Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 2057 ggr
Mozzarellan
2013-07-02 13:13

OT- frystabär finns inte mer...

Efter ha letat i några veckor i frysdisken efter hallon-blåbär ficknjag idag en förklaring. De är borttagna i alla affärer i hela Italien då risken för hepatit A finns. Hoppas de snart har extrapris på de färska så fyller jag frysen med lite själv. 125 gr / 2 € kostar de numera.

Annons:
Sindri
2013-07-02 17:33
#1

Vi hade samma larm här i Sverige för ett par månader sedan. Visade sig att det endast var jordgubbar det gällde.

Eller så får du ta ett plan till gamla Svedala…idag smakade jag årets första blåbär i skogen. Mums! Förra året var det rekordskördar, men i år verkar de ta igen sig.

Mozzarellan
2013-07-02 18:08
#2

Jo , jag minns den infon i någon tråd. Förra året var ett otroligt bra frukt år speciellt aprikoser, men i år så är det rätt klent. Dels beroende det på vädret. Mina rabarber tar sig inte alls längre, ser så bra och rejält ut när det börjar, sen blir de smala och ihåliga liksom. Mums riktiga blåbär är supergott.

Zepp
2013-07-03 22:38
#3

Ica säljstoppar frysta jordgubbar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17069119.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
2013-07-03 22:57
#4

#2 Mozzarellan.

Rabarber ska flyttas varje 5 år har jag läst någonstans och då ska man gödsla nya platsen ordentligt. Om det stämmer vet jag inte, jag har inte längre någon odlingsplats, men den plantan jag en gång hade, den tynade bort.

Åsa S
2013-07-04 05:22
#5

Nä det är snarare tvärtom rabarber trivs utmärkt på samma plats i väldigt många år de blir bara klena ifall man planterar om dem ofta. För att få riktigt stora och fina plantor ska man även låta bli att skörda de 3-4 första åren + ge rikligt med ko el hästgödsel jag slänger på nästan en halv skottkärra per planta (jag har 4 olika sorter).

Ifall plantan odlas i Italien kan det vara bra att veta att rabarber inte är så väldigt förtjust i värme och den går inte riktigt lika bra att odla i sydligare länder som det går i svenskt klimat.

Upp till toppen
Annons: