Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5277 ggr
DaniellaL
2013-07-04 19:46

Vill gå ner de sista 7 kilona är fakir lämpligt?

Hej! Jag är 1.83cm lång och har gått från 92kg till 77kg på 7veckor. Jag vet att det har gått väldigt snabbt men har inte svält mig själv utan dragit ner rejält på kolhydrater (legat under 20g KH/dag) och ätit ca 1000kcal/dag. Jag har spenderat rätt mycket tid på gymet och gått 1 timmes morgon promenader innan frukost och hoppat mycket hopprep. Har under hela tiden förbränt alla kalorier jag fått i mig under dagen och har legat på underskott. Nu vill jag gå ner de sista 7kilona snabbt gärna innan min födelsedag i början på Augusti. Kommer jag gå ner i vikt snabbare av att ligga på samma antal kalorier som innan (ca 1000/dag som jag förbränner) fast jag äter 0g KH/istället för max 20g KH/ dag? Kan någon snäll själ dela med sig av lite fakir recept ( gärna fisk och kyckling)? Någon som vill köra hårt med mig så kan vi pusha varandra här!!

Annons:
Zureel
2013-07-04 19:50
#1

Jag hade fundering på att kickstarta mitt LCHF med en veckas fakir men när jag insåg att man inte kan dricka kaffe eller te på fakir så stöp det på det så tänk på det.


DaniellaL
2013-07-04 20:19
#2

@Zureel Att inte dricka kaffe eller te gör inget för mig. Har aldrig haft ett kaffe/te sug. Dricker funlight istället :)

DaniellaL
2013-07-04 20:41
#3

Jag tänkte såhär: Frukost: 1kokt ägg med 1multivitamin brustablett Lunch: En halv grillad kyckling utan skinnet med 1 kokt ägg 1 msk Bearnaisesås Lohmanders Middag: 2st ugnsstekta Alaska Pollock filé med citronsaft på och 1 stekt ägg. OK?

Zureel
2013-07-04 20:43
#4

Bearnaissåsen och citronen blir ju lite kolhydrater så det blir omöjligt att nolla med dem.


Zureel
2013-07-04 20:47
#5

Men det är ytterst lite så det beror väl på hur noga du vill vara med att nolla kolhydraterna sen ser jag nästan inget fett och det finns en gräns för hur mycket protein kroppen kan tillgodogöra sig.


Zepp
2013-07-04 20:49
#6

Ja svält funkar nästan alltid.. 1000 Kcal är sannerligen inte mycket för någon som borde dra åtminstone 1800Kcal.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
DaniellaL
2013-07-04 21:04
#7

Ojdå! Men om jag smälter smör ca 25g och har som sås istället för citronsaft till fisken och skippar bearnaisesåsen och halvkokar ägget och använder gulan som sås till kycklingen blir det bättre då? Borde jag äta skinnet på kycklingen? Det är väl ofta marinerat i socker?

MimLan
2013-07-04 21:15
#8

Det är inte bara kalorisnålt, det är också fettsnålt.

Undrar lite hur du tänkt bakom ditt upplägg?

Du är inte en minimänniska, samtidigt tränar du, så det finns en hel del att öka på.

DaniellaL
2013-07-04 21:31
#9

Om man tänker såhär: 1 Kokt ägg= 80kcal En halv grillad kyckling med skinn (ca 200g kött minus alla ben?)194kcal/ 100g= 388kcal 25g smör (utan salt) = 180kcal 1kokt ägg= 80kcal 2st Alaska Pollockfile: 65kcal/filé= 130kcal 1ugnsstekt ägg= 80kcal = ungefär 1000kcal som jag känner mig mätt på och det innehåller väl även en hel del fett och protein?

Zureel
2013-07-04 21:43
#10

Kcal halten du räknar på med kycklingen är med skinn utan skinn är det   närmare 134 kcal/ 100 gr bara och det blir mer än dubbelt så mycket protein som fett och det hamnar en bit under 1000 kcal totalt


DaniellaL
2013-07-04 22:03
#11

Tycker det är så förvirrande med alla dessa olika dieter. Inom vissa dieter ska man ligga på lite kalorier och på LCHF ska man äta mycket fett och mindre kolhydrater. På fakir detsamma bara det att man ska nolla kolhydraterna och bara äta smör, kött, ägg (fett och protein) Har hört att det bästa är att alltid ligga på underskott i kalorier alltså att förbränna mer än vad man intar. I grund och botten är det väl ändå intaget av kalorier som gör att man går ner i vikt bara det att man håller sig mättare på mer fettrik mat och därför inte behöver äta lika ofta vilket leder till att man äter mindre och mer sällan= mindre kalorier/dag? Jag tar en del vitamintillskott dagligen: C-vitamin brus Äppelcidervinäger D-vitamin Multivitamin Kvinna Jag håller mig mätt på dessa drygt 1000kcal jag äter idag, men vill samtidigt inte utsätta mig själv för svält eller utsätta hälsan för fara. Därför jag ber om råd :) Någon som kan ge ett förslag på hur näringsinnehållet ska se ut för mig? Kvinna på 22år 183cm lång Tränar dagligen väger 77kg och vill väga 70kg. Vill gärna gå ner så snabbt som möjligt.

Zepp
2013-07-04 22:30
#12

Jomenvisst, men svält och träning ihop blir bara skit i slutändan!

Med LCHF är själva tanken att kroppen själv skall ta av fettdepåerna och spara på muskeldepåerna.

Vad man vill och vad kropps gener vill är ofta två olika saker, vill man bli underviktig lär man få svälta hela livet!

Alla är nu inte födda med gener för att bli fotomodeller, de får i stället se till att äta rätt och tillräckligt/lagom och forma kroppen med träning för resten.. dvs ofta öka i muskelvikt!

Då kan det hampa sig att man inte direkt hamnar på 70 kilo, men man får en snyggare kropp, som väger mer, men är mer proportiornerlig.

Vad man väger har väldigt lite med hur man ser ut att göra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DaniellaL
2013-07-04 22:47
#13

@Zepp Ok jo, förstår att svält inte är bra för kroppen på något sätt. Därför jag ber om era kloka tankar för hur jag ska göra för att öka kaloriintaget och samtidigt gå ner i vikt utan att äta allt för mycket mer (vill inte bli proppmätt och hamna i matkoma). Min tanke är att bygga lite muskler när jag har droppat det sista fettet på magen och höfterna, därför jag tränar dagligen. Kosten är 80% av resultatet därför vill jag vara säker på att jag gör på rätt sätt!

Annons:
Lilltilda
2013-07-04 23:19
#14

TS: för det första är du normalviktig (bmi 23 om vi ska använda såna siffror) och ditt slutmål tycker jag verkar lite galet även om du fortfarande skulle ligga inom spannet "normalvikt" . 
Du tränar och rör på dig och behöver mycket bränsle för att kroppen inte ska börja konsumera sig själv, dvs bryta ner muskelmassa pga att den inte får nog med energi från maten.
Vem har fått dig att tro att 1000 kcal/dag på något vis är sunt?
Kanske någon liten inaktiv människa kan få ut nog med näring och energi ur den kost du äter, men inte du! 
Jag säger som Zepp, visst kan du gå ner i vikt genom träning och svält, men till vilket pris? Du riskerar att skada din kropp! 

Tillägg/edit: Jag vet inte om allt detta stämmer, men en bekant till mig som är fitnesskille och äter lchf har lärt mig vikten av att tillräckligt med mat för att ge kroppen bränsle (i hans fall, enligt honom själv, ca 3000 kcal/dag ) och att det hos en frisk människa fungerar så att en strikt lchf-kost får kroppen att själv hitta sin idealvikt. Han säger att bra lchf-kost hos en aktiv människa får kroppen att använda sitt eget fett som en av energikällorna fram tills fettnivån nått en idealnivå (han pratade i procenttal, men jag minns inte siffrorna). Försöker man tappa mer fett/vikt än så är det osund kaloriräkning som gäller och stora risker för att kroppen bryter ner sig själv istället för att skapa den sunda kropp som är eftersträvansvärd.
Jag vet bara att min bekanta verkligen inte har något onödigt fett på sin kropp. Han är vältränad och muskulös, äter BRA och MYCKET mat och började med lchf för att "deffa" kroppen från onödigt fett och det har han lyckats med UTAN att göra det på ett osunt sätt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Mabrotnosh
2013-07-05 02:16
#15

Tycker du ska läsa på lite merom lchf för tror du missuppfattat hela grejen. Det är liksom inte lite fett, lite kolhydrater, lite kalorier lite av allt dieten vi snackar om. Jag gick ner 42 kilo på att trycka i mig en mugg turkiskyoghurt och tre ägg med majonäs till frukost, en hel grillad kyckling med skinn som jag doppade i bernaisesås, till middag åt jag ett helt torskblock med sås gjord på fet creme fraiche och grönsaker. Och jag gick ner 42 kilo räkna kalorier i det och försök få ihop det för det får inte jag

Mabrotnosh
2013-07-05 02:16
#16

Allt detta åt jag utan koma….

Inkanyezi
2013-07-05 06:20
#17

Och jag har under en längre tid gått på kolhydratreducerad kost, alltså inte strikt LCHF, och från att jag började för omkring sex år sedan, har jag tappat ett kilo om året, från 62 kg till 56 (163 cm lång). Självklart är det inte lika för alla, men om din kropp gärna tappar några kilo till, kan det ta ett tag.

MimLan
2013-07-05 08:38
#18

Och varför hetsen? 2 kg/vecka för någon som inte är extremt överviktig är …jättemycket. Inte självklart en hållbar viktnedgång.

Det räcker inte att du säger att du vet att det gått snabbt och att du vill bli smalast till din födelsedag. Har du accpeterat de konsekvenser som kan följa? Är det värt det?

Lite undrar jag varför du inte verkar vara glad och trivas med att ha gått ner så oerhört mycket på så kort tid. Kan du inte njuta av det? Är ditt fokus så starkt på viktnedgång att du har tunnelseende?

Ta det lungt! Börja äta så att kroppen får tillräcklig näring!

Mozzarellan
2013-07-05 09:15
#19

När du kommer i mål till din drömvikt, hur tänker du äta sen? Om din kropp är van vid så lite och du börja med vanlig mat(kolisar) vad händer med din kropp då? Du är ung men om 25 år hur ser du dig då och hur äter du då? Jag är 48 och det blir svårare ju äldre jag blir för att gå ner i vikt. Äter numera lchf och mellan 1500-2200 om dagen. Inte för jag glor mig blind på siffrorna, de kommer ju upp när jag reggar i dumbell. Sakta men säkert går det nedåt. Har inte bråttom. Tränar inget och är inte aktiv. Hellre att det tar lite mer tid att gå ner och kroppen mår bra och hänger med i svängarna.det är ju jag som skall lyssna på min kropp o lära mig dess signaler, inte tvärt om.

Suzanne56
2013-07-05 13:08
#20

Jag kan bara instämma i de ovanstående inläggen. Läs på, ta det lugnt och framför allt ÄT mer mat!!

Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: