Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 18619 ggr
Lilltilda
7/1/13, 3:44 PM

pizza utan ägg och ost i degen

…detta har jag efterlyst bland vänner och bekanta i lchf-kretsar och fick till sist detta recept på mitt bord. Jag vet inte källan tyvärr, men om någon känner igen receptet och vet dess riktiga ursprung så hjälp mig gärna att ära den som äras bör!
Denna pizza passade mig perfekt! Naturligtvis går den inte att jämföra med vanlig pizzeriapizza, men bottnen blir tunn, saftig och elastisk, samt håller kvar fyllningen bra!

Pizzabotten:
1,5 dl pofiber
1,5 dl mandelmjöl
3 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 dl grädde
2 dl vatten

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt grädde och vatten. Blanda ihop till en deg och låt den svälla några minuter. Platta ut på bakplåtspapper (enligt receptet ska degen räcka till en hel plåt, men jag fick inte ut den riktigt till den storleken. Kanske går om man kavlar med ett bakplåtspapper eller plast mellan degen och kaveln).
Förgrädda bottnen i 175 grader i ca 15 min. Plocka ut den och lägg på valfri fyllning
(Jag hade lantsalami, bacon, färska champinjoner, rödlök, oregano, riven ost och tomatsås).
Ställ in pizzan i ugnen igen och grädda tills fyllningen verkar klar och osten smält och fått lite lagom färg.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
[Jennifer71]
3/5/14, 2:58 PM
#1

Hej, Vilken bra ide med Pizza, det var länge sedan. Ska göra det också i helgen, här kommer mitt favritrecept: Detta recept smakar inte ägg/omelett och har inget knaster. Nästa gång kommer vi att utveckla degen genom att pressa i några klyftor vitlök och ta i lite färska örter. Att smeta ut degen var det svåraste med hela receptet eftersom den fastnade på bakplåtspapperet eller ”snålskrapan”. Gör istället såhär: Klicka ut degen på mitten av ett bakplåtspapper, lägg ett annat bakplåtspapper ovanpå och pressa ut degen till rätt tjocklek och form, dra bort det övre papperet. LCHF Pizza! Gör så här istället för den gamla vanliga pizzadegen så får du en god och nyttig LCHF pizza för 3-4 personer på 20 minuter. Ugn 225 grader, 10-15 min. Pizzadeg 3 ägg 2 dl mandelmjöl 1 msk fiberhusk 1 tsk bakpulver 2 dl riven ost 1 tsk salt Blanda alltsammans i en bunke. Smeta ut degen på en plåt, använd smörpapper. Pålägg på pizzan (förslag) 1 burk Mutti tomatsås/pizzasås på burk (andra passerade tomater funkar men det är inte lika gott) 2 chorizokorvar i skivor (slanta korven) Skivade färska champinjoner Skivad färsk tomat Lite purjolök 2dl riven ost (gärna med lite drag i ex västerbotten, lagrad greve el präst)

Lilltilda
3/5/14, 3:40 PM
#2

#1 Oj va många recept på pizza det finns och alla tycks ha sina favoriter :-). Jag sökte länge innan jag hittade ett utan ägg och ost. Jag tycker att det är svårt att undvika att proteinmängden blir för hög ifall man gör en lchfpizza med ägg och ost i degen och sedan lägger tex skinka, salami och ost på.

~God loves you, and I´m trying! ~

Upp till toppen
Annons: