Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 9241 ggr
Hurven
7/1/13, 4:43 PM

LCHF i Amsterdam?

Hej!

Om exakt en månad åker jag och min sambo till Amsterdam, vilket kommer bli hur kul som helst! 😃

Vi har varit där en gång tidigare, och jag kunde inte undgå att lägga märke till hur lite LCHF-vänlig mat det finns. Eftersom jag inte är överviktig gör det ingenting att jag gör undantag då och då, jag äter till exempel sushi en gång i månaden och mörk choklad på helger och vissa vardagar.

MEN det mesta i matväg i Amsterdam innehåller gluten. Jag är inte diagnostiserad med celiaki, men min mage går sönder om jag äter mer än 1 skiva bröd eller mer än 1 kanelbulle, och så vidare.

Senast vi var där levde vi i princip på bara mackor och andra gluten-fyllda matvaror. Min mage mådde inte alls bra och det förstörde en del av resan för mig, tyvärr. 😕

Därför vill jag vara lite mer förberedd inför den här gången! 

Kort och gott skulle jag vilja ha era tips på vad jag kan äta där borta. Även tips på bra restauranger uppskattas. 🙂

Jag vill även upplysa om att det knappt finns LCHF-vänlig mat i matvarubutikerna. Jag såg inte till några nötter, till exempel. Och 99% av alla mejeriprodukter är 0,5% fett. 😮

PS. Hoppas jag placerade tråden i rätt kategori. om inte får administratör gärna flytta den. 🙂

Annons:
MimLan
7/1/13, 4:49 PM
#1

Just Amsterdam tycker jag är relatvit lätt att äta i, just för att de har så fina mackor!

Gå in i deli/chark-butiker och köp macka med mängder med pålägg, och ät just pålägget. Dividera bort brödet om du är väldigt känslig, jag tyckte det var bekvämt att ha nåt att hålla i dock.

En av mina första upplevelser av deras mackor var så mycket parmaskinka att jag inte klarade att äta upp det. Maffigt.

Hurven
7/1/13, 4:55 PM
#2

#1

Tack för ditt svar!

Jag har inte tänkt på att man kan faktiskt kan lämna mackan och bara äta pålägget! Det är ju faktiskt en löjligt lätt lösning. Lite pinsamt att jag inte har tänkt på det. ☺️

Det är definitivt någonting jag ska tänka på! 🙂

eriksvensson
7/1/13, 5:24 PM
#3

Visst gar det att ata LCHF har i Amsterdam (bott har i nara 11 manader nu..) 

Du kan ga in pa en Albert Heijn, Dirk van den broek eller liknande mataffar och handla samma produkter som pa ICA/Willys dar hemma. Vill du handla ekologiskt sa har de affarer som enbart saljer sadant men ar ratt dyra (http://marqt.nl/ bl.a. finns pa Rembrandtsplein och Overtoom) Sedan har du dagligen marknad pa Albert cuyp market som ligger relativt centralt och vid sparvagnshallplatsen med samma namn.

Nar det galler restaurangmat sa finns det en hel bunta som saljer kott, sas och tillbehor som pommes/potatis separat. Det gar latt att bestalla 5-600 gram ribs, stek eller annat kott med sallad/sas till (15-25 euro.) 

Daremot kanske du ska undvika turiststraket (fran centralen till rembrandtsplein da det ar ratt sunkigt kott till overpris.) Bast ar det om du gar pa bakgatorna och bestaller dar. Sedan har de aven take away som ar grym har om du nagon gang vill bestalla hem mat, kan varmt rekommendera spareribexpress.nl , 600 gram ribs for 12.95 euro)

Hurven
7/1/13, 7:39 PM
#4

#3

Jag ska kolla mer noga inne på Albert Heijn den här gången. Det var där vi handlade senast, men jag såg inte till särskilt mycket LCHF-vänligt. Men ska kolla mer noggrant den här gången. Vi handlade på den vid Damtorget (tror jag att det var). Sortimentet kanske skiljer sig beroende på vilken butik det är? 🙂

Bra tips att beställa sallad och sås separat! Den här gången har vi tänkt äta mer ordentlig och riktig mat, så vi kommer nog köra på det så mycket som budgeten tillåter. 🙂

eriksvensson
7/1/13, 8:11 PM
#5

Den vid dam square ar bland de storsta albert heijnsen i centrum. Vill du ha storre far du aka betydligt langre ut. 🙂

Vet inte om ni kommer dricka nagon ol ocksa nar ni ar har men kan varmt rekommendera bier fabriek (pa Rokin, nara dam square..) for deras ol och kyckling (en grillad kyckling for 12 euro med pommes och 5 sorters saser..) Men det ar om ni planerat att 'fuska'. 😃

misty09
7/1/13, 9:00 PM
#6

Var i Amsterdam i april i år och det gick alldeles utmärkt. På restaurangerna gjorde jag som här….dvs beställde det som verkade bäst som ex kycklingbröst, lax, helt kött mm och bad om extra grönsaker. Var bla på två Italienska restauranger där jag beställde kyckling i champinjonsås med ratatoille på den ena och på den andra helstekt forell med en god tomatröra. Inga problem någonstans. Var ofta in på Albert Heijn då vi hade en stor ganska nära där vi bodde…..Bredvid Heiniken museum. Köpte bla sallader,ost, nötter, mörk choklad mm. Sen har vi ju alla fina ostbutiker runt om i Amsterdam där man kan slinka in och norpa sig smakprover eller köpa en härlig bit ost med sig hem😉Underbar stad.

Annons:
Hurven
7/1/13, 9:27 PM
#7

#5

Jo, det kommer troligen bli någon öl i alla fall. Det är ju ändå semester, så jag kommer med största sannolikhet göra en del planerade avsteg. Senast hittade vi till exempel ett underbart sushi-ställe som vi tänker besöka igen.

Det allra viktigaste är ju att det blir någorlunda glutenfritt, så att inte resan blir halvt förstörd den här gången också. 😛

Vi ska absolut kolla in Bierfabriek. Tackar så mycket för tipset! 🙂

#6 

Tackar för ditt svar! 🙂

Vi var som sagt inne på Albert Heijn flera gånger utan att hitta någonting direkt LCHF-vänligt. Men det kan ju också ha varit så att vi inte kollade tillräckligt noga. 😊

Jag är visserligen inte särskilt berest, men jag måste ändå säga att Amsterdam är den absolut bästa staden jag har besökt. 😍

Jag hade tänkt köpa med mig en del ost, men klarar den resan hem utan att bli förstörd?

eriksvensson
7/1/13, 9:34 PM
#8

#7

Jadu! Hollandarna ar mycket for sitt brod iallafall. Vi har lunchbuffet pa jobbet varje dag och halften av hollandarna ater bara smorgas med chokladstrossel, nutella eller dylikt pa samt dricker juice/chokladmjolk.. och sockerdessert efterat for att sedan ga ut och dra ett par bloss.😮 

Men Amsterdam ar sjukt grym stad och jag alskar att bo har.  😃

Hurven
7/2/13, 2:49 PM
#9

#8 

Haha, ja det är ungefär så jag tänker mig en typisk holländare. 😃 Dock har dom holländare jag har träffat varit otroligt trevliga, vänliga och hjälpsamma så mig gör det ingenting att dom äter ohälsosamt. Så länge dom är trevliga är jag nöjd. 😛

Jag hade väldigt gärna velat bo i Amsterdam, men vet inte riktigt hur man går tillväga för att ta det steget.

misty09
7/3/13, 6:27 PM
#10

Jadå osten klarar en flygning. Jag köpte med mig hem och det gick bra. Köpte bla Gouda med pesto i….supergod hårdost om än lite läskig färg, ilgrön 😃 Lite OT : Något som jag tänkte på i Amsterdam var att jag inte såg en enda överviktig i stan….trots ett gediget utbud av Pommes och bakverk. Iof så cyklar man ju i ur och skur i Amsterdam eller äter skapligt nyttigt till vardags….deras "nationalrätt" som säljs på gator och torg….sill med surkål, creme fraiche och rödlök är ju iof ok som LCHF😉

Mozzarellan
7/3/13, 7:13 PM
#11

Minns underbar senapsost!! Mycket såser och blandningar, min mage mådde inte så bra efter 4 dar i stan. På den tiden jag åt som alla andra 2008, men kul hade vi.

Hurven
7/5/13, 1:35 PM
#12

#10 Jag såg inte heller särskilt många överviktiga, och som du säger är det lite lustigt med tanke på det stora utbudet av snabbmat och bakverk… 😛

Kul att osten klarar att resa! Då blir det nog att köpa med sig några ostar till mina föräldrar. Dom ska vara kattvakter när vi är borta, så någonting ska dom väl få för besväret. 😉

#11

Haha, nej som jag skrev i trådstarten mådde min mage inte alls bra! Men ack så kul vi hade ändå! 😃

Ska se om jag hittar senapsosten du talar om. Det låter onekligen gott!

Upp till toppen
Annons: