Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8853 ggr
Mozzarellan
7/8/13, 3:44 PM

Vad äter ni idag???

Då jag har matlagningstprka uppskattar jag väldans om ni berättar vad ni äter idag :) Trött på nöt&gris köttfärs, så här blev det kalvjärpar med persilja,lite ansjovis o finhackad lök i smeten.fick puttra med grädde. Hoppar över de gröna ärtorna helt……

Annons:
Mooniq
7/8/13, 3:48 PM
#1

När det är varmt ute (äntligen) så blir det kall mat för min del. Gärna Gazpachosoppa eller sallad med tonfiskröra. 

När det blir riktigt varmt ute - över 25 grader i skuggan - så tappar jag matlust och törst-känslor - vilket brukar betyda våldsam huvudvärk sisådär kl 20 … såna dagar får jag tvinga i mig mat.. Gazpachon funkar bäst - då jag kan servera den iskall med isbitar i tallriken.. 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Vegge
7/8/13, 4:00 PM
#2

Kokade blomkål mixade i med grädde sedan räkor o sist dill ,,,,,oroligt gott

SpurtAnne
7/8/13, 5:22 PM
#3

Kycklinglever hackad med 2 gula lökar, 1 paprika, lite champinjoner, stekta i mycket smör och sen på med 3 dl grädde. Till det en rejäl klick creme fraiche! Mums!

Sindri
7/8/13, 5:58 PM
#4

Man tänker väl inte direkt på heta soppor en dag som denna (+25), men måndagar är av tradition fisksoppe-dagar. Det funkar bra i alla fall.  Det är praktiskt med fryst fisk när man inte handlat på några dagar.

För övrigt är mitt tips vid värmebölja eller trött-på-att-laga-mat att att laga mycket mat när man ändå måste ge sig in i köket.

Nu på sommaren lagar jag stora mängder grillade grönsaker i ugnen, en rejäl skål med tsatziki och ställer maken vid grillen.

Men till Mozzarellans fråga; vi äter fisk två gånger i veckan (soppa, burgare, gratäng, stekt), kyckling en gång, går att variera mycket, och så "färs-varianter" en eller två gånger. Stek, gryta, soppa på kött. Någon gång i helgen en finare köttbit.

Kyckling är också en bra "trött-på-att-laga-mat-rätt", jag bryner något kilo (vi äter bara lårfiléer, de är mörast), sätter in ugn en stund och så kan man äta med endera någon god, varm sås eller tsatziki eller kall örtsås. Man kan t.o.m. äta kycklingen kall, kanske lägga den i marinad med vitt vin, örter, rosépeppar etc….vad man gillar. Eller tärna ned i en sallad.

Får man tag på fint nöt- eller kalvkött kan man göra en stor rostbiff och äta resterna i tunna, skivor, värma snabbt med örtsmör eller bara äta kallt med sallad.

crikarlshamn
7/8/13, 6:21 PM
#5

Frukost - 1dl färska hallon och saften av en citron..

Lunch - Grillad tonfisk med grönsallad, cherrytomater och gurka

Kvällsmat - kall zucchini och broccoli tortilla (utan potatis…med tomat sallad och vatten melon till efterätt.

Börjar nog snart àska här sà den värsta värmen är borta, nu bara 26c…

Annars äter jag gärna kyckling när det är varmt.

Som laktos samt kasein intolerat ràkade jag komma hem med en Alvalle Gurka/mint…

och när jag sàg att den innehöll yoghurt köpte kyckling làr.  Kycklinglàr, den gröna gaspachon, grönsaks buljong, kryddpeppar, torkade tomater, salt, lite vitt vin och vatten fick puttra i en gryta i ca 1.5h.

Vätskan blev en god soppa (som bara jag inte fàtt äta) och köttet blev mycket smakrikt ochhar ätits bàde vamt och kallt.

odjuren
7/8/13, 7:15 PM
#6

Idag blir de simpel mat pga huvudvärk… stekt korv med ost o aioli..

//Odjuren

www.odjuren.com

Annons:
modesty007
7/8/13, 7:31 PM
#7

Ännu en portion av pulled som gjordes i hlegen, fräsch sallad och lite tzatziki, några hallon som dessert.

Zureel
7/8/13, 7:36 PM
#8

Idag har det bara blivit rester en vegetarisk färs jag gjorde om till en lchf gryta med grädde till lunch och pulled pork till middag.


OlgaMaria
7/8/13, 8:04 PM
#9

Frukost: Gröt på 2 ägg, 1 dl kokosmjölk, kanel och kardemumma och lite kokosolja. Serveras med utspädd kokosmjölk och lingon.

Lunch: LCHF-mackor 

Middag: Ugnsstekta kycklingklubbor med broccoli

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

kaisakavat
7/8/13, 8:09 PM
#10

Frukost - 3 kokta ägg med majonnäs

Lunch - stekt bacon med keso och lite grönsaker

Middag - Grispippibiffar (fläskfärs+kycklingfärs+kryddor+lök) m tomat och cf. Efterrätt: Två jordgubbar från min egna pallkrageodling (hann före skat-skrället som var på väg att norpa dem)

Lilltilda
7/8/13, 8:40 PM
#11

frukost: rostbiff och skagenröra (jaja, lite konstig kombo, men det gick det med), kaffe med grädde

lunch: kaffe med grädde och några ostrullar (lunch i farten mellan två jobb)

middag: stekt baconinlindad bratwurst med coleslaw. Kaffe och en bit 86%ig choklad till efterrätt.

Kvällssnacks efter kvällens träningspass: hemmagjorda ostchips och en en bit ölkorv.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lchfman
7/8/13, 8:44 PM
#12

Frukost: MBC Lunch: Grillade hamburgare, egen coleslaw och egen dressing bacon och lite grönt. Inget bröd såklart :) Middag: Resterna av burgarna Kvällsmat: pannacotta med varma hallon plus några babybel snart. Älskar lata dagar i solen på altanen och gräsmattan :)

jessirene
7/9/13, 10:11 AM
#13

Kall halloumi, små plommontomater, skinka, avocado. Det blev gårdagens ihopplocksde lunch. Jag ville ha snabbt och kallt. Gott med salt ost.

Annons:
Zureel
7/9/13, 10:32 AM
#14

Frukost: en äcklig proteindrink

Lunch: Äggröra (grädde, ägg, philadelphia och smör) med blomkål

Middag: Pulled pork med något till


Lilltilda
7/9/13, 10:58 AM
#15

dagens meny:

Frukost: Kaffe med grädde, en skiva mandelbröd med smör och ost

Lunch: omelett (2 ägg, 2 msk grädde, salt och kryddor) med rökt renkött och en klick smör.

Middag: Currystark kasslergryta med blomkålsris

kväll efter träning: te med grädde och en bit brieost

~God loves you, and I´m trying! ~

Lurtz
7/9/13, 2:00 PM
#16

4 hekto kyckling med kokosfett, hot sauce, paprika och äpple-curry sås fick det bli som brunch, det står jag mig på hela dagen.

Lusthan
7/9/13, 5:09 PM
#17

Jag har idag hittills ätit: Hemmagjord gräddsås, fläskfilé, lite sallad och osötad lingonsylt. En del kolhydrater skulle jag tro men gott. Får se vad jag äter ikväll. Är inte bestämt än.

Mozzarellan
7/9/13, 5:13 PM
#18

Nya idéer till matlagningstorkan, tack för ni delar med er. :) Värme och mat är ingen bra kombo. Och precis som mooniq väntar jag för länge kommer spränghuvudvärk för jag glömmer äta under dagen. Som idag, kl 7 kaffe med grädde och 30 gr smör inte hungrig ännu men tog mig en skål med hallon o grädde nu. Riktig mat ikväll. Sindri, Nja varm soppa när det är över 30 ute, lockar inte riktigt. Däremot tar jag mig en matlagardag så att det finns färdig mat för några dagar. Cri, sån soppa hittar jag inte här. Men förr i tiden köpte man alltid buljong tärningar i Schweiz… Smakar helt annorlunda, men så är ni ju inte med i eu ;) Kaisakavat, vad är en pallkrageodling?? Hittade norsk skivad lax i min affär, med innehåll lax och salt. Passade på och lagra lite. Visst kan den frysas?!

Lchfman
7/9/13, 5:49 PM
#19

Vad jobbigt ni har det med att tappa aptiten i värmen. Jag klarar mig och sitter och häckar i solen utan problem. Det är jag glad för! Jag har idag ätit Frukost: som vanligt MBC :) Lunch: Rester från hamburgarna igår Middag: Tallrik med mozzarella, Parma, ett par små körsbärstomater, med balsamico, olivolja, och salt/peppar. Kvällsmat: Blir nog pannacotta och bär igen, det är ju endå semester :) I morgon blir det en härlig dag på sjön, skall göra wraps med mina nybakade lchftortillas, bacon, kyckling, majonäs, och lite grönt.

Mozzarellan
7/9/13, 5:59 PM
#20

Men du har ju en sjö i din närhet….lyckliga du. Tänk dig 34 plus, fuktigt och att du skall vara klädd för stan…det är klibbigt värre. Om du passerar här i mina nejder är det folktomt ute mitt på dan, folk går på skuggsidan och jag är väldigt glad för att alla affärer öppnar 8.30 på morgonen.

Annons:
Lchfman
7/9/13, 6:38 PM
#21

#20 Ja det är fint med sjö hav och båt. Men jag gillar värmen med. Alla är olika! Men visst, tryckande, dallrande statsvärme är väl inte jättetrevligt alltid kanske. Vi får hoppas det snart blir mer behaglig för dig!

crikarlshamn
7/9/13, 6:55 PM
#22

Samma här, allt klibbar :-S

kaisakavat
7/9/13, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Frukost: Kyckling, tomat, vårlök, smör

Middag: Bottenlös pizza 

Mozarellan - Pallkrageodling.. betyder bara att jag är lat och odlar i pallkragar, d v s inte gräver nere i backen utan fyller jord i träramar och odlar en bit upp. Såhär:

Sindri
7/9/13, 7:59 PM
#24

#23 skrivet av kaisakavat 

Lat????!!!! Du är väldigt smart - och snäll mot din kropp!!!!

Väntar ivrigt på att få en ny trädgård - då blir det bara odla högt!!! Tre eller fyra pallkragar skall jag ha! Och inte en j-a myra!!!!!!

Mozzarellan
7/9/13, 8:44 PM
#25

Himla klyftigt med pallkrageodling. Det var ett nytt ord för mig :) Middag:rucolasallad o några dadeltomater med olja o balsamvinäger, kyckling penslad med smör och lite soya. Redde sås med grädde och cf. Lyxa med 30 gr vattenmelon. Drog i mig 2tsk kokosolja. Salta bort myrorna;)

Sindri
7/9/13, 9:15 PM
#26

#25 skrivet av Mozzarellan

Haha, då får jag leda in hela Döda Havet här….. Plus att all växtlighet dör - den gillar inte saltvatten. Vi bor på mycket torr mark - vilket myror älskar. Hela vår tomt är i princip ett myr-universum! De bosätter sig under jordgubbsplantorna, så hela plantan lyfter, de äter ur jordgubbarna, plus att de bits så det är bara gummistövlar som gäller, om det så är 28 grader varmt.

Men jag gräver upp hela landet i höst, sätter plantorna i krukor medan jag utrotar…..

Ja, det blev alltså lite jordgubbar till efterrätt, före det grillad flankstek, vitlökssmör, tsatziki och den första egna squashen!

#18 skrivet av Mozzarellan 

Skivad lax - låter som rökt? Då håller den väl ett tag? Färskfryst lax kan du absolut frysa.

Varmrökt lax med kokt ägg med krämig gula och lite crème fraiche med majonnäs - fin frukost idag.

crikarlshamn
7/9/13, 9:48 PM
#27

Smörstekt tonfisk med mâchesallad, avokado, vinaigrette, lite honungsmelon.

Annons:
Zureel
7/10/13, 12:43 PM
#28

Rättikakaka och sill till lunch sen i kväll ska jag göra gratinerad zuchini med pulled pork.


crikarlshamn
7/10/13, 12:51 PM
#29

Kaffe med 1tsk kanel och kardemumma

Mâchesallad, avokado, frön, vinaigrette och 2 pocherade ägg

Mozzarellan
7/10/13, 1:23 PM
#30

Kokta ägg och …..en klick kaviar !! Och rökt lax.

Lilltilda
7/10/13, 4:04 PM
#31

Keso-/ostkaka till frunch (galet gott, men ingen klassisk frunch kanske 😃) med hallon och vispad grädde.

Middag blir nog svampstuvningsfyllda lchf-crepes med hemmagjord skaldjurssallad till

~God loves you, and I´m trying! ~

crikarlshamn
7/11/13, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Mâche sallad
2 ägg - pocherade
kokt quinoa - en ràgad soppsked
parmigiano regiano, flagad
champignon x 3
avokado 1/2
vinaigrette - rapsolja, äppelvinäge, rapotekarens senap, salt

nyborjare08
7/11/13, 7:49 PM
#33

Fastar, alternate-day-varianten, så idag har det blivit kaffe, vatten, lite sprite zero och en måltid bestående av lite rökt laxöring, hemgjord aioli, ett kokt ägg, rödlök och 1/4 tomat. Skönt att slippa fundera på mat faktisk! Imorrn blir det frukost liknande det jag åt idag och middag med förrätt av ångkokt sparris, bacontärningar och parmesan. Huvudrätt: grillad entrecote med kryddsmör eller bearnaise och grönsallad. Efterrätt (om vi orkar!): några jordgubbar. Om jag skulle bli hungrig mellan frukost och middag så får det bli lite ost.

 

 

Lilltilda
7/11/13, 8:16 PM
#34

Ägg mm under dagen

Middag: Kokt broccoli och kasslergryta (kassler, purjolök, paprika, curry, grädde, cf och kryddor)

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
kaisakavat
7/11/13, 8:20 PM
#35

Frukost: Smörgås med salami och tomat, kaffe - mackan gjord på lchf-tekakor

Lunch: Omelett med bacon, vårlök och örter ur min odling

Middag: Rest av omeletten

Mooniq
7/11/13, 8:25 PM
#36

frukost - 2 kokta ägg med lite salt. koffeinfritt kaffe

lunch - åkte till lantkafe och beställde räksallad

kvällsmat - 2 kokta ägg, tonfiskröra, blandad sallad.

Har varit duktig och druckit upp två liter vatten, så huvudvärken ska jag slippa ikväll… 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

crikarlshamn
7/12/13, 3:39 PM
#37

àt ute i gàr kväll och det blev blomkàl och bladselleri till aperitiven och en hamburgertallrik som kvällsmat.

Ett lite mer elegant ställe sà ingen höjde pà ögonbrynen dà jag bad om en Italiensk hamburgartallrik utan bröd eller pommes frites. 

Fick en större portion sallad och tomat till plus pàlägg pà burgaren som var Italiensk inspirerad med mozzarella, torkad tomat etc.

Mozzarellan
7/12/13, 5:16 PM
#38

Några grillade grönsaker med olivolja och parmaskinka blev det bär jag åt ute. Måste äta mera, ligger väldigt lågt, men med nya vattnet Uliveto så har jag ingen huvudvärk,,peppar peppar sen en vecka. Mooniq, vad har du i tonfiskröran…..:)

Mooniq
7/12/13, 8:41 PM
#39

Tonfiskröra

2 burkar tonfisk, ca 250 gram urkramat

4 dl creme fraiche

1 - 2 dl majonnäs

1 - 2 krm cayennepeppar

50 - 100 gram finhackad purjo - (jag gillar stark purjosmak)

4 - 6 ägg, kokta, hackade

(ev 1 finhackad paprika)

Blandar allt, mosar med gaffel så tonfisken blir riktigt finfördelad.

Klarar sig i kyl 4 - 5 dagar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
7/12/13, 8:56 PM
#40

Låter gott, tack

Sindri
7/12/13, 10:18 PM
#41

Brådisfrukost blev äggmjölk med jordgubbar. Frökex med hyvlat smör och getost.

Lunch bacon & stekt ägg.

Middag - supergod fisk, formen blev barskrapad! Hällefilé i ugnsfast form, lite pressad citron och vitt vin över. Lite korslagda strån av gräslök och persilja. Salt, peppar. Doftade över med gurkmeja (använder det lite här och där för våra skruttiga leders skull) och paprikapulver. Hyvlade över smör och in i 125 graders ugn i ca 35 min.
Det bara smälte i munnen!!! Till det kokt, smörbräserad broccoli, samt fänkål som först fick sjuda i vatten, sedan in i ugn med hyvlat smöt och lite riven parmesan över.

Det blir inte mycket äggmjölk eller grönt te nu när det är så varmt, men vad som faktiskt är gott i värmen är te på basilikablad med pressad citron i, bara för att få i sig kokosfettet. Det är gott även halvljummet och på något sätt känns det svalkande.

Annons:
lisaflisan
7/14/13, 12:40 PM
#42

Hörrni

Jag brukar vanligtvis äta 2-3 ägg med lite majonnäs till frukost.

Idag blev det 4 skivor bacon, 1 helt ägg och 2 äggvitor som blev över då jag gjorde hemmagjord majonnäs. Den blev sååå god så jag tog en matsked majonnäs till äggröran. Blir det för mycket fett med både bacon och majo?

Lusthan
7/14/13, 3:12 PM
#43

Idag har jag hittills ätit:

Rysk yoghurt, lite honung och hallon

Sen nyss tog jag en sked jordnötssmör. 

Vad vi ska äta senare i eftermiddag/kväll vet jag inte än.

Mooniq
7/14/13, 3:16 PM
#44

#42, nej, du behöver nog inte oroa dig för för mycket fett, om du håller kolhydraterna under 100 gram/dag 🙂

Antingen kolhydrat-eldar man kroppen eller så fett-eldar man i kroppen. LCHF - fett-eldar.. 😃

Om du däremot äter både mycket fett och kolhydrater så sparar kroppen. Det är som att tanka bilen två gånger ungefär… 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
7/14/13, 3:19 PM
#45

Frukost (kl 12) Lammkött från igår med vitlökssmör, grillad paprika och squash.

Till middag blir det moussaka som jag fick den i Turkiet. Köttfärsröra (med krossad tomat, mycket vitlök och kryddor) varvad med auberginskivor. Tillbehör stekt halloumi, avocado och vitkålssallad.

Till efterrätt körsbärspaj - enda "felet" med den är lite havregryn i pajdegen, men jag skall smaka en pyttebit - jag har trots allt både plockat och kärnat ur körsbären!!!!

Mozzarellan
7/14/13, 3:54 PM
#46

Bogbladsstek , gräddsås och lite lite rucolasallad. Massa mineralvatten…..

kaisakavat
7/14/13, 4:18 PM
#47

Frunch: kycklingfärsbiffar med tomatsalsa  - allt hemkokt med MYCKET örter ur träggan, olja, vitlök, lök vinäger, peppar och salt

Middag: Tre kokta ägg med majjo och smör, diverse grönt efter behag

Mums till kaffet: Gräddskvätt och boken Johnny Depp - Retrospektivt 😉

Holyghostorchid
7/14/13, 10:53 PM
#48

Idag blev det favoritmaten :) Ugnsbakad lax med gräslökssås och blomkålsmos till det. Mums!

Annons:
Lchfman
7/14/13, 11:00 PM
#49

Stor frulle av mbc två ägg + två gulor på två oopsies med smör. Stod mig hela dagen och åt bara lite jordgubbar och mycket grädde mitt på dan. Kvällsmat älgstek med sås på stekskyn och grädde.. Det är gott med lchf! :)

Mozzarellan
7/18/13, 10:15 PM
#50

Lite fettkaffe. Carpaccio med citron och olivolja emulsion, rucola, skivade champignorer och hyvlad parmesan ost. Kalvhamburgare med riven ost i och mayyo till den. 50 gr vattenmelon. Mätt och gla'.

modesty007
7/19/13, 12:02 AM
#51

Frukost; Mitt vanliga lchf kaffe (m 45g kokosolja + 55g smör)

Middag; Grillad topside bit m extra smör, grönsallad med lite paprika, lite tzatziki, ett par skivor grillad halloumi, lite färska hallon

Kvällsnacks; 1 msk kokosolja + en bit gruyere

Lchfman
7/19/13, 1:50 PM
#52

#51 Rejält med fett, jag kanske inte behöver tycka mina 25-30g vadera med KF och smör är så mycket i mitt kaffe då :)

Lchfman
7/19/13, 1:55 PM
#53

Ätit dåligt i två dar nu. Inte för mycket kolisar direkt, men har fått skrapa ihop lite kall kyckling, en halv mozzarella, gårdagens kött från grillen, halvfryst.. Osv. Jobbigt när man är på resande fot och bor något spartanskt i ett torp utan vatten. Lyckades plocka det sötaste fina jordgubbarna, vilket kanske egentligen inte är det man skall eftersträva, ute i trädgården, det var mumma med massa grädde. Bättre planering nästa gång!

Mozzarellan
7/19/13, 2:01 PM
#54

#51 Wow vad fett med fett 😃 Klarar 25-30 smör och 20-25 kokosfett. De gånger jag tagit för mycket får jag mycket märkliga vibbar i kroppen. Håller mig väldans mätt på den mängden. Fläskkarre skiva med majjo Ikväll blir det en frittata med smörstekta champignorer och avocado med majjo.

chlj5@icloud.com
7/19/13, 2:12 PM
#55

Idag har jag ätit http://www.lifezone.se/recept/kottratter/lchf-pulled-pork-gudomlig-god/

Jag lägger till lite vitkål bara för att det är SÅ  gott!

Annons:
modesty007
7/19/13, 4:11 PM
#56

Håller mig en 7-8 timmar på mitt fettkaffe ibland längre, så oftast blir det bara en måltid till per dag.😃

Mooniq
7/19/13, 4:25 PM
#57

hittade oxfilebit i frysen, så det blev stekta bitar med bea-sås, ½ grillad tomat, gurka o lite sallad. 

Frukost o lunch - koffeinfritt kaffe, kokta kalla ägg med majonnäs och lite salt. Salamiskivor rullade i ostskivor.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

crikarlshamn
7/19/13, 4:47 PM
#58

Stekt  tonfisk med en halv avokado, nästan halv gurka, mycket stekta bruna champinjoner och vinägrett…

Holyghostorchid
7/19/13, 7:11 PM
#59

Fetaost fyllda köttfärsbiffar med tzatziki :)

totten
7/19/13, 9:49 PM
#60

Grillad kotlett, beasås och hemgjord cole slow!

Sindri
7/20/13, 12:28 AM
#61

Lyxmat! Helt oväntat hade min City-Gross X-pris på havskattsfilé! Åt den stekt i bit tillsammans med knaperstekt bacon, smält smör med lite gurkmeja, gräslök och persilja.
Till det blomkålsmos, tomater, avokado och grillad paprika. Oj, blev nog lite mycket grönsaker - men oj så gott det smakade.
Två munnar Fumées Blanches som kronan på verket.

Zureel
7/20/13, 12:37 PM
#62

Hemmagjorda köttbullar på fläskfärs med trattkantarell och gräddsås med broccoli.


Annons:
kaisakavat
7/20/13, 12:54 PM
#63

Brunch: Köttfärsjärpar med vass kryddning. Kryddsmör samt 1 msk vardera av cf och hemgjord tomatsalsa. 

Middag: Samma tror jag.. eller kanske 'ännu varma kokta ägg' med beasmör och grönsaker, alltså nån sorts äggsallad.

(Har haft vissa utsvävningar för mig senaste veckan. Inte dålig mat, men lite väl blandat med ngt för mkt kh samt alkohol vid ett par tillfällen, vilket min mage INTE har uppskattat. Ajaj, blämående och trött, med plötsliga svett-/matthetsanfall. Men nu är reaktionerna på det över, jag är tillbaka på den mat som gör lilla magen lugn och glad. Så skönt det är!)

Lchfman
7/20/13, 1:33 PM
#64

#63 När snedstegen är mer eller mindre kalkylerade och inte totala så känns det som ok :) Idag åt jag som vanligt MBC till frukost, sen en mil terränglöpning som kändes bra idag. Lunch, pizza, http://mariannslchf.se/pizza-lchf/ Funkade bra, men skall ha mer vätska nästa gång, blev lite torr. Middag, vet inte, skall sola några timmar till :)

kaisakavat
7/20/13, 2:25 PM
#65

#64 'Snedstegen' var fullkomligt kalkylerade. Det handlade om väldigt små såna jämföreslevis.  

Måste man trots kalkylerandet av snedsteg låtsas att reaktionerna på dem är okej? Det tycker inte jag. Man får hålla mer än en boll i luften. Jag tycker det är åt fanders att inte kunna dricka lite vin utan att bli sjuk en vecka.

Lchfman
7/20/13, 2:43 PM
#66

#63 Nej det är ju surt förstås. När jag snurrat iväg något mer i kh nån dag pga grädde och bär kanske, så märker jag inga direkta kroppsliga problem. Bara ett något ökat sug nån halvdag till eller så. Men då fettar jag till det och så är man tillbaka i mätt och belåten utan sug ganska fort. Du kanske är ännu mer avvand dock? Vilket iofs är bra. Det är ju det man vill vara. Du får dricka whisky eller nåt annat som funkar bättre än vin kanske istället :)

Anders-S
7/20/13, 3:53 PM
#67

Ingen dans fredag kväll så fredag var det OK med vitlök!

Nattamat kl 02 efter torsdagsdansen: 

Currykryddade hamburgare med nypressad rå vitlök

Svenska jordgubbar

Frukost:

En matjessillfilé, lite yoghurt, ägg

Lunch:

Gratinerade musslor med vitlök

Middag:

Stekt färsk makrill, isbergssallad

Svenska jordgubbar

Idag fastar jag efter lunch eftersom jag ska dansa:

Frukost:

En matjessillfilé, lite yoghurt, ägg

Tidig lunch:

Ugnsstekta kycklingklubbor, isbergssallad

Svenska jordgubbar

Mozzarellan
7/20/13, 6:27 PM
#68

Lunch Bresaola med rucola och parmesanost, gorgonzolaost på fröknäcke och lite omelettruta med champignorer. Hade gäster och de åt och var nöjda. Ikväll restaurang….. Hoppar över pastan 😃😃

Mozzarellan
7/21/13, 8:11 AM
#69

😃😃😃😃 En sån middag…. Ett ställe där de odlar grönt och har egna kor osv, så mer genuin mat än så får man leta efter. Allt egen produktion. In kom väl en 12-15 förrätter, två olika pastarätter, två olika kött och en sallad samt två desserter. Vin, vatten och matsmältare. Snitslade mig bra genom kvällen, smaka ( halv tesked) på efterrätten och det var en direktinjektion med socker (salame di cioccolato) Blä…mannen fick agera slasktratt och ta en del som jag inte åt. Vaknade med ont i huvudet.

Annons:
crikarlshamn
7/23/13, 8:24 AM
#70

Nyfien, letade upp salame di cioccolato… fick samma pà ett poolparty häromveckan, radiokaka, tänkte jag.  Inte undra pà atthuvudet gör ont i dag. Eller kanske vin med lite hög halt svavel?

Själv blev det till lunchen var en omelett och sallad med avokado. Middag en krabbsallad papaya till förrätt och courgette fyllda blommor till huvudrätt.  Fyllningen var typ grönsaker sà det blev lite protein.  30c kl 19:00 sà man vill helt enkelt inte äta stora mängder.

 

Choklad korv :o)

ricette.pourfemme.it

Mozzarellan
7/23/13, 8:31 AM
#71

Precis en sån choklad salami, men mer choklad än kaksmuler. Gästerna har åkt och idag fastar jag till lunch, väldigt svullen i min kropp. Saknade min mathållning ! Lunch bacon o ägg Middag köttbulls och hemgjord majonäs.

crikarlshamn
7/23/13, 8:34 AM
#72

Vet hur du känner dig.

Saften av en citron blandad med lite vatten brukar hjälpa mig vid dessa tillfällen men vi är alla olika…

Tettan
7/23/13, 6:08 PM
#73

Tog fram den gamla lergrytan, som jag förr använde till surdegsbröd, och lagade kött a la Skaldeman: en märgpipa 10 timmar i lergryta på 100 grader. Det möraste kött jag ätit! Helt i klass med tjälknölen hos sonen i norrland.

kaisakavat
7/23/13, 6:14 PM
#74

Frukost: Kycklinggryta på lårfilé, med dijon-cf-sås och gröna blad

Lunch: Tre kokta ägg med majjo

Middag: Skivad grytstek på bogfläsk m smörig sky och gröna blad

(Läser Tettans skriv ovan och konstaterar - igen - att jag vill ha en lergryta..)

Tettan
7/23/13, 7:09 PM
#75

Kaisakavat: lergrytor kan finnas på secondhand, annars kan du få en av mej! (jag har två) 😃

kaisakavat
7/23/13, 7:23 PM
#76

#75 Hm.. Synd man bor en bit ifrån varandra när såna erbjudanden kommer haglandes. 😃

Jag håller redan utkik på second hand. Sen en tid. Misstänker jag borde sticka dit oftare, de hinner väl slinka iväg.. Men en vacker dag - dååå!!

Annons:
Mooniq
7/23/13, 7:57 PM
#77

funkar lika bra med glasform med lock - istället för lergryta. Min lergryta kastade jag för många år sen då den blev "äcklig" på insidan. Kör kallstart på ugnen och rund glasform med glaslock - lika bra resultat! 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

peoy
7/23/13, 9:42 PM
#78

Har lite av en fuskvecka (barnvecka) denna vecka, så idag blev det ingen frukost (påfylld igår av köttfärssås & zucchinipasta) hamburgare med standard-bröd till lunch (min är som alltid dubbla 90g-biffar, och generöst med ost på, men brödet märks av ändå)..

Till middagen gick det åt en fläskkarré (på dryga kilot, barnen åt var sin skiva, och det blev en skiva över, dva jag borde slukat en bit över halvkilot av den), och en halv bunke coleslaw..

Vet varför jag står still på mina 62-64kg :)

/PeO

Lchfman
8/17/13, 1:14 PM
#79

Dags att inspirera och inspireras igen Idag då. Frukost: kaffe med grädde + två ägg med smör Första morgonen utan mbc på länge. Lunch: meatza, dvs pizza mes köttbotten + cola zero det var en rolig annorlunda måltid. Prova det om ni inte testat. Kvällsmat vet jag inte än, men idag är jag sugen på att göra nåt gottigt med. Inte pannacotta, grädde och bär. Det brukar det bli. Tips?

[Big-Ben]
8/17/13, 7:26 PM
#80

Jag gick förbi chipps O dipp hyllorna och hällde korgen full med gräddfil och diverse dipp-mixar i pulver. Dom hade två för en Cola-flarra så den slank med också. I min väntan i kön för att betala såg jag ett par Dajms. Betala för en och få en extra! Inga feta grejer och bra massa nyttigt socker!

Det var 5 år sedan jag tänkte så! Rätt så nyligen mao.

Tack för att jag får uppleva helomvändningen!

Heja heja!

Lchfman
8/17/13, 7:26 PM
#81

Kvällsmat: Rysk yoghurt med lite hallon. Kom inte på nåt annat. Det goda för kvällen blev lchf-chokladbollar. Nej fy, varför tro att det skulle smaka lika ljuvligt som originalet. :) Ingen idé att försöka hitta substitut. Lika bra att skita i att äta sånt alls.

sjukgymnastmaria
8/17/13, 11:18 PM
#82

Frukost: hemlagad biff på blandfärs, ägg och massa krydda i form av ingefära, gurkmejja, salt, peppar, paprika. Till det en liten avokado med flingsalt. Lunch: biff som ovan med 50 gram smör till. Middag: omelettrulle gjord på fyra stekta ägg med 100 g fetaost inuti. Mumsigt värre idag Mao, men ganska "rent" :)

[Big-Ben]
8/17/13, 11:26 PM
#83

Klockan är sen, ska äta snart… 60 gram Tortelini med Lax i konserv och massor av grädde och ost!

Annons:
Lillmajsan
8/18/13, 11:12 AM
#84

Frukost i dag blev tre kokta ägg med  2/3 av min tonfiskröra gjord på en burk tonfisk i olja, finhackad rödlök, salt, peppar och majo.

Lunch vet jag inte än men jag tro det blir sill med gräddfil och två kokta ägg + lite smör.

Middagen blir grillad karré från igår, kryddsmör och kanske lite grönt.

sjukgymnastmaria
8/18/13, 3:09 PM
#85

Fetaostsmör till biffarna idag, sjuuuukt gott!

Saga12
8/18/13, 4:00 PM
#86

Frukost blev 2 kokta och krossade ägg som jag smälte lite smör och hällde över. Klippte ner lite kallrökt lax och en liten klick majonäs.

Lunchen var en stekt Fläskkarre/bacon med bearnaisesås, lite keso och 3 cocktailtomater.

ninor
8/18/13, 6:14 PM
#87

Maten idag har väl varit sådär kanske…

Blev ingen riktig frukost, bara en skinkskiva. Fy skäms.

Till lunch blev det en sallad, bl.a. med fetaost, kyckling, räkor etc.

Nu till middag blir det en köttbit, blomkålsmos och bea.

Orakletidelfi
8/18/13, 6:57 PM
#88

Inte behöver du skämmas ninor, det är ju många som inte äter frukost alls på LCHF.

Saga12
8/18/13, 7:01 PM
#89

Jag gjorde en konstig grej till middag. Jag tog bacontärningar och riven ost i en skål och in i micron. Sen i med en klick phil.ost och några räkor.

Låter kanske inte så gott men det slank ner ;-)

Septima
8/18/13, 7:18 PM
#90

Frukost: 4 - 5 dcl te med kokosfett o smör

"Lunch": En näve mandlar.

Middag: 2 lammfärsbiffar (jag har aldrig rört ut färs utan plattar till stora bollar och steker dem som de är). Vitkålssallad i sås av crème fraîche, majonnäs, hackad persilja och två rejäla klyftor vitlök. Grön sparris med en klick låtsashollandaise (smör med en äggula och lite vinäger upphettat tills det tjocknade). En halv tomat. Underbart gott!

Annons:
smurfis
8/18/13, 9:28 PM
#91

LCHF "paj" utan pajskal

ägg, grädde, broccoli, spenat, lax, små tomater, lite röd lök, västerbottenost, champinjoner

Blev supergott! Gjorde i ugnen och 1/4 av den räckte gott till middag för mig!

Frukost blev kaffe med 2 msk smör och ett halvt LCHF-knäckebröd med bregott och lite kalkon, lunch blev bara lite tonfiskröra och lchf-knäckebröd med bregott. Var inte hungrig…. Tog en skiva kalkon efter träningen.

nyborjare08
8/19/13, 7:51 AM
#92

Igår till frukort blev det kaffe, ett kokt ägg och lite majo. På kvällen blev det en stekt Sasiccia (eller hur det nu stavas) med massor av kött i, typ 150 % ;-) (skämt åsido, det var en sån där färsk korv. De brukar generellt innehålla mer kött än korvfabrikanternas varianter). En klick majonnäs, ett stekt ägg, en sallad på tomat, purjo och fetaost och vinaigrette.

 

 

Lchfman
8/19/13, 9:44 AM
#93

Frukost: Kaffe med kardemumma och grädde 3 ägg med 15g smör Lunch: Blir nog en rejäl bit oxfilé med bea och lite grönt. :)

sjukgymnastmaria
8/19/13, 10:02 AM
#94

Frukost: tre stekta ägg till en omelett, en avokado samt ett par skivor ost. Mums! Till lunch blir det nog kyckling och fetaostsmör :D

Lillmajsan
8/19/13, 12:28 PM
#95

Frukost blev tre st ost och mandelmjölsfrallor med färskost, lufttorkad skicka och röd paprika.

Lunch blir nog kokta ägg med rester av min tonfiskröra och lite smör. Jag har inte riktigt bestämt mig än.

Middagen blir chili con carne med mycket chili, vitlök, ost, gullök och paprika. Använder endast en burk bönor till 800g fläskfärs och det blr MÅNGA middagar att stoppa i frysen.😃

Zureel
8/19/13, 1:21 PM
#96

Idag ska det bli hemmatrillade fläskköttbullar till lunch håller på med dem just nu😃


ninor
8/19/13, 2:32 PM
#97

Frukost: MBC

Lunch/Mellis (ska strax äta) : Oxfilé, blomskålsmos & bea (rester från igår)

Middag: Köttgryta med grädde, lövbiff etc. Tar broccoli till det. 

Har kört ett träningspass idag och har ett till inbokat ikväll, så om jag pga träningen blir mer hungrig tar jag ett par räkor eller grädde+bär.

Annons:
Lilltilda
8/19/13, 3:27 PM
#98

Frunsch: Västerbottenspaj (lchf-variant med skal av mandelmjöl) med grönsaker till

Middag: Gräddig het currykycklinggryta med kokt broccoli och smörstekta champinjoner

Efter träning om jag är hungrig: En smoothie av hallon, kokosmjölk och kolsyrat vatten

~God loves you, and I´m trying! ~

jessirene
8/19/13, 11:23 PM
#99

1) te med kokosfett

2) Middag hos morsan som hon trodde var lchf. Men gott kött.

3) Min "nya gegga" som gör att jag får i mej kokosfett och spenat. Det är lite hackad gurka om jag har hemma. Annars blir det bara spenat. En finfördelad rå vitlöksklyfta, havssaltoch en matsked kokosolja. Sedan kommer det onyttiga, en matsked philadelpiha ost. Men det är för att maskera kokosfettet lite, har inte riktigt vant mej ännu. Inget för bjudmiddagen men för mej är det guld att få i mej kokosfettet.

4)efterrätt, två rutor 90% lindt

[Big-Ben]
8/19/13, 11:32 PM
#100

Just ätit 330 gram biff…. gubben med kärran med en massa nyslaktad mör och finskuren biff var är och hojtade idag. Klubbar till den med en köttklubba så att den blir mör/are. Fräste den på stark värme i finskurna strimlor… kryddor och lime… Godis!

Mozzarellan
8/20/13, 3:19 AM
#101

I NY på semester. Hitta en urfräsch deli med massa goda saker, ägg i alla dess former och bacon. Till lunch en grönsaks,gräs och frukt smoothie, var så nyfiken och den smakade görgott. Sushi & sashimi till middag. En burk kokosfett på nattduksbordet, är det normalt eller ;) ?

totten
8/20/13, 7:01 AM
#102

Åhhh NY… Ha en härlig semester.

Allt är normalt i NY!

Sindri
8/20/13, 9:25 AM
#103

Åh, lyllos, lyllos, lyllos…..

Vad har ni för väder? Vad heter o var ligger delin?

nyborjare08
8/20/13, 9:36 AM
#104

Hoppsan, tryckte på fel knapp! :-)

Idag ät det ätardag (till skillnad mot imorrn).

Frukost: ett kokt ägg, rökt lax, limeaioli, kaffe

Lunch: Ugnsstekt entrecote, kryddsmör, surkål

Middag: Kycklingsallad

 

 

Annons:
Mozzarellan
8/20/13, 12:26 PM
#105

Kanonväder,och sol i moln. Kl är halv sju på morgonen och nu väntar empire… Delin ligger utanför Centralstationen. Skall kolla namn. Superfräscht.

Upp till toppen
Annons: