Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 5168 ggr
Pussgurkan
7/3/13, 10:48 PM

Hur bli ren ?

Tänkte fråga en liten annorlunda fråga. Är seriös och önskar seriösa svar. Jag känner mig skitig! Både invändigt av HELT fel kost i ett par dagar men dels pga att jag fått aha-upplevelser och insikter som nu har gjort att jag känner mig skitig. Ska hem imorgon och känner att jag verkligen r e s e r HEM (ska bli skönt) känner att jag absolut och uppriktigt lägger ting bakom mig och att det ska bli skönt att komma mig här ifrån. Men hur gör jag för att rena mig, få bort denna skitiga känslan - dels rena kroppen med mat/kost och dels att rena "mig" ?? Ska jag köra ett par faste dagar? Kan jag äta något som rensar tarmarna och kroppen min? Hur renar jag mig från "insikter"?

Annons:
Lumina - 留美奈
7/3/13, 11:00 PM
#1

Jag är inte någon expert på några "reningsriter", men jag tycker alltid att jag känner mig "renare" när jag äter fisk. Det finns inget särskilt jag kan säga om det utan det är bara en känsla som infinner sig. Särskilt färsk fisk, men det kräver ju att du tycker om det.  Sen kan det nog vara så att många har olika saker som får dem att känna sig bättre. Du får helt enkelt testa dig fram vad som känns bäst för dig.

Jag hoppas det känns bättre snart!

Lycka till!

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Pussgurkan
7/3/13, 11:40 PM
#2

Ja där sa du något. Fisk i foliepaket och grönsaker i foliepaket.

dufva
7/4/13, 12:11 AM
#3

Det är knappast nåt som blir bättre av nåt försök att "rena sig" "späka sig" eller tom "straffa sig"

Det är bara att börja äta vanlig människomat igen så är man snart uppe på banan igen 🙂

Trippelmormor
7/4/13, 5:00 AM
#4

Styrketankar till dig!h

NillaNina1
7/4/13, 7:57 AM
#5

Kanske komplettera med att mentalt se dig ren precis som du är? Alltså, med alla fel och brister!

Ta väl hand om dig!

/NillaNina

Pussgurkan
7/4/13, 8:06 AM
#6

Det är inget illa som hänt mig. Jag har bara kommit underfull med ting. Människor (människan i detta fallet) som jag har haft en uppfattning om visade sig vara något helt annat. Full av fördomar, fördömanden och …. fult beteende. Hon påstår sig vara socialdemokrat, öppen och fördomsfri - men visar sig full av fördomar och översitteri fast mot "andra tänkande" än henne. Bl.a. så kan hon inte förstå (hon sa helt andra ord som jag inte återger) hur Sverigedemokraterna är tillåtna i vårt land. Jag är ingen anhängare av sverigedomokraterna MEN det är ju det som en del av en demokrati - att man får tycka och tänka som man vill (inom vissa gränser) men detta v tyckte denna demokratiska människan det skulle vara lagstiftat emot!!! Vi har haft många diskutioner dessa dagar och jag känner mig skitig invändigt. Att alla dagarna sedan bestått av mat, godis, kakor, glass och mer mat gör inte saken bättre. Dessutom är människan ful och manipulerande och utnyttjande - skyller och förklarar hela tiden hur "illa" det …., hur synd det är om henne Nä slutar skriva nu. Men våran vänskap är nog …. ett minne blott. Jag vill inte ha sånna människor i min närhet. Och jag vill liksom bli ren från all skitmat och denna skitiga känsla som jag sitter igen med :-(

Annons:
bluegoose
7/4/13, 8:34 AM
#7

När jag behöver skölja av mig saker och ting brukar jag ibland ta en dusch inspirerad av det japanska badet Hasseludden. Jag tar en pall och sätter mig i duschen, med en hink som jag fyller med vatten. Tvålar in mig och sköljer med vatten ur hinken och tänker att nu renar jag min kropp. Tvålar in en gång till och sköljer och tänker att nu renar jag min själ och försätter mig i balans med mig själv och universum.

Låter lite knasigt kanske, men det funkar för mig.😉

Pussgurkan
7/4/13, 8:46 AM
#8

Låter som en idé, just det medvetna renandet. Tog faktiskt en ordentlig dusch och tvagning igår innan jag la mig.

bluegoose
7/4/13, 8:53 AM
#9

Jag tycker inte att det behöver handla om späkning eller självbestraffning, utan mer att man utför någon slags symbolhandling som gör att man tillåter sig själv att släppa taget och gå vidare.

Lilltilda
7/4/13, 8:55 AM
#10

Som kristen tycker jag att den sk överlåtelsebönen är en befrielse att ibland be för att ge mig en inre frid. Att be den bönen sakta och fundera på ordens betydelse ger mig ett inre lugn.

"Du som ville mitt liv
och har skapat mig efter din vilja,
allt i mig känner du och omsluter med ömhet,
det svaga likaväl som det starka,
det sjuka likaväl som det friska.
Därför överlämnar jag mig åt dig
utan fruktan och förbehåll.
Fyll mig med ditt goda,
så att jag blir till välsignelse.
Jag prisar din vishet, du som tar till dig det skadade och lägger din skatt i bräckliga lerkärl."

En av syndabekännelserna är också rätt skön att be ibland:

"Barmhärtige Gud du som i Kristus öppnar vägen till dig och utplånar världens alla synder, jag ber dig: Rena mig, så blir jag ren, hela mig, så blir jag hel, drag mig till dig, så får mitt hjärta ro."

~God loves you, and I´m trying! ~

asahars
7/4/13, 10:13 AM
#11

Om du har möjlighet till det kan jag rekommendera dig att ta en riktigt lång skogspromenad. Det gör underverk för både kropp och själ att sitta på en stubbe och andas in den mjuka goda skogsluften. Eller ta dig ut till en badsjö och simma riktigt långt.

crikarlshamn
7/4/13, 10:42 AM
#12

Goda ràd har getts.

Känner du att du vill kan du prova att blunda i duschen och visualisera vattnet som rinner äver kroppen som vitt ljus som sköljer bort det du känner som orent.

Ett steg längre, sök efter ljus meditation etc. 
Youtube:

Svenska
http://www.youtube.com/watch?v=5wJoNZGjvl0

Engelska
http://www.youtube.com/watch?v=_2rZ2X2lpvg

Lugn musik att ha pà i bakgrunden
http://www.youtube.com/watch?v=6civGWY1f2s

Har du ätit mycket socker och vetemjöl och om du blir inflammerad i kroppen utav detta sà känner man sig tung och trött och är förstoppad. 

Fràga pà hälsokost efter ett milt laxerande te eller om de har cascara sagrada bark .

SpurtAnne
7/4/13, 2:08 PM
#13

Spring en mil eller kör ett hårt pass av nåt slag. Se sen till att undvika energitjuvar. Lättare sagt än gjort, jag vet, de dyker upp när man minst anar det.
Själv har jag försökt rensa mitt liv från såna och mår mycket bättre inuti och jag kan lägga energi på att må ännu bättre.
Sen har jag märkt att när jag ältar mina problem med någon annan så mår jag oftast sämre än innan. Problemen känns större och värre än innan. Bättre för mig att springa en halvtimma och rensa huvudet. Då tänker jag så bra och problemen känns mindre efteråt.

Annons:
Pussgurkan
7/4/13, 4:48 PM
#14

Tack för alla tips. Energitjuv är precis ordet men inte på det sätt de brukar vara. Hon skäl energi genom att ständigt förklara (bortförklara) varför hon är så lat.

LaRose
7/4/13, 6:46 PM
#15

Hej Pussgurkan!

Jag brukar vända uppmärksamheten inåt och fråga mig vad det är i mig själv, som gjort att jag umgåtts med den där personen. Det är svårare än att lägga allt på den andre, men det brukar leda till lite självinsikt. Denna brukar transformera upprördheten och ta mig ur det hela. Projektionerna släpper och jag kan gå vidare från en ny nivå. Jag blir mer kärleksfull igen och kan låta henne vara som hon är, medan jag går en annan väg.

Pussgurkan
7/4/13, 7:51 PM
#16

#15 bra tanke och jag tänkt lite åt det hållet. VAD det är som får mig så arg/irriterad/upprör över henne. Kan inte komma på något exakt utan det är många små ting som tillsammans blir en stor helhet. Det som rör upp mest i mig är hennes självgodhet och hennes bortförklaringar hela tiden. Och detta att hon alltid ser sig som att tillhöra en högre, bättre ras av människa. Hon läser poesi, är för demokrati så länge det är hennes demokrati, hon har absolut inga fördommar om det är i större sammanhang hemma är något annat ….. nä jag måste släppa det och henne och bara skita i det!! Men så svårt. Det som är det värsta är ATG jag absolut inte sett henne på detta sätt innan utan det kom som från öppen himmel och slog mig på käften. Och jag inser nu att så har det "alltid" varit - på hennes vilkor, på hennes sätt och i hennes värld. JA hon formar och omformar verkligheten så att det blir som hon vill Aaaarrrrgggghhhhh!!!!!!!! SLUTA !!!! Ska fixa en sallad och broccoli med smör och lite lax till det.

DaniellaL
7/4/13, 8:23 PM
#17

Unna dig något fint såsom en ny väldoftande bodylotion, hårolja, kanske massage eller fotvård så känner man sig genast gladare och piggare! :)

Luccy
7/4/13, 9:27 PM
#18

Hej Pussgurka!

Åh jag känner igen så väl problemet, jag har precis tagit mig ur en sådan vänskap. Jag har till slut fått tyst på "bandet" i huvudet genom att meditera. Det tog några ggr o tro på tusan att hon besökte mig där till o med. Men jag sa till henne 2 ggr att hon inte var välkommen i min meditation o det är underligt men till slut släppte all min agg mot henne. Jag fattar fortfarande inte varför jag blev så arg o irriterad på henne. Vi kanske var för olika, men absolut är jag nöjd nu när jag avslutat det hela. Hoppas du hittar en bra lösning.

Kram Luccy

LaRose
7/4/13, 9:43 PM
#19

Att du ser den här personen "klarare" nu, betyder att det skett någon utveckling i dig. Det är något gott! Alla starka känslor du har inför henne nu… undersök dem lite närmare. Kanske är det dig själv du egentligen är arg på?

Hon måste få vara som hon är och gå sin väg med det, tills hon själv eventuellt vaknar upp. Du kan inte fortsätta må dåligt av hur en annan människa beter sig. Och inte kan du ändra henne. Finns det någon djupare koppling till dig själv? Något som triggas, som du också behöver se? Något du känt i tidigare relationer men inte sett klart? Det är så mycket man är omedveten om. 

Just det där, när man blir sååå irriterad på någon annan, brukar ha med något omedvetet i en själv att göra. Det gör det hela mer intressant och konstruktivt att se det på det viset. Vi är alla människor och har så mycket att lära om oss själva. Och alla har vi skäl till att ha blivit som vi är.

Det verkar i alla fall vara något viktigt som startat i dig. Ta hand om det. Kram till dig!

Pussgurkan
7/5/13, 12:37 AM
#20

#19 tror absolut på det du säger. Jag börjar nog oxå kanske ana vad det är som händer som hör att jag reagerar som jag gör. Nyttigt. Konstigt nog så efter ett telefonsamtal till min allra bästa vän då känner jag mig nu mer "befriad" och faktiskt mer tillfreds än vad jag gjorde få jag startade tråden. Känner mig lite lättade till och med. Knepigt och spännande

Annons:
LaRose
7/5/13, 3:42 PM
#21

Du ser, processen går framåt! Gläds med dig.

lizzzie86
7/5/13, 4:23 PM
#22

Det va nån sa….Det är nåt hos den där männskan som jag inte gillar hos mig…….Dr Phil förmodlngen😇

Nugilla
7/5/13, 9:38 PM
#23

Hej alla!

Intressant läsning.. tråkig upplevelse Pussgurkan..

Ville bara dela med mig av min erfarenhet när det gäller en "energivampyr" och det är att jag har själv haft en sådan människa i mitt liv sedan barnsben, men fick nog och klippte av banden helt.

Hon var så självupptagen och egoistisk av sig och jag "stod ut" i hela 44 år och det var min egna syster… och inte nog med det - hon är skyldig mig en massa pengar oxå. 

Jag klarade bara inte av hennes sätt längre och jag tog mycket riktigt illa vid mig i början, men sen gick jag igenom allt som hänt, inom mig och har allt lite agg mot henne än i dag, det med pengarna, men det är inget jag stör mig på 🙂 längre.

Jag gjorde en "rening av både kroppen och sinnet" och det innebar att jag via meditation såg mig själv gå ner till en varm och härlig strand och efter avplockning av plagg efter plagg tänkte jag att nu tar jag av mig problem efter problem… Sen gick jag ner i vattnet och tittade på denna underbara plats, som bara jag visste om 😉 och jag gick längre och längre ut och hela tiden tänkte jag på, att jag ville rena mig ifrån allt som gjorde mig så arg och ledsen och besviken… kände med varje simtag att jag mådde bättre och bättre.

Jag simmade utåt och för varje andetag tänkte jag, att när jag andas in, så får jag ny och ren energi och när jag andades ut så tänkte jag, bort med det som gör att jag blir så arg.. Jag tog mig ut till ett litet vattenfall och satte mig där och kände att alla problem bara rann av mig, det renade på så sätt hela min kropp.. Vaknade så sakta till liv igen och jag kände mig både renare och en klart gladare människa.Det var en härlig känsla, att känna mig ren både utanpå och innuti.

Kanske en litet förslag på en meditation.

Lycka till med livet och KRAM

Nilla Regnbåge

Pussgurkan
7/5/13, 10:52 PM
#24

#23 låter underbart. Tack för att du delar.

jessirene
7/6/13, 12:39 AM
#25

Om du får ut något av att umgås med denna människa så fokusera enbart på detta och i kortare stunder. Annars är det nog bättre att sluta träffa människan. En människa kan faktiskt ha den effekten du beskriver och det bästa sättet att bli ren är nog att bestämma sej för att vara tydlig och minska/avstå umgänget. Lycka till med återhämtningen!

Kajak11
7/6/13, 10:36 PM
#26

Inte snällt att säga men det finns ju folk som bara tar energi från andra….och bara pratar deras saker och sen när man har lyssnat hela tiden tycker dom att man har haft trevligt. Jag brukar tänka att dom inte vet bättre men om jag blir trött drar jag mig undan. ..promener och springar och söker eget sällskap. FÖrsökar att bli bättre på accept och att vi alla har fel och brist Forlåtelse till omgivningen.. Men accept av sig själv är det bästa. Trevlig helg.

Pussgurkan
7/6/13, 11:07 PM
#27

Ja och så finns det de som bestämmer att "vi ses då, jag kommer och hämtar dig kl XX". Så väntar man och tillslut ringer man och då säger de helt förvånade att "jag fick ett extra pass på jobbet …." MEN RING DÅ FÖR HÖGE FARAO!!! Eller som nu för mig; vill inte lyssna, tror sig vara så jävla mycket bättre än alla andra för att hon är "sosse" - vilket hon talar om OFTA!, skapar sin egen verklighet och tror stenhårt på den …. ARRRRGGGGHHHH , hade ju nästan lyckats släppa min irritation :-(

Annons:
Lilla71
7/7/13, 1:48 AM
#28

Energisorteraren brukar jag ta till !

Den låter kanske lite udda, men många som provat brukar fortsätta med den.

Blunda gärna (när du kan ramsan, innan dess kan det vara bra att ha en liten lapp man tittar på och sen blundar medan man visualiserar det man läst)

*

Alla energier i mitt energisystem som inte tillhör mig ,skickar jag tillbaka nu.

Alla mina energier som befinner sig på andra ställen, kommer tillbaka till mig i helt renad form.

Mitt energisystem balanserar mig.

*

Man kan behöva göra energisorteraren flera gånger om dagen när man har mycket möten med människor. Man lär sig känna det med tiden.

Lycka till!

[Petronella Pip]
7/10/13, 7:44 PM
#29

Detta var en riktigt fin tråd!!

Pussgurkan
7/10/13, 8:26 PM
#30

Ja det blev det. Även om det inte kändes bra (i mig) då jag startade tråden. Kul med alla fina tips och råd.

Kajak11
7/10/13, 10:38 PM
#31

Om man också jobbar med ändrat kost kan det gi stora humör förändringar. Inte gi upp. Säg att nu gör du något bra för dig själv. Vilopauser. Promenader och hitta din egen röst. Sedan sov…ät rejäla måltid och stå på dina egna synsätt. La andra tänka vad dom vil. Godnatt. Kunde ha sagt samma till mig själv

crikarlshamn
7/11/13, 12:26 AM
#32

Instämmer med Petronella :-)

wiren_johan
7/11/13, 12:29 AM
#33

Det bästa att göra är att sluta sympatisera med Sverigedemokraterna. Väldigt genomskinligt, det är typiskt folk som röstar på Sverigedemokraterna men inte riktigt vågar stå för det att säga att de inte är Sverigedemokrater, men tycker att det är så synd om dem och att dom har lika stor rätt att finnas i en demokrati. Men sen så skulle jag rekommendera att ta en lång och skön dusch och efter det sätta dig utomhus tidigt på morgonen eller på kvällen när det är lugnt ute och dricka en god kopp kaffe.

Upp till toppen
Annons: