Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Jag börjar gråta snart *panik*

2013-07-09 21:01 #0 av: Snakebiite

Hejsan allihopa, jag vet inte vad jag ska ta mig till...

Försöker äta lchf men ändå går jag upp i vikt, någonting måste jag göra fel jag vet bara inte vad =/ 

Jag har försökt att inte använda allt för mycket mejerier så har därför använt mig en del utav cocos mjölk i stället vid tillredning utav tex smoothies, tyvärr är jag dock inte så överförtjust i kokos men de går, äter bär någon gång ibland men inte överdrivet ofta...

Jag vet inte vad jag gör för fel =/ 

Jag har ganska långa dagar så eventuellt kanske jag överäter =/ 

Går upp vid 04 på morgonen, brukar då göra mig en smoothie som jag dricker halva hemma och sen tar jag resten på morgon rasten på jobbet vid halv 9 (då är jag vrålhungrig) 

Vid 10:45 är det lunch och då har jag med mig matrester som kan vara tex grill kött med sallad med fetaost i...

sen har vi nästa rast vid 13:30 och då är jag i regel hungrig, men då det inte är bra att äta frukt vet jag inte riktigt vad ja ska hälla i mig då det bara är en 15 mins rast =/ 

Sen nä jag kommer hem på eftermiddagen mellan 16-17 beroende på vad jag har för ärenden på hemvägen så äter jag med oftats ett varmt mål mat... 

Mitt stora problem i detta är nog till störst del "mellanmålen" 

Nu vet jag att man i lchf bara behöver äta en 3-4 ggr om dagen egentligen men när jag blir hungrig så lir jag illamående och jag kan inte jobba då, så vet inte hur jag ska bära mig åt men vill verkligen inte öka mer i vikt nu =( 

Någon som har något tips att ge mig ? 

Anmäl
2013-07-09 21:25 #1 av: Margareta

Du kanske behöver matregistrera ett tag och skriva här i tråden hur det blir. Det är lättare för oss andra att komma med några råd då vi vet lite bättre hur det ser ut.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2013-07-09 21:27 #2 av: MimLan

Vad har du ökat i vikt med? Fettvikt? Har kläderna blivit för trånga? Du tittar väl inte enbart på vågen?

Jag saknar också bakgrund. Viktuppgångare kan ha problematik med ohälsa, näringsunderskott och stress.

Anmäl
2013-07-09 21:31 #3 av: Sindri

Hur länge har du hållit på?
Vikt? Längd? Ålder? Tidigare bantningshistoria? Mediciner?

Om du inte är hungrig när du går upp - ät inte då. Spara din smoothie (vad är det i den?) till första rasten. Annars - ät mera när du äter första gången.

Du äter för lite på lunchen. Från 11 - 16 borde du klara dig om du äter en ordentlig lunch.

Om du är alldeles i början av LCHF så kan du vara hungrig ofta för kroppen har inte vant sig vid att ta av fettlagren än.

Någon dag när du är ledig kan du ta och mäta och väga allt du äter bara för att få ett hum vilken näring du stoppar i dig en dag.

Kolla in www.dumbbell.se

Gråt inte - stress får kroppen att knipa hårt om näringsreserverna!!!!

Anmäl
2013-07-09 21:34 #4 av: kaisakavat

Du verkar äta för lite. Små 'mellanmål' hela tiden. Om jag inte misstolkar.. 

Om du behöver mellanmål hela tiden och dessutom tenderar att bli illmående av hunger - då äter du förmodligen ALLDELES för lite totalt sett. 

Mitt förslag är att strukturera upp TRE STADIGA mål per dag. Gärna en stadig frukost nu i början, för att komma igång med ätandet ordentligt. Behoven av mellanmål kommer minska radikalt och du kommer må bätttre. Kanske behöver du också 'äta ikapp' ifall du har snålat för mkt länge, alltså lite mer nu i början. 

Anmäl
2013-07-09 21:39 #5 av: Snakebiite

Min historia är att jag innan lidit av fetma, varit uppe på 140 kg... 

För några år sedan gjorde jag en gbp och gick från 130 till 110.

Började sen med LCHF och gick ned till ca 75... 

Men så slutade jag med lchf eftersom det blev jobbigt i längden att laga olika måltider (min sambo äter inte lchf...) 

Då gick jag upp till 82.. Har sedan legat där.. Men nu har jag börjat öka i vikt eftersom att jag till och från endån försöker att äta lchf men jag kan inte om jag inte äter strikt för då kommer sötsuget i mellan.. 

Gjorde någon Choklad dryck idag med 

400 g kokosmjölk

100 g smör

25g kakao 

25 g koksfett 

2 dl kokande vatten

lite vaniljpulver...

Men klarar inte att dricka den den är alldeles för typ mäktig jag blir bara illamående.. men drack typ ett halvt glas hemma på morgonen vid 4 tiden...

Sen vid halv nio drack jag väl typ en halv mugg...

vid lunchen åt jag tvådelad kycklingfile en bit, lite sallad

Hemma åt jag sen kålpudding på lchf vis sen har jag inte ätit något mera... 

Anmäl
2013-07-09 21:43 #6 av: Snakebiite

Försöker bitvis använda mig utav mat-dagboken och skriva in vad jag äter, men jag har inte lust att vara betalande medlem och jag har ingen aning om hur jag ska lägga in recept eftersom det blir så krångligt.

Lägger jag in en måltid blir det ju hela receptet men då blir det ju inte uppdelat i portioner utan hela måltiden på en gång och jag äter inte hela den choklad drycken på en gång har halva kvar i en flaska i kylen.. :S 

Anmäl
2013-07-09 21:44 #7 av: [Majbot]

Damn, det var inte lite fett i den drycken haha, inte konstigt du tycker den är mäktig ;) Låter som du borde försöka sprida ut dina kcal mer under dagen? Mindre portioner, 5-6 gånger/dag?

Anmäl
2013-07-09 21:52 #8 av: kaisakavat

Å, du är op:ad. Sorry för det jag skrev innan. Då förstår jag att du kan ha svårt för större måltider och istället behöver dela upp dem.

Anmäl
2013-07-09 22:07 #9 av: Snakebiite

mja alltså jag drack ju inte hela drycken på en gång men den smakade blää så hällde ut typ hälften... 

Mjo jag försöker ju dela upp de jag går som sagt upp vid 4 och om jag inte äter då så blir jag illamående så måste typ käka innan jag åker hemifrån, vid kvart i fem. 

Är framme vid jobbet typ kvart i 6 och vi börjar vid 6 och har första rasten vid 8:30 

sen lunch 10:45 

fika rast 13:30 

slutar jobbet klockan 15, är sen hemma runt 16, och går i regel till sängs vid 20 men brukar aldrig somna innan 22 ändå.

Dagen går as bra fram till sista rasten då kickar mitt sötsug in... Jag behöver råd och tips på hur jag ska lägga upp dagen och vad för något man kan äta, jag äter helst kalla rätter då vi har få micros på jobbet så vill man ha vart får man stå i kö 20 min av de 30 minuter lunch vi har =/ 

Anmäl
2013-07-09 22:11 #10 av: Snakebiite

Kaisa jag förstår att du tänkte så jag har försökt att äta så och det går jättebra på helgerna när jag är hemma men det är mycket svårare på arbetet så att säga =/ 

Ett tag brukade jag dricka the med koksfett i på fikarasterna, kanske skulle försöka med det igen fettet mättar ju lite =)

fick föressten receptet på den där choklad drycken på denna sidan javascript:nicTemp();

Anmäl
2013-07-10 06:41 #11 av: Zureel

Kanske du kan göra små omeletter i muffinsformar i ugnen och ta med till fikat går utmärkt att äta kall omelett.

Anmäl
2013-07-10 06:52 #12 av: Chinilla

Kanske försöka få i dig mer fett vid lunchen. Just denna lunch åt du kyckling med sallad. Då förstår jag att du blir hungrig snabbt efteråt igen.

Hur brukar dina luncher se ut?

Anmäl
2013-07-10 07:23 #13 av: Trule

#TS: Jag är inne på samma linje som Chinilla med tillägget att jag föreslår att du inte bara äter dig riktigt mätt under lunchen utan också äter ett riktigt mål mat (om än inte lika stort) vid fikat. Kanske den där kycklingsalladen?

Du börjar arbeta tidigt och arbete kräver sin energi - inte underligt att du är hungrig mitt på dagen.

Är sedan mindre eller lättare på kvällen.

Kanske kan detta fungera.

Anmäl
2013-07-10 14:04 #14 av: CasaRamon

Ät mer ägg. En baconomelett är god även kall och likaså kokta ägg som äts kalla. Ät mer fett, men kanske inte 125 gr i en chokladdryck. Jag steker omelett i en stor klick smör och sedan har jag en klick smör ovanpå. Tonfiskröra med majonäs är fett och gott. Lätt att ta med till jobbet. Och förstås kokosfett i kaffet.

Anmäl
2013-07-10 15:33 #15 av: SpurtAnne

Jag fattar inte att man kan tycka att det är jobbigt med lchf. Laga lchf och om sambon vill ha pasta till så låt honom/henne koka det! Varför är det jobbigt?

Anmäl
2013-07-10 16:44 #16 av: Snakebiite

Det är jobbigt för att han avskyr grädde, han gillar inte det. Jag älskar att göra tex spenat soppor, gratänger etc eller bara kött sås och sallad men han äter inte såser på grädde. 

Hade han fått bestämma hade han nog levt på pommes och ketcup typ..

Mjo sallad är kanske inte så mycket fett i jag vill ju gärna ha någon dressing till men vet inte vad för någon har inga bra recept på just de då jag är väldigt känslig emot majonäs, blir lätt illamånede om det är för mycket eller mäktigt =/

Oftast brukar jag göra en stor ungsform med tex kålpudding eller rättika gratäng eller nått på söndagen som jag sen har med mig till jobbet till lunchen blir ganska ensidigt men tänker att jag kan äta nått godare på helgen sen =)

Kokta ägg brukar jag äta en del men det e ju lite problem där med att jag gillar ju inte majonäs så blir ju oftast bara kokta ägg med salt.. o så kanske en mugg the med kokosfett i då... 

Anmäl
2013-07-10 17:03 #17 av: hemul

Du behöver fäl inte mer fett till äggen. Ägg innehåller ~65E% fett som de är, rakt upp och ner.

Jag tycker som de andra att du ska registrera några dar så du ser hur mycket du får i dig av olika saker och hur mycket du äter totalt. Det låter som om du äter en hel del, så det är inte säkert att bara plussa på med mer fett är lösningen.

Anmäl
2013-07-10 17:06 #18 av: Sindri

Du kanske också skulle vara försiktig med grädde - vissa går inte ner alls av mejerier som grädde och yoghurt, även om den är fet. Jag gör det inte.

Låt smör, kokosfett och olivolja bli dina främsta externa fettkällor.

Till dressing kan du använda olivolja med lite balsamvinäger i + kryddor. Det tycker jag ger en rund och fin smak. Äppelcidervinäger är också gott i dressing.

Jag skulle kanske skippa smoothies om jag hade svårt att gå ner i vikt. Det är bättre att äta riktig mat. Det verkar så bra att man "kan" äta grädde, mörk choklad och stevia mm, men det kan vara fällor man fastnar i, som gör att man inte minskar i vikt.
Gör t ex en wraps på kvällen och ha i kylskåpet, så har du nåt färdigt att äta på morgonen. Fyll med sånt du gillar, rester från middan går utmärkt.

Bestäm dig för att du i helgen mäter och väger maten och lägger in på t ex Dumbbell. Då får du en helt annan förståelse för mängden kalorier, protein och fett.

Jag skrev tidigare att stress får kroppen att hålla i reserverna. Din dygnsrytm kan vara ett sådant stressmoment. Du har väldigt tuffa arbetstider, att gå upp kl 4 är inte vad alla klarar. Du sover inte så många timmar per natt och det kan vara en stor anledning till viktuppgång. Att byta jobb är naturligtvis inte enkelt, men kanske du kan få mer sömn genom att ta en liten tupplur när du kommer hem?
Då orkar du kanske göra saker som får dig att bli tröttare på kvällen, och så kan du vara uppe längre och somna gott sedan.

Anmäl
2013-07-10 18:12 #19 av: Snakebiite

Tack för tipsen, jag äter mycket ägg då främst kokta då jag ar lite svårt  för omeletter och så. 

Jag försöker att undvika grädde och så i ganska mycket då jag är lite känslig för det av andra orsaker förutom viktnedgången då, därför jag använt mig utav kokosmjölk nu ett tag. 

Wraps låter jätte gott men har tyvärr inget recept på det är det som vanliga oppsies eller? Om ni har några bre enkla recpet får ni gärna dela med er kram =)

Anmäl
2013-07-10 18:29 #20 av: Sindri

Monique Forslund har många bra recept på sin blogg.

http://www.lifezone.se/category/recept/wraps/

Anmäl
2013-07-10 19:18 #21 av: Snakebiite

Tack så mycket, tänkte om man har avocado i salladen kanske den blir mäktigare på ett bra sätt eller så? 

Jag har dock aldrig smakat avocado men läser ju överallt att den är så bra vid lchf =)

Anmäl
2013-07-10 19:21 #22 av: Sindri

Absolut - avokado är jättebra LCHF-mat. Om du inte har ätit det förr så kan det ta ett tag innan du lär dig att hitta helt mogna. Jag köper alltid hårda och låter dem mogna hemma. Avokadon skall vara lite mjuk i toppen, man får inte klämma på den, håll den i handen och känn att den inte känns för hård.

En perfekt mogen avokado är underbart god.

Anmäl
2013-07-10 19:26 #23 av: Zureel

Avokado fungerar jättebra i sallad också god med bara lite salt på eller lite tzatziki till.

Anmäl
2013-07-10 19:38 #24 av: Snakebiite

Ska testa det då jag har köpt hem 2 st, fast jag visste ju inte hur man vet om de är mogna har en som är typ väldigt mörk och mjuk så antar den e mogen då för den andra är typ mörkgrön =)

Anmäl
2013-07-10 19:43 #25 av: Zureel

Tryck väldigt lätt vid skaftänden om det ger med sig lite så ska den förhoppningsvis vara mogen.

Anmäl
2013-07-10 19:49 #26 av: [Petronella Pip]

Det varierar väldigt med färgen, (massor av sorter finns som har olika nyans också) går inte att gå efter den!

Anmäl
2013-07-10 21:23 #27 av: Beate

Lade in chokladdryckens ingredienser på minmat.net och det blev 1985 kcal. Alltså nästan hela ditt dagsbehov. Inte så bra kanske om du vill gå ner i vikt.

Vill du äta strikt eller vanlig lchf? För kör du 20-50 g kolh/dag så blir det ju lite enklare. Då kan du t ex ta flatbröd med ost och skinka till mellanmål. Eller fet yoghurt med nötmusli. Ett kokt ägg till ökar på protein- och fettintaget. Keso med rivet äpple och kanel. Matiga muffins är också sånt som är lätt att ta med sig, prova t ex med med soltorkad tomat och fetaost i, jättegott. Tonfisk och makrill om du gillar det, kan också ätas på t ex flatbröd med bara lite flingsalt på. Tonfisk och avocado är också väldigt gott tillsammans. Babybelostar eller gör egna oststavar och ta med, kanske tilllsammans med lite paprika-och gurkstavar och cocktailtomater med lite majonäs att doppa i.

Anmäl
2013-07-10 21:28 #28 av: Snakebiite

Tja jag vill ju gå ned i vikt men antar att man gör det även om man äter vanlig lchf, för min last är ju mitt sötsug blir jag bara av med det så kommer nog resten gå ganska bra endån det har det i alla fall gjort innan. 

Men strikt är nog inte min grej för jag tröttnar lätt på att äta samma sak det blir ju väldigt mycket ägg och så och tillslut blir jag bara illamående utav tanken så jag vill äta så att jag kan variera mig ganska mycket, men jag försöker att inte överstiga 1 dl grädde eller så om dagen då jag vet att jag är känslig för just mejeriprodukter eller så. 

Frukt är också något jag håller mig undan ifrån, jag kan äta hallon och så ibland men inte varje dag, har också lchf musli som jag äter ibland just för att få variation på det hela. 

Anmäl
2013-07-10 23:21 #29 av: Sindri

#28 skrivet av Snakebiite 

Du menar inte att du äter 1 dl grädde varje dag? Det kan absolut hålla ditt sötsug vid liv och göra att du går upp! För att bli av med sötsuget så föreslår jag att du äter mer strikt under ca en vecka.

Försök att inte köpa hem grädde ett tag utan klara dig på kokosmjölk, smör och kokosfett. Kolla att du verkligen får den kokosmjölken som är creamy.  (Santa Marias en i lila pappersförpackning som heter Extra creamy Coconut Milk.) Det finns sorter som innehåller karragenan och annat. 

Istället för gräddsås kan du göra aromsmör med olika kryddor och örter.

Jag äter strikt ibland och tycker inte alls att det blir samma mat.

Har du sett vad mycket recept det finns här i forumet? Bara att botanisera bland rubrikerna till vänster. Det behöver inte alls bli mycket ägg.

Anmäl
2013-07-11 00:50 #30 av: magma

Om du har problem med illamående så kan det vara en idé att utesluta cocosfett ett par dagar för att se om det är vad som orsakar illamåendet... Jag fixar inte cocosfett, blir illamående av det

Anmäl
2013-07-11 10:36 #31 av: crikarlshamn

Làt oss veta när du provat avokadon och se videon för hur att se när den är mogen samt hur att öppna.

För att äta:

1. fyll hàlet med en god balsamic vinäger och ät med sked

2. fyll hàlet med en en röra av crème fraîche eller en vinägrett med räkor eller kräftstjärtar och hackad persilja eller gräslök.

3. mosa och blanda i kryddor och hackad lök och använd som pàlägg till LCHF bröd.

etc...

Anmäl
2013-07-11 11:41 #32 av: Sindri

#31 skrivet av crikarlshamn 

Den var fin! Och så hittar man som vanligt en massa andra intressanta filmer så man blir sittande..... Glad

Anmäl
2013-07-11 20:08 #33 av: Snakebiite

Tjoo, alltså jag äter inte en dl grädde om dagen ibland äter jag ingen grädde alls, beror helt på vad jag äter. 

Idag gjorde jag en smoothie på kokosmjölk,  en halv dl bär en dl rysk yoggi och bubbel vatten, drack  ett halvt glas hemma på morgonen innan jag åkte.

På jobbet tog jag en kopp the med en tesked kokosfett innan vi började för att inte bli hungrig under passet.

Frulle op jobbet var 2 kokta ägg o ett par skinkrullar

lunch var ca 100g kålpudding och lite sallad som ja hade olja och en skvätt balsam vinäger till.

sista fika rasten tog jag resten av smoothin som jag gjorde på morgonen

När jag kom hem åt vi curry gryta på lchf vis och sen smakade jag en avokado men dessvärre är det inget jag tyckte var någon hit, tråkigt men sant =/

Men nu när jag ätit mer strikt så har jag endån börjat gå ned lite även om jag bara hållit på några dagar eller så. 

Har klarat i tre dagar nu att vara i samma rum medans killen ätit massa godis och glass utan att bli sugen på de själv så det är jag ganska glad över =)

p/s i mellan målen dricker jag mycket kolsyrat  citronvatten, det är något som får mitt sötsug att försvinna =)

Men känns skönt att kunna komma in hit och få stöd och tips ifrån er alla när man känner de som att man fastnat och gått vilse någonstans på vägen =)

Anmäl
2013-07-11 20:20 #34 av: Sindri

Roligt att du märker en förändring!

Kanske det märks ännu mer om du skippar bären och yoghurten ett par dagar. Bara testa, så lär du dig hur din kropp fungerar. Jag kan inte äta så mycket yoghurt - då går jag upp.

Tråkigt att du inte gillar avocado - men verkligen jätteroligt att ditt sötsug försvinner.

Go for it!!!!

Anmäl
2013-07-11 20:29 #35 av: Snakebiite

Mja, undra om man kan göra smoothie utan yoghurt? 

typ bara kokosmjölk o bubbelvatten och några bär då visserligen. 

Jag är egentligen inte så himla glad för yoggi har det mest bara frö det står i receptet jag tycker det egentligen är ganska beskt i smaken eller så. 

En konstig fråga men finns det kokosmjölk utan kokossmak? 

Anmäl
2013-07-11 20:32 #36 av: Zureel

Du kanske kan testa att göra egen mandelmjölk att använda istället för kokosmjölk om du är trött på smaken.

Anmäl
2013-07-11 20:38 #37 av: Snakebiite

Mandelmjölk? Hur gör man de? äggmjölk skulle kanske också kunna fungera? 

Anmäl
2013-07-11 20:42 #38 av: Zureel

Man blötlägger en del mandlar i vatten över natten eventuellt skalar dom och mixar (stavmixer eller vanlig) med fyra delar vatten och silar av nötkrosset som kan torkas och användas till något annat.

Anmäl
2013-07-11 20:49 #39 av: Snakebiite

Okej, tack för tipset, har ju ganska mycket mandlar hemma då jag brukar mala mitt eget mandelmjöl :)

Anmäl
2013-07-11 21:04 #40 av: [Petronella Pip]

Lärde mig ett diprecept hos min syrra i England: 200 gram nötter eller frön (orostade) mals ordentligt, blanda i 2 tsk ekologiskt vegetariskt buljongpulver samt en massa färska örtkryddor t.ex. dill, samt 2 dl hett vatten och mixa till allt är en homogen massa. Täck och låt stå 24 timmar i ett varmt utrymme t.ex. ovanpå värmepannan. Sen blir det en "gudomlig dip" allt enligt syrran.

Anmäl
2013-07-11 23:31 #41 av: Sindri

Ja, sök på sidan efter äggmjölk - men åter igen, jag tror det vore bättre att du åt mat istället för smoothies eller äggmjölk med bär och choklad och sånt.

Det är bättre att vara strikt i början och sedan när man vet att kroppen går helt på fettdrift kan man börja lägga till sånt som inte är direkt mat.

Bubbelvatten kan göra så man får sug och hungerkänslor. För en del funkar det bra, men det är något att tänka på.

Anmäl
2013-07-12 02:32 #42 av: magma

Äggmjölk tycker jag för egen del är suveränt till frukost, kan göra en stor sats och ha i kylen- bara att dricka en mugg på morgonen eller för den delen som mellanmål om det skulle behövas. Är ju i stort sett bara ägg och smör. Inatt när jag jobbar så gjorde sambon äggmjölk till mig att ha med, smaksatt med vanilj :-)

Anmäl
2013-07-12 06:58 #43 av: LUAL

Ett sätt att lära sig äta avokado är att göra en smoothie. Det här receptet är dock energirikt och innehåller mycket grädde.
2 dl vispgrädde, 1 dl smetana, 1 dl bubbelvatten, 1 avokado, 1 tsk vaniljpulver (receptet är från boken "LCHF på riktigt"). Högst en gång i veckan kan jag festa loss på den här.  Du kan säkert ändra receptet så att det passar dig.

Jag har också gått upp i vikt med LCHF så nu testar jag att följa tipsen i boken "LCHF på riktigt". Jag fick bra resultat när jag hade en veckas semester och kunde sova ut. Varje morgon kunde jag ta en joggingtur alternativt en promenad efter min fettkaffe-frukost. När jag sedan började jobba igen stack vikten uppåt. För min del verkar sömnen ha en stor påverkan. Om jag inte sover ordentligt får jag ofta ett rejält sug på eftermiddagen och då blir det ofta att jag småäter. Troligen för att hålla mig vaken. Kanske är det något liknande för dig eftersom du går upp tidigt på morgonen?

Anmäl
2013-07-12 21:49 #44 av: Snakebiite

Tack för tipset, jag vägde mig idag och sedan jag startade denna tråden och inte har ätit "halv" lchf så har jag gått ned 2.8 kg. Men jag antar att det kanske bara är vätska.

Jag simmar ju tre ggr i veckan och promenerar minst 45 minuter per kväll, så har ingen aning. 

Just nu går jag upp vid 4 på morgonen då jag börjar vid 6 men det är bara under sommaren under normala omständigheter så jobbar jag skift...  Då fungerar det bäst för mig på kvällen får då finns det inte en öppen cafeteria med massa godsaker i om man skulle bli sugen sista passet... Det är som du säger #43 antagligen eftersom jag börjar bli trött efter en ca 6 timmar... 

Men denna veckan har gått bra och det är jag glad för, jag tror jag har hittat min perfekta start på dagen med nu. Nämligen äggmjölk med en tsk cacao i (dricker bara ett litet glas till frukost så får typ halva mjölken över så att säga) ett kokt ägg till var lagom mättande också blev inte illamående och jag klarade mig utan problem fram till rasten på jobbet =) 

På frukosten på jobbet blev det två kokta ägg med skinkrullar...

Middagen blev rester från curry grytan igår..

Fikat blev andra hälften av äggmjölken (föredrar den varm dock) 

middagen bestod utav grillad kyckling med sallad

nu knaprar jag en näve nötter till filmkvällen medan killen sitter och mumsar winegums =) 

Anmäl
2013-07-12 22:10 #45 av: Sindri

Vad roligt att höra Glad Grattis!

Det är skönt att bli av med vätska också!!!

Hoppas du har hittat din väg nu. Äggmjölk är verkligen bra att ta till när man inte orkar/hinner laga frukost.

Anmäl
2013-07-18 21:39 #46 av: Snakebiite

Tjoo, tack så mycket! 

Jo äggmjölk har jag druckit dagligen i en vecka nu dock klarar jag bara av att dricka den när den är nygjord på morgonen, klarar inte av att dricka den kall, för trots att jag skakat den som en galning så är det klumpar i den i alla fall... 

Nu går jag dock på semester och de kommer att bli en hel del grilla, så nu undrar jag om ni har några bra tips på bra marinader man kan göra själv? 

Jag brukar ju normalt bara ta olja och lite typ grillkryddor & så men grillkrydda och sånt innehåller ju oftast en massa socker och jag vill helst ned och inte upp så att säga =) 

Sen har jag funderat lite på rabarber? Vad går det under för kategori? Frukt? Bär eller sallad? Ingen aning får man äta det i lchf? 

Och blåbär är det okej eller är det bara hallon som är något sånär liberalt om man ändå känner att man inte vill 0a kolhydraterna? Jag är inte ute efter att rasa i vikt men nått kilo eller halvkilo i veckan vore ju najs =)

Har knappt använt några mejeri produkter denna veckan =)

Anmäl
2013-07-18 21:59 #47 av: [Petronella Pip]

http://matkalkyl.se/se-rabarber.php

här står det 2,7 gram kh, fineli listar 5,5 men de kanske är sötare i finland Blinkar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.