Annons:
Etikettövrigt
Läst 4414 ggr
crikarlshamn
2013-07-03 16:19

Sockerlöst matsnobberi...

”Sockerlöst matsnobberi en uppvisning för vuxna”
intressant…

http://www.aftonbladet.se/wendela/article17061003.ab

Krönika: Sara Milstead om generationen som äter för att glänsa - inte för att de måste

Jonas Bergqvist har dukat upp ett sockerfritt barnkalas och njuter av uppmärksamheten.
(http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article17064070.ab)

Jag betvivlar inte alls att barnen blev måttligt hysteriska av den ekologiska tomatpurén presenterad i vita skålar (vem hade gått i gång på det liksom), men känslan av att det hela rör sig om en uppvisning riktad mot andra vuxna – snarare än om att ge barnen en schysst fest – vill inte släppa taget.

För låt oss vara ärliga – den organiskt framtagna purén har ingen som helst betydelse för barnens hälsa i ett kort eller långt perspektiv (ekologiska produkter är för övrigt inte överlägsna andra sett till hälsoaspekter, men det är en sanning som de flesta eko-religiösa blundar för). En tårta gör inte heller till eller från, om man antar att barnen inte firar födelsedagar varenda kalenderdag. Och att barn blir chockade av socker är en sedan länge av forskare avfärdad myt.

Men det som däremot kan följa med de unga i framtiden är detta värderande av mat som vår samtid ägnar sig åt.

Finmat och fulmat, finätande och fulätande.

Rawfood-bollar och hemlagad sushi ger guldstjärnor på den sociala skalan, ketchup och vitt bröd avdrag. Fast inte på BMI-skalan, märk väl.

På 70-talet var käk lika med makaroner, nattkorv, Skogaholm och O’boy, den skitigaste av fulmat.

Ändå bar människor storlek 36 på sina utåtsvängda jeans och var smala som stuprör.

Hur många skulle glida ner i sina gamla tjafs i dag?

Claude Marcus, professor vid överviktsenheten på Huddinge, sa en gång att mat ska vara tråkig. Då äter vi som vi gjorde på 70-talet. Alltså för att vi måste, inte för att njuta, glänsa, statuera exempel och för att vi inte kommer på något bättre att göra.

Jag tror att många unga i den sockerlösa matsnobbsgenerationen kommer att få viktproblem.

Annons:
Sindri
2013-07-03 16:36
#1

Nu säger jag som Carl Lidbom; "Trams!"

Jojomaja
2013-07-03 22:02
#2

Jonas ger svar på tal: 

Hur mycket kan ett sockerfritt kalas provocera anno 2013?

Idag publicerades artikeln om vårt sockerfria kalas på webben i Aftonbladet. Jag tror att den kommer på pappret i Aftonbladets Wendela imorgon. Reaktionen på vårt sockerfria kalas är redan stor. Och verkligen föremål för analys! Vad väcker vi hos människor när vi väljer sockerfritt? Hur mycket kan sockerfrihet provocera egentligen? I ett upplyst samhälle år 2013?

I anslutning till artikeln skrevs en krönika av Sara Milstead. Hon skriver bland annat att jag njuter av uppmärksamheten, att det var en uppvisning riktad mot andra vuxna, att barn inte bli chockade av socker och att vårt kalas handlade om matsnobberi.

Krönikan väckte så klart uppmärksamhet och flera höll med Sara andra var emot och gillade sockerfriheten. Sara besvarade flera inlägg där hon bland annat säger att 

"det finns ingen anledning att behandla våra barn som diabetiker", 

"har man någorlunda balanserad livsstil ska inte socker på födelsedagar vara något problem", 

"äter man inte i överflöd, torde varken tårtor eller bratwursts ta död på dig", 

"tomatpuré i exklusiva skålar? Det är väl där debatten egentligen ligger, 

"Ja, jag tror att en del handlar om att markera för andra föräldrar att de gör fel". 

Det finns naturligtvis viktigare saker i världen att engagera sig i än vad en okunnig tyckare på Aftonbladet skriver. Det är hennes jobb att tycka till om saker som hon inte riktigt är insatt i. Men för er som är intresserade av sakfrågan kommer här en liten djupare bakgrund till artikeln: 

Njuter jag av uppmärksamheten? Nja, känner mig ganska neutral faktiskt. Jag har jobbat med kost, träning och livsstil i över 10 år nu och har kommit en bra bit mycket längre än att anordna ett sockerfritt kalas för att sedan hänga på telefonen till kvällspressen. Däremot skulle jag gärna vilja få uppmärksamhet kring andra delar jag engagerar mig i. Till att börja med kan Sara fråga sina kollegor om vem som sökte uppmärksamheten när det gällde det här sockerfria kalaset. Det var knappast jag som ringde Aftonbladet. Jag skulle tro att Sara njuter mer av uppmärksamheten från sin krönika än vad jag bryr mig om uppmärksamheten av artikeln. 

Att det var en uppvisning riktad mot vuxna är naturligtvis helt fel. För oss kändes det bara helt naturligt att anordna ett kalas för vår dotter utan socker, inte svårare än så. Vi lever en sockerfri livsstil och har gjort så i åratal. Vi mår bra av det helt enkelt. Jag är mycket väl medveten om de studier som visar att det inte finns någon koppling mellan hyperaktivitet och sockerintag hos barn. Jag har faktiskt inte satt mig in i dessa studier i detalj, men det ska bli kul att göra det så småningom. Oavsett denna koppling så är det vetenskapliga underlaget blytungt när det gäller socker och flera av våra välfärdssjukdomar. Att därför inte vilja leda in sina barn i sockerfällorna, att inte vilja vänja sina barn vid den söta smaken, att visa att festligheter kan kretsa kring annan god mat än godis, glass och kakor borde därför inte vara så kontroversiellt. Men för vissa är det tydligen så. 

Att vi inte behöver behandla våra barn som diabetiker är en för dum kommentar för att kommentera. Sara, hur tror du man blir diabetiker typ 2? Det är sant att det inte behöver vara ett problem med socker på ett kalas om man har en balanserad livsstil. Det är sant, men två följdfrågor uppstår: Har barn idag verkligen en balanserad livsstil? Och vad är problemet med ett sockerfritt kalas? Återigen: vi kritiserar inte föräldrar som serverar socker på sina kalas - vi visar att man kan ha ett kalas utan socker. 

Tomatpuré i exklusiva skålar? Jag kommer inte ihåg om skålarna är från 70-talet från mitt barndomshem som vi fått från farmor eller om det var de som kostade 5:50 kr på IKEA. Exklusiva var de i alla fall inte. Snobberi? Knappast. 

Sara försöker sticka ut i sin krönika och få det här till en socio-ekonomisk snobberifråga. När det hela i grund och botten handlade om ett rent hälsomässigt ställningstagande, en insyn i vår sockerfria vardag 1 dag utav 365 om året. Vad är problemet?

http://www.jonasbergqvist.se/blogg/2013/7/3/hur-mycket-kan-ett-sockerfritt-kalas-provocera-anno-2013/

Zepp
2013-07-03 22:07
#3

Ja vad fan.. lite socker skadar väl inte!

Nearly 1 in 4 U.S. Teens Has Diabetes or Prediabetes

In less than a decade, the proportion of kids ages 12 to 19 with diabetes or prediabetes has jumped from 9% in 1999-2000 to 23% in 2007-2008.

Read more: http://healthland.time.com/2012/05/21/nearly-1-in-4-u-s-teens-have-diabetes-or-its-precursor/#ixzz2Y0zaIsnt

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
2013-07-03 22:49
#4

Socker finns det verkligen otroligt mycket FÖR mcket av. Pengar verkar inte fattas heller när det gälller att köpa av det I en massa olika detaljer. Fantasin om hur många olika saker man kan förstöra med extra tillsatt socker eller sockerersättning, för att nu inte tala om smaklökar eller vad det nu är som med ledning till hjärnan ställer allt upp och ner.

Det är faktiskt inte fel att smaka även det som är naturligt surt eller beskt, det finns sensationer och kunskaper I den sortens upplevelser.

Jag kan utan vidare tänka mig att de flesta barn skulle tycka att det är både intressant och rentav spännande om dom fick vara barn som själva tycker vill säga.

Lumina - 留美奈
2013-07-03 23:12
#5

Jag tycker det är jättespännande hur avsaknad av socker kan uppröra människor på detta sätt. Helt fantastiskt. De låter alla som om Nordic Sugar avlönade dem. 😊

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Bivax
2013-07-03 23:24
#6

Tänk att man kan hamna i tidningen för att man har ett sockerfritt barnkalas. Snacka om nyhetstorka.

Annons:
Bivax
2013-07-03 23:48
#7

Fint med hennes slutsats också:

"Jag tror att många unga i den sockerlösa matsnobbsgenerationen kommer att få viktproblem."

Ja, många i den generationen har det redan. I mina barns klasser finns det gott om rejält överviktiga barn. Det är säkert för att de inte får äta socker på sina kalas.

Denna kommentar har tagits bort.
asahars
2013-07-04 09:01
#9

Det finns mycket i Saras inlägg som jag inte håller med om men en sak kan man ju lyfta fram: Man kan äta sunt och sockerfritt och gott utan att skriva sina matvanor och sin livsstil på andras ibland alltför nyfikna näsor. Ekologiskt handlar om miljön och förhållandena för dem som arbetar med frukt - och grönsaksodlingar.🙂

Sindri
2013-07-04 10:19
#10

#9 skrivet av asahars 

Jag tycker inte att det är att skriva på näsan att bjuda andra på det som man äter i vardagslag. 

Nu var det dessutom tidningen som kontaktat pappan.
Saxat från inlägg#2
"Till att börja med kan Sara fråga sina kollegor om vem som sökte uppmärksamheten när det gällde det här sockerfria kalaset. Det var knappast jag som ringde Aftonbladet."

Det är så olika vad som är accepterade och icke-accepterade matvanor.
Jag tror inte många vegetarianer skulle ställa sig och steka biffar för att det kommer icke-veg på middag. En veg. som går på middag förväntar sig däremot naturligtvis att det finns alternativ.
En restaurang som inte serverar veg-kost kan få mycket sk-t för det, men ber man om riktigt smör och fet grädde är man avvikande.

Och varför är det så många som berättar om alla gliringar/påhopp/truganden de får för att de INTE äter socker/bullar mm. Det motsatta händer ju aldrig.

lenoka
2013-07-04 12:38
#11

Nu är du helt fel ute…herreje…

lenoka
2013-07-04 12:44
#12

Sockerfritt så långt det går och allra helst till våra små..så klart…hur kan man tycka annat…

Annons:
Kajak11
2013-07-10 14:12
#14

#10. Och sen hörde jag i dag en vegan fråga efter vegan skor i sports affären. Ja inte gar det med mat att göra…men veganen lämnade Malmös bra affär:-)

Upp till toppen
Annons: