vet ju vad jag tycker låter jobbigast och tristast.

När människor utesluter t.ex. grädde och går ner behöver det inte nödvändigtvis betyda att de (ofta extrapolerat till att betyda alla) är "känsliga" för grädde. Det kan också betyda att de faktiskt får i sig mindre kalorier, färre mellanmål o.s.v. Gräddskvättar sprider lätt ut sig över dagen i kaffe o.s.v. Då är det inte en slät kopp kaffe längre. Det är en måltid.

Anmäl
2013-07-13 14:33 #16 av: patriknn1

Till TS: jag tycker du ska läsa Sten Sture Skaldeman "Ät dig ner i vikt". Kanske den bästa Lchf litteratur som finns.. Du får allting förklarat, hur och varför kosten fungerar, förslag på vad man bör äta beroende på sitt utgångsläge, förslag på vad du kan göra för att ge förbränningen en extra skjuts ibland mm.
+ att han e underhållande.. :)

Anmäl
2013-07-13 20:44 #17 av: Zepp

Nu tror jag vi nog redan skrivit alla klassiska råd vi kan komma på för nybörjare!

Så nu tror jag vi får komma till skott och be dig registrera några matdagar så vi får kika på dessa och göra några bedömningar!

För något är ju på tok, det fungerar för din man.. och du borde ju inte få ett helt avvikande resultat om du äter som han.. fast striktare!? Förbryllad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-07-14 00:52 #18 av: mariarubio@telia.com

Tack . alla ni för alla klocka svar. det värmer och höjer motivationen lite.

jag kan skriva från imon vad jag äter då kanske nån av er kan kolla om det är ok.

ha nu alla en skönt helg.

kram / MariaVinkar

Anmäl
2013-07-14 04:15 #19 av: Sweli

Jag som du har nästan samma situation, väldigt svårt att gå ner i vikt.

Efter 2 år av "på och av" av LCHF insåg jag att för att gå ner i vikt fick jag göra något ganska extremt: utesluta allt som innehåller kolhydrater.

Jag äter just nu ca 0-2g kolhydrater per dag och går ner i vikt mellan 1 till 2 kilo per vecka.

Jag vet att många kommer att höja ögonbrynen och ifrågasätta denna metod men för mig har det visat sig det enda som fungerar just nu.

Frukost ägg och bacon eller kokta ägg med majo med Rooibos te som är bättre än kaffe för mig (höjer inte blodsocker som kaffe gör)

Lunch några skivor bacon.

Middag allt som är protein(fisk, kyckling, kött, gris, etc., och som tillbehör ett par ägg.

Vatten och rooibos te under dagen

En sak har jag insett: Man mår bra av LCHF kosten även om man inte lyckas gå ner så fort.

Så försök ett tag till tänk på att det kan bara bli bättre Glad

Anmäl
2013-07-14 11:14 #20 av: Jojomaja

Hej,

Många bra råd här och några kommer jag att upprepa ... 

Jag har gått ned cirka 34 kg sedan i mars 2012 och äter idag väldigt fritt men ändå kolhydratssnålt. Det har inte alltid varit spikrakt nedåt. Jag har lärt mig en hel del under resans gång och det jag vill framhålla är kontroversiellt men har fungerat för mig: 

Under den fasen när du verkligen vill gå ned: 
Dra ned på "sallader" och grönsakerna! Jag vet att LCHF innehåller (tillåter) grönsaker men för mig har det visat sig att under själva viktnedgången var det bättre att strunta i dem till stor del. De ger en kortvarig mättnad av vätska och aningen för mycket tomma kolhydrater. När du gått ned i vikt så kan du börja äta lite mer av sallader och tillbehör igen. Undvik i stort "rå" grädde, men ha gärna med grädde i matlagningen. Dra ned på kalla såser baserade på mjölkprodukter och yoghurt. Många yoghurtsorter har faktiskt rätt hög halt kolhydrater, även grekisk och turkisk. Använd hellre majonnäs. Gör egen majonnäs utan socker eller senap. 

Fokusera på samma mängd protein som du ätit innan men ta extra fett istället för en sallad. Jag vet att generellt så är grönsaker nyttigt och man "ska" äta dem, men jag har märkt att när jag börjar sleva i mig sallad som utfyllnad så får jag äta mycket mer för att bli mätt och jag blir hungrig snabbt igen trots samma mängd protein. Därmed äter jag oftare och även energimässigt mer om min kost innehåller för stor del grönsaker. Ta gärna vulgärt mycket kryddsmör eller (äkta) bèarnaisesås på biffen och lämna det mesta av salladen på tallriken. Ta hellre smörstekt svamp eller smält ost till köttet än grönsaker. Ät fisken med massor av (äkta) hollandaise eller smält smör och du kommer inte att behöva äta en drös med grönsaker till. Du kommer troligen att uppnå en helt annan mättnad än den du får med att äta en "sallad" till lunch och du kommer antagligen vara mätt längre.  

Och vad är egentligen "en sallad"? Ofta anser folk att sallad innefattar allt möjligt som innehåller mycket kolhydrater; söta (i synnerhet så här års) tomater, söt majs, morötter, linser, frön, bönor etc. Om du ändå äter övriga kolhydratssnåla gröna grönsaker, ta så mycket olivolja på dem att du nästan skäms. Använd ren osötad vinäger och undvik balsamvinäger, citron och mejeriprodukter i dressingarna. 

Ha tvärkoll på kolhydraterna och bokför allt du äter i en matdagbok online första tiden. Jag hade ALDRIG klarat att lära mig äta på "mitt sätt" utan ett sådant hjälpmedel i början. Väg allt. I synnerhet grönsaker. Slarva inte. Gissa inte. Undvik alla produkter som inte anger sitt kolhydratsinnehåll och se till att du verkligen vet vad du fått i dig. Du kommer troligen att se att du äter mycket mer kolhydrater än du trott. Håll dig under 20 gram per dag under minst två veckor som ett test och utvärdera sedan.

Jag ser för övrigt vissa mönster hos dem som skriver att de inte går ned i vikt. Många äter "liberalt" vad gäller grönsaker men även (enligt mig) väldigt ofta. Det kan betyda att förra måltiden var antingen för liten eller för mager. Åt du dig mätt? Jag är t.ex. sedan länge inte hungrig på morgonen - då äter jag alltså inte. Ät inte av gammal vana eller som "sällskap" om du inte är hungrig är ett råd. Lyssna på kroppen och bryt gamla vanor som säger att man ska äta vid särskilda tider.  

Det verkar även som att många, i synnerhet kvinnor, inte kommit dit där de känner naturlig mättnad. Det är ofta ordet "lite" som dyker upp när man läser vad folk äter. Det är som att man skäms för att äta och försöker hejda sig. Det verkar finnas en bakomliggande rädsla att fettet fortfarande förstör viktnedgången. Ät MYCKET fett. Inte lite. När jag äter så äter jag mig mätt. Ordentligt mätt. Men när jag når den mättnaden, och den slår nuförtiden ofta till mitt i måltiden, då slutar jag äta direkt. Något som aldrig hände förr under min jojobantande karriär. 

Det är för övrigt mycket möjligt att din viktnedgångsspärr är hormonell, och då pratar jag inte kvinnliga hormoner utan mättnadshormon. Det tar tid för en jojobantad eller bantningsskadad kropp att hitta mättnadskänslan igen. Det kan dröja många månader innan din kropp vågar börja släppa på fettreserverna om du Viktväktat tidigare. Ge den lite mer tid och håll ut. 

Kolhydrater spärrar för övrigt hormonet Leptin som reglerar när vi blir mätta. Man kan vara leptinintolerant beroende på olika medicinska faktorer men även p.g.a tidigare ätstörningar,  överätande eller låg tolerans av kolhydrater, vilket gör att mättnadskänslorna blir förvirrade. Fett påskyndar utsöndrandet och förlänger effekten av mättnadshormoner och ger enligt min erfarenhet även vissa euforiska effekter som nästan är jämförbara med "sockerkickar" men mildare. Mättnaden på kolhydratsreducerad kost sitter ofta i hjärnan, inte i magen. 

Det var mina tankar. Kanske fungerar det inte för er men har funkat för mig som jojobantat i hela mitt 50-åriga liv tidigare. 

Lycka till!

Anmäl
2013-07-14 12:47 #21 av: Sindri

Det där var väldigt bra skrivet och förklarat! Bra tips som nog kan hjälpa många!

Anmäl
2013-07-14 19:57 #22 av: Medlem

Hej,

Jag är i din längd och gick ner 33 kg på 8 månader. Nu väger jag 65 kg. Kanske man tänker som så att 65 kg till den längden innebär fortfarande övervikt. Nej så är det inte. I mitt fall är det inte så eftersom jag byggde muskler med lchf. Jag kan tänka mig gå 5 kg ner men jag är absolut inte stressad. 

Jag märkte från början att jag jag inte går ner i vikt om jag inte räknar kalorier. Det verkar tyvärr som om vi kortväxta kvinnor måste se till att räkna kalorier. Om jag äter mer än 1300 kalorier går jag upp i vikt så jag ser till att inte överskrida den mängden. Jag använder dumbbell.se för att kolla upp det. 

Anmäl
2013-07-15 01:20 #23 av: Sweli

#22 skrivetav Medlem 

För mig som är av samma längd fungerar inte att räkna kalorier.

Om jag helt undviker kolhydrater går jag ner i vikt oberoende av hur många kalorier jag stoppar i mig.

De är märkligt hur olika vi alla är och fungerar. 

Anmäl
2013-07-15 05:28 #24 av: Trule

Vad jag förstår äter du en strikt lchf medan din man fuskar. 

Ditt problem är alltså inte att du äter en liberal lchf med mer kolhydrater än vad som föreskrivs.

Han går ner i vikt medan du går upp i vikt, du har gått upp två storlekar, tappat din midja och fått en rund mage (trots att den alltid varit plats...)

Jag tycker inte du ska fortsätta äta lchf och börja räkna kalorier. Jag tycker du ska återgå till hur du åt innan din man ville gå ner i vikt och började med lchf. Den kost som bevisligen passade dig! 

Anmäl
2013-07-15 08:33 #25 av: MimLan

#24 Bevisligen passade?

Har man haft övervikt länge har jag svårt att se att man hittat något som bevisligen passar en. Att gå ner är en sak. Att stå stilla där är en helt annan sak. 

Men okej. Bevisligen passade kortsiktigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.