Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

svält 1000 kcal/dag?

2013-07-09 18:12 #0 av: duchess

Hej alla kloka!

Jag har börjat att endast äta en gång om dagen, jag har en tendens att överäta det mesta och på nåt sätt så är det lättare för mig att undvika frukost och lunch och äta endast middag. Det brukar bli en middag (lchf) på ca 1000 kcal. Kommer detta leda till att min kropp på sikt sänker ämnesomsättningen och det blir svårt att tappa vikt (har ca +25 kg)? Eller kan det hjälpa mig att gå ner i vikt?

Anmäl
2013-07-09 18:27 #1 av: MimLan

Ja, det är en ond spiral.

Och så får du problem med att få i dig tillräckligt med näring också, inte bara energibrist är en faktor.

Anmäl
2013-07-09 19:23 #2 av: perjoh

Varför bara 1000 kcal till middag?

Anmäl
2013-07-09 19:30 #3 av: Zureel

Jag tror inte man bör äta så pass lite varje dag jag har gått ner 27 kg och har ungefär 25 kg till jag vill gå ner skulle inte äta under 1200 och det bara dagar då man inte gör något tränar man bör man öka kosten över 1200 hur mycket beror på hur hårt man tränar. En del personer fungerar bra på 1 mål om dagen andra kan få sänkt ämnesomsättning eller andra besvär där får man testa sig fram. Du kanske kan testa att dricka kaffe/te med fett 1-2 gånger om dagen utöver ditt kvällsmål för att få upp kalori mängden lite till utan att det triggar överätande.

Anmäl
2013-07-09 20:32 #4 av: duchess

Jag äter till jag är mätt men det blir oftast inte mer än 1000 kcal när jag uppskattar det i appen ShapeUp. Idag åt jag kyckling med sallad, gurka, getost, bacon och rikligt med en curryröra på majonnäs och creme fraiche. Åt vid kl. 15 och är fortfarande mätt nu vid kl. 20.30. 

Jag tränar inget just nu. Men från november till mars styrketränade jag 4 ggr/v och åt ca 3 gånger om dagen. Hände inte mycket med kroppen. När jag körde fettfasta (endast fettkaffe) i tre dagar så tappade jag 2-3 kg direkt. Har testat fettfastan fler gånger men står oftast inte ut mer än en dag och nu klarar jag inte av att dricka fettkaffe längre, mår illa av bara lukten. 

Jag testar ett tag och ser vad som händer, än så länge har jag inte känt mig energilös.

Anmäl
2013-07-10 10:09 #5 av: duchess

På en vecka nu har jag ätit lite mindre än vanligt, men det är nog bara två dagar som det har blivit endast ett mål om dagen, men annars periodisk fasta 16:8 de flesta dagarna. Har gått ned 2,9 kg, ätit lchf innan så allt är väl inte vätska. Men blir det så att jag tappar muskler i första hand?

Anmäl
2013-07-10 10:16 #6 av: Ary

Jamen då låter det ju som 5:2 och bör vara ok. Skrattar Där äter men ju betydligt mindre bara 2 dagar i veckan, ofta som ett mål på kvällen och normalt de andra dagarna.

Anmäl
2013-07-10 11:33 #7 av: crikarlshamn

5:2

2dagarna, dela upp 5/600 (kvinna /man) kcal på flera mindre mål.

Ingen skillnad om ett eller flera mål enligt forskarna som instruerade Mosley.

Han börjar tex dagen med två ägg, skippar lunch och äter kvällsmat.

Anmäl
2013-07-15 02:03 #8 av: Rayyman

Kör man för hårt så kommer kroppen börja sänka ämnesomsättningen ja, men inte enormt. som mest 3-400 kcal per dygn. du märker av att du blir segare i kroppen och hjärnan. Var gränsvärdet går är väldigt individuellt. det finns ingen mänskig universalgräns på 1200 kcal som gäller för alla. vissa klarar sig utmärkt på mindre än så. Du får helt enkelt testa dig fram. 

Vad gäller musklerna så kommer kroppen vilja plocka lite av dom men när du blir bättre omställd till ketos så blir det inte lika farligt. Se till att ha tillräckligt med proteinintag. Satsar du just nu bara på att behålla det du har så räcker 0,8-1 gram per kilo kroppsvikt annars lite till. Om du ser till att stimulera musklerna med jämna mellanrum så blir kroppen mindre benägen av att bryta ner dom. Kör helkroppspass en gång i veckan eller kanske 2. Finns gott om bra övningar med bara kroppsvikt så du slipper gå till gymmet för det. Måste vara rätt intensivt då.

Jag är själv i samma läge dom du. Förra gången blev jag av med 20 kilo på 12 veckor. Musklerna vet jag inte om de påverkades. Inget jag tänkte på då. Det var 3 år sedan. Har kört nu i 2 månader varav de sista 2 veckorna strikt och 1000-1200 kcal per dygn. Tränar 5-6 dagar i veckan och runt 1,2 gram protein/kg (inte för mkt då det påverkar insulinet). Jag lättar ca 2 kilo i veckan o lyckas ändå får lite mer styrka o muskler (men det går inte så snabbt såklart)


Anmäl
2013-07-15 05:32 #9 av: Trule

#duchess: Med så få kalorier går du naturligtvis ner i vikt, men därefter anpassar sig kroppen till detta magra energi-intag och du måste fortsätta med detta som en livsstil om du inte ska gå upp i vikt igen.

 

Anmäl
2013-08-16 13:45 #10 av: duchess

Tack för era svar. 

#Rayyman - 2 kg i veckan vore ju en dröm, men jag tror inte jag skulle orka träna 5-6 dagar i veckan och endast äta 1000-1200 kcal. Hur går det för dig, har du fortsatt så? 

Några dagar efter att jag startade tråden gick jag upp det mesta igen, jag fick mens och föll tillbaka i sockerträsket. Nu har jag skött mig i 1 månad, fortsatt att äta ca 2 gånger per dag, har oftast blivit 16:8 fasta.

Jag märker att jag är inte lika hungrig och äter inte lika mycket längre och jag småäter framför allt inte på kvällarna. Har dock inte gått ner något på 1 månad förutom de 2 vätskekilona från sockerchocken. Jag funderar på om jag har jojobantat sönder min kropp. Jag har ätit LCHF i perioder sedan 2008, har 3 gånger ramlat ner i sockerträsket och gått upp ca 10kg varje gång. Har många gånger även haft korta perioder (1-2 dagar) med sockerätning som resulterat i några vätskekilon. Kan detta ha sabbat min förmåga att gå ner i vikt? Jag vet snart inte längre vilken metod jag ska köra, lite/lagom/mycket kcal, ej räkna kcal, 5:2, 16:8, fakir...

Jag är besatt av mat och vikt och tänker på det flera gånger om dagen och nedvärderar mig själv varje gång jag ser mig i en spegel. 



Anmäl
2013-08-16 13:57 #11 av: Zureel

Om man bantar bort muskler i omgångar så blir det svårare att gå ner då kroppen inte behöver lika mycket energi när de har mindre muskler att försörja men det går att vända på det.

Det sista du skriver låter oroväckande försök att göra tvärtom tänk något positivt när du ser dig själv i spegeln kan vara svårt i början och behöver inte vara något stort men det blir lättare efter hand och man kan gilla mer av sig själv hela tiden.


Anmäl
2013-08-16 14:03 #12 av: Ary

Det låter som om du håller på att banta dig in i en ätstörning....

Varför detta självförakt i spegeln. 25 kg är inte det värsta som kunde hända och avgör ej heller ditt värde. När jag var som störst 168cm, 106 kg och tittade mig i spegeln konstaterade jag bara att "det här får jag göra något åt." 

Så lite om du äter så spar kroppen på det lilla som den får och sänker ämnesomsättningen.

Varför inte mer lagom? Varför så bråttom? I mål kommer man ju ändå och mår bättre under tiden. 

Jag kör 16-1700 kcal om dagen, det blir man mer än mätt på på 16/8. Sedan kör jag en 5:2 dag eller 2 per vecka (fast 7-800 kcal), och går ner - långsamt utan att trigga ätstörningar. Beklagar mig ibland över att det går långsamt men 2 kg i månaden blir ju 24 på ett år ändå.

Anmäl
2013-08-16 16:10 #13 av: MimLan

Jag skulle gissa att du äter för lite och det gör att du inte klarar av att stå emot när suget kommer, av vilket skäl den än må vara. Trots allt är en välnärd kropp motståndskraftig mot både stress och sug av olika slag. Att kämpa i motvind är det ingen som orkar i längden.

Det är likväl inte ok att inte äta även om du inte har hunger, fungerar inte dina signaler behöver du rutiner att följa istället. Ät två-tre gånger om dagen. Se till att det är fullt med näring i maten. (ägg, lever, fet fisk, etc), för nu får du faktiskt börja ta hand om dig. Steg för steg. Fokusera på att få in rutinerna och den bra maten. Notera hur du mår och hur din sömn är. Fortsätt med det, För nu är det hälsan som behöver prioriteras och när den är på plats kommer vikten. Det är inte tvärtom bara för att du vill att det skall vara så. 

Ditt värde sitter inte i vikten, tror du det kommer du att råka ut för en obehaglig överraskning när du går ner i vikt. :-/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.