Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

kolisar som är snälla mot magen? (Löpning.)

2013-07-04 08:55 #0 av: Lchfman

Jag har en fundering på vad jag skall ha med mig när jag springer.

Löpningen går fint nu i alla fall upp till runt 10-12km har inte testat längre pga omställningen till fettdrift var ganska tung :)

Men nu känner jag mig stark nog för att prova på mina långpass på >20km

Men. Jag har insett att man nog behöver nödproviant i form av kolhydratet så man inte går helt tom.
Förr behövde jag alltid något att äta på mina lång pass annars blev jag efter 15-20km helt groggy och extremt matt, men åt jag så gick det fint.
Men det var på gammelkosten dock. Kanske behövs det inte nu.

Nu äter jag LCHF sedan 3-4 månader och har anpassat mig bra.
Så vad skall man ha med sig? I fall i fall.
Funderar på små barnmats"squese" med frukt i. Frågan är bara pallar magen med?

Zepp har rekommenderat någon typ av framforskad superstärkelse, men jag undrar mer över vanlig mat.

Är det någon som har erfarenhet?

Anmäl
2013-07-04 09:03 #1 av: ashe

Varför kolisar? Bränn fett istället. Ladda innan om du inte har eget överskott att ta av.

Här en tråd om att det går att åka vasaloppet utan kolisar..

Här en länk till kostdoktornKolla vidare under bloggämnen, träning.

Sorry, får inte länken till kostdoktorn att fungera. (http://www.kostdoktorn.se/)

Anmäl
2013-07-04 09:09 #2 av: OlgaMaria

Våga testa utan, säger jag utan rätt erfarenhet. :) Tycker det verkar jobbigt att sockerchocka kroppen. Tänker att ost- och skinkrullar annars väl kunde vara bra. Spännande att höra vad du kommer fram till funkar bäst dock.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-07-04 09:13 #3 av: Lchfman

För att om man inte kör lågintensiv så kan det bli onödigt tungt.
Inte roligt att fastna 1 mil ut i skogen helt dränerad.

Det finns alltid ytterligheter, och han ru refererar till körde sitt 30:e vasalopp, en ytterlighet skulle jag vilja säga.
Men av vad jag förstått, om man skall göra en ordentlig urladdning, dvs inte en bekväm mellanintensitetstur, så är det inte helt fel att ge kroppen lite tillskott av kolhydrater för att inte dränera krafterna helt.
Det tas tydligen upp direkt som energi med, så det "stör inte" direkt.

Även de "atleter" som kör LCHF tävlar tydligen med hjälp av kolhydrater vanligtvis.

Men i det stora hela så vill jag sakta men säkert gå till att bara köra fettdrift vid all träning, det gör jag idag på normala passen, och det är ok. Och blir bättre och bättre för var gång.

Jag har testat en gång för ett par veckor sedan.
Då var väl omställningen inte riktigt lika bra, men jag ville bita ihop och köra ändå.
Det gick åt pipan, står om det i nån av mina trådar här, en riktigt skittur blev det.

Anmäl
2013-07-04 09:21 #4 av: Effie

Jonas Bergqvist har skrivit en bok om LCHF och träning (finns på bibliotek); han skriver om kolhydrater och det finns nog tips om lämpliga kolhydrater (jag lade inte det  på minnet; skulle jag mot förmodan komma till den nivån kan jag läsa om boken)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-07-04 09:23 #5 av: Lchfman

Tack, skall kolla upp detta.

Anmäl
2013-07-04 09:46 #6 av: dufva

Det går alldeles utmärkt att köra helt utan "proviant"

Vad du kan behöva är vätska möjligen med en gnutta salt i

Det låter ju som du är rätt så klar med din omställning nu så jag tycker du ska våga prova

Det här med att äta varannan timma (eg. ett betande ätande) är ett påhitt som kanske stämmer för sockerätare men definitivt inte för en omställd Lchf:are

Jag tränar ofta på fastande mage tom så länge som 20-24 timmar efter min senaste måltid och "går inte tom" trots det Cool

Anmäl
2013-07-04 09:55 #7 av: Lchfman

Ok, ni kanske har rätt, skall jag inte tävla eller motsvarande så kanske jag skall se till att ha ätit ordentligt bara, och kanske en bra andel Kokosfett som enligt uppgift skall vara bra att omvandlas snabbt till tillgodosebar (skumt ord) energi.

Jag provar utan kolhydrater nästa gång!
Det skall ju funka tydligen. 

Anmäl
2013-07-04 10:47 #8 av: SpurtAnne

Testa igen utan i alla fall. Varför äta kolisar i onödan?

Anmäl
2013-07-04 14:39 #9 av: [tick]

#0, du kan väl ta med ett par druvsockertabletter och ha som mål att inte använda dem om det inte uppstår nödläge? Eller en liten påse med russin kanske. Att äta ost eller skinka är nog ingen större idé, den energin kommer du antagligen inte kunna ta upp ändå på några timmar.

Anmäl
2013-07-04 14:53 #10 av: Lchfman

Nej, så har jag uppfattat det med, att äta fett under turen är ingen större ide då det tar ett bra tag för energin att bli användbar.

Vad gäller russin eller så, så kan man ju faktiskt ha med det som nödproviant såklart.

Anmäl
2013-07-04 15:50 #11 av: Anders-S

Min erfarenhet av 4-6 timmar bugg/foxx åt gången, 2 snabba/2 långsamma = intervallträning, är att man är odrägligt uthållig som fettbrännare.  Man behöver bara vatten.  Enda biverkan är tvätthögen - alla sjöblöta t-shirts/linnen man har med sig hem efter att ha dansat nära.  Nej, det är inte jag som svettas....

Anmäl
2013-07-04 19:39 #12 av: Lchfman

Nu tycker jag iof inte att sällskapsdans riktigt kommer vara samma intensitet som långdistanslöpning i terräng. Men det är säkert jobbigt.

Men jag tackar för informationen, skall bli lite spännande och se hur min fettdrift räcker till.

Bakade oopsies idag, kan ju göra sånna mackor och ha med mig bara för saken skull :)

Anmäl
2013-07-05 02:23 #13 av: Mabrotnosh

Kolhydrater och träning är en myt.... Testa istället hur du mår med lchf stanna efter en mil och gå dränerad hem... Men då vet du. Arför pula i sig socker? Då kan du ju lika gärna dra med dig en mars bar i fickan.

Anmäl
2013-07-05 08:23 #14 av: Lchfman

Nej så enkelt är det inte av vad jag förstått.

Skall man prestera väldigt ofta på en hög nivå, eller ta ut sig max, så är  ett tillskott av rimlig mängd kolhydrater nödvändigt.

Jag har läst mig till detta, även Zepp har givit mig bra förklaringar i div. trådar här.

Men. Normal svenssonträning för välbefinnande skall tydligen funka alldeles utmärkt, och till och med bättre så länga men holler sig till högst medelintensitet i sin träning.

Så pastaladdning inför varje träning, visst håller med om att det går mer mot gammal tro än modern vetenskap. Men att ge ett litet tillskott av kolisar i anslutning till träning för att boosta krafterna skall tydligen vara en inte helt galen metod.

Anmäl
2013-07-05 10:10 #15 av: OlgaMaria

Jag tror absolut kolisar är nödvändiga om man vill springa så fort som möjligt/lyfta så mycket som möjligt, men frågan är om man förbättrar sin hälsa, kondition och styrka på bästa sätt ur ett helhetsperspektiv genom att tillföra kolhydrater. Säg att du inte orkar riktigt lika mycket utan kolhydrater, men du kanske ändå bygger en friskare och starkare kropp om du fortsätter träna utan. Det är bara min teori.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-07-05 13:00 #16 av: Lchfman

Det låter som en ett rimligt antagande och gav mig lite ny syn på det hela.

Anmäl
2013-07-05 13:33 #17 av: Anders-S

Hur många timmar springer du?

Anmäl
2013-07-05 15:21 #18 av: goliath

Anders S, det är inte bara tiden som avgör musklernas glukosbehov, det är intensiteten...

Anmäl
2013-07-05 15:28 #19 av: [MissMo]

Jag brukar inte äta någonting under mina långpass (mellan 20 och 30 km), men däremot äter jag mer kolhydrater än vanligt tre, fyra timmar innan jag springer längre pass. Då blir det oftast kokt potatis eller råris. Någon enstaka gång har jag tagit med sportdryck att dricka under passet, men i normala fall har jag bara med mig vatten (via vätskeryggsäck).

Anmäl
2013-07-06 12:24 #20 av: Lchfman

Jag fegade ur lite och gav mig ut på en något kortare tur än jag egentligen tänkt mig, det blev 16km till slut.

Jag började dagen med en MBC och ett ägg, sen gav jag mig av en timme eller två senare.

Reflektionen är att jag känner mig ganska stark i ganska låga hastigheter. Och orkar inte riktigt lika länge när det tar emot i backar osv. Dock så känns det som att "syreskulden" är mycket kortare när man kommer upp över krönet liksom.

Och det kändes helt ok, och kändes som en helt ok nivå att springa på även om det var en hel del saktare än vanligtvis.

Men jag gjorde en tabbe även denna gången, jag drack "nuun"

http://www.wiggle.co.uk/nuun-active-hydration-tablets-tube/

Detta har jag bara gjort sedan jag började med lågkolhydratkost, och de korta turerna funkar ok, men båda gångerna jag sprungit lite längre har jag fått "paniklöparmage" och så även denna gång. Så efter ca en mil kunde jag knappt gå upprätt, och problemen kunde bara lösas med att hälsa på ute i terrängen bakom ett träd ett par gånger, och sen fick jag gå de sista kilometrarna hem. Väl hemma så krampade låren med dom sista 500m, så kunde jag bara knappt gå igen, fan vet varför faktiskt.

Slutsats.
Det funkar nog alldeles utmärkt utan kolhydrater. Men jag kommer inte upp i dom gamla distanserna med en gång utan jag får trappa upp. Samt så kommer jag dricka vatten istället för nuun, som gav mig förbannat ont i magen.

Tack för era inputs!

Anmäl
2013-07-06 22:45 #21 av: Kajak11

Tillräckligt med salt och vatten är viktigt. Nötter i små mängd men annars vanlig mat innan löp har funkat för mig. Springar bäst på fastande mage men tempot växlar. Om jag springar på morgonen går det inte så snabbt. Men efter 4-5 km går det bättre.

Anmäl
2014-01-05 22:18 #22 av: Lchfman

Jag googlade på "kolhydrater snälla mot magen" och hamnade i min gamla tråd.
För mig är det fortfarande tungt utan tillskott av extra kolisar.
Så gör mig och min kropp kommer det behövas en liberalare dag när jag kör långdistans.
Läste Jonas Bergqvist bok nyligen, den gav mycket.

Men jag är fortfarande nyfiken på vilken typ av kolisar ni äter som tränar på samma sätt.
Inget med gluten. Havregryn tre timmar innan verkar funka.
Men mina barnmatsfruktsqueese jag tar under löpturen har gett mig magknip en gång nu.
Kanske tillfälligt, men vad annars för mild kolis kan man ha med sig?

Anmäl
2014-01-06 10:16 #23 av: subcalva

Blodsocker i sig är inte något att vara rädd för utan det är bara kroniskt höga nivåer som är skadliga och TS har redan förstått att ett av de bästa sätten att sänka blodsockernivåerna är att se till att använda det genom tex löpning. 

Jag är som jag skrev i en annan tråd ingen löpare men är allmänt intresserad av träning och läser bl.a. sajten tranastyrka.se och Jacob Gudiol länkade nån gång till en artikel som handlade om vad kenyanska löpare äter men jag lyckas tyvärr inte hitta just den länken. Dock hittade jag en länk till en blogg där killen varit nere och tränat i Kenya och kan rapportera om vad de äter och det stämmer väldigt bra med vad jag kommer ihåg att de tog upp i artikeln.

Kenyanerna äter massor av kolhydrater. Den stora skillnaden är att de äter bra råvaror och väldigt lite halv och helfabrikat. Ugali, en sorts majsgröt, är basfödan och tillskrivs närmast magiska egenskaper, det är en rätt som är fullspäckad med kolhydrater och energi. Utöver detta äter de linser, bönor och ris (kors i taket). Riset är vanligt vitt ris, inte ens fullkornsris, men det verkar fungera bra. Till detta äts alla sorters grönsaker, särskilt spenat. Kosten är snudd på helt vegetarisk, kött, fisk och fågel är mycket ovanligt bland löparna. Och när de som sagt dricker tè, vilket de gör väldigt ofta, så kan de ta både fem och sex skedar socker i.

Kenya del 3: Vad äter en sån?

Anmäl
2014-01-06 10:39 #24 av: Lchfman

Ja det är ju kanske sant att en blodsockernivå då och då inte är farlig, så ser jag det med.
Det jag vill hålla mig undan är kolhydratsuget. Jag vet att ett lurande sug tillslut vinner.
Därför vill jag inte äta kolisar egentligen.
Och om jag gör det vill jag hitta något som är snällt mot magen :)

Sen vad kenyaner äter tycker jag är ganska irrelevant.
Det har gjorts studier på vad det är som är den stora skillnaden på kenyanska löpare och danska i just denna studie.
Det var kroppsvolym, eller i detta fall just benvolym.
Dvs. Mycket mindre att släpa runt på när man springer.

Sen andra saker som att dom springer hela livet, motivationen att ta sig någonstans med löpningen osv osv.

Maten var inte ens på listan. Skulle en Kenyan göra allt det det plus optimera maten från unga år skulle effekten säkert bli ännu bättre.

Man måste vara försiktig med vetenskap och studier egentligen, beror det på glass att fler drunknar på sommaren?

Om alla i en studie om cancer på sidan som blir bättre har mörka skor på sig, har det betydelse?

Men tack för dina reflektioner!

Anmäl
2014-01-06 11:31 #25 av: jessirene

Jag har hittills hållit mej kortare än 12 km.
Har också noterat att farten blivit långsammare. Samtidigt så håller jag bättre, har sluppit träningsuppehåll. Före lchf var mina sträckor snarare runt 4 km.
Jag tränar mest på fastande mage. Någon gång har jag tagit nötter före träningen. Det var onödigt.
Men min träning går inte ut på att bli snabb, jag accepterar dessa förutsättningar nu och pressar hellre fettdriften att bli starkare. Så jag kör på i mitt behagliga tempo men ibland lägger jag in intervaller med högre fart.
Så jag tänkte att om du återerövrar dina sträckor först, så kan du jobba med farten sedan. Och när det är tävlingsdags så laddar du med kolhydrater. Då är du ju dubbelboostad!

Intressant att läsa hur det går för dej!

Anmäl
2014-01-06 11:52 #26 av: Lchfman

Jessirene;

Ja jag tänker åt detta håll med, kanske kan jag ha lite mer liberal kh nivå till vardags, (nu ca 20-30g skulle jag tro.) borde kanske komma till 50g eller så.

Då kanske löpturerna utan påfyllning funkar bättre.
Sen gör jag som du säger och boostar innan speciella tillfällen.

Min träning går nog inte heller ut på att bli snabb egentligen. Men medelsnabb medan det är bekvämt.

Eller kunna springa långt i vettig fart, och sen vara fit for fight när man kommer fram liksom. :)

Anmäl
2014-01-06 13:48 #27 av: Beate

Banan, torkade aprikoser, russin... blanda nån egen "sportdryck" med salt och druvsocker... göra egna "bars" med nötter, torkad frukt och choklad... barnmatsfruktpuréer är nog inte helt fel heller..

Har läst nån av dina andra trådar och tror du är på helt rätt spår att öka på kolhydraterna i samband med träning eller de dagar du tränar.

Det är framförallt om man är sjuk eller överviktig som man, i vissa fall, kan ligga lågt på kolhydraterna. Är man frisk och aktiv är det ingen fara att öka på carbsen. Och risk för sötsug tror jag inte det är för din del eftersom du förbrukar det du stoppar i dig under träningen. Även kostdoktorn och andra lågkolhydratförespråkare är ju tydliga med att man kan ha ett högre kolhydratintag om man är frisk och aktiv. Att ligga på 50-150 g carbs/dag är ju fortfarande betydligt lägre än om man skulle äta "normalkost" (bröd, pasta, flera frukter per dag osv).

Även "normal" lchf (20-50 g kolh/dag) rymmer ju en del carbs som man kan välja att fördela i samband med träningspasset.

Anmäl
2014-01-06 15:23 #28 av: Lchfman

Beate;

Tack för tipsen, skall kolla på detta!
Ang mängden kh, så låter det ju vettigt, skall bara hitta balansen.

Undra vad en vanlig kolhydratsdag innebar för mängd i gram förr..
Kan ju räkna fram det, men svårt att veta vilka "mängder" man åt förr.

Nån som har nån gissning, vad mängderna blir vid "normal" kost?

Jag tränar även styrketräning ganska kontinuerligt igen, och trivs med detta. Så det skall bli kul att se vad detta kommer att göra med kroppssammansättningen på några månaders sikt.
Här lägger jag inte till kolisar, för det behövs inte.

Tack för alla era reflektioner!
Och fyll gärna på med mer!

Anmäl
2014-01-06 18:55 #29 av: Beate

Livsmedelsverket rekommenderar:

"Det är lagom att 50–60 procent av de kalorier vi äter kommer från kolhydrater. För den som äter 2000 kilokalorier (kcal) om dagen motsvarar det mellan 250 och 300 gram kolhydrater. Av dessa bör högst 50 gram komma från tillsatt socker."

Anmäl
2014-01-06 19:11 #30 av: Lchfman

Å fan, det innebär i verkligheten säkerligen 4-500g efter som man sällan åt så lite som 2000kcaö.
Sjukt!

Anmäl
2014-01-07 00:55 #31 av: jessirene

Det viktiga är ju att man uppnår målet med sin träning, och då tänker jag inte bara en viss tid på en sträcka. Det kan ju vara andra mål man har som är olika väl definierade. Tex hur det känns när man springer, det är ju härligt ibland och mindre härligt ibland. Eller har man ett hälso mål eller kanske en kombination. Så att man blir peppad att fortsätta! Hoppas du hittar något som passar dej.

Anmäl
2014-01-07 09:06 #32 av: Beate

#30 Ja, så i perspektiv av det så är ju 50-100 g kolh/dag väldigt lite. Dessutom påverkar det ju också vilken typ av kolh/socker man äter. Väljer man bra råvaror så kan man ligga på ett högre intag utan att må dåligt eller bli sjuk med tiden. Jag tror inte det i huvudsak är mängden kolhydrater som gjort oss sjuka utan fettskräcken i kombination med för stort socker och glutenintag, artificiella sötningsmedel, e-ämnen, transfetter, high fructose corn syrup osv.. och överlag för mycket mat och för lite näring och lite träning/rörelse...

Anmäl
2014-01-07 14:51 #33 av: goliath

Hade alla hypotetiskt sätt ätit som SLV rekommenderar de senaste 30 åren kan jag sätta hus och hem på att folkhälsan hade vart extremt mycket bättre än den är idag. Vi hade inte haft en bråkdel av all diabetes och fetma vi har idag..

Anmäl
2014-01-07 15:10 #34 av: goliath

Lchfman,

Kom på en sak..

Volek o Phinney snackar om en produkt för idrottande i sin bok low carbohydrate preformance som heter Superstarch.

Produkten är designad med en extremt hög molekylvikt (runt 600 000 g/mol jämfört med glukos som har 180 g/mol) som ska ge ett lågt osmotiskt tryck i magen (för mindre problem) och långsammare upptag som ger lägre blodsocker och insulin toppar..

Man kan använda produkten innan under och efter träning..

De refererar till några studier här:

Denna är gjort på cyklister:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=ingestion+of+a+high-molecular-weight+hydrothermally

Dessa är studier på produkten med tanke på vad den egentligen utvecklades för (glucogen storage disease)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=use+of+a+modified+cornstarch+tharapy+to+extend+fasting

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17514432

Anmäl
2014-01-07 15:13 #35 av: goliath

här kan du kolla in superstarch..

http://generationucan.com/

Anmäl
2014-01-07 16:19 #36 av: Lchfman

Helt klart. Det är en resa.

Ja det låter rimligt.

Haha, ja säkert, det är överätningen som sätter sina spår, men äter man som SLV rekommenderat inte bara fördelning, utan även mängd, skulle man alltid gå hungrig, eller sugen tror jag. (eller vet jag?)

Ja Zepp har nämnt detta, ganska spännande, men väldigt onaturligt?

Sen så är jag en sketen motionär, så havre funkar nog fint ändå :)

Anmäl
2014-01-07 17:03 #37 av: Beate

#36 Mängden är bara ett exempel som de visar vad fördelningen innebär, man får anpassa intaget efter ens egna förutsättningar. 2000 kcal passar t ex mig ganska bra som normalviktig kvinna. Är man man och löpare ligger nog intaget på 2500-3000 kcal men det beror förstås på längd och vikt också. Glad

Anmäl
2014-01-07 18:24 #38 av: Lchfman

Ja det förstår jag, men jag menar att "folk" äter nog en del mer kxal än vad folk tror.

Eller pratar vi om olika saker nu?

Anmäl
2014-01-07 19:49 #39 av: Leifanders

Hej,

Mina små reflektioner... Jag har ätit LCHF (mer eller mindre strikt i perioder) i 4 år, jag är alltså helt omställd till fettdrift antar jag.

Jag tränar hyfsat mycket (fick ihop ett snitt på 1h/dag under både 2012 och 2013) och kör både löpning, cykling, simning, skidåkning och styrketräning med störst fokus på löpningen.

Jag fyller aldrig på med något oavsett vad jag ska köra för pass.

Idag tex fastade jag och började dagen med en lugn morgonjogg i 5km, därefter arbete och nu på kvällen en timmes intervaller på cykeln och det gick alldeles utmärkt, lite seg i benen i början men efter en halvtimme ungefär kommer kroppen igång ordentligt för mig.

Jag har testat inför och under tävlingar och träningar att fylla på med kolhydrater av varierande sort och mängd men jag upplever ingen skillnad. Jag hade gärna sett att jag hade blivit piggare i benen för att kunna "boosta" till tävlingar. 

Det enda jag har blivit däckad av / gått in i väggen är när jag inte haft tillräckligt med vätska på långpass, cyklade i 5 timmar och hade bara 1,5 liter vatten med mig, det var inte alls bra, efter det har jag skaffat en vätskeryggsäck.

Det längsta jag sprungit på träning är 5 mil och då hade jag bara vatten med mig och upplevde inga andra problem än att tiden är jobbig för kroppen, men då gick det långsamt.Glad

Mitt rekord på milen satte jag utan att fylla på med annat än vanlig frukost med 3 kokta ägg och sen ett glas resorb (vätskeersättning) och några nötter.

Nu har jag pladdrat mycket men det jag egentligen ville säga är att jag tycker att du ska testa dig fram och att min upplevelse är att det funkar utmärkt att träna utan kolhydrater men jag har hört att det finns många som inte klarar det.

Anmäl
2014-01-07 20:17 #40 av: Lchfman

Hej!

Intressant det du delar med dig.
Jag kommer fortsätta testa, kanske kan jag komma närmare dina prestationer. Men jag börjar tvivla.

För jag har sannerligen gett mig tid att vänja mig, ökat gradvis, chockat kroppen, osv osv. Men jag verkar inte riktigt funka optimalt helt åt fetthållet.
Det du sa om vätska gav mig lite tankar med, kanske var jag lite uttorkad med. Skall bli bättre på vätska och mineraler. Det har jag känt förr.
Men jag har alltid med mig vatten vid över 10k

Men det är jätteintressant att höra om personer som du.
Tack!

Anmäl
2014-01-07 21:35 #41 av: Kajak11

#39 häftigt med 5 mil på vatten och lite nötter:-)

# 39 og 40: Ja, mycket vätske mycket mer än man tror skal det till och sedan lite salt, så man inte dehydrerar om det skal bli så långa rundar. Jag skulle ochså se till at ha lite magnesium innan läggdags. Bra mot krämpor i benen om natten grundet vätskeuttsläp:-) Kanske det ochså funkar mot seghet i benen?

Sprang varannan dag korte rundar (6 -8 km. pr tur) i julsemestern. Gick bra.

Nu träning  och löp på nästen ingen mat innan kvällsmat men ja, lite trögt i början, sedan står det på något sätt på "uendeligt" energy.

Var aldrig så på kolhydratkosten förut. När jag cyklade långt var det ett måsten at ha mat och choklad undervägs grundet blodsockret (10 mil-12 mil).

Anmäl
2014-01-09 17:09 #42 av: Leifanders

#40 och 41. Jag sprang ett 6-timmarslopp i November och då tryckte jag i mig allt jag kom över, torkad frukt, chips (hade jag sett fram emot lång tid eftersom jag inte äter det annars), korv med bröd, kaffe, vatten etc. Då tog kroppen slut efter ganska precis 5 timmar, oavsett hur mycket energi jag fyllde på med så tyvärr handlar inte allt om energi, det handlar om hur bra tränad man är också... Glad

Vid några längre löptävlingar 2-3 mil har jag märkt att min kropp är seg i början men vaknar till efter ungefär 8km eller 30 minuter.

Men just vätskan tror jag är extra viktig att tänka på när man kör lågkolhydratskost eftersom man då binder mindre mängd vätska.

Jag har hört andra som tycker att det funkar bättre med tex havregrynsgröt en stund innan träningspasset, jag har dock inte testat själv... Klart värt att testa att fylla på lite kolhydrater om du känner att kroppen inte svarar ordentligt annars...

Anmäl
2014-01-12 17:39 #43 av: Lchfman

Ja jag känner nog att vätska och mineraler kan vara en större bidragande faktor än kh. Det märks att man håller mindre vatten när man kör lågkolhydrat.
Jag vet inte än, men testerna blir bättre och bättre.
Men när jag börjat tänka på salt och vätska osv har jag haft mindre problem på längre sträckor.

Precis som dig så tycker jag med det känns som kroppen vaknar till liv efter en mil eller så.
Undra vad det beror på.

Anmäl
2014-01-16 17:20 #44 av: Leifanders

Skulle kunna vara något med att det tar en stund för kroppen att få igång fettförbränningen för mer intensiv verksamhet till exempel. Men det är bara en av mina egna teorier...

Anmäl
2014-01-16 20:24 #45 av: Lchfman

Ja jag har funderat på det med.
Undra vad vetenskapen säger.

Anmäl
2014-01-16 21:34 #46 av: Kajak11

Tror Jonas Berqvist nämner det. Traditionellt brukade man att säga att det tok 20 min. För förbränningen började. Nyligen läste jag att det går 45 min. Men oavsett tar kroppen av kolhydrater först om dom finns då det är lättast för den att ta up dom. När dom är förbrukat går den på fett. Det är svårare att förbränna fettet. Men när det inte finns något kokhydrat kan det känns obehagligt i början tills kroppen har vänjat sig till detta.

Anmäl
2014-01-17 06:41 #47 av: Lchfman

Låter ju rimligt, undra om det kan vara så.
Kommer inte ihåg att det stod så i bergqvists bok.

När jag tänker efter så har jag nog alltid haft det så att man får nya krafter, andra andningen, efter typ 45-60 min.
Fettdrift även då, innan lchf?

Anmäl
2014-01-17 16:18 #48 av: Kajak11

Jadet är nog detta. Jsg oprovade hur dåligt man mår när kroppen ställar om på en kajak semester där jag brukade äta kolhydrater men dom tok slut. Mådde verkligen fåligt och trodde jag skulle spy...oavsett går kroppen på fettförbränning når man tränar många timmar....

Anmäl
2014-01-20 07:15 #49 av: SpurtAnne

Har kört på fettdrift ett par år nu men i fredags innan cirkelträningen så åt jag lite jordnötter och cashewnötter.
Första varvet var ett rent helvete! Hjärtklappning och mjölksyra som inte var av denna värld. Varv 2 och 3 kändes bättre. Jag vet inte om det var dagsformen eller kolhydraterna eller nötterna som gjorde det här men så här dåligt har jag aldrig mått vid träning sen jag började med lchf.
Sen är jag väldigt känslig för nötter. Om jag äter jordnötter eller cashew på kvällen så får jag fruktansvärda nattsvettningar. Det började 1,5 år efter att jag började med lchf.
Jag tror att man kan vara känslig för olika saker. Andra kolhydrater än cashew och jordnötter kanske inte skulle göra lika stor skillnad för mig, jag vet inte, men jag vågar inte testa. Det går ju så bra utan. Nästa gång tränar jag hellre på tom mage.

Anmäl
2014-01-20 08:53 #50 av: Lchfman

Det är sjukt svårt att "känna efter" Jag tycker mig ha en ganska sund syn på saker, och har ganska lätt för att vara pragmatisk, realistisk och självkritisk.

Men lik förbannat är det jättesvårt att härleda saker till hur det känns.

Det spelar in så mycket med psyke osv. så man bli inte klok.

I lördag sprang jag en kort runda i terräng, men väldigt kuperad, Ca 7km. Tom mage, Inga extra kolhydrater, och en vanligt strikt vecka innan lördagen.

Hade hur mycket kraft som helst, och en bra stuns och tryck i steget, samt bra "syreupptagning" dvs den egenupplevda känslan.

Väldigt trevligt pass redan från start.

Stärk av detta passade jag på att köra ett distanspass på söndagen, allt för att testa gränserna. 

Körde en halv portion havrgrynsgröt som de senaste gångerna innan distanspassen(3 tim innan). Dvs lite mindre än innan, men jag fick inte i mig mer.
Det var ok, den första milen, sen blev det ganska trögt, men det berodde på extremt "spårigt" all lera hade fryst och bildat räfflor som mina stackars fotleder och knän tillslut blev utmattade av.

Drog ner på farten på dessa avsnitt (70% av sträckan) men jag hade bra kraft hela vägen i mål sen när det var jämnare mark. Sista 3 km är jäkliga backar, dessa gick bra denna gång. Och jag hade inga krämpor med mage eller muskler, bara ledbruten av det tuffa underlaget, och det är helt ok. :)

Alltså, som jag inledde, det finns så förbaskat många variablar att det är stört omöjligt att veta om det skall gå bra eller dåligt och om man kommer sabba magen eller inte osv.

Men man blir bättre och bättre med "tid i spårert"
Men lätt är det inte.
Om jag skall dra någon slutsats så tror jag (tror jag) att Lågkolhydrat är bra för min löpning, men det tar tid att hitta tillbaka och komma rätt igen på denna nya kost. Det tar inga 6veckor inte, jag har tragglat i snart ett år!

Mycket psykologi...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.