Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8487 ggr
goliath
7/5/13, 12:00 AM

sockerfri läsk och insulin

Har det blivit nån avklarning på om lightläsk (eller sötningsmedel) frigör insulin och i så fall, i vilken grad? 

Jag är kanske heeelt efter här för detta borde vara busenkelt att göra en RCT på.. Me fick bara 8 träff på Pubmed på "diet soda" och "insulin"

Annons:
goliath
7/5/13, 12:53 AM
#2

bara 8 träff på Acesulfam K och insulin. De flesta var icke-relevanta..

Men ska erkänna att jag inte gjort så väldigt mycket research.. var lite lat och tänkte höra med folk här :)

RobinEH
7/5/13, 1:09 AM
#3

Jag lade till 3 studier i inlägget. Vet inte om du redan kollat upp dem.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
7/5/13, 1:34 AM
#4

Jag såg dem snabbt på pubmed.. Två av dem är forsök på råttor så dem exkluderade jag fort..

JAg är överraskad över att det inte har gjorts mer studier på detta då ämnet är så aktuellt och omdiskuterat under de senaste åren och en RCT på människor är såpass enkelt och oproblematiskt att genomföra..

asahars
7/5/13, 9:28 AM
#5

Varför vill du dricka läsk? Oavsett syftet med din fråga så är kombinationen kolsyra och socker/sötningsmedel inte bra för tänderna. En kollega berättade för mig att hon använde cocacola till att ta bort rostfläckar på kläderna. Det var också det enda hon använde läsk till. Man kan ju tänka sig själv 🙂vilken effekt syra- och sockerkombinationen har på tänderna då. Inte direkt smileffekten

RobinEH
7/5/13, 10:12 AM
#6

Varför godtar du inte råttstudier? 

Två av de tre studierna är ju humanstudier, varav den ena är utförd på både råttor och människor.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
RobinEH
7/5/13, 10:47 AM
#7

Aspartam:

"Neither sweetener affected peak insulin levels in subjects with or without diabetes. Analysis of area under the curve showed that mean insulin levels were statistically significantly higher after aspartame than after saccharin or unsweetened beverage in normal subjects only, but the magnitude of the difference was small and unlikely to be of physiological importance in the absence of differences in glucose levels. Furthermore, the differences could largely be accounted for by a decrease in insulin values after both unsweetened beverage and saccharin, with no change from baseline after aspartame."

"Prolactin was not stimulated by any ofthe aspartame meals, aspartic acid, or 0.3 g phenylalanine; a small rise in serum prolactin, similar to that produced by a high-protein mixed meal, followed ingestion of 1.0 g phenylala- nine. Serum growth hormone showed no statistically significant changes in response to any of the experimental meals whereas cortisol and insulin fell slightly and glucose rose slightly during each ofthe meals. We conclude that these doses ofaspartame do not alter secretion of prolactin, cortisol, growth hormone, or insulin in normal individuals."

"In 7 normal controls and 22 untreated diabetics, a single dose of 500 mg aspartame, equivalent to 100 g glucose in sweetness, induced no increase in blood glucose concentration. Rather, a small but significant decrease in blood glucose was noticed 2 or 3 h after administration. The decrease in blood glucose was found to be smallest in the control and became greater as the diabetes increased in severity. No significant change in blood insulin or glucagon concentration during a 3-h period was observed in either the controls or the diabetics."

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
7/5/13, 2:02 PM
#8

#5

Jag vill inte dricka läsk och jag är medveten om vad syreangrepp på tänderna innebär :)

goliath
7/5/13, 2:12 PM
#9

#7

Jodå, jag godtar råttstudier för vad de är.. Men de kan inte nödvändigtvis appliceras på människor.

Min poäng är att jag blev överraskad över finna ett så litet urval av studier på detta ämnet. Ett par tre relevanta studier på människor är inte mycket.. Även om man tar med råttstudierna är det inte mycket. Ännu mindre konkluderande blir det om resultaten är spretande..

Men intressant läsning! Tackar för studierna! :)

RobinEH
7/5/13, 3:20 PM
#10

#9

Troligen så är det så att intresset inte är så stort inom forskarvärlden. Jag ser inte heller den stora poängen med att undersöka sötningsmedels insulinpåverkan då mängden av sötningsmedel som används är så pass liten att deras stimulering av insulinfrisättning blir irrelevant.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
7/5/13, 3:25 PM
#11

#10

Tydligen är det inte intressant i forskningsvärlden. Men det är ju oerhört intressant för folk på kafferummet…

Det är flera aspekter än mängd sötningsmedel här.. Många menar t.ex. att den söta smaken i sig själv skapar en förväntning om glukos som triggar insulin.

RobinEH
7/5/13, 3:51 PM
#12

"To determine whether sweet-tasting solutions are effective elicitors of cephalic phase insulin release (CPIR) in humans, two studies were conducted using nutritive and nonnutritive sweeteners as stimuli… 

In both study 1 and stud) 2, no significant increases in plasma insulin were observed after subjects tasted the sweetened solutions. In contrast, significant increases in plasma insulin occurred after the modified sham-feed with both the 1 min and 3 min exposure. These results suggest that nutritive and nonnutritive sweeteners in solution are not adequate stimuli for the elicitation of CPIR."

"Results: Glucose ingestion resulted in a prolonged and significant signal decrease in the upper hypothalamus (P < 0.05). Water, aspartame, and maltodextrin had no such effect. Glucose and maltodextrin ingestions resulted in similar increases in blood glucose and insulin concentrations. However, only glucose triggered an early rise in insulin concentrations. Aspartame did not trigger any insulin response.

Conclusions: Our findings suggest that both sweet taste and energy content are required for a hypothalamic response. The combination of sweet taste and energy content could be crucial in triggering adaptive responses to sweetened beverages."

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[tick]
7/5/13, 3:59 PM
#13

Det släpptes nyligen en studie som hade lite annan vinkling och visade att sötningsmedel kan ha effekt på "nästa måltids" insulinfrisättning. Jag hittar inte den studien nu men om någon annan med mer motivation är intresserad går det säkert att hitta med lite pubmedletande. I alla fall så kändes den potentiellt mer intressant i praktiken, eftersom sötningsmedlet i en måltid kunde fungera som "multiplikator" för insulinfrisättningen i nästa måltid (om jag tolkade och minns rätt).

Annons:
goliath
7/5/13, 4:05 PM
#14

#12,

Ja, jag såg den. konklusionen var att både energi och sötma var nödvändigt för insulinrespons.

#13

intressant..

goliath
7/5/13, 4:31 PM
#16

Bra jobbat Robin!

subcalva
7/6/13, 8:18 AM
#17

Jacob Gudiol har skrivit flera inlägg om lightläsk. Här är länk till en av dem där han dessutom har länkar med till ytterligare inlägg.

Lightläsk

goliath
7/6/13, 2:44 PM
#18

Tack för det subcalva

Hittils, baserat på de studier tråddeltagarna har grävt fram lutar det mot att sötningsmedel inte ger några fysiologiska konsekvenser som försvårar viktnedgång eller leder till viktuppgång.. Sötsugstriggande är en annan femma..

Lchfman
7/6/13, 5:22 PM
#19

Intressant, tack!

Mozzarellan
7/6/13, 5:49 PM
#20

Med andra ord, har jag inget sötsugstriggande kan jag dricka lightläsk?? Undrar på grund av att jag om en månad skall till New York och redan nu mentalt funderar på hur det ska gå med ätandet och drickandet. Det lär ju vara väldans varmt. Mannen klarar sig på vad som helst men jag känner mig omständig samt det lär bli dyrt ;)

Annons:
goliath
7/6/13, 8:58 PM
#21

#20

Ja, ur ett viktperspektiv ser det ut som att det bara att dricka på… :)

kaisakavat
7/6/13, 9:35 PM
#22

Så jag kan fortsätta min skyhöga konsumtion på 2 liter per år då!? Najs.  😃

(ca 1 liter julmust vid jul och ca 1 liter påskmust vid påsk. Brukar tröttna på't när det är en halvliter kvar i flaskan, trots att första glasen är SÅ goa.)

Mozzarellan
7/6/13, 10:26 PM
#23

Haha, bra där med dina 2 liter.. Jag vet inte ens skillnad på en cola light och en zero….

kaisakavat
7/6/13, 10:39 PM
#24

Inte jag heller. Men är det inte olika typer av sötningsmedel? Eller åxå är det samma, bara ett sätt att marknadsföra samma sak olika.. typ. Vet inte..

RobinEH
7/6/13, 10:53 PM
#25

Zero är för män och light är för kvinnor.

Zero innehåller natriumcitrater medan Light innehåller natriumfosfater. I övrigt så är det marginella skillnader i mängderna av använda ingredienser. 

Du kan se en jämförelse här: http://gabbs.myshowroom.se/files/2013/06/cola-light-vs.-cola-zero.jpg

Enligt personen som publicerat bilden så innehåller Light 390mg aspartam per liter medan Zero innehåller 240mg/l. Lägg dock märke till att innehållsförteckningen för Light deklarerar aromer före sötningsmedel medan det är tvärtom för Zero. Detta bör alltså betyda att mängden aromer är större i Light samtidigt som innehållet av aspartam är större. Koffeinmängden (del av aromerna) är 128mg/l för Light och 98mg/l för Zero.

#24

Om jag inte missminner mig så innehåll Light sukralos ett tag då det var lite hyp kring aspartam, detta är dock återställt nu.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

julia61
7/8/13, 1:49 PM
#26

Synd att det inte finns dricka sötat med stevia här i Sverige, finns i USA.

RobinEH
7/8/13, 4:22 PM
#27

#26

Det finns det ju. Dock är utbudet av dryck med steviaglykosider liten då det är aningen svårare att få tillfredsställande sötsmak med steviaglykosider än aspartam och acesulfam K.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
RobinEH
7/10/13, 1:36 PM
#28

Nu används la inte erytritol i läsk, men det kan ju vara av intresse ändå.

http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out175_en.pdf

"In 5 male healthy volunteers, a single oral dose of erythritol (0.3g/kg bw as 20% aqueous solution) had no significant effect on serum glucose or insulin concentrations. Furthermore, ingestion of erythritol was not associated with any changes in serum cholesterol, triglycerides, free fatty acids, sodium, potassium or chloride levels (Noda et al., 1994). Urinary volume, osmotic pressure, concentration of sodium, potassium and chloride were not significantly different when compared to those after ingestion of the same dose of glucose. Approximately 90% of the ingested dose was excreted in the urine within 48 hours. Furthermore, plasma glucose and insulin levels were not affected in 3 male and 3 female healthy volunteers after a single oral dose of erythritol of 1g/kg bw dissolved in 250 ml of water (Bornet et al., 1996a), or in 12 male and 12 female healthy volunteers after single administration of 0.4 or 0.8 g/kg bw erythritol in form of a midmorning snack (Bornet et al. 1996b). 

In 5 noninsulin-dependent diabetic patients (sex not stated), the results of a single dose study (20 g/person in 100 ml aqueous solution) indicated no significant effects of erythritol on carbohydrate metabolism (Ishikawa et al., 1992, 1996). Furthermore, a two-week daily administration of erythritol (20 g/person/day in solution throughout the day with the usual diet) to 11 noninsulin-dependent outpatients (3 males and 8 females) had no effect on blood glucose control (Ishikawa et al. 1996; Miyashita et al. 1993). These limited studies indicate that erythritol does not adversely affect carbohydrate metabolism."

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Vattenskugga
7/12/13, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Köpt idag på Maxi

Trule
7/13/13, 11:38 AM
#30

Tack för en klargörande tråd eftersom jag alltid undrat hur det är med sötningsmedlens påverkan på insulinet. Inte bara lightläsk (som jag sällan dricker men det kan vara gott emellanåt varma sommardagar) utan när det gäller sockerfria tabletter etc.

Jag blir alltså inte tjock som en boll om jag gottar mig i "sockerfritt" då och då.

Skönt att veta.

[Petronella Pip]
7/13/13, 2:06 PM
#31

Hmm tyckte jag skrev en kommentar om att det ju är deklarerat stevia på läsken (jättekul att det kommer alternativ nu!!)  T.ex. steviaströ fick ju ändra för att man inte fick skriva stevia utan var tvungen att skriva steviaglucosider! De skulle få sälja klart batchen men sen skulle de inte få skriva så och det är också ändrat men här kommer nya produkter (förmodar jag?) där det står stevia på! 

Har haft probs med uppkopplingen och en del kommentarer verkar helt försvinna!

Upp till toppen
Annons: