Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Extra proteintillskott förstör?

2013-07-06 00:20 #0 av: Rayyman

Jag är inne på min andra omgång med LCHF och förra gången gick det väldigt bra. Denna gången kör jag lite striktare och lägre kcal intag. Till skillnad från förra gången så tränar jag nu samtidigt tynglyftning. Jag har läst på flera sidor om att stimulerar man muskerna så blir kroppen mindre benägen till att bryta ner dom i jakt på energi, så de flesta tränas ca 2 gånger i veckan. Ett högt proteinintag ska även det vara fördelaktigt vad gäller att minska kroppens nedbrytning av muskelmassa. Mitt problem just nu är att jag får i mig ca 60 gram protein per dag och med mina 98 kilo så blir det ett dugligt underskott, även om jag inte tränar alls. Tar jag en proteinshake (vassleprotein) med 30 gram pulver blir der 23 gram protein och 1 gram kolhydrater.

Nu är ju viktnedgången det preliminära med eftersom detta ska göras i kanske några månader men det hade vartit gött att få lite extra nytta av träningen med att då bygga lite mer muskelmassa.

Nu skulle jag vilja ha era åsikter om min idé här vad gäller den extra proteinen. Finns det risk att jag kanske vevar upp insulinet för högt och då sabbar ketos? träningen ger ju ett förhöjt behov av protein så det borde inte bli ett överskott. kan det ändå påverka? eller är det bara det "outnyttjade" proteinet som orsakar insulinpådrag?

Anmäl
2013-07-06 00:36 #1 av: Zepp

Ja altså underskott av protein är ju knappast någon bra utgångspunkt då det är mer eller mindre en konstant i födan.. oavsett din fettvikt.

Så träning med proteinunderskott lär göra att du minskar i muskelmassa.. då syftet med träningen.. speciellt styrketräning är att bryta ner muskler.. för att kroppen sen skall kompensera genom att bygga extra muskelmassa.. men finns inte byggmaterialet så lär det bara bli katabolt!

Protein orsakar alltid insulinutsöndring. annars så kom de aldrig cellerna tillgodo. 

Så den insulinutsöndringen är av godo.. det är hyperinsulinemi som är av ondo.. dvs en kroniskt hög insulinutsöndring.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-07-06 00:59 #2 av: Rayyman

Ja just nu är intaget alldeles för lågt men funderar då om jag ska lägga mig på normal nivå eller om man kan gå lite extra utan att det förstör ketos.

Anmäl
2013-07-06 01:07 #3 av: Zepp

Du skall nog skilja på ditt essentiella behov av aminosyror och ketos.

Altså tränar du och inte vill förlora muskelmassa måste du dels ha ett adekvat intag av protein och även kalorier!

Träning på underskott är hur som helst katabolt.. inte anabolt!

Altså.. får du inte i dig tillräckligt med protein via maten ser jag ingen annan utväg än att ta det via pulver.

Sen så.. ketos är inte avgörande.. det är mer ett tecken.. och främst i början.. tecknet tyder då på att du äter mindre kolhydrater än din kropps omedelbara behov av glukos.

Glukosbehovet minskar allt efter hur omställd till fettdrift du är och betaoxidation ökar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-07-06 03:33 #4 av: goliath

@TS


Vissa aminosyror utlöser en insulinrespons, mens andra utlöser en glukogonrespons. Sålänge du inte är insulinresistent eller har diabetes kan du nog äta hur mycket protein du vill utan att falla ur ketos sålänge du håller kolhydratintaget lågt. 



Anmäl
2013-07-06 07:49 #5 av: Zureel

Jag tar ett snabbverkande proteintillskott direkt efter styrketräning mitt syfte med det just nu då jag vill gå ner i vikt är att förlora så lite muskelmassa som möjligt under min viktnedgång för att sen börja bygga när jag närmar mig mitt mål men jag tror knappast det går att bygga speciellt bra på kalorieunderskott tror inte kroppen vill slösa energireserver på att bygga mer muskler som skulle tära mer på energireserverna.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.