Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6405 ggr
[tililili]
2013-06-30 23:33

istället för mandel?

Många brödrecept innehåller mandelmjöl, vilket jag är allergisk mot, så funderar på vad man bäst ska ersätta det med!

Är känslig eller riktigt allergisk mot de flesta nötter. Sesamfrön går inte alls heller.

Kokos funkar till viss mängd, men planerar ju inte att äta jätte mycket bröd heller, så kokosmjöl funkar ju som en del. Men eftersom så många recept innehåller både kokos och mandelmjöl så anar jag att de har lite olika egenskaper? Och det blir ju lite tråkigt till sist om allt smakar kokos.

Både fiberhusk och pofiber tål jag alldeles utmärkt, men har dålig koll på mängderna och det är svårt att ersätta mandelmjölet enbart med dessa då de bara sväller och binder vätska, de ger ingen direkt struktur.

så tips och råd mottages gärna!

Annons:
Zureel
2013-07-01 06:19
#1

Jag vet att en del inte gillar soja men sojamjöl kanske är ett alternativ mer kolhydrater än mandel men marginellt mindre än kokosmjöl har bara använt det i mindre mängder dock så vet inte hur det skulle bete sig som en större komponent men det kostar inte så mycket så inte så dyrt att bara testa.


Mooniq
2013-07-01 06:37
#2

är du även allergisk mot pumpakärnor och solrosfrön? jag brukar mala dessa och använda istället för sesamfrön. pumpakärnor är lite grönfärgade så om du bakar bröd så blir det lite annorlunda färg på det men helt oḱ att äta 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

PeggyD
2013-07-01 06:51
#3

http://56kilo.alltforforaldrar.se/snabbt-kesobrod-lchf/ Kanske detta bröd kan funka för dig ? Väldigt gott och snabblagat och kan varieras med lite olika innehåll:)

nyborjare08
2013-07-01 07:48
#4

"Polarbröd" är väl en klassiker inom LCHF: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d717207b9cb46222707fc4e-polarbrod-enl-optimal-ernring

Man kan byta ut keson mot färskost av valfri smak. Gott!

 

 

Marianns LCHF Mat & bak
2013-07-01 08:28
#5

#0
du verkar undra över hur du ersätter mandelmjölet i recept och då kan jag ge dig en liten omvandlingstabell som finns på min blogg, den bör hjälpa dig lite i hur du ska tänka.

Rasken90
2013-07-01 08:49
#6

Du kan ju alltid göra oopsies :-)

Annons:
Anders-S
2013-07-01 10:02
#7

#5 omvandlingstabell

Vilka mängder mandelmjöl<==>kokosmjöl<==>po-fiber rekommenderar du om man utesluter psyllium (fiberhusk)?

Ary
2013-07-01 10:10
#8

Det här blir inte samma smak eller konsistens men jag använder fibrex i bröd och har även använt i muffins. Det binder en del vätska så det blir saftigt och det är mycket kostfiber för den som gillar/behöver det. Gjort på sockerbetsfibrer så du lär tåla det. 🙂

Marianns LCHF Mat & bak
2013-07-01 13:06
#9

#7 om man vill utesluta fiberhusk skulle jag bara öka lite av det andra.
kan tänka mig att ca 2 msk kokosmjöl kan motsvara 1 msk fiberhusk.
men är det fler mjöl i ett recept skulle jag nog öka lite på alla.

[tililili]
2013-07-01 16:11
#10

Längtar efter ngt bröd som inte är så äggigt som opsies

Har svårt med den mentala biten, äter på känslor :( 
tappar orken och lusten, så ngt bröd som är så "vanligt" som möjligt skulle vara underbart!

Tack så mkt för länken marianne!

Marianns LCHF Mat & bak
2013-07-02 07:52
#11

#10 Här finner du några gratis-recept ur Brödboken, kanske någon av dom kan passa?

Mozzarellan
2013-07-02 13:39
#12

Min fråga kanske är helt galen, men undrar om man delvis kan peta in nyponmjöl i recepten. Sitter här med en hel påse :/

Upp till toppen
Annons: