Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1494 ggr
Lchfman
7/1/13, 1:31 PM

Otippade hinder, jobbiga kommentarer och gliringar

Man tror att det skall vara jobbigt nog med själva kosthållningen, men d i dag fick jag gliringar och flin från kollegor dom jag alltid tyckt vart öppna och lyhörda. Det sved. Att jag sen försökte förklara och argumentera gjorde det hela bara värre.. Lite som "ha ha kolla vad han går igång och skall rättfärdiga sina val" I vanliga fall bryr jag mig inte, men när närmare vänner kollegor eller motsvarande ifrågasätter är det svårt att lägga sig platt. Läser förresten boken matrevolutionen nu. Herregud vad bra presenterad fakta. Det kommer bli svårt att fortsätta hålla tyst om alla tydliga samband, och felaktigheter. Det kommer säkerligen bli en tydlig strukturförändring inom matindustrin sakta men säkert… Så tills dess får man väl må bra i det dolda, och vända andra kinden till..

Annons:
Siggebus
7/1/13, 2:35 PM
#1

När folk är spydiga och gör narr av en på det viset så svarar jag med samma mynt (annars är jag en vänlig själ) 🙂
Svaret i ditt fall skulle bli typ: "eftersom jag ger blanka f*n i att ni kränger skit så borde ni inte bry er så mycket om vad jag äter!?"

Lchfman
7/1/13, 3:09 PM
#2

Ja så borde man ju agera, men jag känner att det sällan är så bra att försvara något som folk inte vill ta åt sig eller lyssna på.

Jobbigt med diskussioner som typ:"ja jo jag hör av du säger, och det var ju intressant fakta, man jag tror inte på det ändå.."

Många blandar ihop åsikt och fakta, det kan ibland göra mig tokig :)
Men det gör säkert även jag då och då såklart.

Dock så är dunning kruger-effekten påtaglig i dessa frågor ofta. :)

Hurven
7/1/13, 4:49 PM
#3

Oj, vad jag känner i det där!

Jag började med LCHF på grund av att min mage inte tycker om gluten. 

Jag får många gliringar från mina föräldrar. Dom säger saker i stil med "Men du har ju alltid ätit pasta och mackor, varför gör du inte det längre?"

Jag brukar förklara att jag alltid har blivit dålig av gluten, och att jag numera lyssnar på min kropp, men dom köper det ändå inte. 

Det är ju inte så att jag försöker få dom att äta som jag. Jag vill ju bara att dom respekterar min kost! 😮

Siggebus
7/1/13, 5:18 PM
#4

#2
Håller med dig där - inte lönt att lägga ner energi på folk som inte VILL…just därför jag INTE håller på och försvara eller argumentera för lchf med dem.

Klipper helt enkelt av med ungefär de orden jag skrev ovan - ingen diskussion utan rätt och slätt: "vad har ni med min mat att göra" 🙂

eriksvensson
7/1/13, 5:28 PM
#5

Sager som #4, ingen ide att argumentera, bara sag OK eller nagot och lat det vara. Att forsoka overtyga nagon gar sallan bra, man blir bara irriterad.

Lchfman
7/1/13, 6:23 PM
#6

Ja ni har så rätt så. Det blir till att träna på tålamodet. I just fallet ovan så startade det med att jag inte direkt ville med till det valda matstället på dagens lunch (thai-hak) med argumentet sorry det finns inget direkt för mig att äta där. Givetvis fick man gliringen "äh lägg av, det finns inget socker i thaimat, det är ju bara ris och sås.)" och "har du inte gått för långt nu" Då blir man ju irriterad eftersom jag håller precis samma linje nu som dag ett. Och dessutom vet vad maten innehåller, jag gissar ju inte. Tröttsamt att försvara sig alltså. Sen att folk som vet att dom vet att dom inte har samma fakta ändå väljer att gå på tro eftersom dom inte orkar ta reda på fakta kan göra mig galen, i alla möjliga situationer, inte bara LCHF. Jag försöker i situationer där jag vet att jag inte har faktan, aldrig argumentera emot någon som jag kan tro har mer fakta. Det känns bara dumt att gissa utan grund. Jaja, fyll gärna på med era reflektioner. Det underlättar i det dagliga.

Annons:
PeggyD
7/1/13, 8:35 PM
#7

Jag känner igen ditt problem också. Hur länge ska du hålla på så där ? Ska du ALDRIG äta sånt igen ? osv… Gud så tråkig du är !

Men jag tror samtidigt att det kan vara avundsjuka för att de själva inte kan stå emot kakor/glass/godis. Och då vill de ju gärna dra med sig alla andra. Det är faktiskt lättare att stå emot alla frestelser än att stå emot allt tjat.

Effie
7/1/13, 11:22 PM
#8

Nästa gång jag hör det där "jag tror inte på det där" ska jag svara "du får tro vad du vill - men jag vet, för jag har testat!"


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

asahars
7/2/13, 7:11 AM
#9

Kan du inte bara göra som Magdalena Ribbing och dra till med att " oj titta det står en älg utanför fönstret". Kan bli extra kul om ni jobbar några våningar upp.

Lchfman
7/2/13, 8:10 AM
#10

#7

Visst är det avundsjuka, och panik inför att dom inte har karaktär att göra förändringar. Rättfärdiga sin lathet med plattityder och hån.

#8

Ja det är ju ett sätt med. :) Men jag tror mest på att lägga sig platt och hålla med så slipper man tjatet. Men det är svårt.

#9

Roligt :) Bör ju funka bra med ytliga kontakter.

(Jobbar på plan 6/6)

Layza
7/2/13, 8:54 AM
#11

Ett bra mantra att ta till, inte bara gällande sitt val av mat:

"Inte försvara, inte förklara, bara vara, den jag är."

Mantrat är mitt eget och har hjälpt mig mycket. Speciellt när man är ny med någon insikt och man känner sig lite skör och osäker och kanske inte har de bästa argumenten redo i bakfickan, är det bra att verka i tystnad. När man känner sig mogen kan man propagera och rekommendera om man har lust med det.

Vi har ingen förklaringsplikt till någon och vi behöver inte försvara våra val. Det är många som inte tycker så utan vill lägga sig i. Då är det bättre att ligga lite lågt och göra sin grej, inte kanske i smyg, men utan att göra så stor grej av det.

LYCKA TILL!

Lchfman
7/2/13, 12:48 PM
#12

#11

Tack, det var välskrivet, det tar jag med mig. 
Tänkvärda och användbara ord.

Layza
7/2/13, 12:56 PM
#13

#12 Det värmer att höra ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: