Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6427 ggr
cherra
7/11/13, 1:03 PM

Frysa LCHF-bröd

Jag har hittat många andra bröd än Oopsies men det blir så mycket av dem. Kan man frysa LCHF-bröd? Det känns onödigt att baka och sedan går det inte åt…

Annons:
OlgaMaria
7/11/13, 1:38 PM
#1

Det går jättebra att frysa in! Om man gjort limpor brukar jag först skiva upp och sen frysa in, så att man kan ta ut precis det som går åt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ScarletMajesty
7/11/13, 3:09 PM
#2

oftast behöver man frysa lchf bröd eftersom de inte har så lång hållbarhet (brukar hålla någon dag för mig utanför frysen)

cherra
7/11/13, 4:52 PM
#3

Tack! Så bra, nu är det bara att baka loss :-)

ScarletMajesty
7/11/13, 5:09 PM
#4

Ha så roligt i köket!

Mozzarellan
7/11/13, 5:20 PM
#5

Nyfiken, du får gärna foto brödet du gör och kommentera hur det blir. Har ännu aldrig provat baka lchfbröd, men kollar alla foto o allas smakupplevelser. Jo, jag gjorde nåt på en tallrik i micron som blev som fladdriga oätliga freesbee med mandelmjöl,

cherra
7/12/13, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu har jag bakat frukostbullar enligt Anna Halléns recept i LCHF för kvinnor. De luktar ljuvligt men är ännu inte avsmakade.

Mozarellan, om du gillar typ fullkornsbröd har Anna ett underbart fröbröd i LCHF Husmanskost. Det har jag inte behövt frysa för det har hittills gått åt väldigt snabbt.

Annons:
Mozzarellan
7/12/13, 7:19 PM
#7

Dom ser jättegoda ut. Har tyvärr inte hennes bok/ böcker. :(

Lchfman
7/12/13, 9:05 PM
#8

#6 Ser kalas ut, är det verkligen lchf? Recept och smakutlåtande?

OlgaMaria
7/12/13, 9:07 PM
#9

Kan varmt rekommendera mina "feta mackor". Jättegoda och väldigt feta mackor.

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1564

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lchfman
7/13/13, 7:48 AM
#10

#9 Dom ser goda ut, får jag tag på kokosmjöl idag skall jag nog baka lite :)

OlgaMaria
7/13/13, 8:02 AM
#11

#9 Rätt sort brukar finnas på hälsokost! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lchfman
7/13/13, 11:43 AM
#12

#11 Nej du, idag har jag varit hos/ringt 4 olika hälsokostbutiker, ingen hade rätt sort, men några hade den med 17% kh. :) Skumt. Blir till att beställa online. Jag som var så sugen på en pizza, med en pizza deg som mariannelcf hade recept på.

Lchfman
7/13/13, 11:44 AM
#13

#11 Nej du, idag har jag varit hos/ringt 4 olika hälsokostbutiker, ingen hade rätt sort, men några hade den med 17% kh. :) Skumt. Blir till att beställa online. Jag som var så sugen på en pizza, med en pizza deg som mariannelcf hade recept på.

Annons:
[Petronella Pip]
7/13/13, 12:14 PM
#14

Aman Prana är rätt sort, har dom inte det? Men jag har hört att de har ändrat khinnehållet på det också, men det är iallafall det som t.ex. Mariann använder.

Lchfman
7/13/13, 12:21 PM
#15

Jo det är det dom har, men med dubbelt så mycket kh eller mer. Det smakar ju mer kokos då med tydligen, och det är ju kanske inte alltid man vill ha kokossmaken.

[Petronella Pip]
7/13/13, 1:13 PM
#16

Fast Aman Prana har nog inte ändrat på sitt mjöl, det är bara beräkningen som ändrats, den ska inte smaka så mycket kokos. (det finns nog inget som smakar mindre iallafall)  Sen väger det inte så mycket så den halva eller hela dl som oftast används har inte så mycket kh.

Lchfman
7/13/13, 1:27 PM
#17

Det verkar finnas två versioner. En med 4g kh, samt en med 8,9g kh http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfiber_kokosmjol-eko_fairtrade-1000-g http://www.lchfbutiken.se/15/kokosnotsmjol-eko Tydligen ganska markant skillnader dessa två när det kommer till smak och egenskaper i bakningen enligt mariannlchfs recept.

[Petronella Pip]
7/13/13, 1:58 PM
#18

Det är väl kanske inte två versioner, det står batch och det betyder parti, eller sats. Vilket innebär att de mäter för varje omgång de tillverkar, föredömligt! När den tillverkningsomgången är slut kan det bli andra siffror. Om jag förstått det hela rätt! Detta beror i sin tur på vilka kokosnötter de tillverkar omgången av, khinnehållet varierar med hur förhållanden under tillväxten varit (regn sol etc.) samt sort.

Lchfman
7/13/13, 4:07 PM
#19

Ja jag har också läst det där med olika partier. Tolkade det inte som att det blev den kh det blev, utan att det var medvetet olika kh i dom olika partierna Menmen, det kan mycket väl vara så som du tror med. Jag vill hitta den med 4g kh i alla fall. :)

cherra
7/15/13, 8:34 AM
#20

Mer om mina bullar. De smakade mycket bra! Ungefär som när jag bakar små "vanliga" brytbröd fast lite mer åt mandelhållet. Dock ingen likhet med luftiga "köpebullar". De blev väldigt små men jag förstod varför, de mättar mycket mer än en motsvarande "vanlig" bulle.

Här är receptet:

Blir 12 små frallor.

1½ dl mandelmjöl, 2 msk sesamfrö, 2 msk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, ½tsk salt, 2 ägg, 1 dl creme fraiche, 2 msk smält kokosfett.

Blanda allt det torra. Tillsätt ägg, creme fraiche och kokosfett och rör om. Låt svälla minst fem minuter. Forma 12 små runda bullar och sätt ut på plåt med bakplåtspapper. Strö på vallmofrö om du vill. Grädda i 2000 i ca 15 minuter och sedan svalna på galler.

Annons:
Lchfman
7/15/13, 7:22 PM
#21

#20 Jag provade att baka dessa, fantastiskt goda. Känns som man kan överäta dessa :) Jag tror jag skall göra dom dubbelt så stora, dvs. 6 st istället nästa gång för dom blev för små tycker jag. Men det borde väl inte äventyra tiden i ugnen osv? Fantastiskt gott och väldigt enkelt att slänga ihop. Tack för tipset. Nu skall jag bara räkna ut vad bullarna innehåller så jag kan mata in det i min "hålla reda på kalorier-app"

[Petronella Pip]
7/15/13, 7:42 PM
#22

Större bullar = längre tid.

Lchfman
7/15/13, 9:07 PM
#23

Ja ok, då låter jag dom gå lite till i så fall. Du hör vilket bakproffs jag är va? :)

Upp till toppen
Annons: